48000408 21 98+
info@toseabnieh.ir
شنبه تا پنجشنبه 8 تا 18
ادبیات رو به رشد در مورد کنشگری خلاق، تنشها و ابهامات مختلفی را برجسته میکند، از جمله تضادهایی که بین اهداف اعلامشده فعالان و شیوههای روزمرهای که برای تعقیب آنها استفاده میکنند، به وجود میآید. این تضادها به دور از بیان این که میتوانند یا باید حذف شوند، در این مقاله ارزشگذاری میشوند، زیرا معانی موجود خلاقیت را که از طریق شیوههای روزمره کنشگری خلاق بازتولید میشود، روشن میکنند. این بحث از طریق مطالعه موردی یک سازمان فرهنگی نشان داده میشود که بسیج محلی را رهبری میکرد که علیرغم تلاشها و منابع قابل توجه خود، نتوانست از ابتکارات واحد و ائتلافهای ابزاری به یک جنبش اجتماعی با ثباتتر که وقف ارتقاء آن است، حرکت کند. خلاقیت از پایین به بالا و فضای عمومی در میلان. این مطالعه با تکیه بر بینشهای حاصل از مطالعات جنبش و جامعهشناسی عملگرایانه رژیمهای تعامل، یک چارچوب نظری اصلی را ایجاد میکند که با تجزیه و تحلیل سه ابتکار خاص که توسط بسیج مشاهدهشده ترویج شده است، نشان داده شده است. نتایج اصلی نشان میدهد که چگونه معانی مختلف خلاقیت شرایط نابرابر را برای فرآیند “تشریک شناخت” مورد نیاز برای گسترش بسیج واحد به جنبشهای شهری بزرگتر تعیین میکند.
سیاست معاصر بهره برداری اقتصادی از شهر خلاق (بورن و یانگ، 2013، پک، 2005، پرات، 2011) با افزایش نارضایتی، انتقاد و رقابت از سوی هنرمندان و کارگران خلاق همراه است (Kirchberg & Kagan، 2013، ص 137). توجه رو به رشد معطوف به این انتقادات (لانگگر، 2015، مک لین، 2014) نشان داده است که ابهامات و اثرات منفی که اغلب توسط ذینفعان فرضی مداخلات خلاق تجربه می شود (گریگولیت، هان، و بروچی، 2013)، تنها یک نتیجه نیست. از «سیاست نئولیبرال» (Jakob, 2012, Sevin, 2014). در عوض، این ابهامات ممکن است توسط ابتکارات جامعه مدنی که سیاست شهری معاصر را به نفع ایده متفاوت و فراگیرتر از شهر خلاق به چالش می کشد، بازتولید شود (مک لین، 2014). برای مثال، رویکرد مشارکتی اتخاذ شده توسط بسیاری از این ابتکارات در واقع بسیار بحث برانگیز است (جونز، 2003) زیرا اغلب “در تضمین کیفیت اخلاقی مداخلات بی اثر است” (Sevin، 2014) و حتی می تواند مسئول “تقویت” باشد. به جای چالش برانگیز بودن نابرابری های اجتماعی و اقتصادی موجود (گریگولیت و همکاران، 2013، جاکوب، 2012، جونز، 2003). تعداد فزاینده و ناهمگونی از مطالعات تشخیص می دهند که کنشگری خلاق معاصر هم از نظر پتانسیل و هم از نظر تضادها غنی است (گریگولیت و همکاران، 2013) زیرا از طریق مبارزات مبهم (مک لین، 2014) و «معمولاً پراکنده» گسترش می یابد (هاروی، 2012: 111). ).
این عنصر متناقض کنشگری خلاق، نقطه عزیمت این مشارکت است. این مطالعه به بررسی معانی موقعیتی خلاقیت می پردازد، جایی که «معانی مستقر» به عنوان آن دسته از معانی درک می شود که در شیوه های روزمره بازتولید می شوند (دی سرتو، 2001) کنشگری خلاق. پیشنهاد میشود که این معانی موقعیتیافته، شرایط مناسبی برای توسعه جنبشهای شهری هستند که برای هماهنگ کردن تعدادی از مبارزات و ابتکارات تک موضوعی و سیاسی بیاثر کار میکنند. یک تحلیل قوم نگارانه از یک مطالعه موردی از کنشگری خلاق برای کشف حوزه ابتکارات انتفاعی و غیرانتفاعی که در ایتالیا (Citroni، 2015) و جاهای دیگر (Sevin، 2014) در حال افزایش است در چارچوب “دعوت” روزافزون استفاده می شود. به طرفداری که با برچیده شدن مقررات رفاه اجتماعی همراه بوده است» ( همان ). بسیج محلی که تمرکز مطالعه موردی است بخشی از آن تلاش ها برای استفاده «خلاقانه» از این دعوت است (بورن و یانگ، 2013). کسانی که در بسیج محلی دخیل بودند تلاش کردند تا تصوری فراگیرتر از شهر خلاق ایجاد کنند و تصاحب نئولیبرالی آن را زیر سوال ببرند، در حالی که به طور همزمان در بازتولید آن سهیم بودند (مک لین، 2014). در نتیجه، ابتکارات بسیج آشکارا بحث برانگیز و مبهم به نظر می رسید (گریگولیت و همکاران، 2013).
در بخش بعدی، مطالعه موردی با بحث در مورد ارتباط آن با این موضوع ویژه در زمینه فعالیت خلاق معرفی شده است. در بخش دوم، چارچوب نظری با وام گرفتن از بینشهای اخیر مطالعات جنبش و جامعهشناسی عملگرایانه رژیمهای تعامل ایجاد میشود. در بخش سه، این چارچوب از طریق کاربرد آن در سه ابتکار خاص که توسط بسیج محلی راه اندازی شده است، نشان داده شده است. تحلیل در این بخش به ویژه به فراخوان شماره ویژه برای توسعه “درکی چند وجهی از چگونگی تصور خلاقیت در محیط های مختلف شهری به عنوان عنصر کلیدی برای تجزیه و تحلیل کنش های سیاسی انجام شده توسط کارگران فرهنگی” مربوط می شود. 1 به ویژه، در مطالعه موردی، کنش سیاسی بسیج نتوانست به جنبش بزرگتری از فعالان خلاق تبدیل شود. چارچوب تحلیل در این مطالعه تلاش میکند این (غیر) نتیجه را با نگاه کردن به چگونگی تصور و تمرین خلاقیت در محیطهای روزمره که بسیج محلی در آن آشکار میشود، توضیح دهد. بخش پایانی یافتههای اصلی مطالعه را با اشاره به بحثهای گستردهتر در مورد فعالیت خلاقانه و سیاست شهری مورد بحث قرار میدهد.
از نظر روششناسی، بسیج محلی مشاهدهشده از طریق تحلیل گفتمان 38 مصاحبه، 19 بیانیه مطبوعاتی و 18 مداخله عمومی در کنفرانسهای مطبوعاتی، ویدئوهای رسمی و مقالات روزنامه مورد مطالعه قرار گرفت. علاوه بر این، دو سال مشاهده مردمنگاری شرکتکننده در زندگی گروهی روزمره بسیج محلی انجام شد که شامل شرکت در 34 رویداد عمومی و 40 ساعت «سایهزنی» (Sclavi, 2005) زندگی عمومی روزانه رهبر بسیج بود.
بسیج محلی توسط یک “شرکت فرهنگی مستقر در میلان” رهبری می شد که ماموریت رسمی آن “ترویج فضای عمومی و خلاقیت در میلان” بود. 2 این هدف رسمی در سایت بسیج همراه با بیانیه زیر آمده است: «ما فضای عمومی بیشتر و بیشتر می خواهیم، ما تفاوت، خلاقیت، تنوع در مکان های عمومی می خواهیم […] به همین دلیل است که ما مکان هایی را راه اندازی می کنیم و رویدادها را سازماندهی می کنیم. برای عموم
تحلیل پیشنهادی از طریق تمرکز بر عوامل کوچک و عموماً نادیده گرفته شده با رویکردهای رایج تر به سیاست شهری و جنبش های خلاق متفاوت است. هدف زیر سوال بردن رویکردهای یکپارچه تر نیست، بلکه بازنگری و به چالش کشیدن این دیدگاه است که این ابعاد نادیده گرفته شده نامربوط هستند. به طور خاص، این مطالعه استدلال می کند که شیوه های روزمره (دی سرتو، 2001) کنشگری خلاق شرایط نابرابر را برای توسعه جنبش های شهری بزرگتر به دلیل “رژیم های تعامل” ایجاد می کند.
در این بخش به سه حوزه تجربی که بسیج محلی در آنها عمل کرد پرداخته می شود. این حوزهها از آنجایی انتخاب شدند که تصاویر مختلفی از استدلال اصلی این مقاله ارائه میدهند، که پیشنهاد میکند که میتوان از تضادهای ظاهری برای مشخص کردن معانی موقعیتی خلاقیت استفاده کرد که – به دلیل رژیمهای تعامل مرتبط با آنها – شرایط نابرابر را برای “توسعه در اشکال علاقه به عوام» (امین، 1391).
مشابه سایر مناطق تضاد شهری معاصر (ویتال، 2007)، کنشگری کارگران خلاق مشاهده شده «ظرفیت اندک عمل سیاسی برای پیگیری درخواستهای خود و سطح بالایی از پراکندگی داخلی» را نشان داد ( ivi ، p.9 ). این امر به ویژه با توجه به منابع سازمانی که بسیج محلی از آن برخوردار بود قابل توجه بود (Citroni، 2015). این مقاله برخی از عواملی را که عموماً نادیده گرفته شده اند، بررسی کرده است که ممکن است این نتیجه را با اتخاذ یک نسخه اصلی (Borén &