• منطقه 22 - شهرک گلستان- ساحل شرقی دریاچه چیتگر - برج تجارت لکسون - طبقه 6

48000408 21 98+

info@toseabnieh.ir

شنبه تا پنجشنبه 8 تا 18

بررسی مشارکت ذینفعان از نظر منابع برای توسعه مسکن (قسمت دوم)

بررسی مشارکت ذینفعان از نظر منابع برای توسعه مسکن (قسمت دوم)

بررسی مشارکت ذینفعان از نظر منابع برای توسعه مسکن (قسمت دوم)

بررسی ادبیات

2.1 دیدگاه های نظری در مورد منابع و ذینفعان مسکن

تجزیه و تحلیل ترتیبات نهادی در تحقیقات دارایی، دیدگاه فلسفی را بر اساس اقدامات ذینفعان درگیر برای نظریه‌پردازی فرآیندها و شبکه‌های مشارکت برای توسعه مسکن تصدیق کرده است ( بال، 1983 ، 1986 ، 1998 ؛ هارلو و مارتنز، 1984 ). الگوهای اکتساب منابع یک چارچوب تحلیلی از منظر سیاست ارائه می‌کنند، زیرا ساختار منسجمی از قوانین را ارائه می‌کنند که شبکه‌های تامین مسکن و مشارکت سهامداران درگیر را تنظیم می‌کند. در کاربرد خود در مدیریت استراتژیک ، نظریه ذینفعان دیدگاهی منطقی برای چگونگی دستیابی نیروهای نهادی به روابط با ذینفعان برای مدیریت منابع رقابتی و دستیابی به موفقیت پایدار ارائه می دهد ( پارمار و همکاران، 2010 ). در مورد مطالعات شهری ، ارتباط بین نظریه سهامداران و مشارکت سهامداران توسط اشورث و اسکلچر (2005) ، رید و همکاران مورد تحقیق قرار گرفت. (2009) ، بیچ (2009) ، و ساویج و همکاران. (2010) . این مطالعات تأیید کرد که مشارکت خوب و مؤثر ذینفعان برای جلوگیری از تأخیرهای قابل توجه در اجرا و دستیابی به موفقیت برای پروژه‌های توسعه شهری ضروری است. طیف متنوعی از ذینفعان با علایق و منابع مختلف نیازمند استراتژی‌های تعامل انعطاف‌پذیر و اختصاصی هستند ( Kivits، 2013 ؛ Hagbert et al., 2019 ). نظریه وابستگی به منابع (RDT) دیدگاه بعدی را به ادبیات اقتصادی در مورد مشارکت ها و سرمایه گذاری های مشترک به شیوه ای دقیق ارائه می کند ( Pfeffer & Salancik, 2003 ). قدرت مستقیماً با تبادل منابع برای مشارکت ذینفعان مرتبط است ( امرسون، 1962 ). دیویس و کاب (2010) سه مفهوم اصلی مرتبط با RDT را توصیف کردند، به عنوان مثال، زمینه های اجتماعی، استراتژی هایی برای افزایش استقلال ، پیگیری منافع و قدرت، که برای درک اقدامات داخلی و خارجی ذینفعان مهم هستند.

هر یک از ذینفعان به دلیل فشارهای محیطی با منبع سر و کار دارند که تأثیر و قدرت آن را بر سایر سهامداران تعیین می کند. ذینفعان دولتی با تامین زمین، زیرساخت ها و مقررات سروکار دارند. رابینسون (2011) استدلال کرد که دولت می تواند بیش از نقش معمول خود به عنوان مشاور فنی، ارائه دهنده اطلاعات و تأمین مالی اقدامات زمینی برای بسیاری از اقدامات مشترک ایفای نقش کند. سهامداران بازار عمدتاً بازیگرانی خصوصی در نظر گرفته می شوند که به طور قابل توجهی تحت تأثیر تقاضاهای بازار قرار دارند. ویلیامز و دایر (2007) دریافتند که سهامداران بازار درگیر در توسعه و ساخت و ساز با موانع مرتبط با دانش روبرو هستند. توسعه دهندگان، سازندگان، مشاوران و دانشگاهیان به دلیل خدماتی که در مشاوره، نیروی کار و تامین مصالح ساختمانی دارند، سهامداران بالقوه بازار هستند. جامعه مدنی یک مفهوم چند معنایی است، شامل سهامدارانی که به عرصه کنش جمعی حول منافع، اهداف و ارزش‌های مشترک تعلق دارند. پوتزل (2004) استدلال کرد که اشکال نهادی جامعه مدنی از دولت، خانواده و بازار متمایز است، اگرچه، در عمل، مرزها اغلب پیچیده، مبهم و مورد مذاکره هستند. بر اساس بحث در مورد مطالعات مسکن و تعریف منابع، منابع ملموس و غیر ملموس برای توسعه پروژه‌های مسکن کم‌درآمد به حساب می‌آیند ( یاکوب و همکاران، 2015 ؛ یانگ، 2012 ). از این رو، بررسی منابع عمده کسب شده توسط ذینفعان برای تامین مسکن کم درآمد در رابطه با برنامه ریزی، اجرا، مقررات و اشغال مهم است ( جدول 1 ).

میز 1 . منابع و ذینفعان درگیر در توسعه مسکن کم درآمد.

منابع دامنه ذینفعان مرتبط
منابع فیزیکی زمین توسط سازمان های دولتی کنترل و تنظیم می شود.
منابع مالی فرصت های مالی برای مدیریت هزینه واحدهای مسکونی بانک های دولتی
منبع فکری تخصص حرفه ای و پیشرفت های تکنولوژیکی در رشته های معماری، اقتصاد و برنامه ریزی کارشناسان مالی، معماران و برنامه ریزان.
منبع سیاست – قوانین، مقررات، تحقیقات، رهنمودهای خط مشی و برنامه های استراتژیک نهادهای دولتی، دانشگاهیان، جامعه مدنی
سرمایه ساخت و ساز لوازم مصالح ساختمانی، ماشین آلات و ابزار و همچنین نیروی کار توسعه دهندگان، مشاوران توسعه شهری، سازندگان

منبع: برگرفته از مالک، 2020 ؛ مالک، روحزال و یوسف، 2022

2.2 چشم انداز ذینفعان و منابع مسکن کم درآمد در پنجاب شهری

این بخش، دسته بندی سهامداران را در میان دولت، بازار، و جامعه مدنی در مورد پاکستان برای هدایت روش شناسی و یافته های تحقیق به شیوه ای بهتر شرح می دهد. این کشور با مسکن بحرانی مواجه است و مسکن مقرون به صرفه مستلزم زیرساخت های ضعیف و زندگی غیراستاندارد است ( Jabeen, Farwa, & Jadoon, 2017 ؛ Malik et al., 2020 ). مسکن در میان سایر بخش ها به اولویت تبدیل شده است. انگیزه ارائه خدمات مسکن با نرخ های مقرون به صرفه به اقشار محروم است. این کسری مسکن نشان دهنده نیاز مبرم به ایجاد یک سیاست مسکن مناسب برای کمک به مدیریت تقاضا و عرضه مسکن با کیفیت در هر دو بخش دولتی و خصوصی است ( چوهان و همکاران، 2015 ). دولت، بازار و جامعه مدنی باید نقش ها و فعالیت های متقابل خود را برای حمایت از ارائه موثر بازارهای مسکن متعادل کنند ( جنکینز و اسمیت، 2001 ؛ ماسکه و لیزلی، 2022 ). تحقیقات اخیر در بخش مسکن پاکستان شامل نقش مؤسسات، توسعه محله های فقیر نشین، مقررات استفاده از زمین، طراحی مسکن و ترتیبات سازمانی است. شکاف‌های ادبی در درک شیوه‌ها و فرآیندهای پیچیده سیستم‌های تأمین با موسسات مسکن و حوزه‌های قضایی ذینفعان در کشورهای جهان سوم وجود دارد. مشارکت ذینفعان از نظر منابع می تواند به عنوان یک نقشه راه برای اجرای کارآمد پروژه های مسکن کم درآمد عمل کند. همچنین، مهم است که ذینفعان در دسته های مربوطه خود به طور جمعی در برابر منابع کلیدی برای اطلاع از چارچوب سیاست آتی بخش مسکن کم درآمد مورد مطالعه قرار گیرند ( مالک و همکاران، 2022 ).

مارگروم (1997) تاکید کرد که یک چارچوب تحلیلی یک طرفه نمی تواند نگرانی های همه را در یک محیط پیچیده برطرف کند، چندین ذینفع در مراحل مختلف توسعه مسکن کم درآمد درگیر هستند . ذینفعان در تحقیق حاضر، با توجه به بورسیه های ذکر شده در بالا، به عنوان ایالت (مقامات دولتی)، بازار (توسعه دهندگان و مشاوران)، و جامعه مدنی ( شرکت های اجتماعی و سازمان های غیردولتی) طبقه بندی می شوند. تمام مقامات و سازمان‌های مسکن دولتی برای فعال بودن در مرحله برنامه‌ریزی، «ذینفعان دولتی» در نظر گرفته شدند. درک نهادی نشان داد که مرحله برنامه ریزی تحت قلمرو دولت قرار می گیرد که شامل تخصیص بودجه، تملک زمین، مقررات و وام های مسکن است (Malik & Ruhizal, 2022). در مطالعه حاضر، سهامداران ایالتی شامل مقامات دولتی فدرال، استانی و محلی هستند.

انجمن‌های بخش خصوصی در مدیریت ریسک و دستیابی به ارزش پول برجسته‌تر از انجمن‌های دولتی هستند ( انگلیسی و گاتری، 2003 ). در پاکستان، آباد نشان دهنده نگرانی ها و تعهدات توسعه دهندگان و سازندگان به عنوان سهامداران عمده بازار است، در حالی که مشاوران و دانشگاه ها در ظرفیت های فردی کار می کنند. نقش جامعه مدنی در توسعه و ساخت پروژه‌های مسکن کم‌درآمد برای پیشنهاد چارچوب‌های مشارکتی میان سهامداران کلیدی بسیار مهم است. شرکت‌های اجتماعی که مدل‌های یارانه متقابل را برای مسکن کم‌درآمد و سازمان‌های غیرانتفاعی انجام می‌دهند وام‌های بدون بهره را در شرایط فعلی محل مطالعه ارائه می‌کنند. همه این ذینفعان قرار است در چهارراه بازار و دولت قرار بگیرند و فضایی میانی را به اشتراک بگذارند.

چنین بینش دقیقی در توضیح منابع نشان داد که این سه دسته ذینفع عمدتاً به عنوان ارائه دهندگان مسکن در زمینه پاکستان، یعنی ایالت، بازار، و جامعه مدنی، به دلیل نقش های حیاتی آنها در تأمین مسکن با درآمد کم به حساب می آیند ( جدول 2 ). از توضیح طبقه بندی ذینفعان در مورد لاهور به عنوان پایتخت پنجاب، نهادهای سطح فدرال، یعنی SBP، HBFC، MHW. نهادهای استانی، یعنی PHATA، UrbanUnit (UU) و PLDC (استانی)؛ و نهادهای محلی مانند اداره توسعه لاهور LDA، به عنوان سهامداران کلیدی ایالت نامیده می شوند. این نشان می دهد که سهامداران دولتی بخش عمده ای از عرصه تعامل را تشکیل می دهند. سهامداران بازار و جامعه مدنی در جدول زیر بیشتر توضیح داده شده اند. چارچوب‌های مشارکتی مؤثر نیازمند یک رویکرد مشارکتی در میان همه ذینفعان به شیوه‌ای نهادینه‌شده برای تأمین مسکن کم‌درآمد هستند، از این رو بحث اصلی این تحقیق را ایجاد می‌کند.

جدول 2 . سهامداران و نقش آنها در توسعه مسکن کم درآمد در پنجاب، پاکستان.

دسته بندی ذینفعان/رده دولتی نقش منابع
فیزیکی مالی پر فکر سرمایه ساخت و ساز خط مشی
ایالت ایالتی وزارت مسکن و کار (MHW)/فدرال زمین برای و چارچوب سیاست ها، تخصیص بودجه ایکس ایکس
آژانس مسکن و شهرسازی پنجاب (PHATA) / استانی راه اندازی پروژه های جدید؛ تامین زمین و اجرای واحدهای مسکن کم درآمد ایکس
شرکت توسعه زمین پنجاب (PLDC) / استانی پروژه های مسکن کم درآمد را راه اندازی می کند ایکس
واحد شهری (UU) / استانی مشاوره و خدمات سیاست گذاری برای مسکن و برنامه ریزی شهری ارائه می دهد ایکس
سازمان توسعه (DA)/محلی ساخت و ساز پروژه های محیط ساخته شده را تنظیم می کند ایکس
موسسه مالی (HBFC)/فدرال ارائه وام مسکن و مسکن ایکس
کارگروه مسکن (HTF)/فدرال و استانی توصیه های سیاستی را ارائه می دهد ایکس ایکس
بانک دولتی پاکستان (SBP)/فدرال بانک های تجاری و عمومی را تنظیم می کند ایکس
بازار
بازار
توسعه دهندگان و سازندگان (آباد) یکسان سازی و ساده سازی فعالیت های ساختمانی بخش خصوصی ایکس ایکس
مشاوران حرفه ای تخصص طراحی و برنامه ریزی را ارائه می دهد و در تکنیک های نوآورانه ساخت مسکن کمک می کند ایکس
مراکز تحقیقاتی مستقل / دانشگاه ادغام منابع برای بحث آگاهانه در مورد مسائل کلیدی سیاست. ایکس
بانک پنجاب (BOP) وام مسکن و وام مسکن ارائه می کند ایکس
جامعه مدنی شرکت های اجتماعی (شرکت مدیریت انصار-AMC) راه حل های مسکن مقرون به صرفه و با کیفیت را برای بخش کم درآمد جمعیت پاکستان ارائه می دهد. ایکس
سازمان های مردم نهاد (اخوات) ارائه خدمات مالی خرد با کیفیت و مقرون به صرفه به خانوارهای کم درآمد ایکس
ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.