48000408 21 98+
info@toseabnieh.ir
شنبه تا پنجشنبه 8 تا 18
آقای مهندس احمد سعیدنیا
آقای مهندس محمود توسلی
به طور کلی ۶ عامل در شکلگیری شهرها مؤثر میباشد: ۱. عوامل طبیعی و جغرافیایی مؤثر در شکلگیری شهر ۲. نیروهای اقتصادی مؤثر در شکلگیری شهر ۳. نیروهای اجتماعی مؤثر در شکلگیری شهر ۴. عوامل دینی در شکلگیری شهر ۵. عامل فرهنگی مؤثر در شکلگیری شهر ۶. عامل سیاسی مؤثر در شکلگیری شهر شیوه زندگی مردم شامل نحوه رفتوآمد، استفاده از زمانهای فراغت، الگوی خرید مایحتاج، سنتهای سوگواری و جشن و… عامل مهم و مؤثر در شکلگیری فضاهای عمومی و جمعی، توزیع مغازهها و اصناف خدماتی و جایگاه معابر و گذرها در فضاهای شهری بوده است. ساختار اجتماعی به ویژه اقشار اجتماعی جمعیت شهری و تأثیرات آن بر شکلگیری محلات و فضاهای مسکونی شهرها نیز مهم است. این مؤلفه را می توان به صورت زیر تقسیمبندی کرد: الف- ساختار اجتماعی و شیوه زندگی مردم ب- طبقات اجتماعی و محلات مسکونی ج- شیوه زندگی و فضاهای شهری د- اوقات فراغت و فضاهای عمومی شهر ه- بازار، مهمترین فضای عمومی شهر الف- صرف نظر از دو عامل عمده مرگومیر جمعیت و افول و رونق فعالیتهای اقتصادی که زندگی شهر را در اواخر دوره قاجار به شدت تحت تأثیر خود قرار میداد، ساختار اجتماعی شهر، عامل مهمی در توسعه محلات مسکونی، تفکیک اجتماعی محلات و زوال تدریجی برخی از آنها بوده است. شیوه زندگی مردم، شامل نحوه رفتوآمد، استفاده از زمانهای فراغت، الگوی خرید مایحتاج، سنتهای سوگواری و جشن و… عامل مهم و مؤثری در شکلگیری فضاهای عمومی و جمعی، توزیع مغازهها و اصناف خدماتی و جایگاه معابر و گذرها در فضاهای شهری بوده است. ب- قدیمیترین آماری که از ترکیب اجتماعی جمعیت تهران در دوره معاصر در دست است، آماری است متعلق به ۱۲۳۱ شمسی درباره تعداد خانهها و بناهای تهران که بیوتات یا منازل مسکونی را حدود ۷۹۰۰ باب ذکر میکند، از این تعداد، ظاهراً یکسوم آنها متعلق به مواجببگیران دولت بوده است که تحت عنوان خانههای متعلق به «نوکران» از آن نام برده میشود و بقیه در مالکیت رعایا قرار داشته است. سرشماری بعدی در سال ۱۲۴۷ شمسی صورت گرفت که جمعیت تهران را ۱۵۶ هزار نفر ذکر میکند و صرف نظر از ارگ شاهی، چهار محله بزرگ در داخل خندق قدیم اسنگلج، بازار، چالهمیدان و عودلاجان و نواحی حاشیه خندق را در بر دارد. مقایسه نقشه شهر در دو سال ۱۲۳۷ و ۱۲۷۰ نشان میدهد که شهر در طول سی و چند سال، عمدتاً در سمت شمال و غرب توسعه یافته است، هر چند محلات سرقبر آقا، چاله سیلابی، و بیرون دروازه در جنوب به شهر متصل شدهاند، اما محله بزرگ دولت در شمال و محلات غربی (شامل محله حاج شیخهادی و خیابان باغشاه و…) بخش عمده گسترش شهر را در بر دارند. ج- تا چند دهه پیش از این، شیوه زندگی گروههای مختلف اجتماعی جمعیت شهری در ایران، شباهتهای اساسی به یکدیگر داشت که البته با شیوه زندگی شاهزادگان و حکام کاملاً متفاوت بود. گرچه، گاه در محلات و نواحی شهری، عادات و رفتارهای ویژه پیروان مذاهب متفاوت و قومیتهای خاص، نشان از تفاوتهایی در شیوه زندگی این گروهها داشت و به نحوی در فضای شهری منعکس میشد که از جمله میتوان به تفاوت عبادات و زیارتگاههای اقلیتهای مذهبی، تفاوت رفتار با اموات در میان زرتشتیان ساکن یزد و کرمان که گورستان این شهرها را با سایر شهرها متفاوت میکرد و اماکن زندگی جمعی و عبادت دراویش در شهرهای غرب ایران اشاره کرد. اما علیرغم این تفاوتها، عناصر عمده شیوه زندگی اکثریت مردم، مانند الگوهای مصرف، فعالیتهای اجتماعی، نحوه گذران فراغت و نحوه رفتوآمد اساساً مشابه بوده است. ویژگیهای شیوه زندگی شاهزادگان و حکام نظیر علاقه به شکار یا انواع فضاهای گذران فراغت در خلق فضاهای شهری یا وابسته به شهر بیتأثیر نبوده و میتوان این فضاها را تحت عنوان فضاهای اختصاصی جداگانه بررسی نمود. به ویژه این تأثیرات در شهری نظیر تهران که به عنوان پایتخت، هم محل استقرار دربار و وابستگان آن بوده و هم جمعیت خارجیان مقیم ایران مشتمل بر اعضای سفارتخانهها، سرمایهگذاران خارجی، مهمانان و جهانگردان در آن متمرکز بودند، چشمگیرتر از سایر شهرهاست. د- تنوع فعالیتهای روزانه گروههای مختلف جمعیت شهری یکی از نشانههای مهم تفاوت شیوه زندگی این گروههاست و این امر بدون گسترش زمان فراغت در مقابل زمان کار و تأمین معیشت امکانپذیر نیست. اطلاعاتی که از زندگی اجتماعی مردم شهرها در دوره ناصری در دست است حاکی از آن است که کار و فعالیت اقتصادی-معیشتی تقریباً تمامی ساعات روزانه زندگی اکثریت مردم به ویژه مردان و پسران جوان را در بر میگیرد و فعالیتهای حوزه فراغت در تولید فضای شهری نقش محدودی دارد. به نظر میرسد فضاهای عمومی ناشی از فعالیتهای اوقات فراغت در این دوره را میتوان به چهار گروه عمده تفکیک کرد: مساجد و تکایا، قهوهخانهها و دیگر مکانهای پذیرایی، مکانهای تفریح و ورزش و خیابانها و گذرهایی که به پاتوق یا محل برگزاری مراسم یا مناسک معینی تبدیل میشده است. ه- در دورههای مختلف تحول سازمان فضایی شهرها، فضاهای متمرکز دادوستد و خرید مردم، جزء مهمی از فضاهای عمومی شهر بوده است و بازار شهرها در دوره ناصری دارای چنین نقشی است. حجرههای بازار و کاروانسرهای پیرامون آن ضمن اینکه محل کسب و کار بازرگانان و پیشهوران بود، محل اطلاعرسانی (دولتی) غیر رسمی و گفتگوهای اجتماعی و سیاسی و شکلگیری اعتراضات جمعی اهالی شهر نیز بوده است. مکانهای مذهبی و اجتماعی مستقر در بازار نظیر مسجد و تکیه و مدرسه و زورخانه آن متأثر از نقش عمومی بازار به عنوان فضایی برای گسترش عرصه عمومی در شهرها، حتی در دهههای اخیر که شهرها به دلیل تنوع اشتغال دارای مکانهای کارو فعالیت اقتصادی متنوع و متعدد شده بود و محیطهای جدید چون دانشگاه و مدارس علمی و مؤسسات فرهنگی نقش بیشتری در عرصه عمومی شهرها یافتند، تا حدی حفظ شده بود. این امر، نتیجه ساختار اجتماعی بازار، استقلال نسبی آن از حکومت، اهمیت اقتصادی آن در زندگی شهری و ارتباط نزدیک بازاریان با سایر نهادهای فرهنگی، سیاسی مهم نظیر روحانیت و… بوده است.