48000408 21 98+
info@toseabnieh.ir
شنبه تا پنجشنبه 8 تا 18
با لغو تحریمها علیه ایران، دنیا برای ورود به بازار بزرگ ایران در حوزه ایرلاینها و صنعت هواپیمایی، مشتاقانه به سمت سرمایهگذاری در حمل و نقل هوایی ایران میآید. در همین راستا در بزرگترین اجلاس هوانوردی تاریخ ایران، بیش از 100 شرکت معتبر هوانوردی دنیا حضور خواهند داشت تا ظرفیتهای ایران برای سرمایهگذاری در این زمینه را از نزدیک بسنجند. به گزارش «دنیای اقتصاد» به گفته کارشناسان صنعت هوانوردی و هواپیمایی، این را که برداشته شدن تحریمها علیه ایران در خطوط هوایی این کشور چه تاثیری خواهد داشت بیش از هر چیز، زمان مشخص میکند اما آنچه مسلم است این که لغو تحریمها موانع را برمیدارد و در تواناییهای ما در این حوزه تغییری ایجاد نمیکند. توانایی مالی ایرلاینهای ایران در حال حاضر با توجه به کاهش شدید قیمت نفت نمیتواند به تنهایی متضمن وارد کردن هواپیماهای جدید به ایران باشد و آنطور که از شرایط فعلی برمیآید دولت نیز نمیتواند در این زمینه کمک چندانی کند. در این میان اما برداشتن محدودیتها برای ایران و افزایش تقاضا از سوی دنیا برای ورود به بازار ایران را نباید نادیده گرفت. چنانچه به گفته حسن روحانی رئیسجمهوری ایران نیز جهتگیری اصلی اقتصادی دولت در شرایط پساتحریم جذب سرمایهگذاری خارجی، توسعه صادرات غیرنفتی و استفاده کارا از منابع ارزی است.
گردهمایی مشتاقان سرمایهگذاری توریسم هوایی در ایران
در همین حال معاون دفتر امور بینالملل شرکت فرودگاههای کشور با اشاره به لغو تحریمها علیه ایران و برگزاری بزرگترین اجلاس هوانوردی تاریخ ایران در این زمان، به خبرنگار ما میگوید: «در این فرصت تاریخی که پس از نزدیک به 40 سال برای صنعت هواپیمایی ایران به وجود آمده و آمریکا مجوز صدور و فروش هواپیماهای مسافربری به ایران را امضا و صادر کرده، با تقاضای فراوانی از سوی تمام شرکتهای مهم دنیا در این حوزه برای ورود به ایران و سرمایهگذاری مواجهیم؛ بنابراین باید آن را در راستای ارتقای کیفیت ناوگان هوایی کشور مدیریت کنیم.» مهندس احمدرضا بیاتی ادامه میدهد: «زنجیره صنعت هواپیمایی تنها شامل فروش هواپیما به ایران نیست بلکه ایستگاههای مهندسی، تعمیر و نگهداری هواپیماها (MRO) نیز با توان و ظرفیت بالای نیروهای بومی خوبی که در ایران وجود دارد، چنانچه بتواند با MROهای دنیا ارتباط برقرار کرده و اطلاعات خود را ارتقا دهد، این قابلیت را خواهد داشت که ایران را به بزرگترین پایگاه نگهداری و تعمیر هواپیما در منطقه تبدیل کند.» به گفته او، بیش از 12 MRO مهم دنیا در این اجلاس حضور دارند که برای مذاکره و سرمایهگذاری وارد ایران میشوند و انتظار میرود به انعقاد تفاهمنامههای مهمی در این حوزه منجر شود.
اقداماتی برای نوسازی ناوگان هوایی
معاون دفتر امور بینالملل شرکت فرودگاههای کشور در پاسخ به این سوال که آیا ایران از نظر مالی توان وارد کردن هواپیماهای جدید و گسترش ناوگان هوایی را با توجه به اعلام نیاز سازمان هواپیمایی کشور به 500ناوگان دارد، تصریح میکند: «در حال حاضر 150 ناوگان هوایی مسافربری داریم که از این تعداد 110 هواپیما فعال هستند و بقیه فرسودهاند. با توجه به بضاعت مالی ایرلاینهای ایران و البته کمبود توانایی کمک دولت در این زمینه، در نظر داریم در 2 تا 3 سال آینده روی جایگزینی و نوسازی ناوگان فرسوده موجود تمرکز کنیم که انتظار میرود بتوانیم در این مدت تا 200 ناوگان را پوشش دهیم.» بیاتی ادامه میدهد: «در مرحله بعد رشد این صنعت را در ایران شاهد خواهیم بود و در صورتی که میانگین رشد سالانه در این زمینه بالای 5 یا زیر 10 درصد باشد میتوانیم سالی 50 ناوگان به ناوگان هوایی کشور بیفزاییم.»
او درباره سیاست آزادسازی نرخ بلیت هواپیما نیز میگوید: «این سیاست تنها مربوط به قیمت بلیت هواپیما نیست بلکه کل صنعت ایرلاین را پوشش میدهد؛ به این صورت که در پارادایم جدید، ایرلاینهای جدیدی که بخواهند فعالیت خود را آغاز کنند اجازه وارد کردن هواپیمای بالای 12 سال را ندارند و همین امر باعث کم شدن هزینههای هواپیما شده و در نتیجه ارتقای کیفیت ارائه خدمات و رقابت در پایین نگه داشتن نرخ بلیت با کیفیت بالا را در پی خواهد داشت.» این مقام مسوول درباره چگونگی پروازهای مستقیم ایرلاینهای ایرانی به اروپا پس از لغو تحریمها نیز یادآور میشود: «دلیل اصلیای که هواپیماهای ایران نمیتوانستند به کشورهای اروپایی پرواز مستقیم داشته باشند یا تعداد کمی پرواز مستقیم به اروپا داشتیم، استاندارد نبودن هواپیماها و عدم تطابق ایرلاینهای ما با استانداردهای اتحادیه اروپا بوده که امیدواریم با نزدیک کردن ایرلاینهای ایران به استانداردهای جهانی بتوانیم این پروازها را افزایش دهیم.» بیاتی همچنین با اشاره به اینکه در بسیاری موارد هواپیماهای ایران برای سوختگیری توقف میانپروازی در کشور سومی را داشتند، اضافه میکند: «با توجه به اینکه محدودیت فروش سوخت از این پس برداشته میشود، این توقفها نیز کنسل خواهند شد؛ چیزی که خستگی مسافران و طولانیتر شدن پروازها را در پی داشت.»
به گزارش «دنیای اقتصاد» مجری اجلاس بینالمللی هوانوردی در ایران، مرکز هوانوردی آسیا و پاسیفیک موسوم به «کاپا» موسسه بینالمللی هوانوردی است. پیشبینیهای کوتاه، میان و بلندمدت از بازار هوانوردی جهان در حوزههای مختلف همچون ایرلاین و صنایع وابسته به آن، فرودگاهها، اقتصاد فرودگاهی و صنعت توریسم هوایی، همه حوزههای تخصصی حمل و نقل هوایی نظیر اقتصاد ایرلاین، توسعه ناوگان هوایی، تکنولوژیهای جدید در صنعت هواپیمایی، اقتصاد توریسم و شرکتهای مسافرتی و همه زمینههای صنعت هواپیمایی از فعالیتهای این شرکت به شمار میرود و سالانه یک اجلاس جهانی دارد که هر سال در یک کشور برگزار میشود. حالا ایران از تاریخ 24 تا 25 ژانویه(سوم و چهارم بهمن ماه) امسال میزبان این اجلاس جهانی است تا رهبران کسب و کار پس از تحریمهای ایران در نخستین همایش بینالمللی هوانوردی شرکت کرده و زمینههای همکاری با ایران را افزایش دهند. به گفته کارشناسان صنعت هواپیمایی و حمل و نقل هوایی، بخش هوانوردی در زمینه صنعت گردشگری جایگاه خاصی دارد و در این زمینه ایران نوسازی ناوگان خود و گسترش ایرلاینهایی با کیفیت بالا را در راس برنامههای خود قرار داده است.
اجلاس هوانوردی کاپا در ایران با حمایت دولت و رهبران کلیدی ایران در این حوزه برگزار میشود و کارشناسان بینالمللی، روسای اپراتورهای حمل و نقل هوایی و تامینکننده از سراسر جهان در پنلهای تخصصی این اجلاس به بحث در مورد صنعت حمل و نقل هوایی ایران در محیط پس از تحریم خواهند پرداخت. در شرایطی که توسعه مسیرهایی برای خطوط هوایی خارجی، فرودگاهها و افزایش حمل و نقل هوایی در گردشگری تاثیر بسزایی دارد، انتظار میرود ایران با جمعیت جوان و دارای تحصیلات عالی و بازاری با پتانسیل بسیار زیاد بتواند تقاضا برای ورود هواپیماهای مدرن، تجهیزات، فناوری، سرمایهگذاری در بخشهای فرودگاه و حریم هوایی زیرساختها به خوبی عمل کند.
تداوم رکود در بازار سهام دنیای اقتصاد– زهرا رحیمی: روز گذشته شاخص کل بورس تهران با افت 270 واحدی مواجه شد و به ...
دنیای اقتصاد: بانک مرکزی مقرراتی را ابلاغ کرد که ضمن به رسمیت شناختن بازار آزاد ارز، روش کشف و اعلام قیمت را شفاف ...
دنیای اقتصاد: شاخص کل بورس تهران روز گذشته با ریزش 536 واحدی در یک قدمی کانال 64 هزار واحدی قرار گرفت؛ جایی که ...
دنیای اقتصاد- از زمان ابلاغ اصل ۴۴ قانون اساسی در سال ۸۴ تاکنون، ۵۴ درصد کل واگذاریها از طریق بورس اوراق بهادار انجام ...