• منطقه 22 - شهرک گلستان- ساحل شرقی دریاچه چیتگر - برج تجارت لکسون - طبقه 6

48000408 21 98+

info@toseabnieh.ir

شنبه تا پنجشنبه 8 تا 18

فلسفه طراحی، حرفه و آثار ابیر سیکالی

فلسفه طراحی، حرفه و آثار ابیر سیکالی

فلسفه طراحی، حرفه و آثار ابیر سیکالی

فلسفه طراحی، حرفه و آثار ابیر سیکالی

عبیر سیکالی
© Universes in Universe

ابیر سیکالی، متفکر خلاق میان رشته ای اردنی-فلسطینی، معماری است که در تقاطع نوآوری و انسان دوستانه ایستاده و مرزهای پناهگاه و پایداری را دوباره تعریف می کند. آثار سیکالی که در امان، اردن متولد شد، ریشه‌های فرهنگی او را با چشم‌اندازی جهانی در هم می‌آمیخت و نشان‌دهنده تعهد به پرداختن به مسائل مهم اجتماعی است. او با الهام گرفتن از مکان اصلی خود – خاورمیانه، تأثیرات سنتی را در طراحی معاصر ادغام می کند و ساختارهایی را ایجاد می کند که از عملکرد صرف فراتر می روند.

سیکالی در سال 2002 مدرک لیسانس معماری و لیسانس هنرهای زیبا را از دانشکده طراحی رود آیلند دریافت کرد. او سپس با چندین معمار و طراح مشهور کار کرد تا معنای فضاهای ساخته شده را دوباره تعریف کند.

عبیر سیکالی

طرح های سیکالی عمیقاً ریشه در این باور دارد که معماری فراتر از ساختارهای صرف است. این وسیله ای برای ایجاد فضاهایی است که حس تعلق، راحتی و هویت را تقویت می کند. کار او به عنوان ترکیبی خلاقانه از فرم و عملکرد توصیف می‌شود که ایده‌های جالبی از فرهنگ‌های اطراف خود را در هم می‌پیوندد و آنها را با هم در قالب‌های انسان محور شکل می‌دهد.

سیکالی با هدایت این فلسفه به مسائل جهانی، به ویژه وضعیت اسفبار افراد و جوامعی که در اثر بلایا آواره شده اند، می پردازد. طرح های آبیر نشان دهنده عزم او برای ارائه نه تنها سرپناه، بلکه احساس امنیت، جامعه و هویت برای کسانی است که خانه های خود را از دست داده اند.

بیایید نگاهی به برخی از منحصر به فردترین پروژه های او بیندازیم که او را به عنوان یک معمار پیشگام جهانی معرفی کرده است. در اینجا 8 اثر معماری نمونه Abeer Seikaly آورده شده است:

1. بافتن خانه

عبیر سیکالی
تصویر © Abeer Seikaly، 2020

در پاسخ به سرفصل‌های مکرر درباره جزئیات بحران پناهندگان، سیکالی یک پناهگاه اضطراری مفهومی به نام « بافی خانه » معرفی کرد. این کانسپت جایزه معتبر طراحی لکسوس را در سال 2013 برای او به ارمغان آورد. این سیستم از لوله های پلاستیکی با استحکام بالا که در منحنی های موج سینوسی قالب گیری شده و در یک غشای پارچه ای انعطاف پذیر بافته شده است، ساختاری همه کاره را تشکیل می دهد که برای محفظه گسترش می یابد و برای تحرک منقبض می شود.

این پناهگاه تاشو فراتر از شکل اساسی خود است و ویژگی های پایدار برای خودکفایی را در خود جای داده است. این سیستم تابش خورشید را مهار می کند و آن را از طریق یک سیستم باتری یکپارچه به الکتریسیته تبدیل می کند. ساختار گنبدی شامل یک مخزن ذخیره آب است که تامین آب خودپایه حاصل از جمع آوری آب باران یا منابع در محل را تضمین می کند. ماهیت سلولی آن امکان سفارشی سازی آسان در هر دو سطح فردی و اشتراکی را فراهم می کند. بخش‌ها را می‌توان برای درگاه‌ها یا جهت هدایت گردش باد داخلی شخصی‌سازی کرد و سازگاری با محیط‌های مختلف را فراهم کرد. در مقیاس جمعی، این پناهگاه، گروه‌هایی را که گرد هم می‌آیند را تسهیل می‌کند و یک پناهگاه جمعی برای شکل دادن به زندگی جدید در میان ناملایمات تشکیل می‌دهند، و تبدیل شدن به یک “شهر پناه” را متصور می‌شوند.

2. ویلا مودا

عبیر سیکالی

Abeer Seikaly با فرض نقش یک معمار ارشد در Villa Moda Lifestyle KSCC، نقشی محوری در تجسم مجدد کهن الگوهای منطقه‌ای فضای خرده‌فروشی ایفا کرد و به تکامل تجربه‌های خرید لوکس سفارشی کمک کرد. این پروژه، ویلا مدا، به دنبال بازتعریف چشم‌انداز شهری در خاورمیانه بود و به تأثیر فرهنگ مصرف‌کننده بر گونه‌شناسی سنتی سوک و بازار پاسخ داد.

فروشگاه‌های شاخص تحت هدایت سیکالی رویکردی جامع را پذیرفتند و با مارک‌ها و طراحان مد لوکس همکاری کردند تا داستان‌های منحصربه‌فرد و تجارب خرید طراحی شده را خلق کنند. شایان ذکر است، فروشگاه چند برند زنان در DIFC تمرکز خود را بر مهارت‌های حرفه‌ای به نمایش گذاشت و آینه‌کاری‌های پیچیده توسط استادکاران از ایران را در گچ صورتی تیره به کار برد. این فروشگاه مفهومی فراتر از خرده فروشی بود و هنرمندان محلی را به همکاری دعوت می کرد و مبلمان سفارشی قدیمی و لوسترهای منحصر به فرد را در خود جای داد. نتیجه یک تجربه خرید لوکس بی نظیر است که به طرز ماهرانه ای مدرنیته، مد و سنت فرهنگی را در هم می آمیزد.

3. کریسالیس

عبیر سیکالی
تصویر © Abeer Seikaly

Chrysalis که در سال 2015 راه‌اندازی شد، یک سیستم ساختمانی خودسازنده عملکردی است که هم‌گرایی معماری، مناظر خشک و اکولوژی‌ها را بررسی می‌کند. این رفتار فضایی قابل دستیابی از طریق تکنیک های ساخت معاصر را بررسی می کند، با الهام از بافت سنتی، اوریگامی و کریگامی. پیکربندی مدولار آن به هندسه یک سهمی هذلولی پایبند است و از شش شکل به هم پیوسته برای ایجاد یک ساختار پایدار و صلب استفاده می کند.

فراتر از فرم صرف، این پروژه دارای ویژگی های ساختاری و پاسخگو به آب و هوا شبیه به یک درخت کاج است. این ادغام بینش هایی را در مورد طراحی یک سیستم حمل و نقل آب نوآورانه برای پوست ساختاری، افزایش پایداری و عملکرد ارائه می دهد.

4. مسائل زمان

تصویر ©Abeer Seikaly

این پروژه، بادیا، ادای احترام به سنت عمیق زنان بادیه نشین است که به طرز ماهرانه ای بیت الشعار را می سازند، مسکن عشایری که از موی بز و پشم گوسفند بافته شده است. این خانه متحرک نه تنها به عنوان یک سرپناه بلکه به عنوان نمادی مقاوم از صدای زنان در یک جامعه مردسالار عمل می کند. بیت‌الشعار که در میان ماسه‌های متحرک بادیه اردن جای گرفته است، گواهی بر معماری مادرسالاری با قرن‌ها قدمت است که با آب و هوای خشن محلی سازگار است.

این پروژه که در ابتدا برای فاجعه‌ی انسان‌ساز: پدرسالاری و کمپین سیاره طراحی شد، واکنش‌های محیطی انطباق‌پذیر ذاتی در ساخت سنتی چادر را روشن می‌کند. با تجاوز گردشگری به سرزمین های بادیه نشین، بادیا تأثیر متحرک این شیوه های قدیمی را بررسی می کند. این پروژه تضاد بین مردانی را که سازه‌های بتنی برای گردشگری می‌سازند و صنایع دستی چادر زنانه پنهان در پشت دیوارهای پدرسالار را آشکار می‌کند. این روایت بادیا را به عنوان نمادی قدرتمند از انعطاف پذیری فرهنگی به نمایش می گذارد که در میان بادهای تغییر استوار ایستاده است.

5. نقاط ملاقات

تصویر © ادموند سامنر، 2019

Meeting Points توسعه قانع‌کننده‌ای از سیستم‌های مواد قابل تنظیم مجدد است که فراخوانی برای همکاری به سمت مدل‌های جدید برای رفاه عمومی ارائه می‌کند. این پروژه با تمرکز شدید بر احیای مجدد دانش سنتی مرتبط با چادر بادیه نشین (بیت الشعر)، به حاشیه راندن معاصر نبوغ طراحی آن در اردن را به چالش می کشد. چادر بادیه‌نشین که به‌عنوان یک مدل پاسخ‌گو و معماری اجرایی قرار گرفته است، به‌عنوان یک طرح ساختاری مواد مرکب به نسل‌هایی از زنان نسبت داده می‌شود که به طور شهودی شکل آن را در طول زمان شکل داده‌اند.

Meeting Points به‌عنوان یک نمونه اولیه خودساختار، دارای ساختار شبکه‌ای پویا و الگوی هندسی دست‌بافته انعطاف‌پذیر است که خواص مکانیکی بیشتری را ارائه می‌کند. فراتر از فیزیکی بودن، این پروژه بر ماهیت اشتراکی و تجمعی چادر بادیه نشین تاکید می کند و معماری را نه به عنوان یک نتیجه مادی ثابت، بلکه به عنوان یک فرآیند در حال تکامل به تصویر می کشد. تعامل پیچیده مواد، تکنیک‌های ساخت و فرآیندهای طراحی دقیق منجر به یک ساختار غشایی شبکه‌ای سه‌بعدی مجذوب‌کننده می‌شود که با الگوها و طرح‌های مختلف تزئین شده است.

6. آلمامار

تصویر ©Abeer Seikaly 2019

Almamar یک برنامه تجربه فرهنگی و اقامت است که منعکس کننده سفرهای Seikaly از طریق تفکر خلاق و مکان سازی است. این برنامه که ریشه در کاوش مفهوم «خانه» دارد، به عنوان بسط تعهد سیکالی برای حفظ هویت‌های فرهنگی، اجتماعی و شخصی در فضاهای فیزیکی عمل می‌کند. هدف این ابتکار ایجاد تعادل ظریف بین رشته های سنت و پویایی مدرنیته و فناوری است.

تحقیق سیکالی برای نوشتن سفری به سوی پرسشگری و کاوش در مفهوم «خانه» از طریق این برنامه اقامت شکل می گیرد. آلمامار که در یک خانه متروکه 3 خوابه 53 متری متعلق به سال 1957 قرار دارد، یک همکاری بین رشته ای را ایجاد می کند که در مورد تکامل ارزش های سنتی، هنر انتقادی، و مفهوم گذرا در بافت اردن منعکس می شود. این پروژه به عنوان نقطه ملاقات بین تمرین شخصی و عملکرد جهانی عمل می کند و سفری خلاقانه از اکتشاف را آغاز می کند.

7. صورت های فلکی

تصویر © Sami Haven، 2015

Constellations که در هفته طراحی امان در سال 2016 رونمایی شد، تلاش سیکالی برای کشف آگاهی تعبیه شده در اجسام دستکاری شده است که با خلق یک لوستر دست ساز به اوج خود می رسد. این پروژه بی‌جان بودن اشیاء معاصر ناشی از فرآیندهای طراحی صنعتی را به چالش می‌کشد و باعث می‌شود که قطعه‌ای از صنایع دستی حسی که تکنیک‌های سنتی را با فناوری مدرن ادغام می‌کند.

این پروژه دارای یک مش ساختاری انعطاف‌پذیر است که با اتصال دستی 4986 قطعه پلکسی گلاس بازتابنده سفارشی با پیچ‌های اتصال شکل می‌گیرد. این روند آهسته، تکراری و مراقبه‌ای که با الهام از صنایع دستی سنتی الهام گرفته شده است، اشکال ابتدایی و اصول اولیه طراحی را که از طریق دست انسان به دست می‌آید برجسته می‌کند. هر قطعه آینه ای به طور مکانیکی به سیستمی از انقباض و انبساط متصل می شود و یک صورت فلکی را تشکیل می دهد که در گفتگو با معنای بالقوه و ظریف شرکت می کند.

8. لوسترها

تصویر ©Abeer Seikaly

“چلستر” که در سال 2011 ساخته شد، یک تلاش هنری توسط آبیر سیکالی است که به صورت آویزهای سوزنی با دست دوخته شده است. این پروژه به بررسی تعامل بین نوستالژی و عشق و کار یک صنعت جدید می پردازد و به نقش سنتی زنان بادیه نشین در ساخت سازه های عشایری ادای احترام می کند. این دیوارپوش‌ها که در مدت شش ماه توسط سه زن ساخته شده‌اند، با هدف احیای سنت رو به زوال اسکان عشایری و بافندگی، پیوند زمان حال به ملیله‌های فرهنگی غنی گذشته را دارند.

او با الهام از فرش دستباف مادربزرگش، سفری خلاقانه را آغاز کرد که شامل طراحی دستی، کلاژ، نقاشی و رونویسی دیجیتالی بود. این فرآیند به تمرینی پیچیده در بازآفرینی الگوهای بافندگی سنتی و القای تفاسیر معاصر تبدیل شد. حلقه زمانی Seikaly، حرکت به جلو و عقب بین رسانه های مختلف و الگوهای دوخت، ارتباط بین دست هایی را که میراث را منتقل می کنند و میراث ماندگار اشیاء روزمره برجسته می کند.

در پایان، آثار ابیر سیکالی داستانی را روایت می‌کنند و رشته‌های میراث، هویت و انعطاف‌پذیری را در ساختارهایی به هم می‌پیوندند که تجسم خاطره جمعی نسل‌ها هستند و آینده‌ای فراگیرتر و هماهنگ‌تر را نوید می‌دهند. با هر پروژه، آبیر سیکالی به شکل دادن به فضاهایی که فراتر از محسوسات است، ادامه می دهد و به بیان شاعرانه تداوم فرهنگی و روح پایدار انسانی تبدیل می شود.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.