48000408 21 98+
info@toseabnieh.ir
شنبه تا پنجشنبه 8 تا 18
1) استدلال
همه انسانها توانایی استدلال دارند. آین رند، نویسنده معروف روسی-آمریکایی، زمانی نوشته بود: «برای حفظ و ادامه حیات انسان اصولا اقدام فکری مورد نیاز است؛ همه چیزهایی که انسان نیاز دارد باید با قوه ذهنی کشف و با تلاش ساخته و تولید شود. تولید، بهکارگیری استدلال برای حل مشکل بقا است.» چه چیزی باعث تمایز کارآفرینان موفق با افراد دیگر میشود؟ توانایی ذهنی این افراد آنقدر وسعت یافته است که به هر چیزی که فکر کنند، به آن دست پیدا میکنند. آنها میتوانند برای رسیدن به اهداف و بلند پروازیهایشان، در جهان واقعی ایدههای خود را با استفاده از منطق و تفکر آگاهانه خلق کنند. آنها واقعا معتقدند کاری را که شروع کردهاند، میتوانند با پشت سر گذاشتن مشکلات و موانع به نتیجه مطلوب برسانند. کارآفرینان موفق به این دلیل موفق هستند که غرایز بقای آنها بهطور متعالی توسعه یافته است. امروزه برخلاف گذشته، غرایز بقا بر مبنای توانایی ما برای پیدا کردن سرپناه، کشتن برای غذا یا دفاع از خود در طبیعت وحشی نیست. غرایز بقای مدرن بر مبنای توانایی در استدلال است. توانایی استدلال کردن بهطور ذاتی در همه انسانها وجود دارد. استدلال تنها کلیدی است که در حوزه فعالیت کارآفرینان بسیار موفق در راس قرار دارد؛ همانطور که موفقیت ریچارد برانسون بهدلیل وجود این خصوصیت ذاتی وی بود. او در دوره متوسطه ترک تحصیل کرد و به دانشگاه نرفت. بنابراین موفقیت وی بهدلیل نداشتن تحصیلات نبود. توانایی بالای برانسون در استدلال نهتنها اجازه زیستن، بلکه توانایی پیشرفت هم به او داد. برانسون یک کارآفرین بسیار موفق و پرکار است. او در صنایع مختلف کسبوکارهای زیادی را تاسیس کرده و به واسطه برخی از آنها به ثروت انبوه رسیده است.
2) ادراک
آیا لیوان نیمهپر است یا نیمهخالی؟ همه ما در برابر موقعیتها، شرایط و اتفاقاتی که برای دیگران بهطور متفاوتی قابل درک است، دیدگاههای شخصی خود را داریم. کارآفرینان موفق باید بهتر از دیگران توانایی درک شرایط را داشته باشند. درک دقیق آنها از مشکلات یک کسبوکار، محصول یا یک بازار باید درک متفاوتی باشد. آنها دریافتهاند که جهان اطرافشان را به روش خاصی درک کنند که این برای اکثر افراد مقدور نیست. آنها توانایی بسیار بالایی در تجزیه و تحلیل، توسعه، سنجش افکار و ایدهها دارند.
بزرگترین تفاوت بین کارآفرینان عادی و ثروتمند این است که درک آنها از واقعیت درون خودشان حاصل میشود. کارآفرینان موفق در القای دیدگاه خود به دیگران مهارت دارند که این مهارت در هر چیزی میتواند سودمند باشد؛ از جمله افزایش سرمایهگذاری تا متقاعد کردن کارکنان برای کار مدنظر کارآفرینان. الون ماسک (Elon Musk) زمانی که شرکتهای اسپیس ایکس (SpaceX) و تسلا را راهاندازی کرد، نسبت به دیگران درک متفاوتی از صنعت خودرو و فضا داشت. چرا فرستادن یک موشک به فضا باید انقدر پرهزینه باشد؟ چرا ماشینهای پرقدرت و خوش ساخت الکتریکی در طیف معقولی برای استفاده روزانه مردم ارائه نمیشوند؟ نگرش و استعداد متفاوت ماسک در درک این صنایع به همراه توانایی او در متقاعد کردن برخی از بزرگترین دانشمندان و مهندسان جهان برای همکاری با کمپانی وی، او را بسیار ثروتمند کرد.
3) اراده
همه کارآفرینان باید با تردید مقابله و بر موانع مختلف غلبه کنند. این کار ممکن است برای بعضی کارآفرینان سالها به طول بینجامد. در این سطح، ترکیب کاملی از عزم، پشتکار و مقاومت میتواند اراده را تشکیل دهد. در واقع آنچه میتواند برای کارآفرینان امکان غلبه بر چالشهای زیاد را فراهم کند، یک آگاهی درونی یا طرز فکری است که چیزی بالاتر از اراده محسوب میشود. میل و اراده، قدرتی است که توسط ذهن کنترل میشود. اراده یک ابزار درونی است که به کارآفرینان موفق امکان میدهد تمامی تمرکز و توجه خود را روی یک هدف خاص بگذارند. کارفرمایان ثروتمند تنها هدف خود را میبینند و از موانع عبور میکنند. روحیه رقابتپذیری صرفا در ورزشکاران وجود ندارد، بلکه آنها این میراث را از کارآفرینان موفق به ارث بردهاند. از این رو میل و اراده نباید جایگزین رقابت شود؛ هرچند آنهایی که اراده دارند، قطعا رقابت میکنند. میل به برنده شدن یک حقیقت است. کارآفرینان ثروتمند در تمام مدت اراده خود را بر برنده شدن قرار میدهند، زیرا فقط هدف را رصد میکنند. دستیابی به موفقیتهای بزرگ بدون میل فراوان به آن امکانپذیر نخواهد بود.
مایکل جردن، بازیکن معروف بسکتبال در بین همنسلان خودش و شاید در بین همه نسلها، با بازی در لیگ NBA ثروت زیادی بهدست آورد؛ هرچند ثروت قابلتوجه وی در خارج از زمین بازی بهدست آمده است. او به کمک نایک، برند تجاری «جردن» را بهوجود آورده و از شرکای مالی تیم شارلوت هورنتس است. اراده مایکل جردن در رقابتهای نهایی لیگ NBA در سال 1997 بهعنوان نمونه شناخته شد. صبح پیش از شروع بازی حساس پنجم از مجموع هفت بازی، جردن به ویروس معده دچار شده بود. به همین دلیل کادر پزشکی تیم را به اتاق هتل خود فرا خواند و پس از ارزیابی شرایط وی، مربیان تشخیص دادند که او نباید در بازی آن شب شرکت کند. جردن تا دو ساعت قبل از اخطار نهایی در رختخواب ماند؛ اما برای حضور در بازی به موقع حاضر شد. جردن با اینکه بیرمق بود و دچار سوء تغذیه شده بود، بر بیماری خود غلبه کرد و با آوردن 38 امتیاز موجب پیروزی تیمش شد. میل و اراده جردن به پیروزی به مراتب قویتر از ویروس معده بود. هیچ چیز نتوانست مانع برنده شدن او شود. بولز در بازی بعدی نیز پیروز شد و در سال 1997 مدعی قهرمانی لیگ NBA شد؛ اما اگر بازی پنجم را از دست میدادند هرگز این قهرمانی ممکن نبود.
4) بصیرت
همه انسانها نوعی بصیرت دارند که از آن بهعنوان حس ششم یاد میشود. «بصیرت» قدرت درک و ارزیابی شرایط بدون استفاده از عقل متعارف را به افراد میدهد. بصیرت کارآفرینان ثروتمند بسیار تکامل یافته است و غرایز ذهنیشان بهطور طبیعی آنها را از خطر محافظت میکند و به سمت فرصتهای موجود راهنمایی میکند. یکی از ارزشمندترین روشهایی که کارآفرینان ثروتمند از بصیرت خود بهره میبرند، این است که میتوانند دیگران را بشناسند. بصیرت تکامل یافته آنها این امکان را میدهد که ارتعاشات حسی اطرافیان را متوجه شوند. یک کارمند بالقوه دارای انرژی خوب است یا انرژی بد؟ آیا پیشنهاد همکاری با یک شرکت دیگر یا شخص دیگری معقول است یا خیر؟ در چنین مواردی، بسیاری از کارآفرینان موفق به راحتی قادر به انتخاب درست هستند. البته آنها ارزش تلاش و کوشش را میدانند؛ اما در عین حال توانایی درک فوری مسائل را دارند. روش کار رهبران موفق، کارآفرینان موفق و هنرمندان باتجربه مشابه است. جری سینفلد، یکی از بزرگترین کمدینهای اجرای زنده است که بهعنوان یک کمدین استندآپ، توانایی خود را در تعریف لطیفهها در مقابل مخاطبان حاضر در سالن ارتقا بخشید. قابلیتهای ذاتی وی در شروع کار، ادامه آن و تنظیم سرعت عملش او را به این مرحله رساند و همچنین توانایی او در پیشبینی عکسالعمل مخاطبان بسیار قابل توجه است.
5) تخیل
قدرتمندترین نیرویی که در جهان وجود دارد، تخیل است. یک کارآفرین همه چیز را در ذهنش میسازد، به فروش میرساند و کار را به پایان میرساند. تمام خلاقیت و ابتکار وی با قوه تخیل آغاز میشود. اگر هنوز چیزی وجود ندارد، باید آن را تصور کرد و برای یک کارآفرین، تخیل نقطه شروع موفقیت است. کارآفرینان ثروتمند نه تنها توانایی تصور کارهای بزرگ را دارند، بلکه با استفاده از تخیل خود از تحقق رویاهای خود نیز اطمینان حاصل میکنند. تجسم قوی و مستمر آنها برای رسیدن به موفقیت بسیار مهم و حیاتی است.
اکثر کارآفرینان بهطور مستقیم از نقطه A به نقطه B نمیروند، بلکه گاهی اوقات در طول مسیر برنامهشان را اصلاح میکنند یا تغییر میدهند. واقعیت این است که در بسیاری از موارد، کارآفرینان برای قرار گرفتن مجدد در مسیر درست نیاز به عبور از موانع را دارند و تا پیش از رسیدن به نقطه B بارها به تخیل خود رجوع میکنند تا به مسیر درست برگردند. تخیل مفیدترین ابزار برای حل مسائل است.
ثروتمند شدن کارآفرینان موفق به این دلیل نیست که میتوانند از همه مشکلات جلوگیری کنند. آنها ثروتمند میشوند، چون توانستهاند مشکلاتی را که اجتنابناپذیر هستند، حل کنند. کارآفرینان موفق، تصورات باور نکردنی دارند و توانستهاند ابزارهای تجسم و حل مشکل را به خوبی به دست آورند. جورج لوکاس، قدرت تصور باور نکردنی دارد. وی کارگردان، فیلمنامهنویس، تهیهکننده و کارآفرین آمریکایی است که موفقیت قابل توجه او از ایدههای بکر و هیجان انگیزش بهوجود میآید. فیلمهای او هر کدام میلیاردها دلار در گیشه فروش کردند.
لوکاس یک امپراتوری باور نکردنی را بهعنوان یک کارآفرین ساخته است. وقتی در حال ساخت فیلم جنگ ستارگان یک بود، از وجود جلوههای ویژه به عنوان یک عنصر حیاتی برای این فیلم آگاه بود، اما یک مشکل داشت؛ بخش جلوههای ویژه در کمپانی فاکس قرن بیستم منحل شده بود. لوکاس بهمنظور رسیدن به جلوههای بصری که قبلا هرگز دیده نشده باشند، یک کمپانی جدید به نام ILM راهاندازی کرد. کارآفرینان موفق صفات مشترکی دارند. ثروتمندترین کارآفرینان در پنج خصوصیت استثنایی از طریق چندین سال کار سخت، ماهر و کامل شدهاند. برای اینکه کارآفرین بسیار موفقی باشید، روی مهارتهایتان در استدلال، ادراک، اراده، شهود و تخیل کار کنید.
تداوم رکود در بازار سهام دنیای اقتصاد– زهرا رحیمی: روز گذشته شاخص کل بورس تهران با افت 270 واحدی مواجه شد و به ...
دنیای اقتصاد: بانک مرکزی مقرراتی را ابلاغ کرد که ضمن به رسمیت شناختن بازار آزاد ارز، روش کشف و اعلام قیمت را شفاف ...
دنیای اقتصاد: شاخص کل بورس تهران روز گذشته با ریزش 536 واحدی در یک قدمی کانال 64 هزار واحدی قرار گرفت؛ جایی که ...
دنیای اقتصاد- از زمان ابلاغ اصل ۴۴ قانون اساسی در سال ۸۴ تاکنون، ۵۴ درصد کل واگذاریها از طریق بورس اوراق بهادار انجام ...