• منطقه 22 - شهرک گلستان- ساحل شرقی دریاچه چیتگر - برج تجارت لکسون - طبقه 6

48000408 21 98+

info@toseabnieh.ir

شنبه تا پنجشنبه 8 تا 18

نکات برجسته

  • گردشگری در عین حال عامل اصلی و قربانی مشکلات زیست محیطی جهانی است.

  • پرداختن به چالش های زیست محیطی گردشگری نیازمند رویکرد سیستم های اجتماعی-اکولوژیکی است.

  • مدل‌سازی مبتنی بر عامل (ABM) پیوندهای بین تصمیم‌های سفر افراد و سیستم گردشگری را به‌عنوان یک کل باز می‌کند.

  • ABM بستری را برای ادغام دانش، رشته ها و ذینفعان فراهم می کند.

  • ABM ابزاری قوی برای توصیف و ارزیابی پویایی مسائل پایداری گردشگری است .

گردشگری یکی از مظاهر اصلی «شتاب بزرگ نوع بشر» از زمان آغاز آنتروپوسین در حدود سال 1950 است. افزایش تقریباً 50 برابری در ورودی های بین المللی گردشگری پیامدهای قابل توجهی برای پایداری محیط زیست دارد ، اما این موارد هنوز به طور کامل بررسی نشده اند. این مقاله استدلال می کند که یک کاوش کامل مستلزم مطالعه گردشگری به عنوان یک سیستم اجتماعی-اکولوژیکی پیچیده است. چنین رویکردی فرآیندهای محیطی و رفتار ذینفعان را یکپارچه می کند و بازخوردها را در کانون توجه قرار می دهد. بینش های سیستمی می توانند استراتژی هایی را برای رسیدگی به عملکرد زیست محیطی مشکل ساز گردشگری ارائه دهند. این مقاله نشان می‌دهد که رویکردهای سیستمی در تحقیقات گردشگری نادر است و تعدادی از چالش‌ها را شناسایی می‌کند: تعداد زیادی از ذینفعان درگیر. ناهمگونی ذینفعان؛ و عدم وجود فرا رشته ای در تحقیقات گردشگری. سپس مقاله استدلال می کند که مدل سازی مبتنی بر عامل می تواند به رفع برخی از این چالش ها کمک کند. مدل‌سازی مبتنی بر عامل اجازه می‌دهد تا سیستم‌های گردشگری ساده‌شده را با ذینفعان ناهمگن اجرا کرده و رفتار آنها را بررسی کند، بنابراین به عنوان فرضیه‌های زنده عمل می‌کند. آنها این کار را با: (1) نشان دادن پویایی گردشگری به روشی سیستمی، شهودی و مبتنی بر فرد انجام می دهند. (2) ترکیب نظریه ها از حوزه های مختلف. (3) باز کردن پیوند بین رفتارهای ذینفعان و الگوهای سیستم گردشگری نوظهور. و (4) ارتباط بین محققان و ذینفعان. مدل‌های مبتنی بر عامل اجازه نمایش عوامل ناهمگن را می‌دهند که توسط نیازهای معقول هدایت می‌شوند، کسانی که زمینه محلی را درک می‌کنند و به صورت اجتماعی تعامل دارند. مدل سازی همراه به عنوان یک ابزار امیدوارکننده برای گنجاندن موثرتر ذینفعان شناسایی شده است.

معرفی

گردشگری یکی از بزرگترین صنایع جهان است که 10 درصد از تولید ناخالص داخلی جهانی را ایجاد می کند و از هر 11 شغل، 1 نفر، 7 درصد کل صادرات و 30 درصد صادرات خدمات در سال 2015 را به خود اختصاص داده است. رشد گردشگری بین‌المللی، از 25 میلیون ورودی بین‌المللی در سال 1950 به 1.2 میلیارد در سال 2015 [2]، یکی از دوازده روند اجتماعی-اقتصادی است که توسط استفن و همکاران گنجانده شده است . [3••، 4] در “شتاب بزرگ” خود در فعالیت های انسانی از سال 1950. همانطور که کار آنها نشان می دهد، رشد خارق العاده در شرکت های انسانی از سال 1950 (همانطور که با افزایش چشمگیر عواملی مانند جمعیت، شهرنشینی، درآمد نشان داده شده است. ، حمل و نقل و مخابرات) با تغییرات اساسی در ساختار و عملکرد اکوسیستم های زمین مطابقت دارد. به گفته این نویسندگان و دیگر نویسندگان [مثلاً، 5]، آغاز این شتاب بزرگ همچنین آغاز یک دوره زمین شناسی جدید، آنتروپوسن، عصری است که تحت تأثیر انسان قرار دارد. محققان جهانگردی اخیراً شروع به بررسی نقش گردشگری در آنتروپوسن کرده اند [6].

گردشگری به طور نامتناسبی از افزایش درآمد قابل تصرف در دنیای غرب پس از جنگ جهانی دوم سود برد. پیشرفت سریع در فناوری‌های حمل‌ونقل و ارتباطات، وسعت سفر را افزایش داد و قیمت‌ها را کاهش داد و سفرهای کوتاه‌مدت و طولانی را برای بخش بزرگی از جمعیت کشورهای توسعه‌یافته مقرون‌به‌صرفه کرد. اخیراً، میل و توانایی سفر در بسیاری از نقاط جهان گسترش یافته است. پیش‌بینی می‌شود که تعداد گردشگران بین‌المللی بین سال‌های 2010 تا 2030 دوبرابر شود، با رشد ورودی‌ها در اقتصادهای نوظهور دو برابر نرخ ورودی‌ها به مقاصد اقتصادی پیشرفته [1].

در دهه های اول رشد پس از جنگ جهانی دوم، گردشگری اغلب به عنوان یک صنعت خوش خیم با مزایای اجتماعی و اقتصادی قابل توجه و اثرات زیست محیطی محدود به تصویر کشیده شد. با این حال، در سال های اخیر، اثرات منفی اجتماعی و زیست محیطی گردشگری به وضوح آشکار شده است (برای مثال در مجله گردشگری پایدار به [7] مراجعه کنید). اکثر کارها در این زمینه شامل مطالعات کیفی در مناطق مورد مطالعه محلی است زیرا اجرای آزمایش های کنترل شده در زمینه گردشگری دشوار است. تا یک دهه پیش، تنها مطالعات اندکی به مقیاس جهانی تعاملات گردشگری و محیط زیست پرداخته بودند. گوسلینگ [8] مسلماً اولین کسی بود که اثرات زیست محیطی جهانی گردشگری را کمیت کرد. اخیراً، گاسلینگ و پیترز [9  ] حسابداری از کل استفاده از منابع جهانی گردشگری ارائه کردند، که شامل مصرف سوخت فسیلی مرتبط با گردشگری و انتشار CO 2 مرتبط ، و همچنین استفاده از آب شیرین، زمین و غذا بود (حدود 16700  PJ از انرژی، 138  کیلومتر مکعب آب شیرین، 62000  کیلومتر  مربع خشکی و 39.4  میلیون تن غذا، که باعث انتشار 1.12  Gt CO 2 می شود ). علاوه بر این، تجزیه و تحلیل آنها نشان داد که استفاده از منابع مرتبط با گردشگری ممکن است برای آب دو برابر و برای استفاده از زمین در دوره 2010-2050 سه برابر شود.

گردشگری علاوه بر کمک به شتاب بزرگ و اثرات زیست محیطی آن، تحت تأثیر آنها نیز قرار می گیرد. در زمینه تغییرات آب و هوایی، اسکات و همکاران . [10] چهار دسته از تأثیرات بالقوه بر گردشگری را تشخیص می دهد: مستقیم (به عنوان مثال، تغییر الگوهای آب و هوا و افزایش سطح دریا)، محیطی غیرمستقیم (به عنوان مثال، توزیع تنوع زیستی و در دسترس بودن آب)، غیرمستقیم اجتماعی (به عنوان مثال، ثبات سیاسی و رشد اقتصادی) و کاهش. -مرتبط با سیاست (به عنوان مثال، مالیات بر سوخت، که بر هزینه های سفر تاثیر می گذارد). تغییرات قابل توجهی در جذابیت آب و هوایی مقاصد گردشگری برای گردشگری تابستانی (به عنوان مثال، [11] برای استرالیا) و ورزش های زمستانی گزارش شده است. قابلیت اطمینان برف قبلاً برای مقاصد ورزش های زمستانی مانند کوه های آلپ اروپایی [12] تغییر کرده است و تغییرات بیشتری پیش بینی می شود (به عنوان مثال، [13] را ببینید).

اثرات نهایی تغییرات محیطی جهانی بر الگوهای تقاضای گردشگری به ادراکات، انعطاف پذیری نهادی و سایر عوامل اجتماعی بستگی دارد که در حال حاضر به خوبی درک نشده اند [14]. این شکاف دانش گویای یک موضوع گسترده تر است. درک اساسی از برخی از روابط اصلی بین گردشگری و محیط زیست جهانی پدیدار شده است، اما بینش های مربوط به موضوعات مختلف به هم مرتبط نیستند. علاوه بر این، بازخوردها کمتر ارائه شده است. مطالعات تغییرات در منابع گردشگری، مانند آب و هوا، معمولاً بینش کمی در مورد سازگاری ذینفعان ارائه می دهد که چنین تغییرات فیزیکی مستلزم آن است. به نوبه خود، مطالعات انطباق ذینفعان معمولاً شامل بازنمایی ابتدایی از تغییرات محیطی در بهترین حالت است. به طور خلاصه: یک رویکرد یکپارچه و سیستمی وجود ندارد. مسائل کلیدی ممکن است واضح باشند، اما نه مبادلات بین آنها و نه تأثیرات تغییر در سیاست و رفتار (مانند تغییر در انتخاب مقصد، نصب تجهیزات برف‌سازی). آگاهی از این بازخوردها برای مداخلات موثر برای تقویت پایداری ضروری است. تعیین «تغییرات نهادی، اقتصادی و رفتاری برای ایجاد گام‌های مؤثر به سوی پایداری جهانی» یکی از چالش‌های بزرگ در تحقیقات تغییرات جهانی است [15].

بنابراین این مقاله به بررسی پدیده گردشگری به عنوان یک سیستم اجتماعی-اکولوژیکی می پردازد. این استدلال می کند که یک رویکرد سیستمی گردشگری و پیامدهای زیست محیطی آن مستلزم ادغام تحقیقات گردشگری و علوم محیطی و ادغام داخلی حوزه تحقیقاتی رشته ای و جغرافیایی پراکنده گردشگری است. یک رویکرد سیستمی همچنین مستلزم مشارکت قوی ذینفعان در رابطه با فرمول‌بندی مشکل، تحلیل مشکل و اجرای استراتژی‌های راه‌حل است. مدل سازی مبتنی بر عامل به عنوان یک رویکرد یکپارچه امیدوارکننده برای درک چگونگی ارتباط افراد با تغییرات محیطی مطرح شده است.

ساختار باقی مانده مقاله به شرح زیر است. بخش “نیاز به تفکر سیستمی و فرا رشته ای در تحقیقات گردشگری” نیاز به تحقیقات فرا رشته ای در گردشگری و چالش های کلیدی مرتبط با آن را معرفی می کند. بخش «مدل‌سازی مبتنی بر عامل» مدل‌سازی مبتنی بر عامل (ABM) را به عنوان راه‌حلی برای برخی از این چالش‌ها پیشنهاد می‌کند و نمونه‌هایی از کاربرد ABM را برجسته می‌کند. در نهایت، بخش “نظرسنجی و حرکت رو به جلو” راهی به جلو برای تحقیقات پایداری گردشگری را نشان می دهد.

قطعات بخش

ضرورت تفکر سیستمی و فرا رشته ای در تحقیقات گردشگری

گردشگری از دیدگاه های رشته ای متعددی از جمله جغرافیا، جامعه شناسی، مردم شناسی و اقتصاد با ادغام محدود مورد مطالعه قرار می گیرد. فاکنر و راسل [16] و مک کرچر [17] علیه مفهوم سازی غالب گردشگری به عنوان پدیده ای خوش رفتار و قابل کنترل و مدیریت شوریدند. آنها بر طبیعت گردشگری به عنوان یک پدیده و سیستم پیچیده تأکید کردند. تعداد انگشت شماری از نویسندگان، از جمله باجو و سایناگی [18] و بکن [19]، پیشنهاد داده اند که گردشگری را به عنوان یک روش مطالعه کنند.

مدل سازی مبتنی بر عامل

مدل‌سازی مبتنی بر عامل (ABM) به عنوان «مجموعه‌ای از تکنیک‌ها» تعریف شده است که در آن روابط و توصیف‌های متغیرهای جهانی با نمایش صریح ویژگی‌های میکروسکوپی سیستم، معمولاً به شکل موجودیت‌های میکروسکوپی («عامل‌ها») جایگزین می‌شوند. ) که با یکدیگر و محیط خود بر اساس قوانین (اغلب بسیار ساده) در یک فضا-زمان گسسته تعامل دارند. بنابراین ABM یکی از روش‌های ممکن برای شبیه‌سازی جفت گردشگران، گردشگری است

حساب کردن و حرکت رو به جلو

تاثیر گردشگری بر پایداری محیط زیست جهانی همچنان در حال رشد است. بهره وری نسبی زیست محیطی گردشگری ممکن است در برخی موارد در حال بهبود باشد، اما اثرات زیست محیطی مطلق گردشگری در نتیجه افزایش شدید حجم سفر همچنان در حال افزایش است [9  ]. ارزیابی های زیست محیطی جهانی برای گردشگری هنوز به طور موثر با تحولات محلی و چشم اندازهای اقدام برای ذینفعان مرتبط نشده است. ما استدلال می کنیم که ABM می تواند دانش نظری را به پزشکان و متخصصان ترجمه کند

نتیجه گیری

گردشگری به عنوان بخشی از آنتروپوسین، مظهر کلیدی تعامل شتابان بشر با محیط زیست است. در طول دهه گذشته، مجموعه ای از ادبیات در مورد برخی از پیوندهای اصلی بین گردشگری و محیط زیست جهانی، از جمله انتشار CO 2 گردشگری و استفاده از آب و تأثیرات تغییر آب و هوا بر منابع گردشگری پدیدار شده است. چالش‌های مهم زیست‌محیطی برای گردشگری شناسایی و تا حدودی تعیین شده‌اند. اما این چالش ها به اندازه کافی نبوده است

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.