• منطقه 22 - شهرک گلستان- ساحل شرقی دریاچه چیتگر - برج تجارت لکسون - طبقه 6

48000408 21 98+

info@toseabnieh.ir

شنبه تا پنجشنبه 8 تا 18

بی‌توجهی اونس به «شیطان جزئیات»

بی‌توجهی اونس به «شیطان جزئیات»

دنیای اقتصاد: اونس که در دو روز کاری نخست هفته جاری روی قیمت‌های 1273 و 1260 دلار ایستاده بود، روز گذشته نیز نتوانست فاصله زیادی از میانه‌های کانال 1200 دلار بگیرد. آنچه در میانه هفته به ضرر طلا عمل کرده، توجه بازار به مواضع نرم‌تر حزب «سیریزا» یونان و بی‌توجهی آن به جزئیات زیادی است که در مذاکرات این کشور با وام‌دهندگان بین‌المللی مطرح خواهد شد.

 اونس فلز زرد که روز سه‌شنبه با 10 دلار کاهش روبه‌رو شده بود، روز گذشته هم شاهد افت 13 دلاری بود. افت روز سه‌شنبه عمدتا ناشی از افزایش ریسک‌پذیری در بازارهای دیگر بود. البته طلا در این روز از کف قیمتی روزانه بالاتر ایستاد. در دومین روز هفته افزایش ریسک‌پذیری در بازارهای سهام، شاخص‌های این بازارها را بالا برد تا خرید طلا به‌عنوان سرمایه امن با کاهش مواجه شود. با این حال، عوامل خارجی افزایشی از جمله افزایش قیمت‌های نفت خام و تضعیف شاخص دلار به بالا آمدن طلا از کف قیمتی روز کمک کردند. نفت خام در این روز رشد خوبی داشت ولی کمک چندانی به رشد طلا نکرد. آنچه اما مهم‌تر به‌نظر می‌رسد این است که گویا نفت فعلا کف قیمتی-دست‌کم کف قیمتی کوتاه‌مدت- خود را تجربه کرده است و این ممکن است به آن معنا باشد که دلار هم اوج قیمتی کوتاه‌مدت خود را تجربه کرده است.

  کاهش خرید طلا به‌عنوان سرمایه امن

اما آنچه روز سه‌شنبه بازارهای سهام اروپا را رشد داد، رسیدن خبرهایی بود مبنی‌بر اینکه دولت آینده یونان در مذاکرات خود با اتحادیه اروپا نرمش نشان خواهد داد. «سیریزا» حزب پیروز در انتخابات پارلمانی یونان خواهان بخشوده شدن بدهی‌های خود به وام‌دهندگان بین‌المللی است. این حزب همچنین مخالف برنامه‌های ریاضتی است، اما نخست‌وزیر جدید این کشور سه‌شنبه لحن ملایم‌تری در این مورد داشت. این اخبار از یونان روز سه‌شنبه فشار فروش را در بازار فلزهای گرانبها افزایش داد، اما باید توجه داشت که یونان در ماه‌های پیش‌رو اخبار بسیاری برای انتشار خواهد داشت. اصطلاحی در میان شکاکان بازار رایج شده که می‌گویند «شیطان اصلی جزئیات است.» دیگر خبری که روز سه‌شنبه بسیار جلب توجه کرد، کاهش نرخ‌های بهره از سوی بانک مرکزی استرالیا برای کاهش ارزش پول این کشور بود. این اقدام دلار استرالیا را به کمترین ارزش خود مقابل دلار آمریکا در 5 سال گذشته رساند. بسیاری از بانک‌های مرکزی جهان در ماه‌های گذشته برای کاهش ارزش ارز خود رو به کاهش نرخ‌های بهره آورده‌اند تا عده‌ای از بازگشت دوباره «جنگ ارزی» سخن بگویند. اکنون تنها بانک‌های ایالات‌متحده و بریتانیا هستند که به افزایش نرخ‌های بهره فکر می‌کنند. البته مشکلات پرشمار اقتصادهای عمده جهان ممکن است این دو بانک را نیز در مورد افزایش نرخ‌های بهره محتاط کند.

  کمک جزئی چین

اونس روز چهارشنبه را با افزایش قیمت آغاز کرد، اما تا عصر به وقت تهران نتوانست رشد قابل‌توجهی را برای خود رقم بزند. اونس روز گذشته تا ساعت 7 بعدازظهر به وقت تهران به قیمت 1262 دلار رسید، گرچه هم‌اکنون که شما این خبر را می‌خوانید ممکن است قیمت متفاوتی به‌عنوان قیمت نهایی روز ثبت شده باشد. رشد صبح دیروز ناشی از افزایش تقاضا در بازار چین در آستانه سال جدید چینی و اعلام تلاش بانک مرکزی چین برای تحریک اقتصاد این کشور بود. افت شاخص‌های سهام با کمرنگ شدن امیدها به همکاری یونان نیز به رشد طلا کمک کرد. بالاترین قیمتی که تا لحظه نوشته شدن این گزارش ثبت شد 1272 دلار بود. قیمت نهایی روز گذشته پس از افت 23 دلاری در روزهای دوشنبه و سه‌شنبه مهم است، اما قیمت نهایی روز جمعه که در واقع قیمت نهایی این هفته نیز است از اهمیت بیشتری برخوردار است. مهم‌ترین داده اقتصادی هفته یعنی گزارش اشتغالزایی ایالات‌متحده فردا منتشر خواهد شد. تمام بازارهای بین‌المللی از جمله بازارهای فلزهای گرانبها چشم انتظار انتشار این گزارش وزارت کار آمریکا در خصوص وضعیت بازار اشتغال در ماه ژانویه هستند. طلا در نخستین هفته‌های سال 2015 وضعیت به نسبت خوبی داشته گرچه در روزهای اخیر تا حدی تضعیف شده است. فلز زرد در سال 2014 تحت فشار احیای اقتصاد آمریکا بود، ولی قدرت نسبی آن در ژانویه 2015 باعث شده برخی به روند طلا در سال جاری میلادی امید داشته باشند. البته ابهام سال 2014 همچنان پابرجا است و این وضعیت تنها منحصر به بازار طلا نیست. تقریبا تمام بازارهای مالی با سیلی از داده‌های متناقض روبه‌رو هستند که پیش‌بینی روند دقیق آنها را دشوار می‌کند.

معاون موسسه تحقیقاتی Black Stone بر این باور است که بازارهای بین‌المللی و مالی جهان در سال 2015 میلادی باید منتظر اتفاقات عجیب و غیر‌منتظره‌ای باشند. به گزارش سایت طلا به نقل از پایگاه اینترنتی کیتکو، بایرون وین معاون موسسه تحقیقات اقتصادی بلک استون می‌گوید که بسیاری از اتفاقات عجیب در سال 2015 میلادی رخ خواهد داد که موجب شگفتی بازارهای بین‌المللی خواهد شد.او می‌گوید: «یکی از مهم‌ترین اتفاقات عجیب در سال 2015 میلادی که تاثیر زیادی بر بازارهای بین‌المللی خواهد داشت، افزایش زودهنگام نرخ بهره از سوی فدرال رزرو آمریکا خواهد بود. دیگر اتفاق عجیب امسال نیز می‌تواند اجرای ناموفق برنامه محرک پولی در اروپا باشد. بسیاری از کارشناسان بر این باورند که فدرال رزرو به احتمال زیاد نرخ بهره را در 6 ماه دوم امسال افزایش خواهد داد ولی من معتقدم فدرال رزرو زودتر از موعد پیش‌بینی شده نرخ بهره را افزایش خواهد داد. شاید این اتفاق در سه ماه نخست امسال بیفتد.» این کارشناس می‌افزاید: «با توجه به اینکه نرخ تورم اکنون مشکل بزرگی در اقتصاد آمریکا نیست، افزایش نرخ بهره احتمالا ناچیز خواهد بود ولی نشانه مهمی از تغییر سیاست‌های پولی فدرال رزرو است. به‌نظر من ارزش دلار در برابر یورو بیشتر از این افزایش نخواهد یافت چرا که افزایش بیشتر ارزش دلار در برابر یورو و ین به ضرر صادرات آمریکا خواهد بود.» معاون موسسه تحقیقاتی بلک استون پیش‌بینی می‌کند که افزایش نرخ بهره از سوی فدرال رزرو در کوتاه‌مدت به ضرر بازارهای سهام خواهد بود، ولی به طور کلی بازار سهام آمریکا در سال 2015 میلادی عملکرد موفقی خواهد داشت و این مساله فشار زیادی را بر قیمت طلا و سایر کالاها وارد خواهد کرد.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

آخرین اخبار


تداوم رکود در بازار سهام
  • ۱
  • بهمن
  • تداوم رکود در بازار سهام

    تداوم رکود در بازار سهام دنیای اقتصاد– زهرا رحیمی‌: روز گذشته شاخص کل بورس تهران با افت 270 واحدی مواجه شد و به ...

    تدوین مکانیزم کشف قیمت دلار
  • ۱
  • بهمن
  • تدوین مکانیزم کشف قیمت دلار

    دنیای اقتصاد: بانک مرکزی مقرراتی را ابلاغ کرد که ضمن به رسمیت شناختن بازار آزاد ارز، روش کشف و اعلام قیمت را شفاف ...

    بورس تهران در مرز هشدار
  • ۲
  • بهمن
  • بورس تهران در مرز هشدار

    دنیای اقتصاد: شاخص کل بورس تهران روز گذشته با ریزش 536 واحدی در یک قدمی کانال 64 هزار واحدی قرار گرفت؛ جایی که ...

    بورس؛ پیشرو در واگذاری‌های دولتی
  • ۲
  • بهمن
  • بورس؛ پیشرو در واگذاری‌های دولتی

    دنیای اقتصاد- از زمان ابلاغ اصل ۴۴ قانون اساسی در سال ۸۴ تاکنون، ۵۴ درصد کل واگذاری‌ها از طریق بورس اوراق بهادار انجام ...