48000408 21 98+
info@toseabnieh.ir
شنبه تا پنجشنبه 8 تا 18
دورههای متوالی تأمین مالی سری A و B و C به ترتیب بعد از جذب سرمایه در مرحله بذری رخ میدهند. در حالی که این دورهها اغلب به ترتیب برگزار میشوند، اگر یک استارتاپ ایده بسیار درخشانی داشته باشد، میتواند برخی از آنها را کنار بگذارد. برای مثال استارتاپهای تکشاخ یا یونیکورنها که بیش از یک میلیارد دلار ارزش دارند، معمولا از دورههای تأمین مالی سنتی عبور میکنند؛ زیرا از همان ابتدای راهاندازی، ارزش بسیار بالایی دارند.
سال ۲۰۱۹ در انگلستان، استارتاپهای تکشاخ رکورد زدند و انگلستان با داشتن بیشترین تعداد استارتاپ یونیکورن به رتبه اول اروپا دست پیدا کرد.
اکثر استارتاپها، مراحل مشخصی را برای جذب سرمایه طی میکنند. البته تکمیل همه دورههای سرمایهگذاری ضروری نیست. برای مثال اگر بعد از مرحله جذب سرمایه بذری یا جذب سرمایه سری A، سرمایه کافی برای رشد خود جمعآوری کنند، میتوانند مراحل دیگر را طی نکنند. ممکن است برخی از استارتاپها به سرمایه سری D و E نیز نیاز داشته باشند؛ اما این دورههای جذب سرمایه خیلی رایج نیستند و معمولا اکثر استارتاپها در پایان سری C آنچه نیاز دارند را به دست میآورند.
یکی از تمایزهای اساسی بین این دورههای جذب سرمایه، ارزشگذاری استارتاپ است. ارزشگذاری استارتاپ در هر مرحله بر اساس سابقه اثبات شده کسبوکار، اندازه بازار، صلاحیت مدیریت، سطح بلوغ و چشمانداز رشد محاسبه میشود.
شما به عنوان بینانگذار یک استارتاپ قبل از اینکه بتوانید ارزش استارتاپ خود را محاسبه کنید، باید میزان جذب سرمایه و میزان سهامی که در ازای دریافت سرمایه به سرمایهگذاران میدهید را مشخص کنید. باید به اندازهای سرمایه جذب کنید که بتوانید ۱۲ تا ۱۸ ماه دوام بیاورید و به جذب سرمایه بیشتر برای زنده ماندن نیاز نداشته باشید. لازم به ذکر است که بنیانگذاران استارتاپها معمولا ۱۰ تا ۲۰ درصد سهام خود را در مرحله بذری یا دورههای اولیه به سرمایهگذاران میدهند.
برای محاسبه بهتر ارزش کسبوکار خود میتوانید میزان جذب سرمایه رقبای خود را بررسی کنید. سایتهایی مانند Tech Nation و Crunchbase منابع بسیار خوبی برای جمعآوری داده درباره سرمایهگذاران و میزان سرمایه جذبشده توسط سایر استارتاپها یا ارزش آنها است.
در هر یک از این دورههای جذب سرمایه ممکن است سرمایه موردنیاز استارتاپ از صندوقهای سرمایهگذاری خطرپذیر تأمین شود. در کل، دورههای پیاپی جذب سرمایه، نشاندهنده بلوغ و رشد کسبوکار شما است.
بیایید جزئیات هر یک از دورهها را بررسی کنیم.
جذب سرمایه سری A
استارتاپهایی که یک درآمد ثابت یا کاربران مشخصی دارند، به دنبال جذب سرمایه سری A هستند. از این سرمایه برای بهبود محصولات یا افزایش مقیاس محصولات و ورود به بازارهای جدید استفاده میشود.
دریافت سرمایه سری A یک نقطهعطف بزرگ برای مشاغل جدید است. شرکتهایی که کمینه محصول پذیرفتنی (MVP) نداشته باشند، قادر به دریافت این سرمایه نخواهند بود؛ بنابراین کسب این بودجه به اعتبار بیشتر ایده و مدل کسبوکار شما کمک میکند.
بهطور معمول، مشاغل در دورههای سری A:
بین ۲/۶ تا ۲۰ میلیون دلار سرمایه جذب میکنند.
ارزشی بین ۱۳ تا ۵۳ میلیون دلار دارند.
ماهانه بین ۱۳۴ تا ۳۳۶ هزار دلار درآمد دارند.
این استارتاپها، توجه سرمایهگذاران صندوقهای سرمایهگذاری خطرپذیر را به خود جلب میکنند؛ اما فرشتگان کسبوکار و سرمایهگذاران جمعی سهام نیز میتوانند در این دوره سرمایهگذاری کنند.
جذب سرمایه سری A بسیار سخت است؛ زیرا استارتاپها قبل از اثبات مدل کسبوکار خود، در معرض ریسک بزرگ سرمایهگذاری قرار دارند.
جذب سرمایه سری B
جذب سرمایه سری B برای کمک به استارتاپها در گسترش قابل توجه بازار است. در این مرحله مدل کسبوکار اثبات شده، بنابراین ایجاد اعتماد در سرمایهگذاران راحتتر است. سرمایه سری B به شما کمک میکند تا تیم خود را گسترش دهید، به دنبال کارکنان باتجربه باشید و مقیاس اقدامات کلی توسعه کسبوکار خود را افزایش دهید. شرکتهایی که به دنبال جذب این سرمایه هستند، آمادگی تبدیل شدن به یک نیروی رقابتی در بازار هدف خود را دارند.
به طور معمول کسبوکارها در سری B:
بین ۱۳ تا ۳۳ میلیون دلار سرمایه جذب میکنند.
ارزش آنها بین ۴۰ تا ۱۳۴ میلیون دلار است.
ماهانه بین ۴۷۰ هزار تا یک میلیون دلار درآمد دارند.
جذب سرمایه در این مرحله سختتر از سری A نیست؛ زیرا در دورههای اولیه جذب سرمایه، مراحل اثبات مفهوم و اثبات اجتماعی ایده خود را پشتسر گذاشتهاید و ایجاد اعتماد در صندوقهای سرمایهگذاری خطرپذیر برای شما سادهتر شده است.
جذب سرمایه سری C
سرمایه سری C برای شرکتهای موفقی است که بهدنبال توسعه محصولات یا خدمات جدید و گسترش بیشتر در بازارهای جدید هستند. همچنین میتوان از این سرمایه برای خرید شرکتهای دیگر و دسترسی به ابزارها و کارمندان آنها استفاده کرد که در نهایت، این موضوع به موفقیت کسبوکار کمک میکند. ادغام شدن به این شکل میتواند مزیت رقابتی مورد نیاز شما برای افزایش چشمگیر مقیاس کسبوکار را فراهم کند.
به طور معمول کسبوکارهای سری C:
بیش از ۲۶ میلیون دلار سرمایه جذب میکنند.
ارزش آنها بیش از ۱۳۴ میلیون دلار است.
ماهانه بیش از ۱/۳ میلیون دلار درآمد دارند.
در این مرحله، مدل کسبوکار اثبات شده و در نتیجه سرمایهگذاری ریسک کمتری دارد؛ بنابراین جذب سرمایه سری C نسبتا آسان است. کسبوکارهایی که این سرمایه را جذب میکنند، ممکن است به دنبال افزایش ارزش خود قبل از ورود به مرحله عرضه اولیه سهام (IPO) باشند.