آیین نامه اجرایی قانون ساماندهی و حمایت از تولید و عرضه مسکن
فصل – اول – تعاریف :
ماده – 1 – اصطلاحات مندرج در این آیین نامه در معانی مشروح زیر به کار میروند :
بند – 1 – فاقدین مسکن : افراد سرپرست خانواری که خود و افراد تحت تکفل آنان از تاریخ 1/1/1384 ( تاریخ اجرای قانون برنامه چهارم توسعه ) فاقد زمین مسکونی یا واحد مسکونی بوده و از تاریخ 22/11/1357 از هیچیک از امکانات دولتی یا امکانات نهاد های عمومی غیر دولتی مربوط به تامین مسکن شامل زمین ، واحد مسکونی و یا تسهیلات یارانه ای خرید و یا ساخت واحد مسکونی استفاده نکرده باشند
بند – 2 – متقاضیان واجد شرایط : متقاضیانی هستند که حائز شرایط زیر باشند :
بند – الف – فاقدین مسکن طبقه تعریف مندرج در بند (1) این ماده .
بند – ب – متأهل و یا سرپرست خانوار .
بند – ج – دارای حداقل پنج سال سابقه سکونت در شهر مورد تقاضا .
تبصره – 1 – افراد زیر میتوانند بدون شرط تأهل و بدون شرط سرپرست خانوار بودن در زمره متقاضیان واجد شرایط قرار گیرند :
بند – 1 – زنان خود سرپرست مشروط به داشتن حداقل سی و پنج (35) سال سن .
بند – 2 – نخبگان علمی با معرفی بنیاد ملی نخبگان کشور .
بند – 3 – معلول جسمی ، حرکتی با دارا بودن حداقل بیست (20) سال سن و با معرفی سازمان بهزیستی کشور .
تبصره – 2 – سابقه سکونت برای مهاجرین از کلان شهر ها به سایر شهر های کشور به یک سال کاهش می یابد ، برای کارمندان دولت که به استناد حکم دستگاه ذی ربط منتقل میشوند ( به استثناء استان تهران ) این سابقه ملاک عمل نخواهد بود .
بند – 3 – گروه های کم درآمد : خانوارهایی که درآمد ماهیانه آنان حسب مورد کمتر از دو برابر حداقل حقوق موضوع قانون کار و یا قوانین مربوط به استخدام کشوری باشد .
بند – 4 – مسکن گروه های کم درآمد : مسکنی که در قالب برنامه های تولید و عرضه مسکن اجاره ای ، اجاره به شرط تملیک و واگذاری حق بهره برداری از زمین ، احداث میگردد . همچنین واحد های مسکونی احداث شده توسط خیرین مسکن ساز و واحد های مسکونی که توسط نهاد های حمایتی به قیمت تمام شده واگذار میگردند .
بند – 5 – طرح آماده سازی : طرح آماده سازی عبارت است از تهیه نقشه های اولیه که حسب مورد شامل جانمایی مجموعه ، روابط میان بلوک ها و واحد ها ، نمای ساختمان ها و مصالح مورد استفاده و بکارگیری فرهنگ معماری غنی ایران اسلامی با رعایت عدم اشراف به فضا های داخلی واحد ها میباشد .
بند – 6 – آماده سازی زمین : فعالیت هایی که به منظور بهره برداری از اراضی خام برای آماده سازی جهت احداث و بهره برداری ضروری میباشد که شامل تسطیح زمین ، اجرای جوی ، جدول ، زیرسازی و آسفالت معابر ، شبکه های تاسیسات زیربنایی و احداث مساجد است .
بند – 7 – تامین خدمات زیربنایی و روبنایی : خدمات زیربنایی شامل انتقال شبکه های آب ، برق ، گاز ، تلفن و نظایر آن از مبدا تا محل زمین موردنظر و خدمات روبنایی شامل احداث اماکن عمومی از قبیل فضا های آموزشی ، بهداشتی ، فرهنگی و فضای سبز است .
بند – 8 – تعاونی های تامین مسکن : تعاونی هایی که در اجرای ماده (27) قانون بخش تعاونی اقتصاد جمهوری اسلامی ایران مصوب 1370 تاسیس شده باشند و موضوع فعالیت آنان منحصر به تامین مسکن اعضا باشد .
بند – 9 – اسکان موقت : فرایند جا به جایی و استقرار ساکنین در دوره احیا و نوسازی بافت های فرسوده شهری به صورت اجاره ای و اسکان موقت .
بند – 10 – نظام اجاره ای حرفه ای : نظامی که براساس آن اشخاص حقوقی یا حقیقی به سرمایه گذاری ، تولید و عرضه واحد های مسکونی اجاره ای به صورت انبوه مبادرت می نمایند .
بند – 12 – تأییدیه فنی : مدرک رسمی نشان دهنده قابلیت تولید یک سیستم از لحاظ فنی ، اجرایی و شرایط کشور که پس از راه اندازی خط تولید باید گواهینامه فنی دریافت کند .
بند – 11 – شرکت های واسپاری : شرکتی که تحت نظارت بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران فعالیت مینماید و با تامین منابع مالی برای احداث و یا حمایت از احداث و تولید واحد های مسکونی حق استفاده از آن را در قبال دریافت مبلغ مشخصی به دیگران منتقل میکند .
بند – 13 – کارشناس رسمی : کارشناس رسمی دادگستری و کارشناس رسمی موضوع ماده (27) قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان مصوب 1384 میباشد .
بند – 14 – سکونتگاه غیر رسمی : بافت هایی که به طور عمده مهاجرین روستایی و محرومان شهری را در خود جای داده اند و بدون مجوز و خارج از برنامه ریزی رسمی و قانونی توسعه شهری ( طرح های جامع و تفصیلی ) در درون یا خارج از محدوده قانونی شهر ها به وجود آمده اند .
بند – 15 – کار گروه مسکن : کار گروه موضوع تصویبنامه شماره 29238/ ت 40001 ه مورخ 19/3/1387.
بند – 16 – قانون : قانون ساماندهی و حمایت از تولید و عرضه مسکن مصوب 1387
فصل – دوم – برنامه های واگذاری زمین به منظور تولید و عرضه مسکن شهری .
بند – الف – برنامه ساخت و عرضه مسکن اجاره ای .
ماده – 2 – وزارت مسکن و شهرسازی موظف است با هدف افزایش سرمایه گذاری در تولید و عرضه واحد های اجاره ای جدید ، نیاز استان های مختلف کشور را برآورد و برنامه اجرایی تحقق هدف مذکور را از طریق حمایت از استقرار نظام اجاره ای حرفه ای توسط بخش غیر دولتی با رویکرد گروه های کم درآمد پیگیری نماید .
تبصره – 1 – کلیه اشخاص حقیقی و حقوقی موضوع ماده (3) این آیین نامه که اقدام به ساخت و عرضه مسکن اجاره ای می نمایند مجازند به منظور استقرار نظام اجاره ای حرفه ای راسا و یا از طریق نهاد های اجاره داری بخش غیر دولتی ، نسبت به بهره برداری اجاره ای واحد های احداث شده اقدام می نمایند .
تبصره – 2 – اشخاص یاد شده موظفند در دوره تعهد اجاره داری ، قرارداد های اجاره سالانه خود را که در چارچوب اصول اعلامی توسط وزارت مسکن و شهرسازی تهیه میگردد ، در بانک اطلاعات املاک و ساختمان کشور به ثبت برسانند . در غیر اینصورت ، تسهیلات و سایر حمایت های مقرر در این برنامه بر مبنای قیمت روز ( زمان پرداخت ) محاسبه و از آنان دریافت خواهد شد .
ماده – 3 – تسهیلات مسکن اجاره ای شامل کلیه اشخاص حقیقی
بند – الف – سازمان ها و نهاد های عمومی غیر دولتی متولی گروه های کم درآمد ، سازمان بهزیستی ، شهرداری ها ، بنیاد مسکن انقلاب اسلامی و خیرین و واقفین مسکن ساز با معرفی بنیاد یاد شده .
بند – ب – صندوق های تامین اجتماعی ، تعاون ، بازنشستگی کشوری و لشکری و سایر صندوق های مالی و اعتباری .
بند – ج – موسسات مالی ، اعتباری و شرکت های دارای مجوز از مراجع صالح .
بند – د – سرمایه گذاران حقیقی و حقوقی بخش خصوصی و تعاونی .
ماده – 4 – اشخاص موضوع بند ( الف ) ماده (3) این آیین نامه از حمایت های زیر بهره مند میگردند :
بند – 1 – واگذاری زمین به قیمت تمام شده مشروط به اینکه اشخاص یاد شده واحد های احداثی را به مدت حداقل (10) سال در اختیار خانوار های کم درآمد یا تحت پوشش خود به صورت اجاره قرار دهند .
بند – 2 – واگذاری زمین به قیمت تمام شده و تامین تا بیست درصد (20%) هزینه احداث واحد ها در قالب کمک های اعتباری با اولویت در شهر های با جمعیت دویست و پنجاه هزار (000/250) نفر به بالا مشروط به اینکه اشخاص یاد شده واحد های احداثی را به مدت حداقل (15) سال به خانوار های کم درآمد به صورت اجاری واگذار نمایند .
تبصره – تبصره – چنانچه زمین متعلق به اشخاص موضوع این ماده باشد ، حداقل مدت اجاره داری موضوع بند (2) از (15) سال به (10) سال کاهش می یابد .
ماده – 5 – حمایت های مربوط به اشخاص موضوع بند ( ب )، ( ج ) و ( د ) ماده (3) این آیین نامه شامل واگذاری زمین به قیمت کارشناسی روز براساس اعلام کارشناس رسمی میباشد مشروط به اینکه اشخاص یاد شده واحد های احداثی را به مدت حداقل (5) سال به صورت اجاره واگذار نمایند . در طول مدت احداث ( حداکثر (2) سال ) و دوره واگذاری به صورت اجاره ( حداقل (5) سال ) مبلغی بابت بهای زمین دریافت نمیگردد . بعد از اتمام دوره یاد شده و در صورت خروج از حالت اجاره و یا فروش واحد ها ، بهای زمین به قیمت کارشناسی زمان واگذاری دریافت خواهد شد .
تبصره – 1 – در صورتی که قبل از اتمام مدت بهره برداری اجاره ای موضوع مواد (4) و (5) این آیین نامه ، فروش انجام شود ، قیمت زمین به نرخ روز ( زمان پرداخت ) به همراه کلیه یارانه های پرداختی تبدیل به حال شده و از اشخاص موضوع این ماده دریافت خواهد شد .
تبصره – 2 – شهرداری ها موظفند برای متقاضیان موضوع ماده (3) این آیین نامه پروانه ساختمانی صادر کنند و در پروانه ساخت و گواهی عدم خلاف و پایان کار عبارت « ساختمان استیجاری به مدت … سال » را درج نمایند . ادارات ثبت اسناد و املاک نیز در هنگام صدور صورتمجلس تفکیکی و اسناد مالکیت برای اینگونه ساختمان ها باید عبارت یاد شده را در صورتمجلس تفکیکی و سند مالکیت قید نمایند .
بند – ب – برنامه ساخت و عرضه مسکن اجاره به شرط تملیک .
ماده – 6 – واگذاری زمین جهت اجاره به شرط تملیک صرفا از طریق اشخاص حقیقی و حقوقی موضوع بند ( الف ) ماده (3) این آیین نامه به خانوار های تحت پوشش آن ها که در زمره متقاضیان واجد شرایط طبق تعریف مندرج در ماده (1) این آیین نامه میباشند اعطا میگردد . در این برنامه واگذاری زمین به قیمت کارشناسی روز با اعمال حداکثر سی درصد (30%) تخفیف و حداکثر (5) سال تقسیط از زمان بهره برداری به اشخاص حقیقی و حقوقی موضوع بند ( الف ) ماده (3) صورت میگیرد . چنانچه ظرف شش ماه پس از واگذاری زمین نسبت به آغاز عملیات احداث مسکن اقدامی صورت نگیرد ، وزارت مسکن و شهرسازی نسبت به استرداد آن و واگذاری به متقاضیان دیگر اقدام خواهد نمود .
بند – ج – برنامه واگذاری حق بهره برداری از زمین ( به صورت اجاره ارزان قیمت 99 ساله ).
ماده – 7 – این برنامه ویژه متقاضیان واجد شرایط بوده و از طریق واگذاری زمین های دارای کاربری مسکونی به متقاضیانی که در قالب اشخاص حقیقی و حقوقی ، تعاونی های مسکن و یا مشارکت های مدنی به صورت سه خانوار به بالا سازماندهی شده باشند ، اجرایی میگردد .
تبصره – 1 – مبلغ اجاره بهای سالانه اراضی مشمول برنامه یاد شده ، حداکثر معادل بیست درصد (20%) قیمت منطقه ای زمین مسکونی متناسب با قدرالسهم هر متقاضی در همان سال یا (1) درصد ارزش کارشناسی روز زمین در ابتدای هر سال ( هر کدام کمتر باشد ) خواهد بود .
تبصره – 2 – دستگاه هایی که دارای اطلاعات لازم جهت پالایش و تطبیق شرایط متقاضیان میباشند موظفند همکاری لازم را با وزارت تعاون معمول نمایند .
تبصره – 3 – وزارتخانه های مسکن و شهرسازی و تعاون حسب مورد مسئولیت نظارت بر تشکیل تعاونی ها و نظارت عالی بر امر ساخت و ساز بر روی زمین های موضوع این ماده را برعهده دارند .
ماده – 8 – آماده سازی زمین های موضوع این برنامه و هزینه مربوط به آن برعهده متقاضیان و تامین خدمات زیربنایی و روبنایی برعهده دستگاه های اجرایی ذی ربط میباشد . در طرح های شهرسازی مربوط ، جانمایی خدمات روبنایی صورت گرفته و زمین آن براساس ماده (100) قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت مصوب 1380 به دستگاه های مربوط واگذار میشود تا نسبت به احداث فضا های روبنایی ، با اولویت در برنامه های خود اقدام نمایند .
تبصره – 1 – هزینه های مربوط به ساخت مساجد در برنامه یاد شده ، مشابه سایر خدمات روبنایی از طریق اعتبارات دولتی تامین خواهد شد . تامین هزینه های یاد شده در شهر های جدید براساس قانون مورد عمل شهر های جدید انجام میگیرد .
تبصره – 2 – براساس ماده (100) قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت ، وزارت مسکن و شهرسازی ( سازمان ملی زمین و مسکن ) مجاز است نسبت به واگذاری اراضی دولتی دارای کاربری عمومی ( آموزشی ، ورزشی ، بهداشتی و فرهنگی ) به سازمان دولتی ذی ربط به قیمت تمام شده و به بخش غیر دولتی به قیمت کارشناسی روز به صورت قسطی و یا اجاره به شرط تملیک ( حداکثر 20 ساله ) اقدام نماید .
تبصره – 3 – وزارت مسکن و شهرسازی مجاز است اراضی تجاری واقع در طرح های آماده سازی موضوع برنامه یاد شده را به ارزش کارشناسی روز و به روش مزایده به فروش رسانده و وجوه دریافتی را در راستای اهداف برنامه مسکن گروه های کم درآمد هزینه نماید .
ماده – 9 – حداقل زمین های دولتی اعطایی برای اجرای برنامه موضوع بند ( ج ) این آیین نامه نباید از 95 درصد کل زمین های موضوع برنامه های سالانه تامین زمین توسط وزارت مسکن و شهرسازی کمتر باشد . 9
بند – د – برنامه تولید انبوه مسکن توسط بخش غیر دولتی ( نهاد های عمومی ، خصوصی و تعاونی ) با استفاده از فناوری های نوین و جذب سرمایه های داخلی و یا خارجی :
ماده – 10 – برنامه یاد شده در سه محور زیر قابل اجرا است :
بند – 1 – برنامه جذب و هدایت نقدینگی به سمت تولید انبوه و عرضه مسکن از طریق صندوق های مسکن و ساختمان ، شرکت های تامین سرمایه مسکن .
بند – 2 – برنامه حمایت از سرمایه گذاری های داخلی و خارجی در طرح های انبوه سازی مسکن .
بند – 3 – برنامه حمایت از تولید صنعتی مسکن و استفاده از فناوری های نو در احداث و عرضه مسکن . واگذاری اراضی جهت اجرای برنامه های موضوع این ماده مشروط به رعایت ضوابط و مقررات ابلاغی وزارت مسکن و شهرسازی و براساس قیمت کارشناسی روز بدون اعمال تخفیف به صورت فروش اقساطی با بازپرداخت حداکثر پنج سال ( از زمان واگذاری ) و یا در قالب مشارکت صورت خواهد گرفت .
تبصره – تبصره – متقاضیان اجرای برنامه های موضوع این ماده باید دارای پروانه صلاحیت از وزارت مسکن و شهرسازی باشند . سرمایه گذاران خارجی موضوع این ماده نسبت به تطبیق شرایط و اخذ پروانه صلاحیت از وزارت مسکن و شهرسازی اقدام خواهند نمود .
فصل – سوم – ضوابط معماری و شهرسازی :
ماده – 11 – وزارت مسکن و شهرسازی موظف است با همکاری سازمان میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری نسبت به شناسایی بافت ها ، آثار و گونه های واجد ارزش شهرسازی و معماری ایرانی اسلامی که قابلیت اثرگذاری بر ساخت و سازه ای معاصر شهری و روستایی را دارند ، اقدام نموده و با استفاده از روش های مختلفی همچون چاپ کتاب ، لوح فشرده ، تولید فیلم ، حمایت از پایان نامه های دانشجویی ، برگزاری همایش ها و مسابقات عکاسی و درج در رسانه ها ، نسبت به مستندسازی و اطلاع رسانی اقدام نماید .
ماده – 12 – وزارت مسکن و شهرسازی موظف است ظرف چهار ماه پس از ابلاغ این آیین نامه شرح خدمات طرح های جامع و تفصیلی ، طراحی فضا های شهری ، طرح های هادی روستایی و همچنین متن دستور نقشه هایی را که در شهر ها توسط شهرداری ها ، در روستا ها توسط بنیاد مسکن انقلاب اسلامی و در شهر های جدید توسط شرکت عمران شهر های جدید به متقاضیان احداث بنا داده میشود به منظور رعایت اصول شهرسازی و معماری ایرانی اسلامی ، بازنگری ، اصلاح و تکمیل نموده و پس از تصویب توسط کار گروه مسکن ابلاغ نماید .
ماده – 13 – به منظور ارتقاء کیفی و صیانت از جریان طراحی معماری و اجرای ابنیه متناسب با فرهنگ ایرانی اسلامی بر کلیه طرح های معماری و شهرسازی به خصوص در ساختمان های دولتی و نهاد های عمومی مهم ، شاخص و تاثیرگذار در سیمای شهر ها و روستا ها ، کمیسیون معماری و شهرسازی ایرانی اسلامی متشکل از وزیر مسکن و شهرسازی ( به عنوان رییس ) و روسای سازمان های میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری ، وزارت کشور ، بنیاد مسکن انقلاب اسلامی ، سازمان نظام مهندسی ساختمان ، و حداکثر سه نفر از رؤسای دانشکده های معماری و شهرسازی ( با انتخاب وزیر علوم ، تحقیقات و فناوری ) و دو نفر از شهرداران ( با انتخاب وزیر کشور ) و سه نفر از متخصصین رشته های معماری و شهرسازی معتقد به معماری ایران اسلامی ( با انتخاب رییس کمیسیون ) در وزارت مسکن و شهرسازی تشکیل میشود .
تبصره – تبصره – آیین نامه تشکیل ، شرح وظایف و اعضا کار گروه های استانی و شهری و آیین نامه داخلی آن توسط کمیسیون سطح ملی تعیین و از طریق وزیر مسکن و شهرسازی ظرف شش ماه تهیه و به کلیه مراجع ذی ربط ابلاغ میشود .
ماده – 14 – وزارت مسکن و شهرسازی با همکاری سازمان میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری موظف است ظرف سه ماه پس از ابلاغ این آیین نامه ، نظامنامه نحوه ساخت و ساز و نظارت در بافت های فرهنگی و تاریخی مصوب را با رویکرد صیانت مشترک از میراث فرهنگی و حقوق ساکنین اینگونه بافت ها تنظیم و برای تصویب به کار گروه مسکن کشور نماید .
ماده – 15 – کلیه دستگاه های اجرایی و شرکت های دولتی که به نوعی از بودجه عمومی دولت استفاده میکنند موظفند الگو های معماری ایرانی اسلامی را در طراحی و ساخت پروژه های اداری ، آموزشی ، درمانی و مسکونی لحاظ نمایند . طرح های معماری موضوع این ماده باید قبل از آغاز عملیات اجرایی به تایید کمیسیون موضوع ماده (12) برسد .
ماده – 16 – وزارت مسکن و شهرسازی موظف است با همکاری وزارت کشور و شهرداری ها و نسبت به مطالعه ، طراحی و ساخت پروژه های طراحی شهری ( فضا های شهری ، میادین و محورها ) با رویکرد الگو سازی در جهت ا حیا و ترویج ارزش های فرهنگ معماری و شهرسازی ایرانی اسلامی اقدام نماید .
ماده – 17 – وزارت علوم ، تحقیقات و فناوری موظف است با همکاری وزارت مسکن و شهرسازی و سازمان میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری نسبت به اصلاح سرفصل های دوره های آموزشی شهرسازی و معماری ( برنامه ریزی شهری ، طراحی محیط ، طراحی شهری ، معماری منظر ، مرمت و سایر رشته های مرتبط ) متناسب با ویژگی های شهرسازی و معماری ایرانی اسلامی اقدام نموده و تا پایان برنامه چهارم توسعه اقتصادی ، اجتماعی و فرهنگی کشور ، رشته های آموزشی جدید شامل معماری ایرانی اسلامی ، شهرسازی ایرانی اسلامی و مرمت بافت های فرهنگی و تاریخی را ایجاد نماید .
ماده – 18 – وزارت مسکن و شهرسازی موظف است برای کلیه شهر هایی که افق طرح هادی یا جامع آن ها به پایان رسیده است و یا اصولا فاقد طرح میباشند براساس اسناد توسعه و عمران بالا دست نسبت به تهیه طرح جامع با رویکرد های اولویت توسعه درونی استفاده از اراضی دولتی و خصوصی داخل محدوده ، ا حیا بافت های فرسوده و ساماندهی سکونتگاه های غیر رسمی ، توسعه روستا های مستعد واقع در حریم شهر ها ، عدم تخریب اراضی مستعد کشاورزی و در صورت ضرورت ، مکان یابی اراضی مناسب جهت احداث شهرک و یا شهر های جدید در خارج از حریم شهر ها و توسعه متصل یا منفصل محدوده شهر ها و افزایش تراکم ساختمانی پهنه های داخل محدوده اقدام نماید .
فصل – چهارم – تامین زمین و آماده سازی آن :
ماده – 19 – کلیه وزارتخانه ها ، موسسات و دستگاه های دولتی و همچنین شرکت هایی که صد درصد (100%) سرمایه و سهام آن ها متعلق به دولت میباشد ، مکلفند نسبت به واگذاری و تحویل رایگان اراضی در اختیار خود که در چارچوب مکان یابی موضوع ماده (6) قانون قرار می گیرند ( به استثناء مناطق چهارگانه تحت مدیریت سازمان حفاظت محیط زیست )، ظرف دو ماه از درخواست وزارت مسکن و شهرسازی اقدام نمایند . ادارات ثبت اسناد و املاک نیز مکلفند پس از اعلام وزارتخانه یاد شده ظرف یک ماه نسبت به تفکیک و ثبت انتقال ملک در دفتر املاک و صدور سند مالکیت به نام دولت با نمایندگی وزارت مسکن و شهرسازی اقدام نمایند .
تبصره – تبصره – چنانچه دستگاه مربوط ظرف دو ماه از درخواست وزارت مسکن و شهرسازی نسبت به واگذاری و تحویل زمین و تسلیم اسناد و مدارک آن اقدام ننماید ، ادارات ثبت اسناد و املاک موظفند به درخواست وزارت مسکن و شهرسازی ، ظرف یک ماه به ترتیب یاد شده اقدام و سند مالکیت جدید را به نام دولت با نمایندگی وزارت مسکن و شهرسازی صادر نمایند .
تبصره – 2 – زمین های متعلق به وزارت جهاد کشاورزی واقع در محدوده و حریم شهر ها که براساس ماده (12) قانون تشکیل وزارت جهاد کشاورزی مصوب 1379 و قوانین بودجه سنواتی با تصویب هیات وزیران امکان فروش آن ها میسر میگردد ، لازم است قبل از ارجاع موضوع به هیات وزیران ، به تایید وزارت مسکن و شهرسازی مبنی بر عدم شمول برنامه واگذاری حق بهره برداری از زمین جهت احداث و تولید مسکن برسد .
ماده – 20 – در مورد اراضی با مالکیت بخش غیر دولتی واقع در داخل محدوده شهر ها و یا خارج از حریم شهر ها ، ( در چارچوب مکان یابی موضوع ماده (6) قانون )، وزارت مسکن و شهرسازی طی دو نوبت به فاصله ده روز مراتب را در رسانه های جمعی یا ر وزنامه های کثیرالانتشار آگهی مینماید . مالکان اراضی دارای کاربری مسکونی تا دو ماه از تاریخ آخرین آگهی میتوانند تقاضای خود را مبنی بر اجرای برنامه های مسکن موضوع قانون به انضمام تصویر اسناد مالکیت و مدارک متضمن توانایی مالی خود و برنامه زمان بندی اجرای طرح به وزارت مسکن و شهرسازی تسلیم نمایند .
ماده – 20 – در مورد اراضی با مالکیت بخش غیر دولتی واقع در داخل محدوده شهر ها و یا خارج از حریم شهر ها ، ( در چارچوب مکان یابی موضوع ماده (6) قانون )، وزارت مسکن و شهرسازی طی دو نوبت به فاصله ده روز مراتب را در رسانه های جمعی یا ر وزنامه های کثیرالانتشار آگهی مینماید . مالکان اراضی دارای کاربری مسکونی تا دو ماه از تاریخ آخرین آگهی میتوانند تقاضای خود را مبنی بر اجرای برنامه های مسکن موضوع قانون به انضمام تصویر اسناد مالکیت و مدارک متضمن توانایی مالی خود و برنامه زمان بندی اجرای طرح به وزارت مسکن و شهرسازی تسلیم نمایند .
تبصره – 1 – کلیه هزینه های طراحی و اجرای آماده سازی و ساخت واحد های مسکونی موضوع این ماده به عهده مالکان متقاضی میباشد که بخشی از آن برابر مقررات این آیین نامه با اعطای تسهیلات بانکی تامین میگردد .
تبصره – 2 – در صورت تمایل مالکین بخش غیر دولتی مبنی بر واگذاری بخشی از زمین خود در قبال ارزش افزوده ناشی از اجرای قانون و یا معاوضه یا تهاتر یا فروش اراضی و املاک ، وزارت مسکن و شهرسازی و سازمان های وابسته و تابعه آن مجازند نسبت به معاوضه یا تهاتر با سایر اراضی ملکی خود یا خرید آن ها ، براساس قیمت کارشناسی روز ( که به وسیله هیات سه نفره کارشناسان رسمی تعیین خواهد شد )، طبق دستورالعملی که توسط وزارتخانه یاد شده تهیه و ابلاغ میگردد اقدام نمایند . تبصره 3 وزارت مسکن و شهرسازی و سازمان های تابعه و شرکت های وابسته مجازند نسبت به تملک اراضی و املاک موردنیاز اجرای برنامه های تامین مسکن قانون و این آیین نامه که به مثابه برنامه عمومی محسوب میشوند ، براساس لایحه قانونی نحوه خرید و تملک اراضی و املاک موردنیاز برنامه های عمومی ، عمرانی و نظامی دولت مصوب 1358 شورای انقلاب ، اقدام نمایند .
ماده – 21 – در مواردی که اراضی غیر دولتی فاقد آماده سازی باشد ، دستگاه واگذار کننده رأسا قبل از واگذاری نسبت به آماده سازی اراضی مربوطه اقدام و یا زمین را در قالب تفاهمنامه در اختیار موضوع ماده (2) قانون قرار می دهد تا از طریق اشخاص ( حقیقی یا حقوقی ) ذی صلاح مورد تایید وزارت مسکن و شهرسازی نسبت به طراحی و انجام آماده سازی طبق برنامه زمان بندی که به آن ها ابلاغ میگردد و تحت نظارت عالیه وزارت مسکن و شهرسازی اقدام نمایند .
تبصره – 1 – هزینه های آماده سازی زمین برعهده متقاضیان میباشد .
تبصره – 2 – دستگاه های اجرایی ذی ربط با شبکه های تاسیسات زیربنایی از قبیل آب ، برق ، گاز و تلفن و خدمات روبنایی موظفند حسب درخواست و طبق برنامه ریزی زمان بندی اعلامی وزارت مسکن و شهرسازی ، نسبت به تامین اعتبار و تهیه طرح و اجرای شبکه های تاسیسات زیربنایی و ساخت تاسیسات روبنایی تحت نظارت و راهبرد های شورای مسکن استان اقدام نماید .
تبصره – 3 – کلیه طراحی های آماده سازی و معماری موضوع این ماده باید در چارچوب ضوابط و مقررات طرح های جامع و تفصیلی شهر مربوط و رعایت اصول شهرسازی و معماری ایرانی اسلامی صورت گرفته و به تصویب کار گروه های تخصصی بررسی طرح های سازمان های مسکن و شهرسازی استان ها برسد .
فصل – پنجم – مالیات بر اراضی بایر :
ماده – 22 – کلیه اشخاص حقیقی یا حقوقی ( اعم از عمومی غیر دولتی و خصوصی ) مکلفند برای تمام اراضی بایر دارای کاربری مسکونی مصوب متعلق به خود واقع در مراکز استان ها و شهر های با جمعیت بالاتر از یک صد هزار نفر ، اظهارنامه مالیاتی طبق نمونه ای که از طرف سازمان امور مالیاتی کشور تهیه و در دسترس مودیان قرار خواهد گرفت تنظیم و به ضمیمه تصویر مدارک مثبت مالکیت تا آخر اردیبهشت ماه هر سال به اداره امور مالیاتی محل وقوع ملک تسلیم نمایند .
تبصره – تبصره – در آن دسته از شهر های کمتر از یک صد هزار نفر جمعیت که حسب ضرورت برقراری مالیات ایجاب نماید ، اسامی آن ها توسط وزارت مسکن و شهرسازی اعلام میگردد .
ماده – 23 – اداره امور مالیاتی محل وقوع ملک ، اراضی بایر مشمول مالیات مودی را طبق فهرست موضوع تبصره (3) ماده (15) قانون تعیین و به مودی ابلاغ و مالیات متعلقه را مطالبه خواهد نمود . در مواردی که مودی از تسلیم اظهارنامه مالیاتی خودداری نماید ، اداره امور مالیاتی محل طبق اطلاعات موضوع تبصره (3) ماده (15) قانون ، نسبت به تعیین ارزش و مطالبه مالیات مقرر طبق این آیین نامه عمل خواهد نمود
ماده – 24 – چنانچه قطعه زمینی در اثناء سال منتقل شود ، هر یک از اشخاص انتقال دهنده در آن سال به نسبت مدت مالکیت ، مشمول مالیات متعلقه خواهند بود .
ماده – 25 – شهرداری های شهر های مشمول موظفند فهرست اراضی بایر دارای کاربری مسکونی واقع در محدوده شهرداری خود را شناسایی و مشخصات آن را از طریق فرم یا روش های تعیین شده از سوی سازمان امور مالیاتی کشور به سازمان یاد شده اعلام نمایند .
فصل – ششم – فناوری های نوین :
ماده – 26 – وزارت مسکن و شهرسازی در راستای تشویق فناوری های نوین در عرصه تولید انبوه مسکن توسط بخش غیر دولتی کشور اقدامات زیر را به عمل می آورد :
بند – الف – تسهیل و تسریع در بررسی و اظهارنظر در خصوص فناوری های جدید ساخت صنعتی ظرف دو ماه از زمان معرفی فناوری توسط مرکز تحقیقات ساختمان و مسکن .
بند – ب – حمایت از واحد های تولیدی ، سرمایه گذاران ، مدیران و نخبگان فنی و متعهد به توسعه ساخت صنعتی و تشکل های صنفی مربوط .
ماده – 27 – وزارت مسکن و شهرسازی ( در مواردی که زمین با کاربری صنعتی در داخل محدوده و حریم شهر ها در اختیار دارد ) و سازمان صنایع کوچک و شهرک های صنعتی ایران مجازند نسبت به واگذاری زمین برای احداث واحد های تولید کننده مصالح ، قطعات و تجهیزات ساخت صنعتی و فناوری های نوین به صورت بیست درصد (20%) نقد و هشتاد درصد (80%) با تقسیط پنج ساله اقدام نمایند . واگذاری زمین توسط وزارت مسکن و شهرسازی با قیمت کارشناسی روز و توسط سازمان صنایع کوچک و شهرک های صنعتی ایران با قیمت تمام شده صورت میگیرد .