48000408 21 98+
info@toseabnieh.ir
شنبه تا پنجشنبه 8 تا 18
برنامهریزی زیرساختهای شهری یکپارچه میتواند از تحقیقات ترکیبی سود ببرد، که میتواند درک عمیقتری از زمینه در حال ظهور، در این مورد، محیطهای سفر سبز شهری ارائه دهد ( کانتلمی و همکاران، 2021 ). بنابراین، در این مطالعه ما از یک نظرسنجی PPGIS (GIS مشارکت عمومی) برای بررسی تجربیات و نگرانیهای ساکنان مکانمحور در مورد محیطهای سفر سبز شهری و مصاحبههای تخصصی با متخصصان برای شناسایی مزایا، عوامل برنامهریزی و موانع برنامهریزی سفر سبز شهری استفاده کردیم. محیط ها پس از ارائه کشور دانمارک به عنوان منطقه موردی ما، در مورد این دو روش توضیح خواهیم داد. شکل 1 جریان تحقیق این مطالعه را نشان می دهد.
دانمارک خود را به عنوان پیشرو در توسعه پایدار، از جمله سازگاری با آب و هوا و پایداری محیطی معرفی کرده است ( Gulsrud et al., 2013 ). پایتخت آن، کپنهاگ، به عنوان شهری سبز و پایدار شناخته شده است که تمرکز زیادی بر توسعه و حفظ فضاهای سبز دارد. هدف این شهر این است که تا سال 2025 کربن خنثی شود و افزایش فضای سبز یکی از راهبردهای شهر برای دستیابی به این هدف است. علاوه بر این، فضاهای سبز در کپنهاگ فرصت های زیادی را برای “تجارب تفریحی با فضایی برای فعالیت بدنی” فراهم می کند ( شهر کپنهاگ، 2015 ، ص13). دوچرخه سواری بخشی از فرهنگ دانمارک است و دانمارک تلاش می کند دوچرخه سواری را به عنوان راهی امن و راحت برای رفت و آمد در شهرها تضمین کند و شهرداری ها نقش مهمی در تأمین بودجه و برنامه ریزی امکانات و برنامه های دوچرخه سواری دارند ( پوچر و بوهلر، 2008 ). اهمیت فضای سبز در زیرساخت های دوچرخه سواری در اسناد برنامه ریزی ذکر شده است. با توجه به استراتژی دوچرخه ( شهر کپنهاگ، 2011 ، ص26)، “اتصالات دوچرخه در امتداد آب و از طریق مناطق سبز جدا از ترافیک خودرو، احساس امنیت بیشتری را ارائه می دهد و راه های جدیدی را برای لذت بردن از مناطق سبز و آبی شهر باز می کند.” این تمرکز بر فضای سبز و برنامه ریزی تحرک فعال در دانمارک پایه و اساس کاوش در محیط های سفر سبز شهری را ایجاد می کند.
نظرسنجیهای PPGIS به مردم امکان میدهد آزادانه مکانها یا منابعی را که بر اساس تجربیات روزمرهشان مهم یا ارزشمند میدانند، در یک منطقه جغرافیایی فهرستبندی و نقشهبرداری کنند. سپس می توان از این اطلاعات برای ادغام تجربیات و ادراکات کاربران برای اطلاع رسانی بیشتر به فرآیندهای برنامه ریزی شهری و تصمیم گیری استفاده کرد ( بیلینگ و همکاران، 2014 ؛ فاگرهولم و همکاران، 2020 ). در دانمارک، شهرداری ها امکاناتی را برای مشارکت ساکنان در برنامه ریزی فرآیندهای ایجاد مشترک تسهیل و آغاز می کنند. در کپنهاگ، ساکنان مناطق محلی می توانند داوطلبانه برای پیوستن به پانل های منطقه، که بازخوردی در مورد مسائل برنامه ریزی محلی ارائه می دهند، ثبت نام کنند. در سال 2020، یک نظرسنجی PPGIS در پنج پانل شهروند منطقه در کپنهاگ (Nørrebro، Bispebjerg، Brønshøj-Husum، Amager Øst، و Amager Vest، به شکل 2 مراجعه کنید ) از طریق ایمیل، با هدف دریافت بازخورد و پیشنهادات در مورد زیرساخت های شهری مورد هدف قرار گرفت. . این نظرسنجی شامل یک سوال نقشه برداری باز بود: “آیا پیشنهادهایی برای بهبود (زیرساخت های شهری) دارید؟” سپس ساکنان محلی میتوانند آزادانه نقشهبرداری کنند که زیرساختهای شهری نیاز به بهبود دارند و برداشتها، بازخوردها و پیشنهادات خود را بر اساس تجربه روزانهشان فهرست کنند. این دادههای نظرسنجی در این مطالعه برای بررسی ادراک ساکنان از محیطهای سفر سبز شهری استفاده شد.
دادههای این مطالعه از طریق 12 مصاحبه نیمه ساختاریافته با برنامهریزانی که کارشان مربوط به مدیریت و برنامهریزی زیرساختها و مسیرهای حرکت فعال در فضاهای سبز در دانمارک بود، جمعآوری شد. ما یک تکنیک نمونه برداری گلوله برفی ( نادری فر و همکاران، 2017 ) را برای دستیابی به برنامه ریزان به کار بردیم و از فهرست اولیه مخاطبین ساختیم. فرآیند نمونهگیری تا رسیدن به اشباع انجام شد و مصاحبهها اطلاعات جدیدی ارائه نکرد ( هنینک و کایزر، 2022 ). اشباع با تکرار مضامین اصلی در بین برنامه ریزان ارزیابی شد، که سپس توسط محققان برای ایجاد کدهای اولیه برای تجزیه و تحلیل بیشتر استفاده شد.
قبل از انجام مصاحبه، راهنمای مصاحبه و سوالات از نظر اعتبار در مصاحبه آزمایشی مورد آزمایش قرار گرفت و بر اساس آن اصلاح شد. مصاحبههایی بین ماه مه و اکتبر 2022 با برنامهریزانی از سه شهر بزرگ دانمارک انجام شد (هشت برنامهریز در کپنهاگ/656000 نفر مستقر بودند، دو نفر در اودنسه/پاپ 200000 نفر و دو نفر در آرهوس/پاپ 360000 نفر). مشخصات برنامه ریزان در جدول 1 فهرست شده است . هر مصاحبه تقریباً 1 ساعت به طول انجامید و با رضایت مصاحبه شونده ضبط شد. مصاحبه ها نیمه ساختاری بود و شامل سوالات از پیش تعیین شده در مورد محیط های سفر سبز شهری بود و سوالات مصاحبه به مصاحبه شوندگان اجازه می داد آزادانه ایده ها و نظرات خود را در زمینه بیان کنند. راهنمای مصاحبه و سوالات در پیوست الف ذکر شده است.
میز 1 . مشخصات برنامه ریزان
مصاحبه شونده | بخش | حرفه ها / نقش های خود تعریف شده | سابقه کاری (سالهای کاری) | نوع استخدام |
---|---|---|---|---|
I-01 | تحرک فعال | مشاور | 20 | خویش فرما |
I-02 | تحرک فعال | مشاور | 14 | شرکت خصوصی |
I-03 | تحرک فعال | برنامه ریز تحرک | 6 | شهرداری |
I-04 | فضای سبز | معمار منظر | 23 | شهرداری |
I-05 | تحرک فعال | مشاور | 12 | شرکت خصوصی |
I-06 | فضای سبز | مدیر پروژه | 8 | شهرداری |
I-07 | تحرک فعال | برنامه ریز استراتژیک | 14 | شهرداری |
I-08 | تحرک فعال | برنامه ریز تحرک | 40 | خویش فرما |
I-09 | تحرک فعال | مدیر پروژه | 7 | شهرداری |
I-10 | تحرک فعال | مدیر پروژه | 7 | شهرداری |
I-11 | تحرک فعال | برنامه ریز تحرک | 36 | شرکت خصوصی |
I-12 | تحرک فعال | مدیر پروژه | 7 | شهرداری |
داده های فهرست آزاد از نظرسنجی PPGIS ابتدا از دانمارکی به انگلیسی ترجمه شد. سپس همه پاسخهای فهرستشده رایگان را بررسی کردیم و با استفاده از کلیدواژههای «فضاهای سبز»، «سرسبزی»، «پیادهروی» و/یا «دوچرخهسواری»، آنهایی را که بهطور خاص مربوط به محیطهای سفر سبز شهری بودند، انتخاب کردیم. در مرحله بعد، همه پاسخ ها را به صورت استقرایی برای شناسایی مضامین کدگذاری کردیم ( جدول 2 ). پس از آن، مضامین را اعمال کردیم و پاسخ ها را دوباره کدگذاری کردیم تا اعتبار مضامین را بررسی کنیم. علاوه بر این، مضامین شناساییشده از نظرسنجی PPGIS برای ایجاد سؤالات برای مصاحبههای کارشناسان استفاده شد.
جدول 2 . تجربیات مکان محور ساکنان در مورد محیط های سفر سبز شهری از نظرسنجی PPGIS ( n = 184).
تم ها | کدها | مثال ها |
---|---|---|
نگرانی در مورد تحرک فعال در فضاهای سبز (n = 115) | اتصال بهتر | “این انتقال بسیار آشفته است، (باید) تجربه خوب در مسیر نوربرو را افزایش دهد.” |
سطح و روشنایی | “در عصر Vestvoldsruten کمبود روشنایی وجود دارد. بسیار آزاردهنده به نظر می رسد و بسیار تاریک خواهد بود. | |
“مسیرهای امتداد باتلاق میتوانند بهتر هموار شوند.” | ||
علائم و مقررات واضح برای جلوگیری از درگیری | “Lersøparken دوست داشتنی است، اما واقعا به علائمی نیاز دارد که در آن شما می توانید و جایی که نمی توانید دوچرخه سواری کنید.” | |
هنگامی که به سمت Fælledparken می آیید، جاده (علامت ها) به راحتی قابل بهبود است. دوچرخه و عابر پیاده مجبور نیستند از یکدیگر عبور کنند. | ||
نیازها و درخواستها برای سبز کردن خیابانها ( 69= n ) | حذف پارکینگ خودرو | اینجا (در آماگربروگاد) می تواند به جای خسته کننده ترین پارکینگ جهان، یک منطقه سبز باشد. |
«در صورت نیاز هر دو مکان پارک خودرو را بردارید، در کنار خیابان درخت بکارید». | ||
نیاز به عناصر سبز در کنار خیابان ها | «در آینده نیاز به توسعه مجدد بلوار به یک منطقه سبز/منطقه آزاد از تردد خودروها وجود دارد». | |
سبزتر (در امتداد خیابان). به عنوان مثال، مانند Nansensgade، کمبود پوشش گیاهی وجود دارد. | ||
«بسیاری از جادهها در شمال غربی دارای حداقل پوشش گیاهی یا بدون پوشش گیاهی هستند. درختان در صحنه خیابان فضای خاصی ایجاد می کنند و طبیعت را کمی به شما نزدیک می کنند. با مشاهده روزانه همان درختان از آپارتمان یا مسیر روزانه خود، می توانید فصل ها را دنبال کنید. |
مصاحبه های کارشناسان به طور کلمه به کلمه از فایل های صوتی ضبط شده رونویسی شد. فرآیند پیش بازبینی شامل خواندن رونوشت ها و تجزیه بیشتر آنها به گزیده هایی بود که بعداً به طور غیر انحصاری به سه دسته از پیش تعریف شده بر اساس سؤالات تحقیق اختصاص یافت: مزایا، عوامل برنامه ریزی، موانع. گزیده ها در سطح جمله باقی ماندند و با دنبال کردن مراحل تحلیل موضوعی بیشتر مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند ( براون و کلارک، 2006 ). ابتدا پس از آشنایی با داده های مصاحبه با مطالعه رونویسی ها و گزیده ها، الگوهای اولیه در هر یک از سه مقوله از پیش تعریف شده مطابق با هدف دوم مطالعه یادداشت شد. ثانیاً، کدهای اولیه به صورت استقرایی تولید و سپس در مضامین بالقوه خوشه بندی شدند. در ادامه، مضامین بررسی و اصلاح شدند. پس از تعریف مضامین، نتایج نوشته شد. این رویکرد به تجزیه و تحلیل موضوعی داده های مصاحبه از مطالعات قبلی متمرکز بر تحرک شهری (به عنوان مثال ( Teixeira et al., 2022 )) و فضاهای سبز (به عنوان مثال ( Patra et al., 2021 )) استفاده می کند.
برای اطمینان از اعتبار طرح کدگذاری ( O’ Connor and Joffe، 2020 )، دو محقق نمونه ای از داده ها را کدگذاری کردند. پس از ایجاد روایی رضایت بخش، یک محقق به کدگذاری داده های باقی مانده ادامه داد. پس از آن، همه محققان فرآیند کدگذاری را بررسی کردند و نظرات و پیشنهاداتی را برای اطمینان از اینکه کدگذاری به طور دقیق نمایش دادهها را نشان میدهد و کاهش افزونگی ارائه میدادند.
به عنوان گام نهایی، نتایج بهدستآمده از نظرسنجی PPGIS و مصاحبههای متخصص برای ایجاد دانش یکپارچه از برنامهریزی محیطهای سفر سبز شهری ترکیب شدند.