• منطقه 22 - شهرک گلستان- ساحل شرقی دریاچه چیتگر - برج تجارت لکسون - طبقه 6

48000408 21 98+

info@toseabnieh.ir

شنبه تا پنجشنبه 8 تا 18

جذب سرمایه گذار برای استارتاپ

جذب سرمایه گذار برای استارتاپ

جذب سرمایه گذار برای استارتاپ

کسب و کارهای استارتاپی برای آغاز فعالیت خود و ادامه ی این فعالیت به جذب سرمایه گذار برای استارتاپ خود نیاز دارد. روش های جذب سرمایه گذار برای پروژه در مراحل متفاوت و به طرق مختلف انجام می شود. کانال جذب سرمایه گذار و اصول جذب سرمایه‌ گذار یکی از مهم‌ ترین چیزهایی است که صاحبان یک کسب ‌و کار باید با آن آشنایی کامل داشته باشند. عمر کسب و کارهای استارتاپی در ایران چندان بالا نیست و گاه بنیان ‌گذاران استارتاپ‌ ها آشنایی چندانی با نحوه جذب سرمایه گذار برای استارتاپ خود ندارند. و یکی از دلایلی که باعث می شود مذاکرات‌ شان با سرمایه ‌گذار به شکست بیانجامد همین است که درک چندانی از خواسته‌ های سرمایه ‌گذار ندارند. استارتاپ ­‌ها معمولا از گروه­‌ های کوچک و کم سابقه و نوپا تشکیل شده ‌­اند. به همین دلیل سرمایه ی چندانی نیز در دست ندارند و برای دستیابی به نتایج ایده ‌­های تجاری خود به جذب سرمایه گذار روی می آورند. نحوه جذب سرمایه گذار برای استارتاپ کار چندان ساده ­‌ای نیست، زیرا سرمایه گذاری بر روی هر کسب و کار نوپایی ریسک هایی دارد که سرمایه ‌­گذاران به راحتی آن را نمی پذیرند. صاحبان استارتاپ ‌­ها باید با یادگیری نحوه ی درست برقراری ارتباط با سرمایه گذاران بتوانند اعتماد آنان را جلب نمایند. به این ترتیب می توانند آنها را متقاعد کنند که ایده‌ های تجاری آنها به موفقیت دست خواهند یافت. در واقع برای جذب سرمایه در ابتدا باید توان جذب و جلب اعتماد سرمایه ­‌گذار را یاد گرفت. در این مطلب در خصوص تدوین نقشه ی راه و و شیوه ی جلب اعتماد سرمایه‌­ گذاران استارتاپ صحبت می­‌ کنیم. با بررسی روش‌ های مختلف جذب سرمایه ‌گذار گزینه های پیش رو را بررسی می نماییم. در این مقاله می خواهیم با مهمترین اصول نحوه جذب سرمایه ‌گذار برای استارتاپ آشنا شویم و در باره ی اینکه  چگونه باید سرمایه ‌گذار جذب کنیم صحبت نماییم.

 
 
نحوه جذب سرمایه گذار برای استارتاپ
 
 

نحوه جذب سرمایه گذار برای استارتاپ ؛ چگونه صاحبان سرمایه را متقاعد کنیم؟ 

بسیاری از صاحبان ایده ها و افرادی که در پی شروع و راه اندازی یک استارتاپ هستند تصور می ­‌کنند تنها با داشتن یک ایده ی جذاب، می ­‌توانند در جذب سرمایه موفق عمل نمایند. اما یک سرمایه‌­ گذار برای استارتاپ فقط وقتی که به لحاظ منطقی توانست به یک کسب و کار اعتماد کند شروع به سرمایه گذاری می کند. به همین دلیل بسیاری از صاحبان کسب و کارهای استارتاپی برای آشنایی با روش های جذب سرمایه گذار برای پروژه ی خود نیاز به مشاوره دارند. هر صاحب سرمایه ای در صورتی به یک استارتاپ برای سرمایه­‌ گذاری اعتماد می ­‌کند که کارکرد عملی و دورنمای منطقی و واقع ­‌بینانه ای از آن مشاهده کند. داشتن یک نقشه ی کامل و جامع از پروژه استارتاپی و نمایش ابعاد مختلف آن برای سرمایه گذاران به منظور جلب اعتماد آنان، امری ضروری است. نحوه جذب سرمایه گذار برای استارتاپ با تدوین چنین نقشه ‌­ای ارتباط مستقیم دارد و برای آن باید از تخصص افراد مختلف استفاده کرد. در کسب ­‌و کار هایی که قرار است با تولید یک محصول خاص صورت بگیرند و راه اندازی شوند، بهتر است تا ابتدا یک نمونه ی کار تولید شود و به قصد تاثیرگذاری بیشتر بر سرمایه ‌­گذار می توان با نمایش آن نمونه شروع کرد. می توان شانس خود را از هر کانال جذب سرمایه گذار امتحان نمود تا در نهایت به نتیجه ای مطلوب رسید.

روش های جذب سرمایه گذار برای پروژه

گاه برای آشنایی با روش های جذب سرمایه گذار برای پروژه نیاز به مطالعه، مشورت و مشاوره هست. شاید مهم ‌ترین نکته درباره ی آموزش و مشاوره برای روش های جذب سرمایه گذار برای پروژه این باشد که صاحبان ایده ی استارتاپی باید نیازها و انتظارات صاحبان سرمایه را به درستی درک کنند. بهترین کار این است که خود را به جای سرمایه گذار بگذارند. در نحوه جذب سرمایه گذار برای استارتاپ ، یکی از مهم‌ ترین کارهایی که باعث شکست می شود به همین مساله برمی ‌گردد؛ زیرا بسیاری از سرمایه ‌گذاران می گویند که طرف مقابل خواسته های آنان را در نظر نمی گیرد و تنها به دنبال دستیابی به خواسته‌ ها، منافع و نیازهای خود است. در حالی که دارایی و سرمایه‌ ی افراد چیزی است که ممکن است سال ‌ها برای رسیدن به آن تلاش کرده باشند و طبیعی است که نمی خواهند آن را یک شبه به باد دهند! باید تلاش کنید تا در کانال جذب سرمایه گذار به درستی قرار بگیرید و به هنگام توضیح طرح اقتصادی خود در تمام حرف‌ های خود صداقت و واقع بینی را فراموش نکنید. اعتماد مهم ترین چیزی است که در شروع یک شراکت اقتصادی باید در میان شرکا وجود داشته باشد. بنابراین در جذب سرمایه گذار برای استارتاپ تا زمانی که اعتماد سرمایه ‌گذار از میان نرود، می توانید به جلب نظر او امیدوار باشید.

جذب سرمایه گذار برای استارتاپ

کانال جذب سرمایه گذار

بسیاری از افراد برای شروع کسب و کار استارتاپی خود صرفا با داشتن یک ایده ی پردازش نشده و خام به سراغ سرمایه ‌گذاران می‌ روند. این ایده ‌ها گاه بسیار رویایی هستند و با واقع بینی همراه نیستند. اما برای ورود به کانال جذب سرمایه گذار باید مبنای فعالیت خود را بر اساس واقعیت بگذارید. پس بهتر است در ابتدا ایده ‌های خود کار را از تمام جوانب بررسی کنیم و به نکات قوت و ضعف آنها مسلط شویم. در این مرحله بهتر است با چندین فرد متخصص و مشاور حرفه ای و با تجربه در حوزه ی کاری مورد نظر خود مشورت نماییم. نحوه جذب سرمایه گذار برای استارتاپ مراحل مختلفی دارد. بعد از مشاوره نیز باید گام‌ هایی عملی برای به اجرا درآوردن ایده ی خود برداریم. در مشاوره برای روش های جذب سرمایه گذار برای پروژه می آموزید که بهتر است یک بازه ی زمانی مشخص را بر روی ایده ی خود به طور عملی کار کنید تا در عمل با مسائل و مشکلات احتمالی آن روبه رو شوید. اقدام به همین عمل باعث می شود که اگر ایده ی شما بسیار ضعیف باشد، از کار کردن بر روی آن صرف نظر کرده و یا آن را به شیوه های دیگری پیش ببرید. اگر هم ایده ی شما مشکلات چندانی نداشت به این ترتیب توانسته اید حداقل تا حدود زیادی با چالش‌ های کاری خود آشنا شوید. در هنگام ارائه ی ایده ی خود برای سرمایه گذار نیز می ‌توانید این مسائل را برای او تشریح کنید. در واقع نیز یکی از اصول مهم جذب سرمایه گذار برای استارتاپ این است که به آنها بگویید تاکنون چه اقدامات عملی برای به اجرا درآوردن ایده ی خود انجام داده اید. به این ترتیب آنها نیز به حس اعتماد بیشتری دست می یابند زیرا شما را اهل عمل می بینند.

در نظر گرفتن مدل درآمدی معین

هر کسب‌ و کاری برای بقا و تداوم فعالیت خود باید دارای سودآوری و کسب درآمد باشد. در نتیجه تشریح یک مدل کسب درآمد برای کسب ‌و کار مورد نظر یکی از نکات مهمی است که در هنگام جذب سرمایه گذار برای استارتاپ باید برای سرمایه‌ گذار توضیح داده شود. صاحبان استارتاپ می توانند در همان برهه ی زمانی که به طور عملی بر روی ایده ی خود کار می کنند، به تعیین این مدل کسب درآمد نیز بپردازند. در آشنایی با روش های جذب سرمایه گذار برای پروژه باید بدانید که سرمایه گذاران تنها به دنبال جذابیت یک ایده نیستند؛ بلکه آنها به دنبال ایده ‌ای هستند که برای آنها ارزش و سود به همراه داشته باشد. درواقع مهم‌ ترین مساله‌ ای که در نحوه جذب سرمایه گذار برای استارتاپ وجود دارد این است که ایده ی صاحبان استارتاپ ها باید ارزشمند و پولساز باشد. صاحبان استارتاپ ها باید به در زمان مناسب به جذب سرمایه گذار برای استارتاپ خود اقدام نمایند. سوالی که همواره در کانال جذب سرمایه گذار مطرح است این است که چه ایده‌ هایی ارزش سرمایه گذاری دارند؟ زمانی که یک ایده چشم اندازی منطقی و واقع گرایانه داشته باشد. در این حالت عده ‌ای با ارائه ی یک راه حل ابتکاری برای حل یک مشکل، و سپس بررسی، و امتحان عملی این راه حل و یافتن مسیری عملی و کاربردی برای آن، به یک ایده ی عملی سودآور دست پیدا می کنند. در این مرحله وقتی که تصمیم می ‌گیرند ایده ی خود را در بستر یک شرکت برای ارائه ی خدماتی گسترده ‌تر اجرایی کنند نیاز به جذب سرمایه گذار به میان می آید و اینجاست که جذب سرمایه گذار برای استارتاپ اهمیت پیدا می کند.

بررسی ایده ها و پلن درآمدی

نحوه جذب سرمایه گذار برای استارتاپ به این گونه است که با ارائه ی ایده به سرمایه گذاران آنها خود تصمیم گیری می کنند که آیا این ایده را برای سرمایه گذاری دارای ارزش و سودآوری لازم می بینند یا خیر. دو روش پایه برای روش های جذب سرمایه گذار برای پروژه های استارتاپی وجود دارد. پلن درآمدی کسب و کار شما نباید کلی و مبهم باشد؛ بلکه باید کاملا واضع و صریح تعیین شود و برای سرمایه گذار شرح داده شود که با چه ساز و کاری قرار است تا کسب درآمد صورت گیرد. به هنگام قرار گرفتن در کانال جذب سرمایه گذار باید شرح داد که مدل درآمدی مورد نظر ما تا چه حد این توان را دارد تا اعتماد سرمایه گذاران را جلب کند. باید نکات ضعف و قوت پلن درآمدی  خود را به خوبی برای سرمایه گذار تشریح کنیم. برای بقا و دوام هر کسب و کار مدل درآمدی آن همچون قلب تپینده ی آن است و به همین دلیل اهمیت دارد و باید به بهترین نحو آن را طراحی نموده و به سرمایه‌ گذاران ارائه نمود. جامعه ی مشتریان که اصلی ‌ترین مخاطبان یک کسب ‌و کار هستند و با ادامه ی تعامل خود با کسب و کار سبب بقای آن می شوند، باید به درستی شناسایی شوند. برای شناخت بهتر گروه هدف مشتری ها باید سن، جنسیت، تحصیلات، محل سکونت و برخی دیگر از ویژگی ‌های آنها را مورد بررسی قرار داد. جذب سرمایه گذار برای استارتاپ برای برخی از ایده‌ های کسب‌ و کار کمی سخت تر است. گاه برخی از کسب و کارها اندازه ی بازار و مشتریان بسیار بزرگتری دارند اما در برابر رقبای بیشتری نیز دارند. بنابراین صاحبان ایده در روش های جذب سرمایه گذار برای پروژه ی خود باید با توجه به پتانسیل های ایده ی خود، اندازه ی بازار هدف و گستردگی مشتری ها عمل نمایند. برای سرمایه‌ گذاران اهمیت دارد که مشتریان و بازار مورد هدف تا چه حد سودآوری دارد. در نحوه جذب سرمایه گذار برای استارتاپ ، وضعیت مالی جامعه ی مشتریان یکی دیگر از نکات مهم است. پس بهتر است صاحبان ایده ی استارتاپ در ابتدا به طور دقیق وضعیت بازار را بررسی کنند و میزان سودآوری ایده ی خود را به درستی برای سرمایه‌ گذاران تشریح نمایند. این مساله در روش ‌های جذب سرمایه‌ گذار برای پروژه های مختلف نیز باید در نظر گرفته شود.

داشتن یک تیم قوی کاری

هنگامی که سرمایه‌ گذاری قانع شد و پذیرفت که ایده ی یک استارتاپ مناسب است و روش درآمدی مطلوبی دارد در مرحله ی بعدی برای جذب سرمایه گذار برای استارتاپ باید برای سرمایه گذار توضیح داده شود که پروژه یا ایده توسط چه افرادی قرار است اجرایی شود. در واقع باید تشریح شود که ویژگی ‌ها و مهارت ‌های آنها به چه صورت است و سابقه ی فعالیت آنها چیست. همچنین در مورد تعداد افراد در کار و حقوق درخواستی آنها نیز باید توضیح داده شود. نحوه جذب سرمایه گذار برای استارتاپ اگر با دریافت مشاوره و اصولی صورت بگیرد در بسیاری از موارد موفقیت آمیز خواهد بود. برای تشکیل یک تیم قوی کاری باید اصول آن را به خوبی شناخت و همین امر گاه ما را نیازمند به مشاوره می کند. می توان از متخصصان در این امر یاری گرفت. زیرا یک تیم کاری قوی با داشتن ویژگی‌های مشخص به روش های جذب سرمایه گذار برای پروژه کمک می کند. صاحبان استارتاپ بر اساس ایده و هدفی که دارند تلاش می کنند تا یک تیم حرفه ‌ای را تشکیل دهند که از سابقه و رزومه ی خوبی برخوردار باشند تا به این ترتیب در کانال جذب سرمایه گذار قرار بگیرند.

جذب سرمایه گذار برای استارتاپ

در زمان جذب سرمایه گذار برای استارتاپ ، سرمایه‌ گذاران تمایل دارند تا زمان بازگشت سرمایه ی خود را به طور دقیق بدانند. آیا آنها به طور طبیعی حق دارند که بدانند آیا باید به مدتی طولانی بر روی ایده ی کسب ‌و کار شما سرمایه‌ گذاری کنند یا در زمان کوتاه تری به سودآوری دست خواهند یافت. و اگر زمان بازگشت سرمایه در طرح و ایده ی شما کوتاه ‌تر باشد، طبیعتا سرمایه ‌گذار برای سرمایه‌ گذاری بیشتر مشتاق می‌ شود. در نحوه جذب سرمایه گذار برای استارتاپ باید دقت نمود که برخی از ایده‌ها ماهیتی دارند که به مدت زمان بیشتری برای سوددهی نیاز دارند. روش های جذب سرمایه گذار برای پروژه به علائق، سلیقه و حتی حوزه ی فعالیت آنها بستگی خواهد داشت. برای سرمایه گذار دانستن دقیق دوره ی بازدهی سرمایه ‌گذاری اش از آن جهت اهمیت دارد که او باید به تحلیل و بررسی درستی برسد تا متوجه شود آیا ایده ی مورد نظر ارزش سرمایه‌ گذاری دارد یا خیر. برای حرکت درست در کانال جذب سرمایه گذار باید با نکات حقوقی جذب سرمایه آشنا شد. سرمایه گذاری در واقع یک نوع شراکت محسوب می‌ شود و از مهم ‌ترین اصول شراکت، آشنایی با نکات حقوقی در کار است. روش های مختلفی برای جذب سرمایه گذار برای استارتاپ وجود دارد و براساس این روش ها هر یک از طرفین حقوق و تکالیفی بر عهده دارند. به همین دلیل پیش از شروع همکاری سرمایه گذار و صاحبان ایده باید در خصوص نکات حقوقی جذب سرمایه به قدر کافی اطلاعات داشته باشند. مطالعه ی قوانین تجارت و کمک گرفت از یک مشاور آگاه در این زمینه نیز، در این باره کمک بسیار بزرگی خواهد بود. این گونه می‌ توان سهم و وظایف هر دو طرف را مشخص نمود. در صورت عدم آشنایی کافی با مسائل حقوقی گاه در ادامه ی همکاری مشکلات حقوقی رخ می دهند و موانعی بر سر راه ایجاد می کنند.

حمایت‌های مالی و پرورش ایده

نحوه جذب سرمایه گذار برای استارتاپ به این ترتیب است که باید ببینید افرادی که برای سرمایه ‌گذاری داوطلب می شوند چه سابقه ی کاری دارند. آیا پیش از این سابقه ی سرمایه گذاری داشته اند و در پروژه‌ های قبلی به چه صورت مشارکت داشته و چه نتایجی را به دست آورده اند. شما باید به عنوان صاحبان ایده کار بدانید که فرد سرمایه ‌گذار چه انتظاراتی از انجام این کار دارد. در این نوشته به روش های جذب سرمایه گذار برای پروژه یا استارتاپ پرداختیم. در این نوشته تلاش کردیم پاسخ مناسبی به این پرسش بدهیم که جذب سرمایه‌ گذار چگونه رخ می دهد. اما در واقعیت حرکت در کانال جذب سرمایه گذار مساله ای است که در عمل پیچیدگی‌ های زیادی دارد. از این رو توصیه ی ما این است که در جذب سرمایه گذار برای استارتاپ حتما از مشاوره در این زمینه استفاده کنید. جذب سرمایه گذار برای استارتاپ از طریق شرکت‌ ها نیز صورت می گیرد. در این حالت زمانی که ایده ی یک استارتاپ توسط یک شرکت ‌حرفه ای حمایت ‌شود، امکان حمایت از استعدادهای جوان و بهره بردن از امکانات و تکنولوژی ‌های جدید نیز به وجود می آید. گاه برخی از این شرکت‌ ها با حمایت‌ های مالی و گسترش ایده، حتی سبب می شوند تا فرصت ‌های بیشتری فراهم شود و علاوه بر پیشرفت یک استارتاپ امکان شاغل شدن برای افراد بیشتری فراهم آید.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.