48000408 21 98+
info@toseabnieh.ir
شنبه تا پنجشنبه 8 تا 18
راه های مختلفی برای تامین مالی کسب و کار شما وجود دارد، اما استفاده از سرمایه خطرپذیر (VC) یکی از بهترین راهها برای تسریع رشد در بازار به حساب میآیند. با این حال، افزایش سرمایه از طریق آنها میتواند یک چالش بزرگ باشد و تضمین آن تا شش ماه و یا بیشتر طول بکشد. برای درک بهتر این که چرا این فرآیند تا این اندازه طول میکشد و برای ورود به آن باید چه مراحلی را طی کرد در ادامه این مقاله همراه ما باشید.
برای جلب توجه سرمایهگذاران VC به استارتاپ مورد نظر باید مواردی را در نظر داشته باشیم. با بررسی این موارد میتوانیم شرایط لازم را پیش از ورود به VC مهیا کنیم.
بسیاری از VCها تیم را مهمتر از ایده و محصول میدانند. سرمایهگذاران خطرپذیر باید به این موضوع مطمئن شوند که تیم مهارت، استعداد، انگیزه، تجربه و خلقوخوی لازم را برای رشد کسبوکار دارد. سوالاتی که در بررسی یک تیم در نظر گرفته میشود شامل این موارد است:
پس از تیم و مدیریت آن نوبت به بررسی بازار و اندازه آن میرسد. اغلب سرمایهگذاران خطرپذیر به دنبال استارتاپی هستند که توانایی مقیاسپذیری را داشته باشند. پس بهتر است قبل از ارائه طرح کسبوکار به VC از این مطمئن شوید که محصول و خدمات شما قابلیت گسترش را دارد. شما باید به صورت دقیق مکان بازار و درصد درگیری که به وجود میآورید را برای سرمایهگذار شرح دهید.
VCها قطعا از شما خواهند پرسید که واکنش مشتریان در ارائه اولیه محصول و خدمات شما چگونه بوده است. به طور حتم اگر محصول شما جاذبه زیادی را در مشتریان ایجاد کرده باشد تمایل همکاری با شما افزایش پیدا میکند. موارد زیر نمونههایی از واکنش مثبت بازار به شمار میروند:
سرمایهگذاران VC باید بدانند که علت کشش محصول نزد مشتری چه بوده است؟ چگونه میتوان جاذبه محصول را نزد مشتری افزایش و یا کاهش داد. در صورتی که محصول شما در خبرگزاری و یا نشریهای معرفی شده میتوان آن را به عنوان نقطهای مثبت به VC ارائه داد.
قبل از شروع یک جلسه، سرمایهگذار خطرپذیر بیزینس پلن شما را مطالعه میکند. در نوشتن بیزینس پلن شما باید تیمی حرفهای و فرصتی بزرگ را به سرمایهگذار نمایش دهید. نگاهی به طرحهای کسبوکار موفق و خلاصههای اجرایی آنها به شما در بهبود وضعیتتان کمک میکند.
توجه داشته باشید که یک بیزینس پلن مطلوب باید دارای خلاصه اجرایی ساده، تجزیه و تحلیل شرکت، وضعیت مشتریان، تحلیل مزیت رقابتی، طرح عملیاتی، برنامه مالی، وضعیت بازار و … باشد.
سرمایهگذاران باید از خطرات و ریسکهایی که ممکن است کسبوکار شما را تهدید کند آگاه باشند. پس از مشخص نمودن ریسکها بایستی اقدامات خود را در کاهش آنها شرح دهید. در تهیه لیست این خطرات، آمادگی ذهنی خود را در پاسخ به این سوالات آماده کنید:
پاسخهای مطلوب شما در کاهش این خطرات، تمایل سرمایهگذاران خطرپذیر را به سرمایهگذاری افزایش میدهد.
ویسیهای متعددی به عنوان سرمایهگذار در استارتاپها فعالیت میکنند. اما این که بتوانیم بهترین ویسی مورد نظر را برای کسبوکار خود پیدا کنیم، میتواند جزئی از چالشهایی باشد که استارتاپها با آن درگیرند. برای یافتن بهترین ویسی مناسب کسبوکار میتوان از این موارد کمک گرفت:
یکی از راههای مناسب برای یافتن ویسی مطلوب توجه به زمینه فعالیت شرکتهای سرمایهگذار است. شما با مراجعه به وبسایت این شرکتها و بررسی سرمایهگذاری آنان در شرکتهای دیگر میتوانید متوجه شوید که آیا برای کسب و کار شما مناسب هستند یا خیر.
ارتباطات یکی از مهارتهای کلیدی در پیدا کردن ویسی مطلوب است. شما به عنوان کارآفرین باید با استفاده از ارتباطاتی که با افراد مختلف به دست میآورید، اعتمادسازی لازم را انجام دهید. به مرور زمان این موضوع باعث معرفی شما به مدیران سرمایهگذار خطرپذیر میشود. قبل از نزدیک شدن به یک سرمایه گذار خطرپذیر، سعی کنید بدانید که آیا تمرکز او با شرکت شما و مرحله توسعه آن همخوانی دارد یا خیر.
ویسیها غرق فرصتهای سرمایهگذاری هستند. بهترین راه برای جلب توجه یک VC این است که از طریق یک همکار قابل اعتماد، کارآفرین یا وکیل به سرمایهگذاران VC معرفی شوید.
استارتاپها همچنین باید بدانند که فرآیند سرمایهگذاری میتواند بسیار زمانبر باشد، تنها ملاقات با مدیر یک شرکت VC ممکن است هفتهها طول بکشد. جلسات و گفتگو به شرکای صندوق سرمایهگذاری ویسی، مذاکره برای صدور اسناد، تهیه پیشنویس و مذاکره توسط وکلا در دو طرف اسناد حقوقی از جمله دلایل طولانی شدن فرآیند جذب سرمایه از ویسی است.
حالا که ویسی مورد نظر خود را پیدا کردهایم نوبت به ارائه طرح کسبوکار و مذاکره با آنان میرسد. اما برای رسیدن به هدف نهایی خود یعنی راضی کردن سرمایهگذاران به سرمایهگذاری چه مواردی را باید مورد بحث و مذاکره قرار دهیم.