• منطقه 22 - شهرک گلستان- ساحل شرقی دریاچه چیتگر - برج تجارت لکسون - طبقه 6

48000408 21 98+

info@toseabnieh.ir

شنبه تا پنجشنبه 8 تا 18

چارچوب تحقیق تجربی برای درک زیبایی‌شناختی محیط شهری

چارچوب تحقیق تجربی برای درک زیبایی‌شناختی محیط شهری

چارچوب تحقیق تجربی برای درک زیبایی‌شناختی محیط شهری

معرفی

این روزها اغلب کلمه “زیبایی شناسی” چیزهای مختلفی را می شنویم که ما را احاطه کرده اند. کتاب Featherstone (2007) اغلب به عنوان ادبیات زیبایی شناسی زندگی روزمره ذکر می شود. Featherstone، یک جامعه شناس، خاطرنشان می کند که زندگی روزمره در حال تبدیل شدن به زیبایی است. او سه معنی از واژه زیباسازی در زندگی روزمره را مشخص می کند. اولی مربوط به خرده فرهنگ های هنری است. دوم پروژه تبدیل زندگی به اثر هنری است. سوم، جریان سریع نشانه ها و تصاویر در جامعه معاصر است.

چنین دیدگاهی توسط محققان بازاریابی مشترک است. Szmigin (2006) محقق بازاریابی با اشاره به کتاب Featherstone استدلال کرد که تمایزات بین هنر و زندگی اخیراً از بین رفته است. Szmigin دو نمایشگاه هنری را که نشان دهنده اتحاد هنر و بازاریابی هستند بررسی کرد و خاطرنشان کرد که هنرمند کالاها را به اشیایی با ارزش زیبایی شناختی تبدیل می کند. Szmigin همچنین خاطرنشان کرد که “همگرایی هنر و تجارت بر انتظارات از نظر ارتباطات، طراحی محصول و فضاهای خرید تاثیر می گذارد” (Szmigin, 2006, p. 115).

به نظر می رسد تمایل به زیبایی شناسی در محیط های مصرف کننده کلی در زندگی روزمره شهری در بسیاری از جوامع مصرفی نفوذ می کند. مقاله حاضر از واژه شهری به معنای وسیع استفاده می کند، یعنی محدود به کلان شهر یا شهر نیست، بلکه حومه شهر را نیز شامل می شود.

همانطور که Chatzidakis و همکاران. (د) بحث شد، اخیراً فضا و مکان به موضوعات جالبی در زمینه تحقیقات و بازاریابی مصرف کننده تبدیل شده است. به عنوان مثال، تحقیقاتی در مورد “منظره های تجاری” به عنوان یک منظره خدماتی (به عنوان مثال، شری، 1998) و “منظره های پسین” (به عنوان مثال، پترسون و براون، 2003) انجام شده است. این فضاها علاوه بر ارزش‌های فرهنگی، ارزش‌های زیبایی‌شناختی مختلفی را ارائه می‌کنند.

با این حال، به جز مطالعه ای در مورد زیبایی شناسی پارک شهری که توسط McEachern، Warnaby و Cheetham (2012) انجام شد، بیشتر فضاها و مکان های مورد بررسی به طور مصنوعی برای ارائه ارزش هنری ساخته شده اند. چند مطالعه تجربه زیبایی‌شناختی را که در مکان‌ها یا فضاهای غیر هنری رخ می‌دهد، تحلیل می‌کنند. اگرچه محیط های غیر هنری در زندگی روزمره شهری ممکن است از نظر هنری بی ارزش باشند، اما به نظر می رسید که دارای ارزش های زیبایی شناختی مختلفی هستند.

این واقعیت که محیط‌های شهری اغلب به عنوان مضمون نقاشی‌های ژانر یا عکس‌های منظره شهری انتخاب شده‌اند، ارزش‌های زیبایی‌شناختی محیط شهری را نشان می‌دهد. محققان در زمینه زیبایی شناسی به محیط شهری نیز توجه دارند که در ادامه این مقاله به آن پرداخته شد. آنها بحث فلسفی قدردانی از محیط شهری را توسعه می دهند.

با این حال، درک زیبایی‌شناختی محیط شهری به وضوح در زمینه‌های تحقیقات تجربی توضیح داده نشده است. برای انجام تحقیقات تجربی، به نظر می رسد یک چارچوب تحقیق مورد نیاز باشد.

هدف مقاله حاضر ایجاد چارچوبی پژوهشی برای پژوهش تجربی در مورد درک زیبایی‌شناختی محیط شهری با انجام بررسی انتقادی مطالعات نظری در زمینه «زیبایی‌شناسی مصرف‌کننده» و «زیبایی‌شناسی محیطی» است.

ابتدا، این مقاله توضیح می دهد که زیبایی شناسی مصرف کننده و زیبایی شناسی محیطی چیست، زیرا هر دو زمینه های تحقیقاتی نسبتاً تازه متولد شده ای هستند و به نظر نمی رسد که به خوبی شناخته شده باشند. دوم، این مقاله به معرفی ایده های فلسفی زیبایی شناسی محیطی و بررسی کاربرد آنها در زیبایی شناسی مصرف کننده می پردازد. سوم، این مقاله یک چارچوب تحقیقاتی تجربی برای درک زیبایی‌شناختی محیط شهری پیشنهاد می‌کند. در نهایت، این مقاله روش های تحقیق مناسب برای چارچوب را مورد بحث قرار می دهد.

قطعات بخش

زیبایی شناسی مصرف کننده به عنوان زیرشاخه تحقیقات مصرف کننده

زیبایی شناسی مصرف کننده به تحقیقات مصرف کننده تعلق دارد. تحقیقات مصرف کننده، یعنی تحقیق در مورد رفتار مصرف کننده، زمینه ای است که ارتباط تنگاتنگی با روانشناسی و بازاریابی دارد. هر دو زمینه اساساً علمی هستند و بر تحقیقات تجربی تمرکز دارند.

نظم و انضباط رفتار مصرف کننده به عنوان “مطالعه فرآیندهای مربوط به زمانی که افراد یا گروه ها محصولات، خدمات، ایده ها، یا تجربیات را برای ارضای نیازها و خواسته ها انتخاب، خرید، استفاده یا دور ریختن می کنند” تعریف می شود (سولومون، 2009، ص 7). ). که در

تبیین قدردانی از محیط شهری در زیبایی شناسی محیطی

در زمینه زیبایی شناسی محیطی، همانطور که قبلا ذکر شد، موضوع اصلی محیط طبیعی بوده است. با این حال، زیبایی شناسی محیطی نه تنها محیط های طبیعی، بلکه محیط های شهری را نیز مورد بحث قرار می دهد.

برلانت (1992) اشاره کرد که ساختمان ها، خیابان ها، دما و بوها اجزای زیبایی شناسی شهر هستند. افراد نیز به عنوان مؤلفه‌های مهم تلقی می‌شوند و در استدلال او بر دخالت آنها در محیط تأکید شده است. او از تئاتر بدون تماشاگر استفاده کرد

پیشنهاد چارچوب پژوهشی برای تحقیق تجربی در مورد درک زیبایی‌شناختی محیط شهری

بر اساس بحث در فصل قبل، مقاله حاضر چارچوب پژوهشی تجربی را برای درک زیبایی‌شناختی محیط شهری پیشنهاد می‌کند. چارچوب دارای دو عامل است (جدول 1).

اولین عامل شباهت محیط شهری به محیط طبیعی است. عامل تشابه بر دو نوع است: جذب محیط در محیط طبیعی و تغییر طبیعی ناشی از گذشت زمان.

عامل دوم است

روش های تحقیق متناسب با چارچوب

پژوهش پیشین در مورد ارزیابی محیط شهری، بحث فلسفی در زیبایی شناسی محیطی است. با این حال، تحت چارچوب تحقیق پیشنهادی در اینجا، روش‌های زیر برای تحقیقات تجربی آتی مناسب در نظر گرفته می‌شوند. هر دو تحقیق کیفی و کمی مورد توجه قرار می گیرند.

ابتدا، در رابطه با تحقیقات کیفی، مطالعات موردی بر روی برخی محیط‌های شهری مورد توجه قرار می‌گیرد. به عنوان مثال، مرکز خرید یکپارچهسازی با سیستمعامل را می توان تحت فعلی بررسی کرد

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.