48000408 21 98+
info@toseabnieh.ir
شنبه تا پنجشنبه 8 تا 18
محیط کسبوکار پایهای برای بقا و توسعه واحدهای بازار است و انتخاب روش ورود سرمایهگذاری مستقیم خارجی (OFDI) یک تصمیم استراتژیک مهم برای رفتار OFDI موجودیتهای بازار است. مطالعه رابطه بین محیط کسب و کار و نحوه ورود OFDI بنگاه ها یکی از مطالب ضروری برای تحریک نشاط موجودیت های بازار و ارتقای گردش اقتصادی است. این مقاله بر اساس دادههای پایگاه داده انجام کسبوکار بانک جهانی و رویدادهای OFDI چین از سال 2010 تا 2019، تأثیر محیط کسبوکار را بر انتخاب حالت ورود OFDI شرکتها از دیدگاههای مختلف، مانند چرخههای عمر متفاوت شرکتها، سرمایهگذاری ناهمگن بررسی میکند. انگیزه ها و ابتکار کمربند و جاده (BRI). نتایج نشان میدهد که محیط کسبوکار یک عامل اساسی مؤثر بر انتخاب حالت OFDI است. هرچه محیط کسب و کار در کشور میزبان بهتر باشد، برای شرکت های چینی برای انتخاب ادغام و ادغام فرامرزی (M&A) مطلوب تر خواهد بود. انگیزه های مختلف سرمایه گذاری و BRI تأثیر تعدیل کننده ای بر انتخاب حالت ورود OFDI شرکت ها دارد. بهبود محیط کسب و کار باعث می شود شرکت ها بتوانند M&A فرامرزی را در کشورهای در حال توسعه نسبت به کشورهای توسعه یافته افزایش دهند. “راه اندازی کسب و کار” و “تجارت فرامرزی” تاثیر مثبتی بر M&A برون مرزی خواهد داشت و “دریافت اعتبار” شرکت ها را تشویق می کند تا حالت OFDI سرمایه گذاری های سبز را انتخاب کنند.
سرمایه گذاری خارجی مستقیم خارجی (OFDI) از کشورهای در حال توسعه در حال افزایش است. چین بزرگترین کشور در حال توسعه در جهان و یک اقتصاد بزرگ در حال ظهور است. این کشور بیشترین نشاط اقتصادی و پتانسیل رشد را دارد و OFDI چین در حال شکوفایی است. مشارکت فعال شرکتهای چینی در همکاریهای بینالمللی ظرفیت تولید، ادغامها و تملکهای فرامرزی (M&A)، و سرمایهگذاری سبز، روشهای اصلی ورود OFDI شرکتهای چینی هستند. M&A فرامرزی به کسب و ادغام دارایی ها و سهام شرکت های موجود برای به دست آوردن فناوری، بازار و سایر منابع در کشور میزبان اشاره دارد. سرمایه گذاری گرین فیلد ایجاد شرکت های جدید در کشور میزبان توسط شرکت های چند ملیتی برای تشکیل ظرفیت تولید جدید است. با این حال، در فرآیند سرمایهگذاری «بیرون رفتن»، شرکتهای چندملیتی با انتخاب حالت ورود OFDI مواجه میشوند که تحت تأثیر سیستم سیاسی کشور میزبان، محیط اقتصادی، پیشینه فرهنگی و سایر عوامل قرار دارد. در پس زمینه توسعه عمیق جهانی شدن اقتصادی، محیط های سیاسی و اقتصادی به عنوان عوامل مهمی در نظر گرفته می شوند که یک شرکت چند ملیتی از آنها برای تصمیم گیری در مورد سرمایه گذاری مستقیم خارجی استفاده می کند. محیط کسب و کار به عنوان بازتابی اساسی از محیط سیاسی و اقتصادی یک کشور در نظر گرفته میشود که به فراهم کردن شرایط بازار باثبات برای سرمایهگذاری خارجی کمک میکند و تأثیر اساسی بر انتخاب حالت ورود شرکتهای چندملیتی «خروج» دارد.
یک محیط کسب و کار خوب یک شرط ضروری برای توسعه با کیفیت بالا شرکت ها و بخش مهمی از رقابت اصلی یک منطقه است. برای همه اقتصادهای سراسر جهان، بهینهسازی محیط کسبوکار در تحریک نشاط بازار برای جذب و تقویت سرمایهگذاری بینالمللی حیاتی شده است. همچنین به دنبال مشترک همه کشورها برای ارتقاء تحول و ارتقاء اقتصادی داخلی تبدیل شده است (وانگ و ژوانگ، 2019، عثمان، 2022). با بهبود فضای کسب و کار جهانی، OFDI شرکت های چینی چند برابر شده است. تا سال 2020، OFDI چین در صنعت به 153.71 میلیارد دلار آمریکا رسیده بود (شکل 1). اما به دلیل تفاوت بیشتر در میزان توسعه و شرایط محیط سیاسی و اقتصادی کشورهای میزبان، محیط های تجاری آنها نیز از پیچیدگی خاصی برخوردار است. به عنوان مثال، برخی از کشورهای میزبان با مشکلاتی مانند راندمان پایین ثبت شرکت، مشکلات در اخذ اعتبار و تامین مالی، توانایی ضعیف در اجرای قراردادها و سطح پایین حمایت از سرمایه گذار مواجه هستند که منجر به مسدود شدن مکرر پروژه های سرمایه گذاری در بنگاه ها می شود. تحت تأثیر محیطهای مختلف کسبوکار، انتخاب حالت ورود OFDI برای شرکتهای چینی برای پیادهسازی «بیرون رفتن» و ورود هموار به بازار کشور میزبان ضروری است. بنابراین، مطالعه تأثیر محیط کسب و کار کشور میزبان بر انتخاب حالت ورود OFDI شرکت ها اهمیت عملی برای ترویج گسترش خارج از کشور شرکت های چینی دارد. علاوه بر این، چنین تحقیقاتی میتواند یک مرجع تجربی برای OFDI شرکتهای چند ملیتی در سایر اقتصادهای نوظهور فراهم کند.
با تسریع روند بین المللی سازی شرکت های چینی، محیط کسب و کار کشورهای میزبان درجات مختلفی بر فعالیت های OFDI شرکت ها تأثیر می گذارد. ادبیات موجود به تدریج تحقیقات در مورد رابطه بین محیط کسب و کار و رفتار OFDI شرکت ها را افزایش داده است. با این حال، رابطه بین محیط کسب و کار و حالت ورود OFDI هنوز به نتیجه نرسیده است. ادبیات موجود تأثیر ناهمگونی شرکت بر انتخاب حالت ورودی OFDI (راف و همکاران، 2009) و تأثیرات محیط نهادی کشور اصلی و کشور میزبان بر انتخاب حالت ورودی OFDI (مانند کیفیت نهادی و فرهنگی را مورد بحث قرار داده است. تفاوت ها) (Keith D Brothers, 2002; Meyer et al., 2009). مطالعات اندکی تأثیر محیط تجاری کشور میزبان را بر انتخاب حالت ورود OFDI شرکت های چینی بررسی کرده اند.
مشارکت های حاشیه ای بالقوه این مقاله به شرح زیر است. ابتدا، بر اساس دیدگاه تحقیق، از جنبه خرد شرکت، این مقاله به طور مستقیم تأثیر محیط تجاری کشور میزبان را بر انتخاب حالت ورود OFDI شرکت های چینی مورد مطالعه قرار می دهد. ما به طور سیستماتیک انتخاب حالت ورود OFDI شرکت ها را در مراحل مختلف چرخه عمر بررسی می کنیم، که به تقویت ارتباط مطالعه در مورد رابطه بین محیط کسب و کار و انتخاب حالت ورود OFDI شرکت ها کمک می کند. این مقاله بحث های مهمی را بر اساس دیدگاه های متعدد ارائه می دهد. برای مثال، بر اساس دیدگاه انگیزههای سرمایهگذاری ناهمگون، عوامل موقعیتی انتخاب حالت ورود OFDI برای نشان دادن ویژگی «ترجیح ناهمگن» OFDI شرکتهای چینی ساخته میشوند، که یک الگوی تحلیلی برای انتخاب حالت ورود OFDI شرکتها به عنوان «رفتن» ارائه میکند. بیرون.”
دوم، با توجه به محتویات تحقیق، این مقاله از تحقیقات موجود استفاده میکند، مکانیسم تأثیر محیط کسبوکار در کشور میزبان را تحلیل میکند و تأثیر تعدیلکننده ابتکار کمربند و جاده (BRI) را بیشتر بررسی میکند. علاوه بر این، ناهمگونی تأثیری که محیط کسب و کار کشور میزبان بر توسعه اقتصادی، مالکیت شرکت، کشور و منطقه دارد نیز بررسی شده است. این رویکرد به تعمیق درک رابطه بین محیط تجاری کشور میزبان و انتخاب حالت ورود OFDI شرکت ها کمک می کند و گسترش بیشتر تحقیقات موجود است.
سوم، با توجه به داده های تحقیق، نمونه تحقیق این مقاله شامل داده های خرد OFDI شرکت ها است که با گزارش سالانه مطابقت دارد. این دادهها با یکپارچهسازی پایگاههای اطلاعاتی متعدد، مانند پایگاهداده تجزیه و تحلیل تراکنشهای M&A جهانی BVD-Zephyr، پایگاهداده بازارهای fDi، فهرست عمومی نتایج بایگانی شرکتهای سرمایهگذاری خارج از کشور ( موسسات )، پلتفرم خدمات داده تحقیقاتی CNRDS چین، و دادههای کلان در سطح ملی جمعآوری میشوند. مرحله. این دادهها با دادههای خرد در سطح شرکت تطبیق داده میشوند و به نتایج تحقیقاتی دقیق و قانعکننده کمک میکنند.
زمینه انتخاب حالت ورودی OFDI به طور گسترده مورد مطالعه قرار گرفته است. برخی از محققان بر روی نحوه ورود OFDI شرکت ها از دیدگاه رفتار شرکت های خرد تمرکز می کنند (هلپمن و همکاران، 2004، گرینوی و نلر، 2007، نوک و یپل، 2007، راف و همکاران، 2009). عوامل در سطح شرکت، مانند ویژگی دارایی، عدم قطعیت داخلی، فراوانی تراکنش، جهت گیری استراتژیک و مقیاس سرمایه گذاری، بر انتخاب حالت ورود OFDI تأثیر می گذارند (اندرسون و گاتینیون، 1986، هیل و همکاران، 1990، تیلور).
محیط کسب و کار شکل ضروری عرضه نهادی است. به عنوان یک مزیت و استراتژی توسعه جدید برای مشارکت در همکاری ها و رقابت های بین المللی توجه گسترده همه کشورها را به خود جلب کرده است. بهبود محیط کسبوکار به تقویت بازار و جذب و تقویت سرمایهگذاری مستقیم بینالمللی تبدیل شده است. همچنین ارتقاء تحول و ارتقاء اقتصادی داخلی برای کشورها مهم شده است. کشورهای جهان هستند
این مقاله از نرم افزار Stata نسخه 15 برای تجزیه و تحلیل داده های مربوط به رابطه علی بین محیط تجاری کشور میزبان و انتخاب حالت ورود OFDI شرکت های چینی استفاده کرد. این مقاله مدل اقتصاد سنجی زیر را ایجاد می کند:Logit𝑃𝑀𝐴ijt=1=𝛼0+𝛼1𝐷𝐵ijt+𝛼2∑𝜃𝑛𝑋𝑛+𝜆𝑖+𝜈𝑡+𝜀ijt
در معادله (1)، i،j، و t به ترتیب نشان دهنده شرکت، کشور و زمان هستند. این مقاله بررسی میکند که آیا شرکتها روش M&A فرامرزی را برای ورود به کشور میزبان انتخاب میکنند یا خیر
جدول 4 نتایج رگرسیون معیار تأثیر محیط تجاری کشور میزبان بر انتخاب حالت ورود OFDI شرکت های تولیدی چینی را نشان می دهد. چه متغیرهای کنترل اضافه شوند و چه اثرات ثابت استان و سال معرفی شوند، ضریب رگرسیون محیط کسب و کار در کشور میزبان به طور معناداری مثبت است. این نتیجه به این معنی است که با بهبود فضای کسب و کار در کشور میزبان، تولید چینی
این مطالعه به طور تجربی رابطه بین محیط تجاری کشور میزبان و حالت ورود OFDI برای شرکتهای تولیدی چینی را طی سالهای 2010 تا 2019، با استفاده از دادههای Doing Business بانک جهانی بررسی میکند . این یک افزونه ارزشمند به ادبیات موجود است که به کارآفرینان در اتخاذ تصمیمات سرمایهگذاری آگاهانه و همسو با محیط کسبوکار کمک میکند. علاوه بر این، این تحقیق بر اهمیت دولت ها در ارتقای فضای کسب و کار و جذب خارجی تاکید می کند