48000408 21 98+
info@toseabnieh.ir
شنبه تا پنجشنبه 8 تا 18
در دنیای امروزی که پیشرفت نوآوری و تکنولوژی با سرعت نور اتفاق میافتد، بازار استارت آپها بسیار داغ است. افراد خلاق بسیاری دارای ایدههای کاربردی هستند که در مرحله جذب سرمایه استارت آپ اغلب با چالش روبرو میشوند. بسیاری از این افراد هنگام یافتن سرمایهگذار با دلسردی و ناامیدی از این کار منصرف میشوند و این چنین ایدههای نوین زیر خاک دفن میشوند. در این مقاله به عمدهترین و موفقترین راههای جذب سرمایه استارت آپ اشاره خواهیم نمود تا بتوانید بدون قبول دردسرهای زیاد بتوانید از ایدههای خود سودآوری داشته باشید.
بسیاری از بنیانگذارهای استارت آپ جهت توسعه کسبوکار خود نیاز به سرمایههای قابل توجهی دارند تا بتوانند در جهات مناسب و بدون دغدغه مالی افکار خود را پیاده کنند و بتوانند استارت آپ خود را به خوبی مدیریت کنند. اگر با تکنیکهای درست جذب سرمایه استارت آپ آشنا باشید، به گسترش ایده خود شتاب بخشیده و بدون توجه به موانع مالی به سودآوری و موفقیت دست خواهید یافت. بسیاری از نوآوران جهت شروع ایده خود نیاز به سرمایه مالی دارند ولی در کنار آن نمیخواهند بخشی از مالکیت ایده خود را به افراد سرمایهگذار ببخشند، برای اینگونه افراد روشهای خاص جذب سرمایه استارت آپ وجود دارد که در ادامه به بیان آنها خواهیم پرداخت.
بسیاری از صاحبان ایدههای ناب و جدید در مرحله اول سرمایهیابی دچار هیجان بالایی هستند و در نتیجه به نواقص ایدههای خود توجه نمیکنند. بنابراین اینگونه وقتی وارد فاز جذب سرمایه استارت آپ میشوند در همان ورود با شکست مواجه میشوند زیرا با نقاط قوت و ضعف، هزینهها و سودآوری نهایی ایده خود کاملا آشنایی ندارند و سرمایهگذار نمیتواند به آنها اعتماد کامل داشته باشد. برای این مرحله بهتر است از مشاوران ارزشگذاری ایدههای نوآور کمک بگیرید تا ایده شما را با توجه به نیازهای بازار و کمبودهای آن بررسی کنند و ارزیابی بیرونی انجام دهند.
اگر دید معقولانهای داشته باشید، خود نیز میتوانید از دید سرمایهگذار به طرحهای خود نگاه کنید. سوال بسیار مهم این مرحله که بایستی پاسخ دقیق، کامل و با جزئیاتی برای آن داشته باشید، این است که: چرا سرمایهگذار در بین طرحهای گوناگون باید روی ایده من سرمایهگذاری کند؟ ایده من دارای چه ویژگیهای سودآوری است که ضمن منحصربفرد نمودن، آن را به یک کسبوکار آیندهدار کمک میکند؟ اگر جواب معقول و مثبتی برای این دو سوال کلیدی یافتید، پس به سراغ مراحل بعدی ارزشگذاری و جذب سرمایه استارت آپ بروید.
قابل توجه است که سه کار حیاتی فاز اول ارزشگذاری ایده برای جذب سرمایه استارت آپ عبارتند از:
یک نکته حائز اهمیت که باعث شکست اغلب ایدهها در جذب سرمایه استارت آپ میشود، این امر است که صاحبان ایده از زبان مشترک بازار سرمایه برای جذب و تامین سرمایه استفاده نمیکنند. در حقیقت دانستن نقاط قوت، ریسکها و سودآوری از دید صاحبان ایده کافی نیست بلکه بایستی تمامی این حقایق به مستندات قابل قبول دنیای کسبوکار تبدیل شود تا افراد بتوانند طرح مورد نظر را از زوایای مختلف مالی و غیرمالی بررسی کنند تا بتوانند آینده حقیقی طرح را بررسی کنند.
باید از قالبهای طرحریزی کسبوکار قانونی برای ایده خود استفاده کنید و بتوانید مسیر موفقیت ایده خود را کاملا قدم به قدم ترسیم کنید. بایستی بتوانید با توجه به شرایط روز بازار کلیه هزینهها و درآمدهای طرح خود را نزدیک به واقعیت تخمین بزنید و چند مرحله کلیه این اعداد را بالا پایین کنید.
با انجام این کار طرح شما آماده نیست بلکه این طرح به مشاوران مالی و کسبوکار بایستی ارجاع داده شود تا آنان از دید بیرونی شرایط ایده را بررسی کنند و اعداد مورد نظر را ارزیابی کنند. اگر اعداد پیشبینیشده مشاوران به اعداد صاحبان نزدیک بود، پس این ایده قابلیت تبدیل به کسبوکار را دارد و میتوان به دنبال جذب سرمایه استارت آپ بود. برای قدم پیادهسازی ایده در قالب طرح کسبو کار برای جذب سرمایه استارت آپ سه کار اساسی بایستی انجام دهید:
یکی از کلیدیترین کارهای مورد نیاز جذب سرمایه استارت آپ ایجاد محصول یا نمونه اولیه است تا بتوان طرح را به طور فیزیکی به سرمایهگذار نشان داد و تست کرد. ساخت نمونه اولیه اغلب به زمان و پول کافی نیاز دارد که ممکن است بسیاری از افراد صاحب ایده از پیادهسازی کامل آن ناتوان باشند. بنابراین در این شرایط بهتر است که از یک یا چند بنیانگذار فنی برای توسعه محصول خود و جذب سرمایه استارت آپ کمک بگیرید. این کمک دارای هزینهای است که اغلب بخشش بخشی از مالکیت ایده به بنیانگذاران فنی میباشد. بسیاری از افراد علاقه چندانی به انجام این کار ندارند ولی بایستی توجه کنید که امکان دارد این مهندسان فنی ایده شما را گسترش دهند و با افزودن یک یا چند قابلیت محصول ویژهای ایجاد کنند تا طرح مورد قبول سرمایهگذاران واقع شود.
این فاز از جذب سرمایه استارت آپ، مرحله ایجاد حداقل یا کمینه محصول پذیرفتنی(MVP) اطلاق میشود که با توجه به نوع و ابعاد ایده نیاز به تیمهای تخصصی دارد تا بتواند در بازار با موفقیت روبرو شود. کمینه محصول پذیرفتنی تمام آنچه است که صاحب ایده در اختیار سرمایهگذار قرار میدهد تا تمام گفتههایش بر روی کاغذ را به واقعیت تبدیل کند. برای این مرحله سه کار حیاتی وجود دارد:
برخی از نوینترین و تضمینیترین روشهای جذب سرمایه استارت آپ عبارتند از:
یکی از بهترین روشها، استفاده از بخشی از سرمایه شخصی است. اگر بر اساس طرح کسبوکار خود از میزان مورد نظر سرمایه شخصی برای شروع استارت آپ برخوردار هستید، بهتر است بدانید که شروع یک کسبوکار عمل پر ریسکی است که ممکن است به یکباره بدون تمهید مسائل مالی و مدیریتی سرمایهتان را به یکباره به باد دهد. برای ورود به کسبوکار لازم است از بخشی از پسانداز خود استفاده کنید و بقیه را در زمانهای ضروری به کار ببندید. میتوانید از یک مشاور مالی کسبوکار برای مدیریت هزینهها کمک بگیرید.
دومین روش مناسب برای جذب سرمایه استارت آپ استفاده از وامها و کمکهای دولتی است. این روش نسبت به روش قبل از ریسک بیشتری برخوردار میباشد. زیرا در صورت شکست طرح کسبوکار ممکن است بدهی زیادی برای فرد به بار بیاورد. صاحبان ایده میتوانند مبلغ مورد نیاز برای توسعه طرح را از بانکها، ادارات محلی، سازمانهای ثبت اختراع، موسسات درگیر در ایجاد ایدههای نوآوری و پارکهای علم و فناوری به صورت وام دریافت کنند. البته برای اخذ وامهای مالی بایستی طرح مورد نظرتان دارای پیش بینیهای مالی واضحی باشد و در مرحلهای به سر برد که عملکرد آن از سوی ادارات دولتی قابل ارزیابی باشد.
اغلب مشاوران مجرب دنیای کسبوکار توصیه میکنند که برای شروع استارت آپ از وام استفاده نشود. آنها پیشنهاد میکنند که زمانی که طرحی به ثبات رسید و مقداری سودآوری نشان داد یا حتی هزینهها با درآمدها یکسان بود؛ بهتر است از این نوع وامها کمک گرفت. راز موفقیت اغلب استارت آپ ها، اخذ وام از بانکهای دولتی در مرحله توسعه کسبوکار بوده است که ریسک آن به پایینترین میزان ممکن برسد.
یکی از بهترین روشهای جذب سرمایه استارت آپ مراجعه به سرمایهگذاران بخش خصوصی است که از موقعیت مالی و تجره بالاتری در ساخت و توسعه شرکتهای نوپا برخوردارند. آنها حامیان مالی و مشوقان بسیار خوبی هستند که در ازای دریافت سهام میتوانند به رشد ایده شما کمک بسیاری کنند.
این شرکتهای خصوصی اغلب با عنوان سرمایهگذاران فرشته شناخته میشوند. نکته حائز اهمیت در تامین مالی این سرمایهگذاران این است که بایستی قبل از مشارکت میزان سهام دریافتی آنان را تعیین کنند. در همکاری با آنان بایستی شخصیت انعطافپذیری داشته باشید اگر نتوانید با آنان به نتیجه برسید، طرح شما در هوا خواهد ماند.
کراود فاندینگ یا سرمایهگذاری جمعی از جمله روشهای جذب سرمایه استارت آپ است که اغلب شرکتهای نوپای موفق در جهان امروزی از آن برای رشد و توسعه استارت آپ خود استفاده کردهاند. این روش برای شناسایی سهم بازار هدف و نمایش نمونه کمینه محصول پذیرفتنی به دیگران است. با پشتسر گذاشتن این مرحله تا حدودی جایگاه خود را در بازار به ثبات رساندهاید و در نتیجه خیل عظیمی از سرمایهگذاران آینده به سمت محصول شما سرازیر خواهند شد. در این روش سرمایه فراوانی جذب محصول شما خواهد گردید ولی بایستی در جایگاه خود به موفقیت دست یابید. نباید گمراه میزان سرمایه مورد جذب شرکتهای موفق شوید و فقط به فکر جذب سرمایه استارت آپ خود باشید.