• منطقه 22 - شهرک گلستان- ساحل شرقی دریاچه چیتگر - برج تجارت لکسون - طبقه 6

48000408 21 98+

info@toseabnieh.ir

شنبه تا پنجشنبه 8 تا 18

خلاقیت سازمان های گردشگری و هتلداری

خلاقیت سازمان های گردشگری و هتلداری

خلاقیت سازمان های گردشگری و هتلداری

خلاصه

در این مطالعه، ما یک مدل جدید از چگونگی تأثیر حمایت سازمانی بر محیط کار و جو سازمانی که خلاقیت را تسهیل می‌کند، ایجاد و آزمایش کردیم. مطالعه میدانی از 320 کارمند نشان داد که حمایت سازمانی به طور مثبت با محیط کار برای به اشتراک گذاری دانش، انگیزه، عدالت رویه ای و ارتقاء مرتبط است. علاوه بر این، محیط کار نقش واسطه ای بین حمایت سازمانی و خلاقیت کارکنان ایفا می کند. این معیارهای محیط عدالت رویه ای سازمان با انگیزه کارکنان و به اشتراک گذاری دانش مرتبط است که ارتقای کارکنان را پیش بینی می کند.

معرفی

اعتقاد بر این است که بقا و رشد سازمان ها به شدت به تلاش، رفتار و خلاقیت کارکنان در حین انجام نوآوری های خدمات یا محصول وابسته است (انز، 2012، هونگ و همکاران، 2013، وانگ و لادکین، 2008). محققان سازمانی استدلال کرده اند که شرکت ها می توانند به طور موثر خلاقیت، رفتار و انگیزه را در میان کارکنان از طریق محیط کار تشویق کنند (آمابیل و کونتی، 1999). ویژگی های مختلفی از محیط کار در ادبیات مورد توجه قرار گرفته است، از جمله موارد مرتبط با محیط فیزیکی، مانند عناصر فیزیکی، چالش، آزادی، حمایت، انسجام، تهدید در محیط کار و تأثیر وضعیت موجود (Ceylan et al. .، 2008، هون، 2011، هون و همکاران، 2013)، و موارد مرتبط با جو اجتماعی، مانند مشارکت کارکنان، اشتراک دانش، و عدالت رویه ای (شپرز و ون دن برگ، 2007). هر دو نوع ویژگی خلاقیت را تقویت کرده و مانع آن می شوند. بنابراین، یک مسئله اصلی که سازمان ها باید حل کنند شامل شناسایی و اجرای ویژگی های محیط کار است که بقا و موفقیت سازمان را تسهیل می کند.

برای این منظور، مجموعه رو به رشدی از مطالعات نشان می دهد که جو اجتماعی بیشتر با عملکرد سازمانی مرتبط است تا محیط فیزیکی کار. برای مثال، محققان رابطه مثبتی بین کیفیت محیط کار و خلاقیت در بخش‌های دانشگاهی و شرکت‌های غیردانشگاهی پیدا کرده‌اند (استوکولز و همکاران، 2002)، در ارائه‌دهندگان خدمات فناوری اطلاعات و مخابرات (رایس، 2006)، و در بخش های مهندسی عمران (شپرز و ون دن برگ، 2007). اگرچه ویژگی های مورد مطالعه محیط کار در ادبیات متفاوت است، تحقیقات کمی برای بررسی نقش های مختلف محیط کار در صنعت خدمات با مطالعه سازمان های گردشگری و مهمان نوازی انجام شده است. برخی تحقیقات اولیه اهمیت خلاقیت را در صنعت گردشگری و مهمان‌نوازی بررسی کرده‌اند (هورنگ و همکاران، 2013، ریچاردز، 2011) و نشان داده‌اند که جو محل کار ممکن است بر رفتار خلاقانه کارکنان تأثیر بگذارد (هون، 2013، وانگ و همکاران، 2014). به عنوان مثال، چیانگ و هسیه (2012) دریافتند که وقتی کارکنان حمایت سازمانی را درک می کنند، بازخورد مثبتی را در محل کار تجربه می کنند و احساس اطمینان می کنند که می توانند کار خود را به تنهایی به پایان برسانند. کارکنان همچنین اهمیت کار خود را درک می کنند و ممکن است بر بقا و رشد سازمانی تأثیر بگذارند. علاوه بر این، حمایت سازمانی قابلیت‌های کارکنان را افزایش می‌دهد و عملکرد وظایف آن‌ها را بهبود می‌بخشد، بنابراین نیاز است تا بررسی شود که چگونه حمایت سازمانی بر بافت اجتماعی گسترده‌تر، مانند جو محل کار سازمان، تأثیر می‌گذارد. این پژوهش سعی دارد با بررسی تأثیر جنبه های مختلف محیط کار به عنوان واسطه و تأثیر ساختارها و فرآیندهای مختلف محیط کار مانند انگیزش، عدالت رویه ای، تسهیم دانش و ارتقاء بر خلاقیت کارکنان در گردشگری به این موضوع بپردازد. و صنعت مهمان نوازی

محققان پیشنهاد کرده‌اند که هنگام بررسی مدل‌های واسطه‌ای باید مراقب بود زیرا محیط کار یا جو اجتماعی در یک محل کار ممکن است عملکرد سازمانی را با توجه به موقعیت‌های متفاوتی که شرکت‌ها با آن مواجه هستند، هدایت کند (کالینز و اسمیت، 2006، فولمر و همکاران، 2003). مطالعات قبلی در مورد محیط کار بر سازمان هایی با محیط های نسبتاً پایدار و فرآیندهای تولید متمرکز شده است (اولدام و کامینگز، 1996). با این حال، این مطالعات راهنمایی اندکی در رابطه با نقش محیط کار در صنعت خدمات، مانند صنعت گردشگری و هتلداری که محیط پویاتری نسبت به سایر صنایع دارد، ارائه می دهد. مهمتر از همه، سازمانهایی که با تقاضاهای مشتری در حال تغییر سریع روبرو هستند، مزیت رقابتی اولیه خود را با تشویق خلاقیت کارکنان برای توسعه خدمات یا محصولات جدید به دست می آورند (Merlo et al., 2006). بنابراین، نیاز به درک نقش محیط کار برای تسهیل تبادل و ترکیب ایده ها و دانش و افزایش خلاقیت کارکنان وجود دارد (آمابیل و همکاران، 1996، لوکرسمیت و برگس-لیمریک، 2013). هدف دوم ما بررسی چگونگی تأثیر محیط کار بر خلاقیت کارکنان در محیط به سرعت در حال تغییر صنعت گردشگری و مهمان‌نوازی بود.

بیشتر تحقیقات در مورد محیط کار بر روی کارکنان دانش متمرکز شده است (مثلاً مشاوران، بازاریابان، کنترل کنندگان و طراحان)، بدون توجه به تأثیر محیط کار بر انواع دیگر کارکنان (دول و سیلان، 2011). این موضوع مهمی است زیرا سازمان‌ها شامل انواع مختلفی از کارکنان می‌شوند که پیشینه‌های متفاوتی دارند و ممکن است به روش‌های مختلف ایده‌های جدیدی تولید کنند (لپاک و اسنل، 1999). همه کارکنان می توانند در یک سازمان ارزش ایجاد کنند، به ویژه در صنایع پویا که به کارکنان سطح پایین تر برای ایجاد تفکر متفاوت یا اطلاعات متنوع برای ایجاد و ترکیب اطلاعات به روش های جدید نیاز دارند (لپاک و اسنل، 2002). بنابراین، هدف دیگر این مطالعه بررسی این موضوع بود که چگونه محیط کار، حمایت و خلاقیت سازمانی را از طریق گروه‌های مختلف کارکنان در صنعت گردشگری، اوقات فراغت و مهمان‌نوازی واسطه می‌کند.

برای پیش‌نمایش استدلال‌هایمان و برجسته کردن مشارکت‌های نظری و تجربی این مطالعه، مدلی را توضیح می‌دهیم که چگونه حمایت سازمانی بر خلاقیت کارکنان از طریق محیط کار تأثیر می‌گذارد و ساختار محیط کار را بررسی می‌کنیم. شکل 1 این مدل را نشان می دهد. ما با تعریف حمایت سازمانی و ارتباط نظری آن با محیط کار شروع می کنیم. در مرحله بعد، ما از تئوری از ادبیات محیط کار استفاده می کنیم تا رابطه بین حمایت سازمانی و خلاقیت کارکنان را به صورت نظری مرتبط کنیم. در نهایت، با بررسی تأثیرات این ویژگی‌های محیط کار بر روی نمونه‌ای متشکل از 320 کارمند گردشگری و مهمان‌نوازی، کاربرد ساختار جدیدی از محیط کار را گسترش می‌دهیم.

قطعات بخش

ادراکات حمایت سازمانی و محیط کار

این مطالعه به دنبال مطالعات کامرون و کوین (1999) و استمپر و مسترسون (2002) برای اندازه گیری حمایت سازمانی است. کامرون و کوین (1999) اظهار داشتند که همکاری نیازمند اهداف مشترک، تعامل اجتماعی و دستاوردهای جمعی است. حمایت سازمانی برای تقویت روابط اجتماعی و تقویت ارتباطات و تعهد سازمانی ضروری است. ادراکات مشارکتی در رفتار شهروندی سازمانی مرتبط است زیرا باعث ایجاد اعتماد متقابل در بین کارکنان می شود

مروری بر فرآیند تحقیق

طی یک دوره سه ماهه در سال‌های 2012 و 2013، داده‌هایی را از سازمان‌های خدماتی در تایوان در صنعت گردشگری و مهمان‌نوازی جمع‌آوری کردیم. برای آزمون فرضیه‌های اصلی این مطالعه، ما سه مجموعه از سازه‌ها را اندازه‌گیری کردیم: حمایت تیم، محیط کار و عملکرد خلاقانه کارکنان. ما به طور خاص از پنج کارشناس خواستیم تا مناسب بودن موارد موجود در پرسشنامه را ارزیابی و بازنگری کنند و پیش از توزیع پرسشنامه در بین گردشگران و گردشگری، پایایی آن را پیش آزمون کنند.

نتایج

از مدل سازی معادلات ساختاری (SEM) برای بررسی مدل فرضی نشان داده شده در شکل 1 استفاده شد. مزیت SEM نسبت به رگرسیون OLS این است که آزمونی همزمان از کل مدل فرضی ارائه می دهد و امکان ارزیابی میزان مدل فرضی را فراهم می کند. مطابق با داده های جمع آوری شده (ژانگ و بارتول، 2010). جدول 1 آمار توصیفی، انحراف معیار، پایایی مقیاس و همبستگی متغیرهای مورد استفاده در این مطالعه را گزارش می کند. نتایج

بحث و نتیجه گیری

هدف از این تحقیق، بسط و آزمایش یک مدل دقیق از محیط کار و بررسی چگونگی تأثیر حمایت سازمانی بر خلاقیت کارکنان از طریق محیط کار بود. ما این مدل را با تعریف محیط کار از نظر عدالت رویه ای، اشتراک دانش، ارتقاء و انگیزه توسعه دادیم. سپس به صورت مفهومی و تجربی این ویژگی ها را با حمایت سازمانی برای فرهنگ تعاونی و درک وضعیت خودی مرتبط کردیم.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.