• منطقه 22 - شهرک گلستان- ساحل شرقی دریاچه چیتگر - برج تجارت لکسون - طبقه 6

48000408 21 98+

info@toseabnieh.ir

شنبه تا پنجشنبه 8 تا 18

صفر تا صد روش های جذب سرمایه گذاری

صفر تا صد روش های جذب سرمایه گذاری

صفر تا صد روش های جذب سرمایه گذاری

در این قسمت از مقالات آموزشی مجله کسب و کار سندبادسل میخواهیم راجع به صفر تا صد روش های جذب سرمایه گذاری صحبت کنیم پس با ما در ادامه مقاله  روش های جذب سرمایه گذاری همراه باشید :

بسیاری از افراد هستند که ایده های خوبی دارند اما سرمایه ندارند و نیاز به سرمایه گذار دارند! فکر می کنید بهترین روش های جذب سرمایه گذار چیست و چطور می توان سرمایه گذار مناسب با ایده خودمان پیدا کنیم. یک سرمایه گذار صرفاً روی رویای شما سرمایه گذاری نمی کند! اینکه ایده غیر منطقی و عجیب و غریب داشته باشید نتیجه نخواهید گرفت. برای جذب سرمایه گذار باید بتوانید ایده های واقعی و قابل تحقق داشته باشید. ایده خود را وارد فاز عملیاتی کنید و بر روی آن یک سری بررسی های دقیق انجام دهید، شاید ایده در فاز عملیاتی به طور کلی تغییر کرد.

 

اولین مرحله جذب سرمایه گذار

یکی از مهمترین مواردی که در جذب سرمایه گذار باید به آن دقت شود روش های متقاعد کردن صاحب سرمایه است که بسیار هم دشوار است! اولین گام تشکیل جلسه با صاحبان سرمایه است اما نه به روش سنتی و منسوخ شده! صحبت کردن با صاحبان سرمایه و متقاعدسازی آنها کار تخصصی است و وقتی اصول صحبت با صاحبان کسب و کار را ندانیم جلسه نشست با آنها به مشکل برخورده و با شکست روبرو می شود. بنابراین بسیار مهم است که شخصی این کار را انجام دهد که به همه فنون و اصول مذاکره با صاحبان سرمایه تسلط دارد. او می تواند به صورت حرفه ای در مورد ایده شما صحبت کند و صاحب سرمایه را متقاعد سازد.

یکی از موارد مهم در جذب سرمایه گذار این است که خودمان را جای او بگذاریم. او می خواهد مبلغ زیادی از پول خود را وارد میدان کسب و کاری کند که هنوز هیچ چیز از آن نمی داند. اینکه از اول فقط نیازهای خود را به سرمایه گذار دیکته کنید اشتباه است شما باید در ابتدا در مورد ایده خود و میزان حساسیت های آن صحبت کنید و به ساده ترین زبان توضیح دهید که ایده شما چیست و قرار است چه هدفی را دنبال کند و در نهایت به چه هدفی خواهد رسید!

فرد سرمایه گذار روی دارایی خود حساس است پس او جذب رویاهای شما نمی شود او باید متقاعد شود که ایده شما منطقی و امکانپذیر است. اولین گام اعتماد سازی است که بسیار هم دشوار است و نیاز به تخصص زیادی دارد اما وقتی این گام را به خوبی طی کنید قطعاً به نتیجه خوبی خواهید رسید.

 

 

ایده شما باید “پخته” باشد!

منظور از پختگی ایده این است که آرزو و رویاهای خود را کنار بگذارید و ایده خام خود را به سرمایه گذار توضیح ندهید. ایده ها باید چکش کاری شوند تا پخته تر به نظر برسند پس از یاد نبرید که ایده ای می تواند اثربخش باشد که بتوان روی آن حساب کرد پس به طور کلی روی ایده های خود کار کنید و با چنین شخص متخصص در مورد ایده خود صحبت کنید به این ترتیب او می تواند نقاط ضعف ایده شما را یادآور شود.

یک سرمایه گذار صرفاً روی افکار شما سرمایه گذاری نمی کند! اینکه ایده غیر منطقی و عجیب و غریب داشته باشید نتیجه نخواهید گرفت. برای جذب سرمایه گذار باید بتوانید ایده های منطقی و قابل تحقق داشته باشید.

ایده خود را وارد فاز عملیاتی کنید و بر روی آن یک سری بررسی های دقیق انجام دهید، شاید ایده در فاز عملیاتی به طور کلی تغییر کرد و مسیر دیگری را در پیش گرفت!

یکی از بهترین و اثربخش ترین روش های جذب سرمایه گذار این است که به زبان ساده بگویید که تا به حال روی ایده خود چه اقداماتی انجام داده اید و چالش ها و پتانسیل های ایده شما دقیقاً کجاست و چطور بررسی می شود.

 

تعیین مدل درآمدی مشخص

وقتی صحبت از یک کسب و کار است، یعنی پای سود در میان است! به طور کلی سود به میزان درآمد بستگی دارد به این ترتیب می بایست بتوانید مدل درآمدی مخصوص به خود را ارائه دهید و سعی کنید و همه جوانب را در نظر بگیرید از یاد نبرید که برای کسب و کارهای بزرگ باید مدل درآمدی وسیع تر باشد. شما می بایست مدل درآمدی مورد نظر خود را پیش از آغاز جلسه مذاکره تست کنید. شاید نیاز به چند ماه زمان برای تست مدل درآمدی خود داشته باشید. به هر حال پلن درآمدی نباید هیچ ابهامی داشته باشد می بایست تعیین کنید که از چه افراد و وابسته به چه ساز و کاری قرار است درآمدزایی داشته باشید تا مشخص شود که جامعه آماری مشتریان شما دقیقاً چه گروهی هستند از سوی دیگر می بایست اثبات کنید که روش کسب درآمد شما قانونی است.

بسیار مهم است که سطح اعتماد مشتریان به مدل درآمدی شما مشخص باشد و البته که نکات قوت و ضعف مدل درآمدی خود را شناسایی کنید. اگر تا به امروز از مدل درآمدی خود کسب درآمد کرده اید می بایست توضیحاتی در این راستا داشته باشید.

 

مشخص کردن اندازه بازار

از دیگر روش های جذب سرمایه گذار این است که اندازه بازار را مشخص کنید کاری که بسیاری از افراد انجام نداده و در نهایت در جذب سرمایه گذار دچار مشکل می شوند. می دانیم که اصلی ترین مخاطب برای یک کسب و کار، مشتریان هستند. در ابتدا می بایست به صورت فرضی، مشتریان را مشخص کنید و سپس وارد مرحله تست ایده شوید و جامعه آماری که قرار است مشتری ایده شما باشند را دسته بندی کنید. یعنی می بایست سن، جنس، تحصیلات، محل سکونت و … از مشتریان را در نظر بگیرید.

گاه ایده شما از نظر اندازه بازار هیچ مشکلی نداشته و مشتریان زیادی را در بر می گیرد اما در مقابل بسیاری از سازمان ها رقبای شما محسوب می شوند پس باید همه این موارد را مشخص کنید و میزان پتانسیل و توانایی خود در راستای مشخص کردن اندازه بازار بررسی نمایید.

برای سرمایه گذار بسیار مهم است که بداند گردش مالی از سوی مشتریان و بازار هدف چقدر است و البته که نیاز است وضعیت مالی مشتریان مشخص شود. بررسی دقیق وضعیت بازار یکی از روش های جذب سرمایه گذار محسوب می شود و به سودآوری بیشتر کمک زیادی می کند.

 

تشکیل تیم قوی

فرض می کنیم که سرمایه گذار مورد نظر قبول کرد که ایده شما مناسب بوده و دارای بازار هدف مناسبی است و درآمد مطلوبی به همراه دارد حال باید توضیح دهید که چه کسانی قرار است این ایده را اجرایی کنند. ویژگی و مهارت تیم شما مهم است، میزان سابقه کار و سطح تخصص اهمیت زیادی دارد و می بایست سطح مهارت و حتی تحصیلات نیز مشخص شود. تیمی که برای ایده خود انتخاب می کنید می بایست به قدری قوی باشد که صاحب سرمایه خیالش از باب اجرا شدن ایده جمع شود.

برای تشکیل تیم قوی باید اصولی عمل کنید و سعی کنید یک سری متخصصان تیم سازی قدرتمند را استخدام کنید. سعی کنید ویژگی های مشخص در این راستا مد نظر قرار دهید.

مشخص کردن دوره بازدهی

سرمایه گذاران بسیار علاقه دارند بدانند که سرمایه شان چه زمانی باز می گردد. در واقع می بایست مشخص شود که سرمایه گذاری به صورت طولانی مدت انجام می شود و یا در یک بازه زمانی کوتاه مدت بازدهی خواهد داشت. هرچه اندازه زمان بازگشت سرمایه کوتاه تر باشد قطعاً جذب سرمایه گذار شانس بیشتری به همراه خواهد داشت پس می بایست بررسی کنید که دوره بازدهی ایده شما حدوداً چه زمانی است.

بررسی نکات حقوقی

وقتی به دنبال تکنیک های جذب سرمایه گذار هستید، یعنی قرار است نوعی شراکت را آغاز کنید پس باید اصول شراکت را بلد باشید در این راستا بهتر است قوانین حقوقی شراکت را بررسی کنید و اطلاعات دقیقی در این راستا داشته باشید. نیاز به تشکیل جلسه خواهید داشت و همینطور قوانین مرتبط با تجارت را می بایست یاد بگیرید. یک مشاور حقوقی در این زمینه به شما کمک می کند.

در مورد سرمایه گذار تحقیق کنید!

بهتر است پیش از اینکه جلسه برای جذب سرمایه گذار را آغاز کنید در مورد سوابق و فعالیت ها و علایق سرمایه گذار خود اطلاعات کافی داشته باشید این کار کمک می کند تا بدانید باید چطور با سرمایه گذار صحبت کنید و به نوعی دست روی نقطه ضعف او می گذارید. روش های جذب سرمایه گذار بسیار متنوع هستند و بر اساس سطح ایده و شرایط سرمایه گذار مشخص می شود، پس چه خوب است روشی انتخاب شود که اثربخشی خوبی داشته باشد و از نظر پیچیدگی نیز همه چیز سنجیده شده باشد تا بحران احتمالی کنترل شود.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.