• منطقه 22 - شهرک گلستان- ساحل شرقی دریاچه چیتگر - برج تجارت لکسون - طبقه 6

48000408 21 98+

info@toseabnieh.ir

شنبه تا پنجشنبه 8 تا 18

ارزیابی پتانسیل مسکن اجتماعی برای ساکنان شهری کم درآمد در ژوهانسبورگ (قسمت سوم)

ارزیابی پتانسیل مسکن اجتماعی برای ساکنان شهری کم درآمد در ژوهانسبورگ (قسمت سوم)

ارزیابی پتانسیل مسکن اجتماعی برای ساکنان شهری کم درآمد در ژوهانسبورگ (قسمت سوم)

نتیجه و بحث

3.1 وضعیت اقتصادی پاسخگویان

یافته‌های وضعیت اجتماعی-اقتصادی اغلب نابرابری‌ها را در دسترسی به منابع موجود و ارتباط با مسائل مربوط به لذت و رضایت باز می‌کند. جدول 1 ویژگی های اقتصادی اجتماعی پاسخ دهندگان را نشان می دهد. پاسخ دهندگان مرد درصد بیشتری نسبت به زن در سه مکان ثبت کردند. رکوردها به ترتیب Protea Glen 60٪ و پس از آن Lufhereng 53.3٪ و Walkerville 50٪ هستند. پاسخ دهندگان زن نیز درصد بالاتری را در Walkerville 55.60٪ و Lufhereng شهر 48.9٪ ثبت کردند. بالاترین محدوده سنی پاسخ دهندگان در این چهار مکان در محدوده سنی 26 تا 35 قرار دارد. این رکورد نشان می‌دهد که درصد بالاتری در دابسون‌ویل با 33.3 درصد، واکر‌ویل 44.4 درصد و محدوده سنی 36 تا 45 نیز با 20.9 درصد در پروتئا گلن، 22.2 درصد در واکر‌ویل دنبال می‌شود. این نشان دهنده سن بیشتر بزرگسال و طبقه کارگر بود. هم دوره سوم و هم ثانویه بیشترین فراوانی را دارند. Protea Glen Soweto 66.7 درصد، Lufhereng نیز 55.6 درصد را به خود اختصاص داده است در حالی که بقیه به ترتیب 48.9 درصد و 44.4 درصد را به خود اختصاص داده اند. سطح تحصیلات در منطقه مورد مطالعه نشان دهنده افرادی با انگیزه، کوشا، سختکوش و مشتاق است [ 31 ]. اندازه خانه که کمتر از چهار نفر دارد بیشترین درصد را نسبت به سایرین به خود اختصاص داده است. Protea Glen 35.6٪، Dobsonville، 53.3٪، بقیه به ترتیب 48.9٪ و 51.1٪ هستند. این نشان می دهد که خانواده کوچکتر در چهار منطقه مورد مطالعه رایج است. این امر منجر به عملکرد و بهره وری بهتر خواهد شد. کودکانی که از خانواده بزرگ هستند به دلیل ثبت نام دیرهنگام، بحران های مالی و عدم توجه والدین، عملکرد ضعیفی در مدرسه ثبت می کنند [ 32 ]. در میان خانوارهای نمونه، افراد شاغل بسیار پایین بودند. کمتر از 25 درصد از بزرگسالان به‌جز شهر لوفرنگ که 49.0 درصد را ثبت می‌کند، به‌طور رسمی تحت مؤسسات دولتی مشغول به کار بودند. تعدادی از پاسخ دهندگان به خدمات حرفه ای و تجارت خرد با درآمد جزئی و مشاغل نامنظم مشغول هستند. محدوده بین 28.9٪ برای Protea Glen، 31.1٪ Dobsonville، 35.6٪ Walkerville و 22.2٪ در شهر Lufereng قرار دارد. حضور پاسخگوی مسن و بازنشسته در پروتئا گلن سوتو بیشتر از سایر مکان ها مورد توجه قرار گرفت. شغل نقش مهمی در رفاه خانواده دارد، زیرا ارزش و هویت را به ابزارهای ثابت زندگی و توانایی کنار آمدن با مخارج خانواده می افزاید [ 33 ].

میز 1 . ویژگی های اجتماعی-اقتصادی پاسخ دهندگان را ارائه دهید.

جنسیت پاسخگویان
محل سلول خالی نر زن جمع
Protea Glen Soweto فرکانس 27 18 45
% 60.00 % 40.00 % 100.00 %
دابسونویل فرکانس 20 25 45
% 44.40 % 55.60 % 100.00 %
واکرویل فرکانس 23 22 45
% 51.10 % 48.90 % 100.00 %
شهر لوفرنگ فرکانس 24 21 45
% 53.30 % 46.70 % 100.00 %
محدوده سنی پاسخگویان
رده سنی 18-25 26-35 36-45 46-55 بالای 55
Protea Glen Soweto فرکانس 10 8 11 9 7
% 22.20 % 17.80 % 24.40 % 20.90 % 15.6.0 %
دابسونویل فرکانس 7 15 12 8 3
% 15.60 % 33.30 % 26.70 % 17.80 % 6.70 %
واکرویل فرکانس 4 17 9 10 5
% 8.90 % 37.80 % 20.00 % 22.20 % 11.10 %
لوفرنگ فرکانس 9 9 14 9 4
% 20.00 % 20.00 % 31.10 % 20.00 % 8.90 %
وضعیت تحصیلی پاسخگویان
وضعیت تحصیلی اولیه ثانوی دوره سوم دیگران جمع
سلول خالی مرحله مرحله مرحله مشخص كردن سلول خالی
پروتئا گلن فرکانس 3 6 30 6 45
% 6.70 % 13.30 % 66.70 % 13.30 % 100.00 %
دابسونویل فرکانس 0 22 22 1 45
% 0.00 % 48.90 % 48.90 % 2.20٪ 100.00 %
واکرویل فرکانس 5 20 20 0 45
% 11.10 % 44.40 % 44.40 % 0.00 % 100.00 %
لوفرنگ فرکانس 1 19 25 0 45
2.20٪ 42.4 % 55.5 % 0.00 % 100.00 %
اندازه خانواده پاسخگویان
بدون اندازه خانواده کمتر از 4 بیش از 5 بیش از 6 دیگران جمع
پروتئا گلن فرکانس 16 8 14 7 45
سووتو % 35.6٪ 17.8 % 31.1 % 15.6٪ 100.0 %
دابسونویل فرکانس 24 17 3 1 45
% 53.3 % 37.8 % 6.7 درصد 2.2٪ 100.0 %
واکرویل فرکانس 22 14 6 3 45
% 48.9 % 31.1 % 13.3٪ 6.7 درصد 100.0 %
شهر لوفرنگ فرکانس 23 15 5 2 45
% 51.1 % 33.3 % 11.1 % 4.4 درصد 100.0 %
وضعیت شغلی
اشتغال خدمات کشوری تجارت خدمات حرفه ای دیگران جمع
پروتئا گلن فرکانس 5 14 13 13 45
سووتو % 11.1 % 31.1 % 28.9 % 28.9 % 100.0 %
دابسونویل فرکانس 10 17 14 4 45
% 22.2 % 37.8 % 31.1 % 8.9 درصد 100.0 %
واکرویل فرکانس 11 13 16 5 45
% 24.4 % 28.9 % 35.6٪ 11.1 % 100.0 %
لوفرنگ فرکانس 18 11 10 6 45
% 49.0 % 24.4 % 22.2 % 13.6٪ 100.0 %

3.1.1 سطح درآمد در هر ماه پاسخ دهندگان

شکل 3 نشان می دهد که در هر یک از محل های مطالعه سطح درآمد به صورت ماهانه است. بیش از 50 درصد از پاسخ دهندگان گزارش داده اند که درآمد ماهانه کمتر از 5000 R دارند که نشان دهنده درآمد بسیار ضعیف است. این دسته از پاسخ دهندگان در میان تاجران خرده پا، پاسخ دهندگان بیکار و کسانی که در صف خدمات حرفه ای هستند قرار می گیرند. تقریباً 10٪ از افراد در این مناطق بین 1000R تا 2000R ماهانه درآمد دارند، در حالی که حدود 20٪ در گروه درآمدی بیش از 5000R قرار می گیرند. محدودیت در مقرون به صرفه بودن واحدهای مسکونی در مسکن اجتماعی مسکن ارائه شده را می توان به درآمد نسبتاً پایین خانوار نسبت داد [ 34 ]. رکود اقتصادی اخیر و نوسانات ثابت نرخ ارز، قدرت خرید خانوارها را بیشتر کاهش داده است. عدم توجه به اختلاف درآمد و دسترسی به آموزش در میان نسل آینده ممکن است فقر را در جامعه تداوم بخشد. این امر باعث می‌شود افراد بیشتری در پناهگاه‌های رو به ویرانی و غیرقابل سکونت اقامت کنند. انتشار بانک جهانی در مورد مسکن و راه های خروج مالی به بهبود اقتصادی و پیشرفت تکنولوژیکی بستگی دارد که به منظور بهبود درآمد مردم است، درصد جمعیت نیروی کار در اقتصادهای در حال توسعه با درآمد ضعیف و ناتوانی در دسترسی به منابع مالی برای سرمایه گذاری در مسکن همچنان گسترده است. [ 35 ]. این یک پیامد مخالف بر موقعیت های زندگی خانوار و رفاه بسیاری دارد [ 36 ]. این توجیه را در مورد نابرابری درآمدی که در اوج خود در حال افزایش است، ارائه کرد.

شکل 3 

شکل 3 . نمایش سطح درآمد در هر ماه پاسخ دهندگان.

3.1.2 اجاره ماهیانه آپارتمان تحت اشغال قابل پرداخت

شکل 4 اجاره ماهانه قابل پرداخت برای واحدهای مسکونی در چندین منطقه مطالعاتی ژوهانسبورگ را نشان می دهد. این داده‌ها موضوع مهمی را نشان می‌دهد، مانند عدم مقرون به صرفه بودن ناشی از بیکاری و متوسط ​​درآمد پایین، بسیاری از مردم را به دنبال مسکن اجاره‌ای ارزان‌تر سوق داده است. نگرانی فزاینده در میان فقرای شهری برای مسکن اجاره ای ارزان در توصیه های ما مورد توجه قرار خواهد گرفت. نگاهی اضافی به پویایی اجاره ماهانه معین در میان فقرای شهری نشان دهنده تعدادی از مسائل است. بررسی معیارهای مقرون به صرفه بودن اجاره در محدوده های درآمدی چندگانه در این گروه، دامنه این مشکل را آشکار می کند. درک بار هزینه مسکن، که در آن مقدار قابل توجهی از درآمد صرف اجاره می شود، فشار مالی بسیاری از خانوارها را آشکار می کند. واریانس های جغرافیایی در قیمت اجاره در محله های مختلف ژوهانسبورگ منعکس کننده نابرابری در سطوح مقرون به صرفه است [ 37 ]. تجزیه و تحلیل رابطه بین قیمت اجاره و کیفیت مسکن می تواند به تعیین اینکه آیا اجاره بالاتر با شرایط زندگی بهتر مرتبط است یا اینکه فقرای شهری با چالش اجاره بالا همراه با مسکن نامناسب مواجه هستند کمک کند [ 38 ].

شکل 4 

شکل 4 . اجاره ماهانه قابل پرداخت.

3.2 ارزیابی وضعیت مسکن و نوع تصدی

جنبه نوع تصدی از مطالعه مورد بررسی قرار گرفت و از منطقه چهار مطالعه مشخص شد که درصدی از پاسخگویان حتی در چارچوب مقررات مسکن اجتماعی مستاجر هستند. داده‌های جمع‌آوری‌شده نشان داد که برخی آپارتمان‌ها را برای مقاصد تجاری خریداری کرده‌اند. در حال حاضر، ساختمان‌هایی که خریداری می‌شوند، اکنون از طریق کارگزار یا متصدیان به اجاره داده می‌شوند و هزینه اجاره را تقریباً دو برابر آنچه در نظر گرفته شده است، می‌کنند. درصد خانه های اجاره ای که مستقیماً به مسکن اجتماعی پرداخت نمی کنند به ترتیب از 28.9٪، 42.2٪، 46.7٪ و 40.1٪ از Protea Glen تا شهر Lufhereng متغیر است. مالکان خانه هایی که خرید مستقیم انجام داده اند به ترتیب از 42.2٪، 42.2٪، 24.4٪ و 28.9٪ از Protea Glen تا شهر Lufhereng متغیر است. بیش از نیمی از خانوارهای شهری در کشورهای آفریقایی به جای داشتن آن در مسکن اجاره ای زندگی می کنند [ 39 ]. بنابراین، خانه‌های اجاره‌ای شهری در سال‌های آینده به‌سرعت بدتر می‌شوند، زیرا مهاجرت روستانشینان به شهرها افزایش می‌یابد. میانگین شرایط مسکن به احتمال زیاد بدتر خواهد شد، مگر اینکه تلاش های فشرده ای برای کاهش مشکل مسکن خانوارهای کم درآمد در مناطق شهری انجام شود. شکل 5 نوع تصدی پاسخ دهندگان را توضیح می دهد.

شکل 5 

شکل 5 . نیازهای مسکن پاسخگو

جدول 2 وضعیت کلی مسکن و سایر اجزای اساسی در ساختمان را نشان می دهد. سطوح وضعیت مسکن در میان خانه های نمونه شامل موارد زیر است: Protea Glen خوب 66.1٪، منصفانه 24.4٪، ضعیف 8.9٪. Dobsonville وضعیت خانه خوب 62.2٪، منصفانه 28.9٪، ضعیف 8.9٪. Walkerville – وضعیت خانه خوب 46.7٪، منصفانه 6.7٪، ضعیف 46.4٪. شهر لوفرنگ – وضعیت خانه خوب 60.4٪، منصفانه 37.8٪، ضعیف 2.2٪. وضعیت مسکن و امکانات را نشان می دهد. داده‌های جمع‌آوری‌شده همچنین تأیید کرد که بیش از 50 درصد از پاسخ‌دهندگان در تمام مناطق مورد مطالعه، تأمین مسکن اجتماعی را به عنوان گزینه‌ای خوب برای افراد فقیر شهری تأیید کردند. اما در حال حاضر به دلیل بیکاری و درآمد کم اجتناب ناپذیر شده است. به طور کلی، اکثریت ساکنین در چهار محل مسکن اجتماعی داریم که وضعیت مسکن را خوب تایید می کنند. تکنیک‌های مشاهداتی که به کار گرفته شد نشان داد که نسبت بیشتری از ساختمان‌ها دارای رنگ‌آمیزی، دیوار و سقف در وضعیت خوبی هستند. با این حال، سوابقی از ساختمان هایی وجود دارد که به عنوان وضعیت ضعیف رتبه بندی شده اند. از جمله می توان به Protea Glen 8.9٪ Dobsonville 8.9٪ با واکر ویل با 46.7٪ بالاترین ساختمان ضعیف را نشان داد. سایر شکایات عمده ثبت شده شامل شکایت از اندازه خانه مناسب نیست و امنیت جانی نیز در خطر است. سایر اجزای اساسی مانند آشپزخانه، توالت و حمام و تاسیسات لوله کشی دولتی نیز توصیه های مثبت عمده ای دارند. علاوه بر آمار ارائه شده، محیط مسکن ژوهانسبورگ شامل عوامل مختلفی است. ازدحام بیش از حد و زیرساخت های ضعیف مسائلی است که بر امنیت تصدی در سکونتگاه های غیررسمی تأثیر می گذارد. مقرون به صرفه بودن هنوز یک مسئله است و دسترسی به مسکن قابل قبول را محدود می کند. کیفیت مسکن در طبقات اجتماعی متفاوت است و مشکلات نگهداری و زیرساختی را نشان می دهد. ویژگی های بازار اجاره مسائلی را از نظر مقرون به صرفه بودن و نیازمندی های مسکن [ 24 ، 37 ] ایجاد می کند ( جدول 3 را ببینید ).

جدول 2 . ارزیابی وضعیت مسکن

مکان ها پروتئا گلن دابسونویل واکرویل لوفرنگ
متغیرها خوب نمایشگاه فقیر خوب نمایشگاه فقیر خوب نمایشگاه فقیر خوب نمایشگاه فقیر
وضعیت خانه 66.7 % 24.4 % 8.9 درصد 62.2 % 28.9 % 8.9 درصد 46.7 % 6.7 درصد 46.7 % 60.4 % 37.8 % 2.2٪
وضعیت سرویس بهداشتی و حمام 62.2 % 17.8 % 20.0 % 62.2 % 0.0 % 37.8 % 35.6٪ 53.3 % 11.1 % 66.7 % 2.2٪ 31.1 %
وضعیت امکانات آشپزخانه 51.1 % 24.4 % 24.4 % 40.0 % 15.6٪ 44.4 % 48.9 % 44.4 % 6.7 درصد 55.6 % 15.6٪ 28.9 %
وضعیت تاسیسات لوله کشی 57.8 % 31.1 % 11.1 % 68.9 % 31.1 % 0.0 % 42.2 % 48.9 % 8.9 درصد 55.6 % 37.8 % 6.7 درصد
وضعیت محیط 51.1 % 37.8 % 11.1 % 44.4 % 48.9 % 6.7 درصد 42.2 % 46.7 % 11.1 % 55.6 % 40.0 % 4.4 درصد

جدول 3 . تحلیل برنامه های مسکن برای گروه های کم درآمد (JOBURG)

منبع: شهر ژوهانسبورگ، 2018.

S/N روش های تحویل مسکن گزینه تصدی ذینفعان/گروه درآمد دستگاه تامین مالی
1 تحویل مسکن RDP مالکیت کامل انتخاب ذینفعان بستگی به لیست مسکن ملی گروه درآمد/3500 R3 برای هر خانه در هر ماه دارد. اعطای یارانه از سوی دولت برای ساخت واحد مسکونی. کیفیت و میزان مسکن تعیین کننده نوع یارانه خواهد بود
2 برنامه اجاره حیاط خلوت گوتنگ مالکیت کامل کمک هزینه اجاره برای صاحبخانه واجد شرایط برای بازسازی و نوسازی مسکن در حیاط خلوت در نظر گرفته شده بود ارائه یارانه فردی
3 ارتقاء سکونتگاه غیررسمی مالکیت کامل این روش تحویل مسکن، شهرداری‌ها را به‌عنوان توسعه‌دهندگانی در نظر گرفت که سکونتگاه‌های غیررسمی را شناسایی می‌کنند که ارتقاء خواهند یافت. پس از آن درخواست برای تامین مالی انجام خواهد شد یارانه (یارانه فردی و مرتبط
4 فرآیند مسکن مردم خانه جدید در وضعیت مالکیت متقاضی باید قبل از دریافت یارانه درخواست پروژه را ارسال کند. یارانه ها و سایر کمک های مالی
5 واحد مسکونی محلی (CRU) اجاره
عنوان بخش مالکیت کامل
نوسازی مسکن عمومی قدیمی و خوابگاه ها یارانه کل هزینه سرمایه و کمک هزینه نگهداری یکبار پس از 5 سال نوع یارانه تلفیق می شود
6 طرح مزایا تخفیف تمدید شده (این طرح مالکیت خانه را در بین مستاجری که به طور رسمی در آپارتمان دولتی اقامت دارد، ترویج می‌کند.) اجاره برای مالکیت خریداران از مبلغ فروخته شده در ملک تخفیف دریافت می کنند یارانه تلفیقی
7 برنامه توسعه یکپارچه مسکونی (IRDP)
(این ماده در خدمت تقویت اقتصاد و مسکن عمومی است.)
همچنین امکان توسعه پروژه های مختلف را فراهم می کند.
اجاره، عنوان بخشی و مالکیت کامل همه گروه درآمد
8 مؤسسه مسکن اجتماعی (SHIs) تحویل سهام مسکن اجتماعی شامل
– خانه‌هایی است که توسط شرکت‌های خصوصی ساخته می‌شوند تا در هنگام اجاره توسط مستاجران،
به مقامات محلی که مدیریت و تحویل می‌دهند، ساخته شده‌اند
– می‌توان آن را برای مدتی قبل از خرید اجاره کرد. به درستی توسط مستاجر بر اساس اجاره به مالکیت یا خرید.
اجاره، مالکیت کامل گروه درآمد شکاف R3501-10,000
ذینفعان مجبور نیستند تمام قیمت خریداری شده را یکبار بپردازند.
یارانه به موسسات مختلف تایید شده پرداخت می شود که یارانه پرداخت می کنند. مسکن با هدف فروش، اجاره یا خرید.
همچنین توسط نهادی به نام سازمان تنظیم مقررات مسکن اجتماعی تامین می شود.
9 برنامه یارانه فردی مرتبط با مالی (FLISP)
این برنامه برای کسانی که در شکاف بازار هستند برای دستیابی به دارایی موجود ارائه شده است.
مالکیت کامل این برای R3500 و R7000 در ماه اعمال می شود. افراد واجد شرایط برای درخواست یارانه یارانه فردی
10 مسکن شامل شکاف این شامل مسکن مقرون به صرفه برای خانوارهای با درآمد متوسط ​​است که کمتر از 10000 روپیه در ماه درآمد دارند.

3.3 ارزیابی تسهیلات

چالش هایی که در تامین آب عمومی با آن مواجه است، همانطور که توسط Ref. [ 40 ]، در بسیاری از شهرها و کشورهای در حال توسعه رایج هستند. این موارد شامل اندازه هشدار دهنده جمعیت، آبرسانی ناکارآمد ضعیف، نشتی، پوشش شبکه کم و بازیابی ضعیف هزینه است. ژوهانسبورگ که به شدت به خدمات آب متکی است، منعکس کننده این چالش های مشترک است. شکل 6 منبع تامین آب متکی را در چهار مکان نشان می دهد. ژوهانسبورگ برای تامین نیازهای آبی خود از ترکیبی از منابع آب سطحی و زیرزمینی استفاده می کند، نکته قابل توجهی که در این نظرسنجی بر آن تاکید شده است. شهر به طور قابل توجهی به آب های سطحی سدها و سایر منابع آبی ارائه شده توسط دولت متکی است [ 41 ]. با این حال، فعالیت های صنعتی، رواناب شهری، و تأسیسات ناکافی تصفیه فاضلاب بر کیفیت منابع آب سطحی و زیرزمینی تأثیر می گذارد. علاوه بر این، پایداری این منابع آبی ضروری به دلیل افزایش تقاضای آب و تأثیرات تغییرات آب و هوایی تحت فشار است. خشکسالی های طولانی مدت و الگوهای بارندگی نامنظم چالش های پیش روی ژوهانسبورگ را تشدید می کند و با یافته های مطالعات انجام شده توسط Refs همسو می شود. [ 38 ، 42 ]. مکان های مطالعه ژوهانسبورگ نشان می دهد که منبع تغذیه با 50٪ منبع تغذیه مثبت 24 ساعته روزانه از هر مکان مطالعه بهتر است. تأثیرات متقاعدکننده شهرنشینی بر وضعیت تأمین برق بر رشد اقتصاد منطقه شهری و تأثیر آن بر فعالیت های انسان [ 40 ].

شکل 6 

شکل 6 . تامین آب موجود.

3.4 بهره مندی از طرح مسکن اجتماعی دولتی

از پاسخ دهندگان در محل های مطالعه سوالاتی در مورد رضایت و مزایای حاصل از طرح مسکن اجتماعی پرسیده شد. شکل 7 نشان داد که اکثر پاسخ دهندگان از طرح مسکن راضی بودند، با بیش از 20 درصد پاسخ دهندگان در همه مکان ها به طور کلی از خانه خود راضی هستند. با این حال، تعداد زیادی از خانوارها از 5٪، 21٪، 22٪، 26٪ از Protea Glen تا شهر Lufereng از جنبه های مختلف ناراضی بودند، که مشکلات اصلی آن اندازه خانه و مبلغ پرداختی برای اجاره است. درک مولفه های اجتماعی، اقتصادی و زیرساختی پروژه مسکن دولتی برای ارزیابی تأثیر گسترده تر آن ضروری است. بررسی تأثیر اجتماعی آن بر رفاه جامعه، توانمندسازی اقتصادی از طریق ثبات مسکن و ارتباط با توسعه زیرساختی مانند دسترسی به آموزش، مراقبت‌های بهداشتی، و امکانات رفاهی جامعه بسیار مهم است و تصویر جامع‌تری از تأثیر کلی آن ارائه می‌کند. علاوه بر این، تجزیه و تحلیل پایداری طولانی مدت این مزایا، و همچنین میزان مشارکت و توانمندسازی جامعه در داخل برنامه، تصویر جامع تری از تأثیر اعتبار طرح بر زندگی ساکنان ارائه می دهد [ 43 ، 44 ]. جدول سه برنامه های مسکن برای گروه های کم درآمد در ژوهانسبورگ را نشان می دهد.

شکل 7 

شکل 7 . پاسخگویان از طرح مسکن دولتی بهره مند می شوند.

3.5 تجزیه و تحلیل وضعیت مسکن

شکل 8 ارزیابی از شرایط مسکن در ژوهانسبورگ را نشان می دهد که فراتر از ظواهر سطحی است و عوامل مختلفی را شامل می شود. این تحقیق بر اساس ورودی پاسخگو و ویژگی های فیزیکی واحدهای مسکونی ساخته شده است. در حالی که پاسخ دهندگان اغلب نگرانی خود را در مورد ناکافی بودن اندازه واحد مسکونی برای نیازهای آنها ابراز می کردند، سایر جنبه های حیاتی به تصویر کامل تر کمک می کند. ارزیابی یکپارچگی ساختاری خانه‌ها، دسترسی به امکانات و خدمات و زیرساخت‌های اجتماعی اطراف، علاوه بر جذابیت، ویژگی‌های مهم شرایط زندگی را آشکار می‌کند. علاوه بر این، با در نظر گرفتن عوامل محیطی، مشاوره جامعه در طول ساخت و ساز، امکانات نگهداری طولانی مدت و مقرون به صرفه بودن مسکن، دیدگاه جامعی را ارائه می دهد. فراتر از اندازه، مسائلی مانند مکان برخی سازه ها در حومه شهر و عدم حضور آشکار مشارکت سهامداران قبل از ساخت و ساز، مشکلات گسترده تری را نشان می دهد. بررسی عواملی مانند نزدیکی به خدمات کلیدی، کیفیت زیرساخت و ملاحظات زیست محیطی به درک کامل موقعیت های زندگی شهروندان کمک می کند [ 45 ].

شکل 8 

شکل 8 . وضعیت مسکن در محل مطالعه.

3.6 موانع اجاره خانه

همانطور که در شکل 9 نشان داده شده است ، درک موانع کلیدی که مانع از دستیابی افراد به مسکن در ژوهانسبورگ می شود، فراتر از محدودیت های مالی است. حدود 58 درصد از پاسخ دهندگان در چهار محل مطالعه کمبود بودجه را به عنوان مهم ترین مانع ذکر کردند، تحقیقات اضافی نشان می دهد شبکه پیچیده ای از مسائل در بحران قیمت مسکن نقش دارد. جدای از محدودیت های مالی، بررسی علل اساسی افزایش کمبود مسکن بسیار مهم است، زیرا حدود 42 درصد در هر چهار مکان تأیید می کند که فضای در دسترس دیگری وجود ندارد. این مشکلات کمبود مسکن ناشی از پویایی بازار، ناهماهنگی در عرضه و تقاضای مسکن و فشارهای تورمی است که به میزان قابل توجهی به معضل استطاعت کمک کرده است. ارزیابی اثربخشی سیاست مسکن و اقدامات کمکی دولت در ارتقای قیمت مناسب، موانع سیستمی را آشکار می کند. بررسی رابطه بین ثبات کار، سطح درآمد و دسترسی به مسکن بسیار مهم است، زیرا نرخ بالای بیکاری تأثیر مستقیمی بر ظرفیت فرد برای تأمین امنیت دارد [ 46] ، [47] ، [48] .

شکل 9 

شکل 9 . موانع اصلی در گرفتن خانه

3.7 استراتژی های مداخله ای برای مسکن فقیر شهری

چندین مداخله بالقوه پیشنهاد شده توسط پاسخ دهندگان به عنوان پیشنهادات برای رسیدگی به چالش ها در محله های مسکن اجتماعی:

  • 1.

    سیاست‌های مسکن هدفمند: سیاست‌ها و برنامه‌های مسکن که به وضوح افراد کم‌درآمد را هدف قرار می‌دهند، باید اطمینان حاصل کنند که ذینفعان هدف به طور یکسان مورد توجه قرار می‌گیرند. به دلیل متغیرهای مختلف، اقدامات موقت دولت که برای کمک به فقرای شهری فقیر در نظر گرفته شده است، اغلب به نفع گروه های با درآمد بالاتر است که در نهایت از آن به عنوان سرمایه گذاری استفاده می کنند. سیاستی که به ویژه برای تقاضاها و سطوح مقرون به صرفه فقرای شهری طراحی شده است به کاهش این نابرابری کمک می کند.

  • 2.

    یارانه‌های انعطاف‌پذیر: یارانه‌های انعطاف‌پذیر رویکرد فراگیرتری را برای کمک‌های مسکن فراهم می‌کند. این می‌تواند مستلزم مکانیسم‌های کمک مالی تطبیقی ​​باشد که سطوح مختلف درآمدی را در گروه کم‌درآمد برآورده می‌کند، و تضمین می‌کند که یارانه‌ها در دسترس هستند و کاهش نرخ بهره برای طیف وسیع‌تری برای این افراد مفید خواهد بود.

  • 3.

    نگهداری از واحدهای مسکونی: برای جلوگیری از تخریب، توسعه مسکن اجتماعی موجود باید به درستی حفظ شود. پاسخ دهندگانی که به وضعیت بد خانه های موجود اشاره کردند، بر اهمیت ابتکارات نگهداری پیشگیرانه تاکید کردند. نگهداری منظم نه تنها قابلیت سکونت را تضمین می کند، بلکه از ارزش و طول عمر این خانه ها نیز محافظت می کند.

  • 4.

    امتیازات به جای پرداخت فوری کامل: بنگاه‌های املاکی که طرح‌های پرداخت اقساطی و امتیازات را ارائه می‌کنند به فقرای شهری کمک می‌کنند تا دسترسی بیشتری به خانه‌ها داشته باشند. طرح‌های پرداخت انعطاف‌پذیر و امتیازات تراکنش می‌تواند محدودیت‌های مالی را کاهش داده و مالکیت خانه را برای افرادی که منابع مالی فوری محدودی دارند در دسترس‌تر کند.

  • 5.

    مشارکت با نهادهای غیرانتفاعی: همکاری با سازمان‌های مسکن غیرانتفاعی شناخته شده می‌تواند منجر به برنامه‌های مسکن مؤثرتر و اخلاقی‌تر شود. این همکاری‌ها می‌تواند تضمین کند که پروژه‌های مسکن با مقررات و ظرفیت‌های مدیریتی پویا، نیازهای فقرای شهری را به جای سود اولویت‌بندی می‌کنند.

  • 6.

    رویکردهای عملگرایانه موسسات مالی: ارائه دهندگان مسکن و بانک های تجاری باید رویکردی عمل گرایانه تر و کمتر جزم اندیشانه داشته باشند. مدل‌های نوآورانه‌ای که محدودیت‌های مالی فقرای شهری را در نظر می‌گیرند و گزینه‌های تامین مالی در دسترس را ارائه می‌کنند، می‌توانند دسترسی به مسکن را به میزان قابل توجهی افزایش دهند.

3.8 نظریه پایه

این مطالعه نشان می دهد که نیازهای مسکن فقرای شهری باید به عنوان نیروی محرکه ای عمل کند که ذینفعان مختلف را برای رسیدگی و حل آنها ترغیب می کند. اولین بازیگر در ارائه برنامه مسکن اجتماعی پایدار، فقرای شهری هستند. اطلاعات جمعیتی فقرای شهری، وضعیت اقتصادی و تقاضای مسکن فقرای شهری باید در ارائه طرح های مسکن اجتماعی برای فقرای شهری در نظر گرفته شود. اساساً، فقرای شهری باید توانایی پرداخت طرح‌های مسکن اجتماعی ساخته شده را داشته باشند، مگر اینکه این برنامه با شکست مواجه شود. وضعیت اقتصادی فقرای شهری هنگام بررسی هزینه های ماهانه، درآمد ماهانه و وجوه پرداختی ماهانه به آپارتمان های اجاره ای فعلی آنها باید در نظر گرفته شود. برای کاهش وقوع ازدحام بیش از حد، طراحی طرح‌های مسکن اجتماعی باید با توجه به اندازه خانواده، میزان ازدحام در هر فضای مسکونی را کاهش دهد. این امر به کاهش بار و فشار بر پروژه های مسکن اجتماعی ارائه شده برای فقرای شهری کمک می کند.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.