آثار اولافور الیسون به بررسی نقش هنر در جهان بزرگتر می پردازد. الیسون در سال 1967 در ایسلند به دنیا آمد و در دانمارک بزرگ شد، جایی که از سال 1989 تا 1995 در آکادمی سلطنتی هنرهای زیبای دانمارک تحصیل کرد. او در سال 1995 به برلین رفت و استودیو اولافور الیسون را تأسیس کرد که اکنون تیم عظیمی از صنعتگران و معماران را استخدام می کند. بایگانی ها، محققین، مدیران، آشپزها، برنامه نویسان، مورخان هنر و تکنسین های متخصص.
نمایشگاه های انفرادی متنوع او که شامل اینستالیشن، نقاشی، مجسمه، عکاسی و فیلم می شود، از سال 1997 در مؤسسات بزرگ در سراسر جهان به نمایش درآمده است. در سال 2003، او نماینده دانمارک در پنجاهمین بینال ونیز بود .
در سال 2014، الیسون و همکارش، معمار سباستین بهمن، استودیوی هنر و معماری Studio Other Spaces را برای تمرکز بر پروژههای معماری فرا رشتهای و تجربی و کارهای عمومی تأسیس کردند.
من یک مجموعه دار یا مدیر موزه را نمی شناسم که بگوید: “اوه، او در یک لیست است، بنابراین فکر می کنم چیزی از او بخرم.” افرادی که هنر من را می خرند کمی بیشتر از این به آن فکر می کنند.”
اولافور الیسون
1. دستگاه جوجه کشی رنگین کمان
سال : 2023
مکان : الثخیرا، قطر
ساختار کروی منعکس شده این غرفه در واقع یک ابزار نوری است. با ورود نور خورشید به گجت، یازده منشور در امتداد بالای کره خم میشوند و آن را میشکافند و رنگین کمانی را روی سطح خمیده داخلی کره میاندازند. در الثخیرا، منشورها بر اساس مسیر خورشید قرار می گیرند، به طوری که قوس نور در شدت ها و مکان های مختلف در داخل کره بسته به روز سال، آب و هوا و زمان روز ظاهر می شود. در چند روز از سال – انقلاب و اعتدال – رنگین کمان به عنوان یک دایره کامل برای یک لحظه کوتاه با رسیدن خورشید به اوج خود ظاهر می شود.
2. Umschreibung
سال : 2004
مکان : KPMG Deutsche Treuhand-Gesellschaft، مونیخ، 2004
اولافور الیسون آن را در سال 2004 طراحی کرد. دو راه پله مارپیچ با یکدیگر در دهلیز ساختمان اداری مونیخ به هم متصل می شوند و یک حلقه پیوسته به شکل یک مارپیچ دوتایی را تشکیل می دهند. یک مارپیچ دوتایی بر روی سطح یک کره برای برنامه ریزی کار پیش بینی شد. برای جبران انحنای راه پله ها، ارتفاع پله ها تا حدودی تغییر می کند و در نزدیکی قطب ها کم عمق می شود. برای اینکه سازه بتواند در یک نقطه تعادل برقرار کند، مهندسی دقیق مورد نیاز بود. حلقه پیوسته Umschreibung در تضاد کامل با حیاط اداری در مونیخ است که در آن واقع شده است. Umschreibung، همچنین به عنوان “circumscription” یا “periphrasis” شناخته می شود، یک حرکت بدون هدف را مطرح می کند، مکانی که به جای موانع با حرکت تعریف می شود.
3. گوی آب و هوا
سال : 2020
مکان : Kunsthaus Zürich
ساختار چارچوب گوی آب و هوا از چهار لایه چند وجهی پیچیدهتر تشکیل شده است. هسته یک ایکو وجهی است، یک جامد افلاطونی با بیست وجه مثلثی شکل، و چارچوب به طور تصاعدی از یک لایه به لایه دیگر رشد می کند و به بیرونی ترین لایه که از هشت ضلعی، شش ضلعی، مربع و ده ضلعی تشکیل شده است، ختم می شود. بسیاری از چهرههای چند وجهی با فیلترهای پلاریزه یا شیشههای پلاستیکی منحصربهفرد پر شدهاند که برای تولید رنگهای مختلف در تعامل هستند. ترکیب مواد و همچنین زوایای مختلف و شکلهای چهرهها، منجر به تعامل پویا از نور، رنگ و رنگهای خاکستری میشود. حرکت بینندگان در اطراف اثر، چینش صفحات متعدد را تغییر میدهد و رنگها و لحنهای جدیدی را قادر میسازد تا در داخل ساختار ظاهر شوند و ناپدید شوند.
4. Det lyttende spejl
سال : 2022
مکان : Regionshospitalet Gødstrup، هرنینگ، دانمارک
یک دیسک بزرگ که توسط اولافور الیسون طراحی شده است، توسط دو لوله منحنی که به طور عمود بر هم متقاطع می شوند، در یک زاویه نگه داشته می شود. قسمت زیرین منعکس کننده دیسک لوله های نیم دایره ای شکل را منعکس می کند و این تصور را ایجاد می کند که دو دایره کامل از سقف می گذرند و به ناحیه ای توهم در بالا بالا می روند. بازدیدکنندگان میتوانند هنگام ورود به غرفه به بازتابهای خود در آینه نگاه کنند و خود را وارونه در اثر هنری غوطهور ببینند، غرق در کرهی زمین ساختهشده توسط لولهها. انعکاس ها از بیرون به دلیل کج بودن سقف قابل مشاهده است. به نظر می رسد که حلقه ها با رفتن بیننده به سمت و اطراف غرفه تغییر شکل می دهند و از بیضی به دایره می روند و دوباره برمی گردند.
5. غرفه گالری سرپانتین
سال : 2007
مکان : لندن، بریتانیا
پاویلیون گالری سرپنتاین 2007 با یک حرکت مارپیچ در ذهن طراحی شده است. با یک سطح شیب دار مشخص شده بود که دور تا دور آن را می پیچید و یک فضای تجمع مرکزی را شکل می داد که به عنوان فضای اصلی غرفه عمل می کرد. تجربه ساختمان به طور مستقیم با سفر فرد در آن گره خورده است. پاویون گالری Serpentine 2007، طراحی شده توسط اولافور الیسون و کجتیل تورسن، بنیانگذار معماری نروژی Snhetta، توسط گالری سرپنتاین به عنوان بخشی از مجموعه غرفه های آن سفارش داده شد و در مجاورت گالری در باغ کنزینگتون، لندن، از اوت تا ماه اوت تا اکتبر 2007.
کار کاملاً پیش ساخته بود که امکان اتصال محکم بین تمام جنبه های ساختمان را فراهم می کرد. این تکنیک کاری و مشارکت بین هنرمند و معمار به عنوان الگویی برای تلاشهای معماری کنونی Studio Other Spaces عمل کرد.
6. کره وجود تابشی
سال : 2022
مکان : برلین، آلمان
یک دیسک بزرگ به وسیله دو لوله منحنی که به طور عمود بر هم متقاطع می شوند، در یک زاویه نگه داشته می شود. قسمت زیرین منعکس کننده دیسک لوله های نیم دایره ای شکل را منعکس می کند و این تصور را ایجاد می کند که دو دایره کامل از سقف می گذرند و به ناحیه ای توهم در بالا بالا می روند. بازدیدکنندگان میتوانند هنگام ورود به غرفه به بازتابهای خود در آینه نگاه کنند و خود را وارونه در اثر هنری غوطهور ببینند، غرق در کرهی زمین ساختهشده توسط لولهها. انعکاس ها از بیرون به دلیل کج بودن سقف قابل مشاهده است. به نظر می رسد که حلقه ها با رفتن بیننده به سمت و اطراف غرفه تغییر شکل می دهند و از بیضی به دایره می روند و دوباره برمی گردند. آینه ها، عدسی ها و فیلترهای جلوه رنگ، نور را در مرکز کره منعکس و تقویت می کنند و سایه های طرح دار هندسی و ترکیبی غیرمنتظره از رنگ ها را بر روی دیوارها و کف اطراف پخش می کنند.
7. غرفه پانوراما عمودی
سال : 2022
مکان : کالیفرنیا، ایالات متحده آمریکا
Olafur Eliasson و سباستین بهمن استودیو Other Space پاویون پانورامای عمودی را در کارخانه شراب سازی در سونوما، کالیفرنیا، ایالات متحده ایجاد کردند. پاویون پانورامای عمودی برای املاک دونوم از تاریخ تقویم های دایره ای الهام گرفته شده است و از 832 صفحه شیشه ای رنگی ساخته شده است. غرفه ارتباط بی نظیری بین حواس ما و منظره ایجاد می کند. این غرفه ترکیبی از هنر و معماری و همچنین جلوه ای از دید استودیو سایر فضاها است. پانل های شیشه ای از 24 رنگ مختلف در نسخه های شفاف و شفاف ساخته شده اند که رنگ های اطراف دره سونوما را منعکس می کند.
8. غرفه تراکم
سال : 2017
مکان : منطقه غیرنظامی، کره
غرفه تراکم بخشی از پروژه گسترده تر Dreaming of Earth است که توسط هنرمند چوی جائه یون با هدف استفاده از معماری و طراحی برای ایجاد پل بین کره شمالی و کره جنوبی و ایجاد صلح ایجاد شد. غرفه تراکم از محیط خاص خود تشکیل شده است: باد، مه و جنگل ها برای ایجاد یک فضای آرام ترکیب می شوند. غرفه با چرخه های طبیعی محیط تعامل نزدیک دارد، مه را که به طور طبیعی در محل ایجاد می شود جمع می کند و آن را به یک جریان مارپیچی متراکم می کند که به رودخانه عبوری می رود، از DMZ می گذرد و در دریا ناپدید می شود.