48000408 21 98+
info@toseabnieh.ir
شنبه تا پنجشنبه 8 تا 18
زمانی که یک کسب و کار راه اندازی میشود راههای زیادی برای رشد سریع آن وجود دارد. استارت آپها و کسب و کارها معمولا تا یک زمان مشخص میتوانند با یک بودجه حداقلی فرآیند پیشرفتشان را انجام دهند اما بعد از یک دوره خاص نیاز به جذب سرمایه دارند. حتما میدانید که جذب سرمایه گذار کار آسانی نیست و شما باید با مهارتهای لازم برای جذب سرمایه آشنایی داشته باشید. اگر صاحب یک کسب و کار هستید و میخواهید به رشد بیشتر برسید این مقاله مناسب شما است و حتما تا انتهای این مطلب را مطالعه کنید.
همچنین اگر صاحب ایده و اختراعی هستید اما توانایی اجرایی کردن یا تولید انبوه آن را ندارید در این مطلب راهکارهای مفیدی ارائه میشود که میتواند برای شما کار ساز باشد.
شاید برای شما هم سوال شده باشد که بهترین زمان برای جذب سرمایه گذار چه وقتی است؟ بسیاری از شرکتها و کسب و کارها این گونه فکر میکنند که وجود پول از همان روزهای اول میتواند موجب پیشرفت شرکت شود در صورتی که چنین چیزی حقیقت ندارد. تمامی استارت آپها و کسب و کارها یک زمان طلایی برای جذب سرمایه دارند که اگر این زمان زودتر یا دیرتر اتفاق بیافتد مشکلات زیادی برای شرکت ایجاد میکند و حتی ممکن است مشکلات مالی و حقوقی زیادی برای موسسان به وجود بیاورد.
در حقیقت زمان جذب سرمایه گذار برای هر کسب و کاری متفاوت است اما باید در نظر داشته باشید که این زمان برای هر کسب و کار متفاوت است. برای مثال ممکن است جذب سرمایه در یک استارت آپ فقط یک سال زمان ببرد اما در کسبوکاری دیگر این زمان به ۵ سال برسد. هر استارت آپ و کسب و کاری یک زمان رشد دارد و تا قبل از زمان رشد اولیه نباید وارد مباحث مربوط به سرمایهگذاری شود.
بعد از مشخص شدن زمان جذب سرمایه باید به سراغ ارزیابیهای اولیه شرکت بروید و تمامی آمارهای فروش، خدمات و نیروهای شرکت را به صورت دقیق و لیست شده تنظیم کنید.
هر سرمایهگذاری بعد از ورود به کسب و کار شما این آمارها را به شدت بررسی میکند و فقط زمانی شما موفق به جذب سرمایه میشوید که بتوانید آمارهای درست و اصولی به سرمایهگذار بدهید. قبل از آماده کردن این آمارها بهتر است نگاهی به آمار دیگر شرکتهایی که در مرحله جذب هستند بیاندازید و اگر نکته جالبی در گزارش آنها بود استفاده کنید.
سرمایهگذاران معمولا به اعضای اصلی تیم دقت زیادی دارند پس بهتر است در روز ملاقات با سرمایهگذار، همه اعضای تیم شما کامل باشند. همچنین دقت داشته باشند که در بازه زمانی که به دنبال جذب سرمایه گذار هستید باید صبور باشید چرا که ممکن است هر تیم سرمایه گذار پروژه و کسبوکار شما را رد یا تایید کند.
جذب سرمایه در استارت آپها و کسبوکارها فقط برای رسیدن به یک پول مشخص نیست بلکه افراد تیم استارت آپ به دنبال ارتباط با افراد بیشتر و همچنین کسب تجربه هستند. پس دقت داشته باشید که فقط به دنبال دریافت پول نباشید، سرمایه گذاران حرفهای شبکه قدرتمندی از افراد و رسانهها در اختیار دارند و همین عامل باعث رشد استارت آپ در جهات زیادی میشود.
اما بسیاری از کسبوکارهایی که به دنبال جذب سرمایه گذار هستند سراغ افراد سنتی میروند و مثلا به آنها میگویند که شما ۵۰۰ میلیون تومان برای یک سال در این استارت آپ سرمایه گذاری کن و ۲ سال بعد یک میلیارد تومان دریافت کن.
جذب سرمایه به این صورت نهتنها کمکی به استارت آپ نمیکند بلکه ممکن است شرکت را دچار مشکلات زیادی کند. پس برای دریافت سرمایه سراغ هر شخصی نروید و حتما به دنبال بنگاههای جذب سرمایهای باشید که به صورت تخصصی به کسبوکارها سرمایه میدهند.
دریافت سرمایه در یک کسبوکار به شیوههای مختلفی صورت میگیرد برای مثال بسیاری از بنگاههای سرمایهگذاری درصدی از سهام آن کسبوکار را در ازای سرمایهگذاری طلب میکنند و بسیاری از بنگاههای دیگر هم درخواست ۱.۵ تا ۳ برابر اصل پول را بعد از گذشت مدت زمانی دارند. این که کدام یک از این روشها به سود شما است قطعا کار آسانی نیست و باید توسط افراد حرفهای این حوزه مورد بررسی قرار بگیرد. مشاوران کسب و کار دکتر ویز در این راه همراه شما هستند تا یک سرمایه گذاری درست و مفید در کسبوکارتان داشته باشید.
همچنین در هنگام نوشتن بندهای قرارداد بین شرکت و سرمایهگذار نکات بسیار ریزی وجود دارد که باید به تمامی آنها دقت کنید در غیراینصورت ممکن است دچار زیان زیادی بشوید.
قطعا به عنوان صاحب یک کسب و کار میدانید که جذب سرمایه گذار در یک شرکت در دورههای مختلفی صورت میگیرد و ممکن است یک شرکت در طول ۱۰ سال چند بار جذب سرمایه داشته باشد. این جذب سرمایه در راندهای مختلف باعث میشود تا شرکت به صورت تدریجی به یک رشد متناسب برسد. اما باید در نظر داشت که اگر هر کدام از این دورههای جذب سرمایه با موفقیت به پایان نرسد مشکلات زیادی برای صاحبان آن کسب و کار ایجاد میشود. استارت آپ های شیمی به چه صورتی است؟
سرمایه گذار در شروع این فرآیند لیست هزینههایی که قرار است پوشش دهد را از شما دریافت میکند، در این لیست دقیقا مشخص شده است که شما برای یک سال آیندهتان چه هزینههایی دارید. تدوین این لیست هم نیازمند دقت زیادی است چرا که به کمک این لیست نظر سرمایه گذار جلب میشود و اگر لیست هزینههای شما کامل یا شفاف نباشد نمیتواند مستند خوبی برای سرمایهگذاران باشد. تنظیم و تدوین فایلها و اسناد ارائه شده به سرمایه گذار زمان زیادی لازم دارد پس بهتر است حدود یک ماه قبل از جذب سرمایه این فایلها را آماده کنید.
در قسمتهای بالا گفته شد که سرمایه گذار برای سرمایه گذاری در کسب و کار شما به دنبال گرفتن درصد سهام یا گرفتن مبلغی مشخص است اما این که کدام یک از این ۲ حالت پیش بیاید بستگی به شرایط شما و نظر سرمایه گذار دارد.
به هر حال باید در نظر داشته باشید که سرمایه گذار به دنبال سود شخصی و منافع خودش است و در این مسیر اگر نتوانید به خوبی با وی مذاکره کنید احتمال دچار زیان میشوید. سرمایهگذار اگر ایده و کسب و کار شما را بپسندد به احتمال زیاد به دنبال گرفتن درصد سهام میرود که این موضوع اگر کنترل شده نباشد میتواند کل شرکت را از دست شما خارج کند.
بهتر است بدانید که اگر کسب و کار شما ۱۰۰ سهم باشد، تمامی دارندگان این سهمها در تصمیمگیریها و دیگر مسائل شرکت حق دارند و شاید شما به جایی برسید که دیگر نتوانید شرکت خودتان را مدیریت کنید. حتی اگر تعداد سهمهای دیگران از موسس بیشتر باشد این امکان وجود دارد که دیگر سهامداران، مدیر عامل را برکنار و شخص جدیدی را جایگزین کنند. پس دقت زیادی داشته باشید تا دچار این مشکلات نشوید. همان طور که در قسمتهای قبل گفته شد باید سعی کنید تمامی مراحل و اسناد مربوط به پروسه سرمایهگذاریتان را با یک مشاور تخصصی سرمایهگذاری بررسی کنید تا احتمال بروز خطا به حداقل ممکن برسد.
شاید شما هم اسم ارائه آسانسوری را به دفعات زیادی شنیده باشید. ارائه آسانسوری یکی از قدیمیترین روشهای جذب سرمایه است که البته بیشتر از این که روشی برای جذب باشد، روشی برای نحوه ارائه است. گاهی وقتها شما و یا دیگر افراد تیمتان فقط چند دقیقه فرصت دارید تا ایدهتان را برای یک سرمایهگذار توضیح دهید.
اسم این ارائه بدین خاطر آسانسوری انتخاب شده است که گاهی اوقات شما در یک آسانسور یک سرمایهگذار بسیار مشهور را میبینید و فقط چند لحظه فرصت دارید تا ایدهتان را به او توضیح دهید. پس بهتر است نحوه ارائهتان را بارها تمرین کنید و سعی کنید در خلاصهترین حالت ممکن ایدهتان را به سرمایه گذار توضیح دهید.
شاید بارها از خودتان یا هم تیمیهایتان پرسیده باشید که چه نکاتی برای شخص یا تیم سرمایه گذار اهمیت دارد؟ در حقیقت پاسخ به این سوال کار سادهای نیست چرا که در حوزههای مختلف کسبوکاری شما با سرمایهگذران مختلفی برخورد میکنید و شاید انتظار سرمایهگذاران هر حوزه با هم فرق داشته باشد.
برای مثال اگر شما یک استارتآپ در حوزه ساختمان دارید قطعا سرمایه گذار از شما انتظار دارد که در این حوزه کار کرده باشید و حداقل در پروسه ساخت چند ساختمان حضور داشته باشید. اما زمانی که شما صاحب یک کسبوکار در حوزه صادرات محصول هستید قطعا سرمایهگذار به دنبال تجربه شما در مسیر واردات ـ صادرات و مبانی مربوط به گمرک است.
پس تا اینجای کار دانستیم که شما در هر حوزهای که مشغول به فعالیت هستید باید اطلاعات مناسب و در خوری داشته باشید تا بتوانید نظر سرمایهگذار را جلب کنید. اگر سرمایه گذار متوجه شود که شما در حوزه مورد فعالیتتان اطلاعات مناسبی ندارید، شانس جذب سرمایه گذار برای کسبوکارتان بسیار کاهش پیدا میکند. پس بهتر است همه افراد تیم از آمادگی علمی مناسبی برخوردار باشند و واقعا در حوزه مورد نظر کار کرده باشند.
البته بهتر است این نکته را هم در نظر داشته باشید که در بسیاری از کسب و کارها همه افراد تیم قرار نیست اطلاعات کاملی از آن حوزه داشته باشند اما نیاز است آشنایی نسبتا خوبی با تمامی مبانی آن کسبوکار داشته باشند.
برای مثال شرکتی را فرض کنید که در زمینه نقشهبرداری فعالیت میکند، این شرکت قطعا نیاز به یک سایت دارد و مبانی مربوط به دیجیتال مارکتینگ و مباحث فنی سایت نیازمند وجود یک شخص ماهر در این زمینه است. حال اگر این شخص عضو تیم باشد نیازی به داشتن اطلاعات کامل در زمینه نقشهبرداری نیست اما بهتر است آشنایی مناسبی با این حوزه داشته باشد.
تمامی این مباحث در جلب شدن یا نشدن نظر سرمایه گذار اهمیت دارد و باید سعی کنید در کمترین زمان به چنین آمادگی برسید تا بتوانید مرحله جذب سرمایه را پشت سر بگذارید.
در ادامه مهمترین موضوعاتی که برای سرمایهگذار اهمیت دارد را به صورت لیست توضیح دادهایم تا بتوانید از آنها استفاده کنید. دقت داشته باشید که داشتن تمامی این ویژگیها باعث جلب نظر سرمایهگذار میشود و رعایت یک یا چند کدام از این موارد کمک زیادی به جذب سرمایه گذار نمیکند.
اولین موضوعی که نظر سرمایهگذاران را جلب میکند، تیم شما است. در مرحله جذب سرمایه حداقل ۲ یا ۳ نفر باید به عنوان اعضای تیم در جلسه حضور داشته باشند. افراد موجود در تیم شما باید مهارتهای مکمل داشته باشند و هر کدام قسمتی از وظایف شرکت را مدیریت کنند. سعی کنید وظایف و مسئولیتهای مشخص و شفافی برای هر شخص تعریف کنید.
این کار کمک میکند تا سرمایهگذار برای هر قسمت به شخص مربوطه مراجعه کند و اطلاعات و آمارهای هر مبحث را از شخص مورد نظر بپرسد. اگر اعضای تیم به اندازه کافی مهارت نداشته باشند و یا اطلاعات کاملی در مورد حوزه مورد فعالیتشان نداشته باشند سرمایهگذار به راحتی متوجه این موضوع میشود و از سرمایهگذاری در این کسب و کار امتناع میورزد.
داشتن تیم خوب و بامهارت نه تنها در جذب سرمایه کمک زیادی به شما دارد بلکه در پیشرفت کسب و کار نیز بسیار اهمیت دارد. همچنین اعضای تیم باید شناخت درست و کاملی از یکدیگر داشته باشند تا در صورت نیاز ادامه صحبتها و توضیحات را به آن شخص بسپارند.
در روز ارائه باید بتوانید سرمایهگذران را قانع کنید، قانع کردن سرمایه گذار به ارائه شما بستگی دارد. گاهی اوقات یک ایده و یک کسبوکار بسیار خوب بهخاطر ارائه نامناسب نمیتوانند نظر سرمایهگذار را جلب کنند و حتی در برخی اوقات عکس آن هم اتفاق میافتد؛ یعنی یک ایده و کسب و کار نه چندان خوب به خاطر ارائه قوی میتوانند نظر سرمایه گذار را جلب کنند.
در روز ارائه باید سعی کنید کاملترین توضیحات را به خلاصهترین شکل ممکن بیان کنید، تیمهای سرمایهگذاری در بسیاری از اوقات در طول یک روز ده شرکت و ایده را ارزیابی میکنند و زمان زیادی برای شما ندارند. حال این شما هستید که باید یک فایل ارائه کامل و جذاب داشته باشید تا بتوانید در سریعترین زمان ممکن هدف کسب و کارتان را به سرمایه گذار نشان دهید.
ممکن است در برخی اوقات سرمایه گذار زمان بیشتری به شما ارائه دهد و این بدین معنا است که نظر او جلب شده است و به دنبال برطرف کردن سوالاتش است. شما برای چنین حالتی هم باید برنامه داشته باشید. برای آشنایی بهتر میتوانید یک خلاصه کامل به صورت پاورپوینت در اختیار سرمایه گذاران قرار دهید، البته این فایل، جدای از فایل ارائه شما است.
شناخت درست و اصولی از بازار هدف یکی از موضوعاتی است که نشاندهنده قدرت تحلیلی تیم شما برای رویارویی با رقیبان است. بازار هدف هر کسب و کاری ممکن است بزرگ یا کوچک باشد اما داشتن اطلاعات سهم بازار بسیار مهم است. شما به عنوان یک فعال در حوزه مورد نظرتان باید شناخت درستی از رقیبان آنلاین و آفلاین داشته باشید و همچنین نیاز است تا استراتژیهای به دست آوردن سهم بازار را هم بیان کنید.
بازار هدف میتواند نشانگر موضوعات زیادی باشد و وضعیت کنونی بازار هدف برای سرمایه گذار بسیار مهم است. البته سرمایه گذار در صورت رضایت برای تامین سرمایه شما به سراغ تحقیقات شخصی هم میرود و خودش هم تحقیقات بازار را به صورت دقیق انجام میدهد اما بهتر است آمار شما موثق باشد تا خللی برای این فرآیند به وجود نیاید.
نسخه MVP محصول قطعا برای سرمایه گذار اهیمت دارد و اگر محصول یا خدمت حال حاضر شما به اندازه کافی جذاب نباشد امکان جذب سرمایه به حداقل میرسد.
معمولا سرمایه گذار برای رسیدن به بهترین نتیجه محصول یا خدمت شما را به صورت کامل تست میکند و نقاط ضعف و قوت آن را شناسایی میکند، در ادامه اگر همه شرایط مطلوب به نظر برسد امکان جذب سرمایه گذار افزایش مییابد. شما باید گزارش شفافی از مدت زمان فعالیتتان داشته باشید.
در این قسمت فرقی نمیکند که کسب و کار شما سنتی باشد یا آنلاین، در هر صورت میتوانید گزارشهای آماری مشخصی به سرمایه گذار بدهید. همچنین میزان فروش حال حاضر شرکت نیز برای سرمایه گذار اهمیت زیادی دارد. گزارش میزان فروش نباید اغراق شده باشد چرا که روشهای زیادی برای مشخص شدن میزان فروش حال حاضر شما وجود دارد و اگر سرمایه گذار متوجه این خطاها بشود امکان جذب سرمایه گذار از بین میرود.
بسیاری از شرکتها و کسب و کارها اطلاع درست و دقیقی از منابع درآمدیشان ندارند و همین موضوع باعث میشود که سرمایهگذاران از وضعیت پایدار مالی شرکت مطمئن نشوند. برای توضیحات مربوط به درآمد باید تمامی کانالهای درآمدی شرکت را لیست کنید و میزان درآمد هر کانال را به صورت تفکیک شده بیان کنید.
برای مثال اگر یک سایت محتوایی یا خبری دارید احتمالا منابع درآمدی شما به صورت آگهیهای رپورتاژ و تبلیغات کلیکی است. اما باید بتوانید میزان هر کدام از این مدلها را به صورت کامل و نموداری تفکیک کنید و در اختیار سرمایهگذار قرار دهید.
در جذب سرمایه گذار برای ایده چهت راهاندازی یک استارتآپ جذاب و منحصربهفرد نیاز به یک نقشه راه دارید. به این وسیله به سرمایه گذار نشان میدهید که در آینده کسب و کار شما چه هدفی را دنبال میکند. همچنین سعی کنید اهداف و دورنمایی که در نظر دارید واقعی و قابل دستیابی باشد نه صرفا یک خیال رویاگونه.
برای تنظیم این نقشه از افراد متخصصی که همه زوایای حقوقی، فنی، اقتصادی و… استارتاپ مسلط باشند استفاده کنید و اگر استارتاپ شما مربوط به تولید محصول خاصی است حتما نمونه اولیه آن را تولید کرده و در جلسه سرمایه گذاری ارائه دهید تا سرمایه گذار بهتر تصمیم بگیرد.
بررسی کامل مسائل حقوقی و بدست آوردن اطلاعات مربوط به تجارت و به دنبال آن تعیین یک قرارداد کامل و دقیق که همه مسائل مربوط به سرمایه گذاری و شراکت را پوشش دهد از مهمترین نکات برای مشخصکردن حقوق و تعهدات متقابل سرمایه گذار و استارتاپ نسبت به یکدیگر است.
بنابراین شما با تنظیم یک قرارداد سرمایه گذاری کارشناسی شده و معتبر اعتماد سرمایه گذار را جلب کرده و به او نشان میدهید خواستهها و انتظارات شما معین و دارای چهارچوب حقوقی استاندارد است پس خواسته نامعقولی از او ندارید. از سوی دیگر شما نیز به عنوان صاحب کسب و کار مطمئن میشوید که سرمایه گذار به خواستههای شما که در بندهای قرارداد بیان شده عمل میکند.
شرکتها دارای دو نوع سهام هستند یکی سهام عالی و دیگری سهام ممتاز، از نظر حقوقی تفاوت بین این دو به امتیازات خاصی که سهامداران ممتاز در تصمیمگیریها یا اولویت دریافت سود نسبت به عادی دارند برمیگردد.
در صورتیکه نیاز فوری به جذب سرمایه گذار و جلب اعتماد وی دارید اعطای سهام ممتاز به او اطمینان خاطر میدهد که در تصمیمگیریهای مهم امکان دخالت بیشتری در امور دارد و در صورت بروز هر گونه مشکلی سرمایه اولیهاش تا حد زیادی قابل بازگشت است زیرا در صورت شکست یا منحل شدن یک کسب و کار حق تقدم برای دریافت سرمایه از داراییهای شرکت با سهامداران ممتاز است.
یکی از مهمترین اصول جذب سرمایه گذار درک نیازها و انتظارات وی است. از انجایی که همه افراد برای به دست آوردن دارایی ها و سرمایه خود سالها تلاش کردهاند پس حاضر نیستند به راحتی آنها را از دست بدهند.
به همین دلیل درک نیازها و انتظارات سرمایه گذار مهمترین کار است. کسی که سرمایه گذاری میکند اهداف و رویاهای خود را دارد و قرار نیست رویاهای شما را دنبال کند بنابراین به دنبال دیکتهکردن خواستهها و نیازهای خود به او نباشید، خودتان را جای او قرار دهید و خواستههایش را درک کنید تا اعتماد او را بدست آورید. به یاد داشته باشید که یکی از مهمترین دلایل شکست در جلسات جذب سرمایه گذار، درک نکردن خواستههای او است.
یکی از راههای جذب سرمایه گذار برای استارتاپهایی که تازه فعالیت خود را آغاز کردهاند ادغام یا شراکت با شرکتها و کسب و کارهایی است که در حیطه فعالیت شما کار میکنند یا مکمل استاراپ شما هستند.
این روش به استارتاپها کمک میکند تا به وسیله شراکت با شرکتهای بزرگ که سابقه و تجربه بالایی دارند از نام تجاری و شهرت آنها جهت توسعه خود بهره ببرند و نیاز به جذب سرمایه گذار برای استارتاپ را نیز تا حد زیادی کم کنند. توجه داشته باشید که این موضوع نیاز به مذاکرات گسترده و توافقات پیچیدهای بین طرفین قرارداد دارد پس برای انجام این کار آگاهی کامل و جامعی از طرف قرارداد خود کسب کنید.
یکی از بهترین راههای جذب سرمایه گذار برای استارتاپ؛ ایده جذب سرمایه گذار از تعداد بیشتری از افراد با سرمایههای کمتر به جای تلاش برای جذب سرمایه گذارهای بزرگ شیوه و روش خیلی از استارتاپهای بزرگ در دنیا است که به تامین مالی جمعی یا Crowd Funding معروف است.
در این روش استارتاپها معمولا به وسیله شبکههای اجتماعی و فضای مجازی، طرح و نقشه راه دقیقی از فعالیتهای استارتاپ خود و همچنین قابلیتهای مفید آن برای مردم ارائه میدهند و به این ترتیب مردم را ترغیب میکنند که با مبالغ دلخواه از آنها حمایت کنند.
اگر به دنبال استفاده از این روش هستید میتوانید وبسایتهایی را که در این زمینه فعالیت میکنند و محلی برای عرضه ایدههای استارتاپی و جمعآوری کمکها هستند را پیدا کنید. به این ترتیب میتوانید از این ظرفیت مردمی برای تامین مالی و جذب سرمایه مورد نیاز استارتاپ خود استفاده کرده و همچنین نگران بازپرداخت این کمکها یا سهیم شدن آنها نباشید.
حتما قبل از بستن قرارداد و تشکیل جلسه درباره فرد سرمایه گذار تحقیق کنید تا با خصوصیات او آشنا شوید. این تحقیق از سوابق کاری، فعالیتها و زمینه کاری سرمایه گذار صورت میگیرد که به شما کمک میکند با توجه به سرمایه گذاریها و رفتارهای وی در پروژههای قبلیاش بهترین فرد را به عنوان سرمایه گذار انتخاب کنید. از جمله مهمترین ویژگیهای یک سرمایه گذار خوب میتوان به موارد زیر اشاره کرد:
سرمایه گذار متخصص و تحصیل کرده هم درک بهتری از شرایط دارد و هم به پیشرفت استارتاپ کمک میکند. همچنین فرد باید به آموزش و یادگیری مسائل جدید علاقه داشته باشد.
سرمایه گذار موفق باید صبور باشد خصوصا برای استارتاپهایی که نیاز به زمان بیشتری برای بازدهی دارند صبور بودن فرد یکی از ویژگیهای لازم و ضروری است.
برای موفق شدن کسب و کارتان باید به دنبال یک فرد خوشبین برای سرمایه گذاری باشید تا با وجود رکود، بحرانهای اقتصادی، نوسانات بازار، حبابهای قیمت و… باور و امید داشته باشد که شرایط بهتر میشود.
اینکه سرمایه گذار صرفا به دنبال کسب سود نبوده و به ایده یا محصولی که ارائه میدهید علاقه داشته باشد از مهمترین شروط یک سرمایه گذاری طولانی و موفق است.
کاملا واضح است که سرمایه گذار باید منطقی و واقعگرایانه فکر کند تا خواستههای نامعقول نداشته باشد و شما بتوانید مسائل و مشکلاتی که پیش میآید را بیان کنید.
اگر استارتاپ شما ایده و تفکر جدیدی را ارائه میدهد به دنبال سرمایه گذاری باشید که از ریسکپذیر باشد و از تجربههای جدیدی که ممکن است مورد استقبال عموم قرار نگیرد نترسد.
همان طور که تاکنون مشخص شد، جذب سرمایه اهمیت زیادی برای شروع یک کسبوکار دارد. اگر شما نیز تمایل به شروع یک کار دارید و هزینه کافی برای شروع آن را ندارید، میتوانید از شخصی که هزینه انجام این کار را دارد، کمک بخواهید. البته باید توجه داشته باشید که برای جذب سرمایهگذار، باید برخی کارهای مهمی انجام دهید که آنها به کسبوکار شما جذب شوند. در این بخش، برخی از راه های جذب سرمایه گذار را برای شما بررسی میکنیم.
در عصر حاضر که اغلب مردم به طور مداوم از اینترنت استفاده میکنند، بهکاربردن روشهای آنلاین برای جذب سرمایهگذار میتواند کمک بسیاری به شما کند. نکته ضروری در جذب سرمایه این است که شما نباید به محل کار فیزیکی خود قانع باشید. یکی از اصول جذب سرمایه گذار که بسیاری از افراد از این استفاده میکنند، استفاده از پستها اینستاگرام و این قبیل موارد میباشد. علاوه بر این، برخی پلتفرمهای مخصوصی وجود دارد که کار آنها جذب سرمایه و سرمایهگذار است. ازجمله AngelList، gust و همچنین CircleUp.
نحوه جذب سرمایه گذار این است که شما سعی کنید مانند سایر افراد اطرافیان خود نباشید. در حال حاضر که همه افراد به دنبال جذب سرمایه هستند، شما میتوانید وجه تمایز خود را با سایر کسبوکارها به نمایش بگذارید. اگر ایدههای شما با سایر افراد متفاوت باشد، توجه سرمایهگذار را به خود جذب میکنید و آنها به شما و موفقیت در کسبوکار خود، اعتماد بیشتری خواهند کرد؛ بنابراین، سعی کنید با سایر افراد و کسبوکارها متفاوت باشید.
یکی از مهمترین راههای جذب سرمایه گذار برای ایده این است که شما به طور مداوم نحوه عملکرد فعالیتهای خود را به سرمایهگذار اطلاعرسانی نمایید. اگر این کار را انجام دهید، میتوانید اعتماد آنها به ایدههای خود افزایش دهید. درنتیجه، اگر آنها به شما اعتماد کنند، بهتر میتوانند به شما اعتماد کنند و سرمایه خود را به شما بسپارند.
یکی از راههای جذب سرمایه این است که شما میتوانید نحوه بازگشت سرمایه خود را برای شخص سرمایهگذار تعیین کنید. هرکسی که به شما اعتماد کند و سرمایه خود را به شما میسپارند، از شما نیز