48000408 21 98+
info@toseabnieh.ir
شنبه تا پنجشنبه 8 تا 18
فعالیت های فرهنگی به عنوان عوامل کلیدی در پویایی شهرها اعلام می شود. به منظور تحلیل پویایی شهری تولیدکنندگان فرهنگی، باید از توصیف دقیق مقولههای مربوطه استفاده شود. این مقاله به بررسی مورد تولیدکنندگان فرهنگی در پاریس با استفاده از مقولهای میپردازد که آنها را به طور خاص در نظام طبقهبندی مشاغل فرانسه شناسایی میکند. این نشان دهنده تمرکز قوی این دسته در پاریس است، اما در دهه 1990 روند نزولی داشت. این ویژگی متناقض سطح بالایی از محل سکونت شهری مرکزی را برای دستهای که حرفهایهایی با پایینترین سطح درآمد و مخاطرهآمیزترین مشاغل هستند، مورد بحث قرار میدهد. به عنوان نتیجه گیری، پیامدهای اصیل سازی احتمالی مناطق جابجایی آنها در محله های خارج از شهر مرکزی پاریس مورد بحث قرار می گیرد و اثرات احتمالی تغییرات در ساختارهای اقتصادی صنایع فرهنگی بر مشخصات اجتماعی و جمعیتی تولیدکنندگان فرهنگی مورد بحث قرار می گیرد . و در سیاست های عمومی مرتبط در فرانسه.
فراتر از نمادگرایی نشانههای معماری، برای اینکه فعالیتهای فرهنگی بخش مهمی از اقتصاد نوآورانه و جذابیت شهری باشند، تولیدکنندگان فرهنگی برای ایجاد، بهرهبرداری، دگرگونی و ارائه بسیاری از کالاهای فرهنگی مورد نیاز هستند. انتظار می رود این کالاها یا به مصرف کنندگان فرهنگی عرضه شوند یا بر سایر بخش های اقتصاد تأثیر بگذارند. مجموعه رو به رشدی از ادبیات، که از ایده فلوریدا در مورد “طبقه خلاق” و به ویژه “هسته فوق خلاق” آن (فلوریدا، 2002) سرچشمه می گیرد، بر ظهور احتمالی این دسته بندی های اجتماعی به عنوان بخشی از یک گروه بزرگتر تمرکز می کند و تبدیل به یک گروه بزرگتر می شود. پیشروترین، موفق ترین و در نهایت بازیگران اجتماعی مسلط در شهرها.
بحث در مورد اعیانیسازی و اصیلسازیها، که پیش از آن درباره «شهرهای خلاق» پیش میرود، دیدگاههای دوسوگرایانهتری را درباره نقش تولیدکنندگان فرهنگی آشکار کرده است. برای برخی، مانند زوکین (1982) یا لی (1996) تولیدکنندگان فرهنگی نه تنها مبتکران شهری هستند که فرآیند اعیانیسازی را آغاز میکنند، بلکه آنها نیز اجزای ضروری برای بازتعریف نمایه نواحی اصیلکننده هستند. آنها برای جذب جمعیت وسیع تری از متخصصان شهری که به تازگی به محله های مرکزی پررونق فرهنگی جذب شده اند، عمل می کنند. برای دیگران، مانند اسمیت (1996)، اگر تولیدکنندگان فرهنگی با جستجوی فضاهای مناسب با قیمت مناسب برای فعالیتهای خود، فرآیند اصیلسازی را آغاز کنند، تا حد زیادی قربانی موفقیت خود میشوند. بیشتر آنها متعاقباً به دلیل افزایش سریع قیمت املاک و مستغلات ناشی از تقاضای فزاینده خانوارهای ثروتمندتر که توسط حضور و فعالیت تولیدکنندگان فرهنگی جذب میشوند، از این مناطق بیرون رانده میشوند.
هدف این مقاله با استفاده از مورد پاریس، وضعیت شهری تولیدکنندگان فرهنگی و تغییرات مؤثر بر آن است. بخش اول مشکلات دسته بندی تجربی تولیدکنندگان فرهنگی به عنوان یک گروه اجتماعی را مورد بحث قرار می دهد. بخش دوم به بررسی درجه مرکزیت شهری تولیدکنندگان فرهنگی در سطح ملی و کلان شهری می پردازد. بخش سوم، رابطه فضایی آنها را با مقولههای اجتماعی دیگر و انواع مختلف فضاهایی که در آن حرکت کردهاند، تحلیل میکند. بخش چهارم پارادوکس یک مقوله اجتماعی حرفه ای را مورد بحث قرار می دهد که هم محوری ترین و در عین حال کم درآمدترین طبقه بندی در بین همه رده های حرفه ای است. در نهایت، بخش پنجم، به عنوان یک نتیجهگیری باز، استدلالهایی را هم به نفع و هم مخالف این فرضیه بیان میکند که وضعیت فعلی تولیدکنندگان فرهنگی نشاندهنده مرحلهای از مدل اصیلسازی جانشینی است، و شکنندگی اقتصادی مداوم تولیدکنندگان فرهنگی را مورد بحث قرار میدهد.
برخی از دشواریها و مناقشات در بحثهای مربوط به اعیانیسازی، همانطور که در جاهای دیگر مورد بحث قرار گرفته است، با ابهام در توصیف مقولههای اجتماعی مولدها مرتبط است (Préteceille, 2007). همین امر در مورد بحث های مربوط به «طبقه خلاق» و به طور کلی در مورد طبقات متوسط و متوسط رو به بالا صادق است. مقایسه بین شهرهای کشورهای مختلف بسیار دشوارتر می شود زیرا دسته بندی های آماری مورد استفاده به طور قابل توجهی متفاوت است.
در این
تولیدکنندگان فرهنگی که با CS35 اندازهگیری میشوند، سریعترین گروه در حال رشد در دهههای آخر قرن بیستم در فرانسه بودهاند و تعداد آنها بین سالهای 1982 و 1999 دو برابر شده است . که به عنوان یک دسته کلی اقتصادی اجتماعی بیشترین جمعیت را داشته است
وقتی با جزئیات بیشتری به روابط فاصله و مجاورت در شهر بین دستههای شغلی مختلف نگاه میکنیم، همانطور که با شاخص عدم تشابه اندازهگیری میشود، متوجه میشویم که بین سالهای 1990 و 1999 تولیدکنندگان فرهنگی از صاحبان مشاغل (CS23)، لیبرال فاصله گرفتهاند. حرفه ها (CS31)، و مدیران و مدیران شرکت های خصوصی
مرکزیت قوی تولیدکنندگان فرهنگی، در شهری که مرکز آن همیشه پرارزشترین منطقه و بنابراین گرانترین منطقه بوده است، به علاوه نزدیکی نسبی آنها به متخصصان بخش خصوصی، با توجه به شرایط اقتصادی آنها متناقض به نظر میرسد.
تولیدکنندگان فرهنگی (CS35)، به طور میانگین ملی، کمتر از نصف درآمد مشاغل آزاد و حدود دو سوم درآمد افراد حرفه ای در شرکت های خصوصی یا مدیران خدمات ملکی است. آنها
بحث از تحولات آتی خارج از روندهای اخیر مشاهده شده نیاز به پرداختن به دو موضوع متفاوت دارد، یکی از تغییرات تأثیرگذار بر فضاهای اجتماعی شهری و دیگری تغییرات تأثیرگذار بر تولیدکنندگان فرهنگی به عنوان یک مقوله اجتماعی.
یک تفسیر از روند نوظهور واگرایی شهری بین تولیدکنندگان فرهنگی و متخصصان شرکت های خصوصی می تواند اولین مرحله از چرخه جدید اصیل سازی باشد. فضاهای شهری مرکزی که تولیدکنندگان فرهنگی به تازگی در حال گسترش خود هستند