48000408 21 98+
info@toseabnieh.ir
شنبه تا پنجشنبه 8 تا 18
در حالی خودروسازان اواخر تیرماه همزمان با پایان ماه مبارک رمضان را زمان افزایش قیمت محصولات خود تعیین کردهاند که بازار واکنشی به این تصمیم خودروسازان از خود نشان نداده است. حال آنکه طی سالهای گذشته هر گاه اخباری مبنیبر افزایش قیمت خودرو اعلام میشد، مشتریان با هجوم به بازار به خرید خودروی مدنظر خود میپرداختند؛ اما عدم مراجعه مشتریان به نمایشگاههای خودرو نشاندهنده آن است که مشتریان تمایلی به خرید در شرایط کنونی ندارند.
کارشناسان یکی از عوامل مهم در بیانگیزگی مشتریان را شرایط انتظاری برای ورود خودروهای جدید میدانند و معتقدند بسیاری از مشتریان، خرید خود را به اواخر سال جاری یا سال آینده موکول کردهاند، زیرا بسیاری از آنها تمایلی به خرید خودروهای قدیمی تولیدکنندگان ایرانی ندارند. به همین دلیل آنها هیچگونه واکنشی به اعلام افزایش قیمت خودرو طی ماه های آینده ندارند.
آنگونه که بهنظر میرسد، اولویت مشتریان خودرو در بازار تغییر کرده است. از آنجا که بازار خودرو در شرایط کنونی خسته از محصولات تکراری خودروسازان داخلی است، بنابراین تمایلی به مراجعه به بازار ندارد. در همین زمینه یک دستاندرکار بازار خودرو معتقد است که در حال حاضر مشتریان بازار خودرو به دو دسته تقسیم میشوند، یک دسته از مشتریان که توان مالی لازم را دارند و خرید خود را به سال آینده موکول کردهاند تا از خودروهای جدیدی که قرار است توسط شرکتهای خودروساز عرضه شود، بهره ببرند.
و دسته دیگر مشتریانی هستند که به دلیل نداشتن توان مالی نسبت به خرید خودروهای کنونی رضایت دارند؛ بنابراین آنها با استفاده از شرایط پیشفروش خودروسازان نیاز خود را رفع میکنند. از سوی دیگر اما خودروسازان در شرایطی بر افزایش قیمت محصولات خود پافشاری میکنند که بازار همچنان سوت وکور است و مشتریان رضایتی نسبت به وضعیت کنونی کیفیت محصولات و قیمتها ندارند. موضوعی که فعالان بازار به آن نیز اشاره دارند و موید این موضوع را کاهش تولید خودروهای قدیمی و کم کیفیت در شرکتهای خودروسازی میدانند. حال آنکه، طی چندماه گذشته تقاضا برای برخی از محصولات خودروسازان که کیفیت مناسبی نیز دارد، افزایش یافته است. در عین حال، کارشناسان همسو با نظر مشتریان اتخاذ تصمیم افزایش قیمت در شرایط کنونی را اشتباهی استراتژیک میدانند و این موضوع را موجب برهم زدن بازار عنوان میکنند. به گفته آنها خودروسازان بدون آنکه نیازسنجی دقیقی در خصوص بازار خودرو کشور داشته باشند، قصد دارند دست به چنین اقدامی بزنند. آنگونه که گفته میشود هدف خودروسازان از افزایش قیمت تامین مالی و جذب نقدینگی در بخش تولید است. با این وجود، کارشناسان تاکید دارند، افزایش قیمت در شرایطی که عرضه وجود دارد؛ اما تقاضا نیست، یک اقدام پرخطر است.
افتوخیز قیمتها
به بازار برویم و ببینیم قیمت خودروهای داخلی چه افتوخیزی را تجربه کرده است. آنطور که نمایشگاهداران خودرو پایتخت میگویند، در حال حاضر پژو ۲۰۶ تیپ ۵ با قیمتی برابر با ۳۶ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان خرید و فروش میشود که این موضوع از کاهش ۱۰۰ هزار تومانی قیمت خودرو موردنظر در هفتهجاری حکایت میکند. از سوی دیگر پژو ۲۰۶ صندوقدار مدل V۸ نیز هماکنون قیمتی برابر ۳۷ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان دارد که نشاندهنده کاهش ۲۰۰ هزار تومانی قیمت این خودرو است.
از بازار پژو ۴۰۵ نیز خبر میرسد این محصول با توجه به کاهش ۱۰۰ هزارتومانی که طی هفته جاری داشته، در حال حاضر ۲۹ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان به فروش میرسد.
اما دیگر محصول ایران خودرو به نام سمند EF۷ هم طی هفته جاری تغییر قیمتی خاصی را به خود ندیده و در حال حاضر ۳۰ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان خرید و فروش میشود. سمند جزو خودروهایی است که معمولا تغییرات قیمتی خاصی را تجربه نمیکند و گاهی قیمت آن تا هفتهها ثابت میماند. همچنین سمند مدل LX نیز که قیمت آن تغییری نکرده، در حال حاضر ۲۹ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان خرید و فروش میشود.از بازار رانا نیز خبر میرسد، این خودرو با توجه به کاهش عرضهای که در بازار داشته است طی هفته جاری ۲۰۰ هزار تومان افزایش قیمت را به خود دیده است. بنابراین قیمت این خودرو در حال حاضر ۳۳ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان است. از رانا که بگذریم، تیبا بدون تغییر قیمتی خاص، در حال حاضر قیمتی معادل ۲۴ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان در بازار دارد. برای خرید پراید در مدل ۱۳۱ نیز باید ۲۰ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان هزینه کرد. با این وجود، پراید در مدل ۱۱۱ با افزایش ۱۰۰ هزار تومانی طی هفته جاری در حال حاضر ۲۰میلیون و ۵۰۰ هزار تومان به فروش میرسد. هم تیبا و هم پراید، مجوز افزایش قیمت را از شورای رقابت دریافت کردهاند.
نگاهی هم اما به قیمت سراتوهای مونتاژی سایپا بیندازیم، خودروهایی که قیمتگذاری شان آزاد است و تغییر خاصی در هفته جاری نکردهاند. بر این اساس، سراتوی اتومات هماکنون ۹۱ میلیون تومان خرید و فروش میشود و این در حالی است که مدل دندهای آن قیمتی برابر با ۷۵ میلیون و ۸۰۰هزار تومان دارد.
در بین دیگر خودروهای بازار اما تندر-۹۰ اتومات بدون هیچ تغییری نسبت به هفته گذشته، هماکنون ۴۹ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان قیمت دارد. قیمتگذاری این خودرو توسط شورای رقابت آزاد اعلام شده، اما ایران خودروییها اعلام کردهاند فعلا قصد گران کردن آن را ندارند. همچنین پارس تندر نیز که روزهای با ثباتی را پشت سر میگذارد، در حال حاضر ۴۰ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان به فروش میرسد و این یعنی پارس تندر تغییر قیمتی خاصی را در هفته جاری تجربه نکرده است. با این حال، تندر-۹۰ مدل E۲ پارس خودرو با افت ۲۰۰ هزار تومانی، هماکنون ۳۹ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان به فروش میرود. هم تندر E۲ و هم پارس تندر، هر دو مجوز افزایش قیمت ۶/ ۲ درصدی را از شورای رقابت دریافت کردهاند. با این وجود بسیاری از فعالان بازار تاکید دارند که تقاضا در بازار برای خودروهای تندر افزایش یافته است. این در حالی است که تولید این خودروها در شرکتهای خودروساز نیز رو به رشد است. آنگونه که گفته میشود عرضه و تقاضا برای این خودروها در شرایط متعادلی قرار دارد اما این موضوع تاکنون موجب افزایش قیمت این خودروها نشده است.
تداوم رکود در بازار سهام دنیای اقتصاد– زهرا رحیمی: روز گذشته شاخص کل بورس تهران با افت 270 واحدی مواجه شد و به ...
دنیای اقتصاد: بانک مرکزی مقرراتی را ابلاغ کرد که ضمن به رسمیت شناختن بازار آزاد ارز، روش کشف و اعلام قیمت را شفاف ...
دنیای اقتصاد: شاخص کل بورس تهران روز گذشته با ریزش 536 واحدی در یک قدمی کانال 64 هزار واحدی قرار گرفت؛ جایی که ...
دنیای اقتصاد- از زمان ابلاغ اصل ۴۴ قانون اساسی در سال ۸۴ تاکنون، ۵۴ درصد کل واگذاریها از طریق بورس اوراق بهادار انجام ...