48000408 21 98+
info@toseabnieh.ir
شنبه تا پنجشنبه 8 تا 18
هرچند روند صعودی قیمتها غیرقانونی نبوده و طبق مصوبات پیشین شورای رقابت صورت گرفته با این حساب تصور بر این بود که با نزدیکی به انتخابات ریاستجمهوری خودروسازان در وقت دیگری به قیمتگذاری محصولات خود بپردازند. اینکه قیمت خودرو همواره از موضوعاتی بهشمار میرود که از سوی بخش قابل توجهی از آحاد جامعه با حساسیت و دقت نظر بسیار، رصد و پیگیری میشود شکی نیست؛ بنابراین دولتها سعی در آن دارند تا با بروز چنین وقایعی همچون انتخابات ریاستجمهوری افزایش آن را با توجه به حساسیتها با تاخیر انجام دهند حال آنکه ظاهرا این داستان در دولت یازدهم قرار نیست که بهوقوع بپیوندد. در همین حال در شرایطی که شورای رقابت عنوان میکند که خودروسازی نسبت به افزایش قیمت تا حالا درخواستی ارائه نکرده، اما ایرانخودرو محصولات خود را بین ۵۰۰ هزار تا چهار میلیون تومان افزایش قیمت داده است.
بهطور حتم شورای رقابت نیز پیشبینی کرده که با نزدیکی انتخابات افزایش قیمتی رخ نخواهد داد حال آنکه روند صعودی قیمتها برخلاف تصور شورای رقابت بوده است. در طول سنوات گذشته به مراتب شاهد افزایش قیمتها در این عرصه بودهایم و این امر در شرایطی محقق میشود که به اعتقاد برخی از کارشناسان و جامعه مصرفکننده، نرخگذاری و تعیین قیمتها با واقعیت بازار و سطح کیفی لحاظ شده در آن همخوانی ندارد. بهرغم طرح برخی گلایهها، خودروسازان بهدلیل عدمصادرات، بهرهوری و همچنین هزینههای سربار راهی جز افزایش قیمت برای تامین نقدینگی خود ندارند؛ بنابراین توسل به بالابردن قیمتها در سنوات گذشته به کرات اتفاق افتاده است. از سوی دیگر اما انتقاد نسبت به خدمات نامطلوب پس از فروش، کیفیت پایین برخی از قطعات و بروز برخی از اشکالات و ایرادات فنی در خودروهای صفر کیلومتر مشتریان را جزو منتقدین همیشگی خودروسازان قرار داده به همین دلیل هر گونه افزایش قیمتی میتواند مشتریان خودروهای داخلی را آزردهخاطر کند.
با تمام این اوصاف و با وجود طرح برخی نقدها درخصوص بالا بودن قیمت خودرو در کشور، باز هم خودروسازان گامهای بلندی برای افزایش قیمت برداشتهاند؛ بهطوریکه ایرانخودرو البته بهطور کاملا قانونی نسبت به این امر طی هفته جاری اقدام کرد. بهطوریکه این شرکت با توجه به مجوزهای قبلی شورای رقابت و همچنین با در نظر گرفتن هزینههای مربوط به بیمه و شمارهگذاری و البته حذف برخی تخفیفها، قیمت محصولات خود را افزایش داد. آن طور که از ایرانخودرو خبر میرسد، این شرکت قیمت محصولات خود را بین ۵۰۰ هزار تا چهار میلیون تومان افزایش داده است. بر این اساس، قیمت جدید محصولات ایرانخودرو به نمایندگیهایش ابلاغ شده و مشتریان باید با توجه به قیمتهای جدید اقدام به خرید خودروهای این شرکت کنند.
بر این اساس بهنظر میرسد که ایرانخودرو به چهار دلیل قیمت محصولات خود را افزایش داده و مهمترین آنها، اعمال مجوزهای قبلی شورای رقابت در این مورد است. این شورا در سال گذشته به خودروسازان داخلی از جمله ایرانخودرو اجازه داد تا قیمت محصولات خود را افزایش دهند، با این حال ایرانخودروییها بهدلیل رکود بازار، مجوز مربوطه را اعمال نکردند. حالا با آغاز سال جدید، آبیهای جاده مخصوص به یکباره تصمیم به اعمال مجوز شورای رقابت کرده و قیمت محصولات خود را افزایش دادند. البته در کنار این موضوع، اعمال هزینههای مربوط به بیمه شخص ثالث و شمارهگذاری خودرو نیز در بالا رفتن قیمت محصولات ایرانخودرو موثر بوده است.
این شرکت همچنین برخی تخفیفهایی را که در گذشته برای محصولات خود در نظر گرفته بود، در سال جدید حذف کردهاند تا این موضوع نیز به نوبه خود سبب افزایش قیمت محصولات ایرانخودرو شود. با این حال بیشترین تاثیر در افزایش قیمت ناگهانی محصولات ایرانخودرو را مجوز سال گذشته شورای رقابت داشته است، مجوزی که در دو مرحله صادر شد و به آبیهای جاده مخصوص اجازه داد قیمت محصولات خود را بهطور میانگین، حدود ۲ درصد بالا ببرند. در این بین اما شرکت سایپا سال گذشته از مجوز افزایش قیمت خود استفاده کرد و قیمت برخی از محصولات این شرکت افزایش یافت. حال آنکه ایرانخودرو با ترس رویگردانی مشتریان از بازار قدم احتیاط را برداشت و از مجوز افزایش قیمت بهره نبرد. اما آن طور که از قیمتهای فعلی ایرانخودرو برمیآید سمند الایکس و اسای این شرکت نسبت به سال گذشته حدود ۵۰۰ هزار تومان افزایش را تجربه کرده است همینطور سمند EF۷ نیز یک میلیون و ۱۰۰ هزار تومان رشد داشته است در همین حال طبق بررسی قیمت محصولات این شرکت سمند سورن۵۰۰ هزار تومان افزایش داشته است.
از سوی دیگر همچنین وانت آریسان نیز ۲ میلیون تومان نسبت به سال گذشته روند صعودی در قیمت داشته است. دنا نیز ۱۳۸ هزار تومان، پژو ۲۰۶: یک میلیون و ۳۰۰ هزار تومان، پژو ۲۰۶ تیپ ۵: یک میلیون و ۱۵۰ هزار تومان، پژو ۲۰۶ V۸ یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومان، رانا: یک میلیون و ۱۱۶ هزار توما، تندر-۹۰یک میلیون و ۲۲۹ هزار تومان، پارس جدید ۹۰۰ هزار تومان و ویتارا کلاس ۱۰ نیز ۴ میلیون تومان رشد قیمت را تجربه کردهاند. در این زمینه برخی از کارشناسان عنوان میکنند که این افزایش احتمالی در شرایطی مطرح میشود که در سال ۹۵ شاهد رشد ۳۸ درصدی میزان تیراژ خودرو در مقایسه با سال ۹۴ هستیم بنابراین در شرایطی که در دیگر شرکتها و کمپانیهای خودروسازی دنیا، هزینه تمام شده و قیمت خودرو، ارتباط مستقیم و تنگاتنگی با میزان تیراژ تولید دارد، اما ظاهرا در ایران هرچه تیراژ افزایش پیدا کند قیمت نیز روند صعودی به خود خواهد گرفت.
تداوم رکود در بازار سهام دنیای اقتصاد– زهرا رحیمی: روز گذشته شاخص کل بورس تهران با افت 270 واحدی مواجه شد و به ...
دنیای اقتصاد: بانک مرکزی مقرراتی را ابلاغ کرد که ضمن به رسمیت شناختن بازار آزاد ارز، روش کشف و اعلام قیمت را شفاف ...
دنیای اقتصاد: شاخص کل بورس تهران روز گذشته با ریزش 536 واحدی در یک قدمی کانال 64 هزار واحدی قرار گرفت؛ جایی که ...
دنیای اقتصاد- از زمان ابلاغ اصل ۴۴ قانون اساسی در سال ۸۴ تاکنون، ۵۴ درصد کل واگذاریها از طریق بورس اوراق بهادار انجام ...