48000408 21 98+
info@toseabnieh.ir
شنبه تا پنجشنبه 8 تا 18
ما خلق و خوی ناشی از نور خورشید و تأثیرات آن بر تصمیمات پیشنهادی سرمایه گذاران در بازار اولیه که در آن سهام چاشنی ارائه می شود را بررسی می کنیم. با تجزیه و تحلیل یک پایگاه داده منحصربهفرد که موقعیتها، هویتها و اطلاعات پیشنهادی سرمایهگذاران (SEO) را ثبت میکند، میزان تأثیرگذاری آفتاب بر رفتارهای پیشنهادی سرمایهگذاران (و متعاقباً تخفیفهای سئو) را از دو بعد بررسی میکنیم: شدت نور آفتاب و مدت زمان. ما متوجه شدیم که سرمایهگذارانی که در معرض شدت آفتاب قویتر یا مدت زمان طولانیتر آفتاب قرار میگیرند، قیمت پیشنهادی بالاتری را برای SEOs ارائه میدهند، در نتیجه منجر به تخفیفهای پیشنهادی کمتر میشود. ما همچنین دریافتیم که تخصیص نادرست خلق و خو و ریسک پذیری به عنوان کانال هایی برای منطقی کردن چنین تأثیر آفتابی عمل می کنند. تحلیلهای تعدیلکننده ما نشان میدهد که تأثیر مستند در مورد عدم اطمینان بیشتر، پیشنهاد دهندگان کمتر، سرمایهگذاران خرد و سطوح پایینتر سرمایهگذاری تقویت میشود. این اثرات آفتابی بر پیشنهادات ناموفق، مشارکت در سئو و عملکرد بلند مدت سئوکاران تأثیر می گذارد. مطالعه ما شواهد اصلی را ارائه می دهد که سرمایه گذاران در بازار اولیه می توانند تحت تأثیر خلق و خوی ناشی از نور خورشید قرار گیرند، که به نوبه خود، هزینه تامین مالی سهام را تعیین می کند.
تحقیقات موجود نشان می دهد که شرایط هواشناسی و به ویژه قرار گرفتن در معرض نور خورشید، تأثیر مؤثری بر حالات عاطفی و احساسات افراد دارد و به باورها و فرآیندهای تصمیم گیری آنها شکل می دهد (چن و همکاران، 2022). خلق و خوی ناشی از آب و هوا بر انتخاب خودروی خریدار تأثیر می گذارد (Busse et al., 2015). قیمت های هنری در حراج (دی سیلوا و همکاران، 2012)؛ و تمایل به ریسک کردن در قرعه کشی (باسی و همکاران، 2013). در زمینه امور مالی، ساندرز (1993) ابتدا یک ارتباط علی بین رفتارهای سرمایه گذاری و شرایط آب و هوایی در بازار ثانویه برقرار می کند و به این نتیجه می رسد که شدت نور خورشید به طور قابل توجهی با بازده سه شاخص جهانی بورس ایالات متحده مرتبط است. تعدادی از مطالعات این پدیده و اثرات آن را بر معاملات و بازده سرمایه گذاران در بازارهای مختلف بررسی می کنند، در حالی که بر رابطه بین شاخص های آب و هوا و بازار سهام تمرکز می کنند (به عنوان مثال، هیرشلیفر و شوموی، 2003؛ لیو و همکاران، 2021b). علاوه بر این، Dolvin و Pyles (2007) ثابت کردند که اختلال عاطفی فصلی (SAD) منجر به کاهش قیمت اولیه عرضه های عمومی (IPOs) در طول پاییز و زمستان می شود، در حالی که گوتزمن و همکاران. (2015) نشان می دهد که الگوهای آب و هوایی رفتار معاملاتی سرمایه گذاران نهادی در بازارهای سهام ثانویه را تحت تأثیر قرار می دهد. با این حال، علیرغم شواهد ثابتی مبنی بر اینکه سوگیریهای شناختی ناشی از نور خورشید رفتارهای فردی بیش از حد خوشبینانه و کمتر ریسکگریز را تحریک میکند، هنوز مشخص نیست که آیا تأثیرات مشابه بر پیشنهاد سرمایهگذاران برای پیشنهادهای سهام چاشنی (SEO) در بازار اولیه تأثیر میگذارد یا خیر. بنابراین، میزان تأثیر آفتاب بر رفتارهای پیشنهادی سرمایهگذاران در بازارهای سئو و تخفیفهای سئو را از دو بعد بررسی میکنیم: شدت آفتاب و مدت.
در بازار اولیه، زمانی که سرمایهگذاران برای پیشنهادهای کارآمد پیشنهاد میدهند، در مقایسه با پیشنهادهای سرمایهگذاران در بازار ثانویه، مبالغ بیشتری در تخصیص سهام در خطر است. علاوه بر این، ریسکهای سرمایهگذاری با عدم تقارن اطلاعاتی شدیدی که توسط سرمایهگذاران در بازار اولیه تجربه میشود، تشدید میشود و پیامدهای منفی میتواند با محدودیتهای قفل شده تشدید شود. بنابراین، سرمایهگذاران در بازار سئو قبل از سرمایهگذاری، بررسیهای دقیقی را انجام میدهند تا از خطر ضرر مالی جلوگیری کنند. بنابراین، منطقی به نظر میرسد که فرض کنیم چنین سرمایهگذاران منطقی سختگیرانهای نسبت به همتایان خود در بازار ثانویه کمتر در برابر تأثیرات خلق و خوی ناشی از نور خورشید آسیبپذیر هستند. در واقع، DeHaan و همکاران. (2017) ادعا می کند که نور خورشید پردازش شناختی و بهره وری نیروی کار را بهبود می بخشد و خوش بینی ناشی از نور خورشید را تا حدی خنثی می کند. با انگیزه این بحثها، با تلاش برای تعیین اینکه آیا نور خورشید بر رفتار پیشنهادی سرمایهگذاران برای سهام چاشنی در بازار اولیه تأثیر میگذارد، گامی رو به جلو برداشتیم.
ما یک پایگاه داده منحصربهفرد ایجاد میکنیم که مکان، هویت و اطلاعات مربوط به مناقصه سرمایهگذاران سئو را در چین ثبت میکند و میزان تأثیر آفتاب بر رفتارهای پیشنهادی سرمایهگذاران و متعاقباً تخفیفهای SEO را از دو بعد، یعنی شدت و مدت زمان آفتاب، بررسی میکنیم. ما ثابت میکنیم که سرمایهگذاران زمانی که آفتاب شدید و طولانیتر است، پیشنهادات بالاتری ارائه میکنند و قیمتهای پیشنهادی بیشتر به قیمت پیشنهادی پایینتر تبدیل میشوند و تخفیفهایی را در SEO ارائه میدهند. یافتههای ما اهمیت اقتصادی را نشان میدهد و نشان میدهد که افزایش یک انحراف استاندارد در شدت آفتاب باعث کاهش تخفیفهای پیشنهادی (پیشنهاد) به میزان 0.0037 (0.0118) میشود که تقریباً به 2.40٪ (10.45٪) از تخفیفهای پیشنهادی (پیشنهاد) میانه (جدول 4) میرسد. ). به طور مشابه، افزایش یک انحراف استاندارد در مدت زمان تابش آفتاب باعث میشود که تخفیفهای پیشنهادی و پیشنهادی به میزان 0.0052 (0.0104) کاهش یابد، که تقریباً به 3.33٪ (9.21٪) از تخفیفهای پیشنهادی (پیشنهاد) میانه (جدول 4) میرسد.
ما یک سری تست های استحکام را برای تایید یافته های پایه خود انجام می دهیم. ابتدا روشهای جایگزین برای اندازهگیری تخفیفها را اتخاذ میکنیم. دوم، با استفاده از پنجرههای زمانی مختلف، اندازهگیری نور خورشید را میسازیم. سوم، ما برای کنترل تأثیر بالقوه متغیرهای حذف شده، اثرات ثابت مختلفی را در رابطه با معامله، ماه و شهر در نظر می گیریم. چهارم، ما با استفاده از سود هر سهم به عنوان مخرج جایگزین در ساخت متغیر وابسته، اثرات مخدوشکننده خلق ناشی از آفتاب را بر قیمت پایانی نهایی ارائه شده در بازار ثانویه کاهش میدهیم. پنجم، ما تأثیر بالقوه تمرکز بیش از حد سرمایه گذاران در شهرهای بزرگ را حذف می کنیم. ششم، ما شدت و مدت تابش آفتاب را بدون فصلزدایی بازسازی میکنیم. به طور کلی، هر شش آزمایش نتایجی مطابق با یافتههای پایه ما تولید میکنند و بنابراین حمایت قوی از نتیجهگیری ما را فراهم میکنند که نور خورشید بر روحیه سرمایهگذاران و بنابراین رفتارهای پیشنهادی آنها در بازار سهام چاشنی تأثیر میگذارد.
در مرحله بعد، مکانیسم اساسی را بررسی می کنیم که از طریق آن نور خورشید تأثیر قابل توجهی بر قیمت گذاری SEO دارد. از یک طرف، ما حدس می زنیم که وقتی دفترچه سئوی شرکت ارائه دهنده پیچیده تر باشد، یا پیشینه شرکت برای پیشنهاد دهنده کمتر آشنا باشد، تأثیر شدت یا مدت تابش آفتاب بر کانال توزیع نادرست خلق و خوی افزایش می یابد. مطالعات قبلی نشان میدهد که افراد با توجه به تصمیمات پیچیده درگیر یا ظرفیتهای ذهنی محدود افراد، مستعد تأثیر اکتشافی هستند (Slovic et al., 2007). بنابراین، زمانی که افراد باید تصمیمات پیچیده تری بگیرند، یا میزان آشنایی کمتری با زمینه ای که در آن تصمیم باید گرفته شود، تأثیری که از طریق کانال توزیع نادرست خلق منتقل می شود، تشدید می شود. از سوی دیگر، تأثیر شدت نور خورشید (مدت زمان) از طریق کانال ریسکپذیری زمانی که شرکتهایی که SEO ارائه میدهند دارای ریسک بالاتری هستند و سرمایهگذاران هرگز قبل از ارائه پیشنهاد فعلی در SEO مشترک نشدهاند، آشکارتر است. منطق این است که افزایش تحمل ریسک، پیشنهاد دهندگان را تشویق میکند تا سرمایهگذاریهای پرخطر را پذیرا شوند (کورتز و همکاران، 2016). تحقیقات دیگر مشخص کرده اند که تمایل به ریسک کردن به تجربه گذشته سرمایه گذاران بستگی دارد (Staw, 1976). بازخورد حاصل از نتایج قبلی فرصتی برای یادگیری فراهم میکند که سرمایهگذاران را قادر میسازد تا تحمل خود را در برابر ریسک متعاقباً تنظیم کنند (وبر و همکاران، 2013). بنابراین، کانال ریسکپذیری زمانی تقویت میشود که سئوکاران ریسک بالاتری داشته باشند و سرمایهگذاران قبلاً پیشنهادی برای سئو نکردهاند. نتایج آزمون تجربی ما تأثیر این دو کانال را تأیید میکند، و شدت و مدت تابش نور خورشید به نادرستی خلق و خو و ریسکپذیری بهعنوان مجراهای زیربنایی تأثیر بستگی دارد، حتی اگر آنها ابعاد متفاوتی از نور خورشید را نشان دهند.
دو یافته مهم از تجزیه و تحلیل اعتدال ما به دست می آید. اول، زمانی که صادرکنندگان سئو با سطح بالاتری از عدم قطعیت مواجه میشوند (مانند آنچه توسط شرکتهای کوچکتر، شرکتهای جوانتر و شرکتهایی با بازده داراییهای نوسان بیشتری ارائه میشود)، اثر آفتاب مشاهدهشده بارزتر است. دوم، پیشنهاد دهندگان کمتر، سرمایهگذاران خردهفروش و شرکتکنندگان در سئو که سرمایهگذاریهای سطح پایینتری انجام میدهند، تمایل بیشتری برای نشان دادن سوگیری ناشی از نور خورشید دارند. در کنار هم، محیط های نامشخص و ناهمگونی سرمایه گذار، رابطه مشاهده شده بین نور خورشید (شدت و مدت) و قیمت گذاری SEO را تعدیل می کند.
ما تجزیه و تحلیل های بیشتری را در مورد اثر آفتاب انجام می دهیم. اولاً، اثر آفتاب ممکن است فقط برای پیشنهادهای موفق وجود داشته باشد، اما نه برای همه پیشنهادها، بنابراین بر قیمت پیشنهادی تأثیر می گذارد. برای رد این احتمال، نمونه را به پیشنهادهای شکست خورده و موفق تقسیم می کنیم و متوجه می شویم که اثر آفتاب بر هر دو گروه تأثیر مثبت دارد. دوم، ما بررسی میکنیم که چگونه نور خورشید میتواند بر تمایل سرمایهگذاران برای مشارکت در مسائل فصلی با تحلیل مشارکت سئوی سرمایهگذاران دعوتشده تأثیر بگذارد. نتایج نشان میدهد که قرار گرفتن در معرض آفتاب بیشتر تمایل آنها را برای مشارکت در پیشنهاد سئو افزایش میدهد و شواهد بیشتری در حمایت از فرضیه 1 و فرضیه 2 ارائه میکند. عملکرد پس از سئو در دراز مدت با تجزیه و تحلیل بازده خرید و نگهداری سرمایهگذاران ( BHAR ) پس از یک مشکل، متوجه میشویم که خلق و خوی ناشی از نور خورشید با افزایش قیمتهای پیشنهادی و قیمتهای پیشنهادی به عملکرد ضعیف پس از SEO در بلندمدت کمک میکند.
مطالعه ما کمکهای ارزشمند زیر را به ادبیات مربوط به اثر آفتاب در بازارهای مالی و عوامل تعیینکننده رفتاری قیمتگذاری SEO انجام میدهد. اول، با تجزیه و تحلیل اینکه چگونه خلق و خوی ناشی از نور خورشید بر تصمیمات پیشنهادی سرمایه گذاران در بازار اولیه برای SEO ها تأثیر می گذارد، به تحقیق در مورد تأثیر آفتاب در بازارهای مالی کمک می کند. مطالعات قبلی تأثیر آفتاب بر بازده سهام را بررسی میکنند (هیرشلیفر و شوموی، 2003؛ دولوین و پیلز، 2007)، پیشبینیهای سود مدیریت (چن و همکاران، 2022)، و پیشبینیهای سود تحلیلگر (دی هاان و همکاران، 2017). با این حال، هیچ مطالعه ای بررسی نکرده است که آیا خلق و خوی ناشی از نور خورشید می تواند تأثیر خود را بر رفتار پیشنهادی سرمایه گذاران برای SEO ها گسترش دهد یا خیر. یافتههای Dolvin and Pyles (2007) که SAD کاهش قیمت اولیه IPO را در پاییز و زمستان تشدید میکند، بینشهایی در مورد تأثیر بالقوه آفتاب بر بازار SEO ارائه کرده است. با این حال، کاهش قیمت اولیه IPO یک نتیجه تعادلی است که به طور مشترک توسط ناشران، پذیره نویسان و سرمایه گذاران در بازار اولیه تعیین می شود. اینکه آیا یافته های تجربی بازار IPO را می توان به محیط ما تعمیم داد، که در آن قیمت گذاری سئو توسط سرمایه گذاران منحصراً تحت مکانیزم حراج قیمت یکسان تعیین می شود، موضوع بحث است. بر اساس یک پایگاه داده منحصربهفرد، میزان تأثیر آفتاب بر تصمیمات پیشنهادی سرمایهگذاران در بازار اولیه را بررسی میکنیم، بنابراین به تحقیق در مورد تأثیر آفتاب در بازارهای مالی کمک میکنیم.
دوم، مطالعه ما با بررسی تأثیر شدت و مدت تابش خورشید به طور همزمان، و نشان دادن اینکه آنها مکانیسم های اساسی یکسانی دارند، به ادبیات مربوط به تأثیر آفتاب کمک می کند. شدت و مدت تابش آفتاب دو بعد متفاوت از قرار گرفتن در معرض نور خورشید را نشان می دهد. اولی معمولاً بهعنوان نمایندهای برای خلق و خوی خوب استفاده میشود (Hirshleifer and Shumway, 2003; Smith and Zurhellen, 2015)، در حالی که دومی برای آزمایش اثرات SAD استفاده میشود (Dolvin et al., 2009; Kamstra et al., 2003؛ Kamstra و همکاران، 2012). مطالعات قبلی یک مکانیسم یا مکانیسم دیگر را بررسی کرده اند، اما هرگز هر دو را با هم بررسی نکرده اند. به طور مشخص، ما ادبیات را با اثبات اینکه شدت و مدت تابش آفتاب بر تصمیمهای پیشنهادی سرمایهگذاران از طریق همان کانالهای زیربنایی عدم توزیع خلق و خو و ریسکپذیری تأثیر میگذارد، تقویت میکنیم.
سوم، ما ادبیات مربوط به کاهش قیمت سئو را با شناسایی یک عامل تعیین کننده جدید تخفیف های سئو که به امور مالی رفتاری نسبت داده می شود، غنی می کنیم. مطالعات قبلی تخفیف های سئو را به عدم نقدشوندگی (Maynes and Pandas, 2011)، عدم تقارن اطلاعاتی (Hertzel and Smith, 1993)، تعصب خوش بینی سرمایه گذاران بازار ثانویه (Hertzel et al., 2002) و منافع نامناسب در بین سهامداران مختلف نسبت می دهند (Wruck, 1989؛ چاکرابورتی و گانچف، 2013). با این حال، این مطالعات معمولاً فرض میکنند که مشترکین SEO بازیگرانی منطقی هستند که در هنگام تصمیمگیریهای پیچیده به اکتشافات شناختی محدود نمیشوند. به طور مشخص، ما نشان میدهیم که خلق و خوی ناشی از نور خورشید یک عامل کمککننده جدید است که بر تخفیفهای سئو تأثیر میگذارد، و درک ما را از عوامل تعیینکننده کاهش قیمت سئو افزایش میدهد.
یافتههای ما پیامدهای عملی مهمی را برای تعدادی از سهامداران نشان میدهد. اولاً، مدیرانی که در فکر سئو هستند باید بدانند که انجام این کار در پاییز و زمستان ممکن است در بهینه سازی قیمت شکست بخورد و پول بیشتری روی میز باقی بماند. دوم، پیشنهاد دهندگان برای SEO باید در نظر بگیرند که چگونه شرایط آب و هوایی غالب ممکن است قضاوت آنها را تضعیف کند، و برای جلوگیری از پاسخ های غیرمنطقی، تنظیمات را در نظر بگیرند. سوم، با درک این موضوع که سرمایه گذاران مستعد تأثیرات ناخودآگاه هستند، تنظیم کنندگان بازار باید راهنمایی هایی را صادر کنند تا آنها را از این تمایل رفتاری آگاه کنند. علاوه بر این، اگرچه یافتههای این مطالعه از سئوهای مبتنی بر حراج در چین مشتق شدهاند، اما میتوان آنها را در سایر بازارهای اولیه نیز قابل اجرا دانست، زیرا قیمتگذاری IPO یا SEO، حداقل تا حدی، توسط قیمتهای پیشنهادی سرمایهگذاران بازار اولیه تعیین میشود. مکانیسم قیمت گذاری کتاب سازی یا حراج به کار گرفته شده است.
ادامه این مطالعه به شرح زیر است. بخش 2 محیط سازمانی را تشریح می کند، ادبیات مربوطه را مرور می کند و فرضیه های قابل آزمون را توسعه می دهد. بخش 3 داده ها، اندازه گیری متغیرها و مدل سازی رگرسیون را شرح می دهد. بخش 4 نتایج تجربی، از جمله نتایج پایه، و مجموعه ای از تست های استحکام را ارائه می دهد. بخش 5 نتایج تجزیه و تحلیل کانال های توزیع نادرست و ریسک پذیری را گزارش و مورد بحث قرار می دهد. بخش 6 تحلیل تعدیل عدم قطعیت و ناهمگنی شرکت را بررسی می کند. و تجزیه و تحلیل اضافی پیشنهادات شکست خورده در مقابل موفقیت آمیز، مشارکت در سئو و عملکرد طولانی مدت سئوکاران. بخش 7 مقاله را به پایان می رساند.
به عنوان یک بازار در حال ظهور، چین چارچوب سختگیرانه ای را برای تنظیم سئوها پیاده سازی کرده است. برای محافظت از بهترین منافع سهامداران، کمیسیون تنظیم مقررات اوراق بهادار چین (CSRC) قوانین اجرایی دقیق را برای پیشنهادات سهام غیرعمومی شرکت های فهرست شده اعمال می کند . بر اساس این قوانین، شش مرحله باید برای تصویب یک SEO مبتنی بر حراج معمولی انجام شود: پیشنهاد هیئت مدیره. تایید توسط مجمع سهامداران؛ تایید CSRC؛ مناقصه توسط سرمایه گذاران دعوت شده؛ را
داده های مورد استفاده در این تحقیق از چندین منبع به دست آمده است. ابتدا، ما همه سئوهای غیرعمومی در بازار چین را از وبسایت CNINFO ( http://www.cninfo.com.cn/ ) شناسایی میکنیم، که هویت پیشنهاددهنده، مکان پیشنهاد دهنده، قیمت پیشنهادی و مقدار پیشنهاد برای هر سئو را ارائه میدهد. دوم، ما داده های مربوط به آفتاب را از وب سایت رسمی اداره هواشناسی چین (CMA) جمع آوری می کنیم. 2
ما توزیع سئوها را بر اساس صنعت و سال به ترتیب در پانل A و پانل B جدول 3 ارائه می کنیم. از نظر صنعت، شرکتهای تولیدی بیشترین سهم را به خود اختصاص دادهاند که تقریباً 66 درصد از کل سئوها را تشکیل میدهند. علاوه بر این، توزیع سالانه در پنل B نشان می دهد که سئوها به طور مکرر بین سال های 2014 و 2017 رخ می دهند.
جدول 4 آمار توصیفی شرکت های نمونه را نشان می دهد. نمونه سطح پیشنهاد در پانل A ارائه شده است. BIDDISCOUNT 1 دارای مقدار متوسط 0.1720 با یک
همانطور که در بالا مورد بحث قرار گرفت، شدت تابش آفتاب و مدت زمان تابش آفتاب ممکن است ابعاد متفاوتی از قرار گرفتن در معرض نور خورشید را نشان دهد، که احتمالاً در رابطه با مکانیسم اساسی که توسط آن بر قیمت سئو تأثیر میگذارد، متفاوت است. شکل 4 را برای نشان دادن نحوه عملکرد این کانال ها ترسیم می کنیم. از یک طرف، شدت تابش بیشتر خورشید، خلق و خوی دلپذیری را القا می کند، که سرمایه گذاران را وادار می کند تا احساسات اتفاقی را به عنوان عنصری از اطلاعات مطلوب در مورد شرکت های SEO به اشتباه نسبت دهند (شوارتز و
همانطور که کوروین (2003) استدلال می کند، عدم قطعیت عامل اصلی تخفیف در قیمت گذاری SEO است. بنابراین، برای تعیین اینکه چگونه سطح عدم قطعیت یک شرکت سئو تأثیر مشاهده شده آفتاب را تعدیل می کند، ما بر اساس ادبیات قبلی سه شاخص برای عدم قطعیت شناسایی و به کار می گیریم (Gao et al., 2019): (1) اندازه شرکت، (2) شرکت سن، و (iii) انحراف استاندارد بازده دارایی ها ( ROAs ) سه سال قبل از SEO. بدیهی است که سطح بالاتری از عدم قطعیت با شرکت های کوچکتر مرتبط است
برای اولین بار، مطالعه ما بررسی می کند که آیا قرار گرفتن در معرض نور خورشید بر تصمیمات پیشنهادی سئوی سرمایه گذاران تأثیر می گذارد یا خیر. ما دادههای پیشنهادی دقیق سئو را بررسی میکنیم و مشخص میکنیم که شدت آفتاب قویتر و مدت زمان طولانیتر آفتاب تأثیری بر کاهش تخفیفهای پیشنهادی و ارائه تخفیف دارد. ارزیابی ما از کانال انتقال مشخص میکند که هم عدم توزیع خلقی و هم ریسکپذیری کانالهای زیربنایی هستند که تأثیر رابطه بین شدت تابش آفتاب را تسهیل میکنند.