48000408 21 98+
info@toseabnieh.ir
شنبه تا پنجشنبه 8 تا 18
شاخص امنیت انسانی مورد بحث در هاستینگز (2013a، این شماره) می تواند به ارزیابی موقعیت ها و استراتژی (1) رقابت بهبود یافته و منصفانه، (2) مزایای همکاری منطقه ای، و (3) بهبود رفاه فردی و جامعه کمک کند. کشورهای آسه آندر اینجا با همتایان جهانی و با یکدیگر – با توجه به وضعیت رفاهی در شهرها و سایر جوامع آنها مقایسه می شوند. رهبران آسه آن تمایل دارند برخی از همتایان جهانی خود را در ارائه امنیت و رفاه انسانی عقب بیاندازند – در حالی که کشورهای با درآمد پایین تر آسه آن تمایل دارند تا کمی از همتایان جهانی خود در چنین نتایجی پیشتاز باشند. علاوه بر این، نمونه اولیه HSI برای تایلند برای موقعیتهای موجود در شهرها و اطراف آنها ارائه و مورد بحث قرار گرفته استعلاوه بر این، یک نمونه اولیه HSI برای تایلند ارائه شده و برای موقعیتهای موجود در شهرها و مناطق . به نظر میرسد که موقعیتهای شهری-استانی بسیار متنوع هستند، با برخی از استانهای نسبتاً فقیر (از نظر درآمد پولی) در مالکیت خانه و سایر عوامل در امنیت انسانی پیشرو هستند. تدوین HSI برای کشورهای دیگر آسهآن، ترجیحاً در سطح شهر، احتمالاً درک ما را از مفهوم و موقعیتهای رفاه در مقابل آسیبپذیری در شهرهای این کشورها افزایش میدهد. چنین تمرینهایی میتواند منجر به تکامل استراتژیهای بهتر برای برنامهریزی توسعه ملی – از جمله شهری – شود و همچنین به نظارت بر اثرات طرحهای توسعه پایدار کمک کند.
چگونه می توان رفاه، کیفیت زندگی، و پتانسیل تاب آوری در مقابل آسیب پذیری شهرها را در بافت جوامع دیگر مانند کشورها، استان های اطراف – و وابسته به – شهرها و گروه بندی های اجتماعی-اقتصادی در داخل شهرها توصیف کرد؟ با توجه به پیشرفت های قابل توجه در اندازه گیری های کمی و سایر شاخص ها، در ابعاد مختلف وضعیت انسانی در سطح ملی و فراملی، آیا می توان در کمی سازی این گونه مسائل پیشرفت کرد؟ اگر چنین است، ممکن است بتوانیم در درک خود از علل، تأثیرات و پیشرفت در رفاه – در سطوح ملی تا محلی، پیشرفت کنیم.
شاخص امنیت انسانی برای کمک به رسیدگی به چنین مسائلی طراحی شده است. HSI جهانی (Hastings, 2008, Hastings, 2009b, Hastings, 2011a, Hastings, 2013a) برای بحث در مورد مفهوم و اندازه گیری امنیت انسانی و به عنوان چارچوبی برای ارزیابی رفاه در برابر آسیب پذیری جوامع در سراسر جهان استفاده شده است. . نمونه اولیه HSI در سطح شهرستان برای ایالات متحده آمریکا (Hastings, 2011b) برای اهداف مشابه در سطح محلی برای کشوری که عموماً بسیار توسعه یافته در نظر گرفته می شود استفاده می شود، اما برخی استدلال کرده اند (و به نظر می رسد HSI جهانی آن را درک نکرده است) در حال حاضر بسیار توسعه یافته باشد. HSI جهانی و نمونه اولیه برای تایلند برای بررسی سناریوهایی برای حمایت از جوامع در برابر استرس های احتمالی استفاده شده است، زیرا ASEAN یکپارچگی جهانی بیشتر را دنبال می کند (آسه آن، 2008، آسه آن، 2009). این مقاله بر این تلاش استوار است – بیشتر بر وضعیت جوامع در آسه آن و تایلند تمرکز دارد تا ادغام ASEAN. به لطف بهبود تنوع و درک داده ها و شاخص ها در قطعنامه های ملی و محلی و همچنین بهره مندی از پیشرفت ها در ابزارهای تحلیلی مکانی و موضوعی، می توان موقعیت های جامعه را بهتر تشخیص داد.
علاوه بر تلاش تحقیق و توسعه در فرمولبندی شاخص (به هاستینگز، 2013a – این موضوع مراجعه کنید)، HSI یک تعامل مداوم در طراحی، فرمولبندی، اصلاح، آگاهی و استفاده از چنین شاخص توسعه است. تعاملات شامل افراد، کارگاه های ویدئویی، کنفرانس ها، انتشارات و روش های وب ( HumanSecurityIndex.org ، ResilienceSystem.org و جاهای دیگر) بوده است. مسائل در حال تحول عبارتند از:
HSI تعهدات متنوعی دریافت کرده است، از جمله در استفاده از آن به عنوان ابزاری برای بهبود ارزیابی موقعیتهای اجتماعی-اقتصادی و محیطی، تقویت استراتژیها و برنامههای توسعه، و تقویت نظارت بر آن. یکی از نمونههایی که در رسانههای منتشر شده بهطور ناکافی توضیح داده شده است، Exercise24 (Giasson, 2010, Wired, 2010) پاسخهای اولیه به یک زلزله شبیهسازی شده در نزدیکی سن دیگو را ارائه کرد که یک داشبورد شامل شاخصهای HSI برای مکزیک و شهرستانهای کالیفرنیای جنوبی، جمعسپاری و سایر رویکردهای مدیریت دانش را ادغام کرد. در دیگری (سالیناس، شاه، عبدالبری، گی و ساکستون، 2012) از HSI برای ارزیابی بار خطر تجمعی سلامت در ایالت تگزاس ایالات متحده، در سطح شهرستان استفاده شده است. آن مطالعه در نظر گرفت که استفاده از HSI در ارزیابی “درکی کاملتر و دقیق تر از شرایط اجتماعی-اقتصادی و محیطی ارائه می دهد و آگاهی از نقش عوامل محیطی، اقتصادی و اجتماعی در نابرابری های بهداشتی مشاهده شده بر اساس نژاد/قومیت و جغرافیا را افزایش می دهد. منطقه» (سالیناس و همکاران، 2012، ص1831).
HSI تعهدات متنوعی دریافت کرده است، از جمله در استفاده از آن به عنوان ابزاری برای بهبود ارزیابی موقعیتهای اجتماعی-اقتصادی و محیطی، تقویت استراتژیها و برنامههای توسعه، و تقویت نظارت بر آن. یکی از نمونههایی که در رسانههای منتشر شده بهطور ناکافی توضیح داده شده است، Exercise24 (Giasson, 2010, Wired, 2010) پاسخهای اولیه به یک زلزله شبیهسازی شده در نزدیکی سن دیگو را ارائه کرد که یک داشبورد شامل شاخصهای HSI برای مکزیک و شهرستانهای کالیفرنیای جنوبی، جمعسپاری و سایر رویکردهای مدیریت دانش را ادغام کرد. در دیگری (سالیناس، شاه، عبدالبری، گی و ساکستون، 2012) از HSI برای ارزیابی بار خطر تجمعی سلامت در ایالت تگزاس ایالات متحده، در سطح شهرستان استفاده شده است. آن مطالعه در نظر گرفت که استفاده از HSI در ارزیابی “درکی کاملتر و دقیق تر از شرایط اجتماعی-اقتصادی و محیطی ارائه می دهد و آگاهی از نقش عوامل محیطی، اقتصادی و اجتماعی در نابرابری های بهداشتی مشاهده شده بر اساس نژاد/قومیت و جغرافیا را افزایش می دهد. منطقه» (سالیناس و همکاران، 2012، ص1831).
منابع ذاتی و محیط،
پیامدهای به ارث رسیده از موقعیت های اجتماعی گذشته و حکومت،
پیامدهای ناشی از موقعیتهای اجتماعی و حکمرانی و/یا
نتایج حاصل از افکار، (نا)اقدامات و عدم اطمینان در مورد آینده.
تصور می شود که موقعیت های امنیت انسانی ناشی از هر ترکیبی از موارد زیر است:
کشورهای در حال پیشرفت و نسبتاً ثروتمند: از جمله نروژ، استرالیا و کانادا.
کشورهای در حال پیشرفت و با درآمد متوسط: از جمله اندونزی، مالزی، تایلند و ویتنام.
کشورهای در حال پیشرفت و کم درآمد: از جمله کامبوج، PDR لائوس، و فیلیپین.
مازاد تجاری بالا یا صندوق های ثروت دولتی: از جمله برونئی دارالسلام و سنگاپور.
کشورهای دارای تجارت، رقابت پذیری یا آسیب پذیری بدهی: از جمله یونان و ایالات متحده آمریکا.
کشورهایی که مانند سایرین پیشرفت نکرده اند: از جمله کره شمالی، هائیتی و سودان.
به نظر می رسد کشورهای گروه 1 تا 3 آینده نسبتاً روشنی دارند، به ویژه اگر آنها مشارکت ملی و منطقه ای را در جهت بهبود رقابت جهانی که مناسب موقعیت های بهینه برای همه مردمانشان است، تقویت کنند. کشورهای گروه 4 ممکن است پتانسیل های خوش بینانه تری داشته باشند، اما بسته به نحوه استفاده و محل قرار دادن وجوه دولتی خود، آسیب پذیری های احتمالی نیز دارند. کشورهای گروه 5 بسیار آسیب پذیر هستند، همانطور که در حال حاضر توسط برخی عقب مانده های منطقه یورو نشان داده شده است، و با چندین دهه افت ارز، طولانی شدن “رکود بزرگ” و کاهش نسبی (که اغلب مورد بحث قرار می گیرد) نشان داده شده است (مثلاً). NIC، 2012). ساکنان کشورهای گروه 6 در برابر تنوع زیادی از چالش های اجتماعی-اقتصادی آسیب پذیر هستند.
UNDP گزارش های توسعه انسانی زیرملی، ملی و منطقه ای (HDRs) را ایجاد کرد، که برای آن گروه هایی از کارشناسان را برای تحقیق و نوشتن گزارش ها تسهیل کرد. گزارش های منطقه ای شامل منطقه عربی، آسیای جنوب شرقی (UNDP، 2005)، و آسیا و اقیانوسیه (UNDP، 2012) می شود. شش عضو آسه آن (کامبوج، اندونزی، PDR لائوس، فیلیپین، تایلند و ویتنام) دارای HDR های ملی به راحتی قابل دسترسی هستند که شامل داده هایی است که حداقل نمونه اولیه اولیه شاخص های امنیت انسانی را شامل می شود. HDR های ملی
با توجه به پیشرفت (و همچنین [مثل همیشه با چنین دادهها و شاخصهایی] برخی ناقصها) در دادههای زیرملی، چه چیزی ممکن است برای شهرها و سایر جوامع در کشورهای آسهآن درک شود؟
نمونه سازی HSI در دو کشور آسه آن بخشی از تلاش برای درک چنین شرایطی است. یک HSI برای تایلند نمونهسازی شده است که عمدتاً از دادههای گزارشهای ملی توسعه انسانی تایلند در دهه گذشته استفاده میکند (UNDP، 2003، UNDP، 2007، UNDP، 2009). شکل 2 نقشه برداری از UNDP (2009) را نشان می دهد.
انتظار میرود که دادههای اقتصادی-اجتماعی در طول زمان همچنان بهبود یابد. دسترسی باید از طریق منابع اولیه و کامپایلرهای ثانویه محترم – تقویت شده توسط روش شناسی ژئوانفورماتیک (Raghavan et al., 2003, Raghavan et al., 2004) و منابع دیگر بهبود یابد. منابع ممکن است شامل دولتهای ملی و محلی، سایر کامپایلرهای داده، سازمانهایی مانند مؤلفههای سیستم سازمان ملل متحد و بانک جهانی (به عنوان مثال WDI، 2012) و شاید تلاشهای وابسته به ASEAN (در استانداردها یا دادهها) باشد.
این مقاله HSI و برخی از کاربردهای آن را برای ارزیابی بهتر موقعیتهای ملی و سطح جامعه بررسی میکند. اشاره می کند که اعضای آسه آن بخش زیادی از محدوده جهانی را در شرایط توسعه پوشش می دهند. این گزارش به ارزیابیهای موقعیتی قبلی جهانی و آسیا-اقیانوسیه، بر اساس تجزیه و تحلیل اجزای منفرد HDI و HSI اشاره میکند – و برخی مواد تحلیلی حمایتی اضافی را در زمینه ASEAN اضافه میکند. برخی از رویکردها را برای توسعه استراتژی ها و مشارکت ها برای حرکت پیشنهاد می کند
شاخص امنیت انسانی به عنوان ابزاری برای کمک به افزایش درک نقاط قوت و چالش های ملی و سطح جامعه برای اعضای آسه آن در مقایسه با همتایان خود در آسیا و جاهای دیگر ارائه شده است. چنین ادراکی ممکن است برای تغذیه توسعه استراتژی محلی، ملی و منطقه ای برای تقویت یکپارچگی و پیشرفت ASEAN استفاده شود.
جدول 1، جدول 2 ممکن است برخی از گروه بندی های همتا را بین آسه آن و سایر کشورها نشان دهد. اگرچه برخی از نتایج حاصل از HSI در ابتدا ممکن است تعجب آور باشد، یک