48000408 21 98+
info@toseabnieh.ir
شنبه تا پنجشنبه 8 تا 18
سید هادی میرمیران | |
---|---|
زادهٔ | ۱۸ مارس ۱۹۴۵ قزوین، ایران |
درگذشت | ۱۸ آوریل ۲۰۰۶ (۶۱ سال) برلین، آلمان |
ملیت | ایرانی |
پیشه | معمار |
جایزه(ها) | جایزه استاد پیرنیا (۲۰۰۰) برندهٔ جایزه مهراز (۲۰۰۲) |
شرکتهای همکار | نقش جهان – پارس |
پروژهها | کنسولگری ایران در فرانکفورت کتابخانه ملی ایران |
سید هادی میرمیران (۲۳ اسفند ۱۳۲۳، قزوین – ۲۹ فروردین ۱۳۸۵ برلین) مهندس، استاد دانشگاه و معمار ایرانی بود.
او چهار دهه فعالیت حرفهای کرد. از میان آثار وی میتوان به طراحی شهر جدید بهارستان در اصفهان، ساختمان کانون وکلای دادگستری مرکز، ساختمان کنسولگری ایران در فرانکفورت، ساختمان مرکزی بانک توسعه صادرات ایران، ساختمان مجموعه ورزشی رفسنجان، طرح ساختمان کتابخانه ملی ایران (اجرا نشده)، طرح ساختمان فرهنگستانهای جمهوری اسلامی ایران (اجرا نشده) و طرح ساختمان موزه ملی آب (اجرا نشده) اشاره کرد. از مهمترین ویژگیهای او حفظ پیوستار و روح معماری کهن ایران با روشهای نوین طراحی بود.
سید هادی میرمیران در ۲۳ اسفند ۱۳۲۳ در شهر قزوین به دنیا آمد. تحصیلات خود را در رشته مهندسی معماری در دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران به انجام رساند و با ارزشیابی عالی فارغالتحصیل شد. از سال ۱۳۴۳ تا سال ۱۳۵۷ در دفتر فنی شرکت ملی فولاد ایران مشغول به کار گردید. پس از انقلاب از سال ۱۳۵۸ با عنوان مدیر طراحی در شرکت خانهسازی ایران (اصفهان) به طراحی پروژههای شهرسازی پرداخت. در سال ۱۳۶۴ به همراه گروهی از همکارانش شرکت مهندسان مشاور نقش جهان-پارس را تأسیس نمود و تا واپسین روزهای حیات در این شرکت مشغول به کار بود.
وی در شامگاه ۲۹ فروردین ۱۳۸۵ پس از یک دوره ده ساله نبرد با بیماری سرطان، درگذشت.
هادی میرمیران به نظرایرج اعتصام سرآغاز نسل جدید معماری ایران است، در کشوری که سنت معماری غنی و دیرینه دارد، سنتی که میرمیران آن را عمیقاً میشناسد و به آن عشق میورزد ولی هرگز حاضر به تقلید سطحی و شکلی گذشته آن نسیت بلکه با تمام وجود خصوصیات را حس میکند و به آن بها میدهد که خواه ناخواه در محصولات معماری آن منعکس شده و خواهد شد[۲]
آثار معماری میر میران را میتوان در سه گرایش شکلی دستهبندی کرد:
۱. استفاده از دیاگرام فرم، آثار معماری میر میران در پروژههای ابتدای دههٔ هفتاد خورشیدی، از این روش در طراحی کارهای معماری خود استفاده کردهاست. در این روش، او با انتخاب دیاگرام فرم یک اثر معماری، طراحی را آغاز کرده _ یا به تعبیر بهرام شیردل، معماری را از معماری شروع میکند_ و در روند طراحی، گاهی پروژه تا آخر تحت تأثیر همان دیاگرام اولیه باقیمانده و گاهی دچار تغییرات شگرفی شدهاست مانند پروژه کتابخانهٔ ملی ایران(۱۳۷۳).
۲. استفاده از دیاگرام فرم آثار هنری و طبیعت، در این مرحله میر میران با استفاده از فرمهای موجود در طبیعت یا آثار هنری موجود شروع به طراحی کرده اما، در روند طراحی، کاملاً از آنها فاصله گرفته و به پروژهای با دیاگرام متفاوت دست مییابد. او در پروژه موزهٔ ملی آب ایران(۱۳۷۴) از خواص شکلی دو عنصر آب و خاک استفاده میکند و در پروژهٔ بانک توسعه صادرات ایران (۱۳۷۶) از فرم مکعبی شکل استفاده کرده که شکافی در آن قرار دارد و یادآور فرم گاو صندوقی است که درش اندکی بازماندهاست.
۳. استفاده از دیاگرام دو فرم و فضای بینابین این دیاگرام را میتوان در آثار گذشتهٔ میرمیران هم مشاهده کرد، اما در چند پروژهٔ متأخر نقش اساسی را در ساماندهی پروژهها به عهده میگیرد. خصوصیت اصلی این فضای بینابین ترکیب شدن با فضاهای عمومی و شهری است. مانندپروژهٔ کانون وکلای دادگستری تهران(۱۳۸۰_۱۳۷۴)از جمله آثاری است که در آن از دیاگرام دو فرم و فضای بینابین استفاده شدهاست.[۳]
زمین این مجتمع مسکونی را در جنوب شرقی شهر تبریز و در شمال غربی باغ ملی ایل بیگی واقع شدهاست. در طراحی این مجموعه مسکونی کوشش شدهاست که از امکانات متناسب دید و منظر طبیعی و حضور باغ ملی ایل گلی که در مجاورت آن قرار دارد استفاده شود. در این مجتمع مسکونی که به صورت آپارتمانی است واحدهای مسکونی یک تا چهار خوابه، مراکز اداری و خدماتی، فروشگاهها و سالن اجتماعات طراحی شدهاست. الگوی اصلی طراحی مجموعه استقرار واحدهای مسکونی در اطراف یک فضای باز مرکزی، هم محور با باغ ایل گلی است. این فضای باز به صورت صفهای در نظر گرفته شدهاست که در زیر آن مراکز خدماتی و سرویس مجموعه قرار گرفتهاست و دیدی عالی بر تمامی شهر تبریز را دارد. واحدهای مسکونی به صورت دو نوار ساختمانی و طبقه در اضلاع این فضا قرار گرفته و در میان آنها یک برج پانزده طبقه پیشبینی شدهاست که دید عالی به شهر تبریز و مجموعه استخر ایل گلی دارد. در دل این برج یک گشادگی وسیع در نظر گرفته شده که دید به تبریز را از روی صفحه امکانپذیر سازد. کل زیربنای این مجموعه ۱۷۵ هزار هکتار متر مربع است که ۷۲ درصد به مسکونی و بقیه به فضاهای کمکی دیگر از قبیل خدمات، ارتباطات، پارکینگ و جز آن اختصاص یافتهاست.[۴]
بهارستان اولین شهر جدید پس از انقلاب اسلامی و یکی از بزرگترین شهرهای جدید کشور که به عنوان یکی از موفقترین پروژههای بزرگ مسکونی در بین شهرهای جدید کشور مطرح است.
موقعیت شهرجدید بهارستان در فاصله ۱۵کیلومتری جنوب اصفهان ودرمحورشرقی جاده اصفهان – شیراز قرارگرفتهاست.
ویژگیهای شهریکاربریهای در نظر گرفته شده برای شهر مساجد، کتابخانه، سینما، مراکز تاریخی، مراکز ورزشی، بانکها، ایستگاه آتشنشانی، بوستانها، مرکز انتظامی، مراکز درمانی، داروخانهها، دکههای روزنامه فروشی، نانواییها، پمپ بنزینها، نمایندگیهای خودرو، پمپ بنزینها، نمایندگیهای خودرو، سازمانهای دولتی، دانشگاهها، مدارس، مسیرهای ایاب و ذهاب به شهر اصفهان.
امکانات آموزشی و تفریحی این شهر دارای چند کتابخانه، سه دانشگاه و چند مدرسه در مقاطع دبستان، راهنمایی و دبیرستان، یک بوستان در دامنه کوه و یک دریاچه مصنوعی بنام دریاچه زیتون در این شهر وجود دارد. معضلات شهر نبود بیمارستان، با توجه به جمعیت زیاد این شهر، آسفالت خراب این شهر، کمبود وسایل نقلیه در فازهای ۲ و ۳، ساخته نشدن محور میانی، نداشتن قبرستان، نداشتن سینما و تئاتر، کمبود فضای سبز و نبود پارک و تفریحگاه در فاز ۲ و 3[۵]
مجموعه ورزشی رفسنجان یکی از سه ساختمان مجتمع فرهنگی، ورزشی رفسنجان است. بنا دارای دو بخش اصلی است: استخرهای سرپوشیده و روباز و سالنهای ورزشی. بافت به هم پیوسته و کویری رفسنجان عناصری مانند حیاط مرکزی، آبانبار و یخچال را در خود جای میدهد. دستمایه اصلی طرح مجموعه فرهنگی – ورزشی با الهام از کالبد یکی از بناهای شاخص معماری سنتی منطقه در حومه رفسنجان شکل یافتهاست. این بنا که یکی از یخچالهای قدیمی رفسنجان است با تدابیر معماری که شکل و کارکرد نوینی برای آن ایجاد کرده و به شکل حاضر درآمدهاست.[۶] کالبد مجموعه از دو قسمت متمایز تشکیل شدهاست:
|first1=
missing |last1