48000408 21 98+
info@toseabnieh.ir
شنبه تا پنجشنبه 8 تا 18
جذب سرمایه رشدی (Growth capital) که به نام سری A و B شناخته میشود، زمانی باید انجام شود که یک استارتاپ به تناسب محصول در بازار رسیده و کانالهای مالکیت خود را ایجاد کرده باشد. در این مرحله استارتاپها به مرحله بزرگی میرسند و طبیعتا برای توسعه برنامه تجاری خود و دسترسی به شبکه گستردهتری از مشتریان، به سرمایه بیشتری نیاز خواهند داشت.
استارتاپهایی که در مسیر رشد قرار میگیرند، بازار بزرگتری را در مقابل محصول خود پیدا میکنند و در نتیجه باید تیم خود را گسترش بدهند و تعداد کارمندان بیشتری را جذب کنند. به همین دلیل نیز جذب سرمایه سری A و B در راستای توسعه بازار و کسبوکار انجام میشود.
جمعآوری مالی در سری C / D برای آن دسته از کسبوکارها ضروری است که در بازار مورد نظر خود سرآمد شدهاند و اکنون به دنبال فتح بازارهای جدید هستند. این دسته از استارتاپها عموما در راه یونیکورن شدن قرار دارند و طبیعی است که برای طی کردن این مسیر به سرمایههای بزرگی نیاز داشته باشند. ضمن اینکه حفظ موقعیت برتر خود و رقابت با سایر کسبوکارها هم نیاز به هزینههای بیشتری دارد و بنابراین سرمایهگذاری در این مرحله برایشان توجیهپذیر است.
قبل از اینکه وارد رینگ شده و در مقابل سرمایهگذران بایستید و تیم و ایده خود را به منظور جذب سرمایه معرفی کنید، باید اطمینان حاصل کنید که آماده جذب سرمایه هستید. برای اطمینان از این امر باید مراحل زیر را طی کرده باشید:
بسیاری از استارتاپها هنگام تصمیمگیری برای جذب سرمایه، تنها به فرایند جمعآوری مالی و پیدا کردن سرمایهگذاران فکر میکنند؛ در حالی که عدم آمادگی در مقابل سرمایهگذاران، باعث شکست آنها در این فرایند میشود.
یک استارتاپ هنگامی که در مقابل سرمایهگذار قرار میگیرد باید آماده پاسخگویی به سؤالات متداول آنها باشد. برای این کار نیز باید کسبوکار خود را زوایای متعدد مورد بررسی قرار داده و همه جوانب آن را در نظر بگیرد. بر این اساس قبل از هر چیز باید راجع به صنعتی که در آن فعالیت میکند، اطلاعات لازم را کسب کرده و اندازه بازار و شرایط رقبا را در نظر بگیرد.
از سوی دیگر معرفی درست محصولات و خدمات را هم باید در نظر گرفت که این معرفی نیاز به شناخت درست یک کسبوکار از خودش دارد. یکی از نکات دیگری که در جذب سرمایه استارتاپ باید مد نظر قرار داد، مشخص بودن فرایندهای مالی و شرایط سهامدارن شرکت است که طبیعتا از سؤالات متداول سرمایهگذاران است و باید پاسخ روشنی را برای آن داشت.
یکی از نکاتی که در فرایند جذب سرمایه باید در نظر داشته باشید، تحقیقات سرمایهگذار است؛ به این معنا که باید مشخص کنید به دنبال کدام یک از انواع سرمایهگذار هستید. عموما سرمایهگذاران به رغم تفاوتهایی که با هم دارند، در یک چیز مشترک هستند: همه آنها به دنبال کسبوکارهایی هستند که نرخ بازگشت سرمایه آنها بیشتر باشد.
بر همین اساس، انواع مختلف سرمایهگذاران در نهایت تیمی را انتخاب میکنند که بازار هدف مناسبتری داشته باشد، انگیزه آن بالا باشد، پلن تجاری آن مشخص بوده و در نهایت بتواند به فروش بیشتری دست پیدا کند.
هنگامی که موارد فوق را آماده کردید و به دنبال سرمایهگذار بودید، باید تحقیق کاملی درباره گروههای متعدد سرمایهگذاران بالقوه شامل بنیانگذاران کسبوکار، خانواده و آشنایان، شتابدهندهها، سرمایهگذاران خطرپذیر، انجل اینوستورها، پلتفرمهای سرمایهگذاری جمعی و … انجام دهید و در نهایت، مناسبترین سرمایهگذار را برای بیزینس خود انتخاب کنید.
یک پیچ دک خوب باید بتواند مهمترین جنبههای کسبوکار شما را برجسته کند. ارائه استارتاپ در مقابل سرمایهگذاران فرصتی است که در مقابل آنها قرار دارد و باید بتوانند به بهترین وجه از آن استفاده کنند. ارائه شما تأثیر زیادی بر روند جذب سرمایهتان خواهد داشت. یک پیچ دک خوب تنها در صورت پوشش دادن اطلاعات کامل، نظر سرمایهگذاران را به سوی خود جلب خواهد کرد. اطلاعاتی نظیر شرکت، تیم، رقابت، بازار، برنامههای آینده و نیازهای مالی باید در قالب یک روایت جذاب در زمانی کوتاه ارائه شود تا سرمایهگذاران از روند کسبوکار شما مطلع شوند و این هنر شماست که بتوانید این دادهها را در عرض چند دقیقه به شیوهای جذاب و گیرا ارائه دهید.
بیشتر بخوانید: چطور یک پیچ دک عالی داشته باشیم؟
این ضربالمثل به روشنی اهمیت اعضای یک تیم را در روند جذب سرمایه نشان میدهد. استارتاپهایی که در مراحل اولیه رشد خود به دنبال جمعآوری مالی هستند، محصول چندان قویای ندارند که آن را در بازار مصرف آزمایش کرد؛ اما در مقابل، میتوانند تیمی داشته باشند که موفقیت محصولشان را تضمین کند. بر همین اساس نیز آن چیزی که در وهله اول نظر سرمایهگذاران را جلب خواهد کرد، اعضا تیم شماست؛ هر اندازه تیمتان کاملتر و منسجمتر باشد، شانس بیشتری برای جذب سرمایه در راندهای اولیه خواهید داشت.
جذب سرمایه و زمان انجام آن و اصلا این نکته که آیا به فاندریزینگ نیاز داریم یا خیر، در فرایند توسعه استارتاپها بسیار مهم است. بر این اساس، قبل از اینکه به فرایند جمعآوری مالی اقدام کنیم، باید از خودمان بپرسیم آیا نیازی به این کار است یا خیر؟ اگر پاسخمان به این سؤال مثبت بود، باید به دنبال این باشیم که چه زمانی برای جذب سرمایه ما مناسب است، باید در مرحله بذری اقدام کنیم یا سریهای A/B/C/D و از همه مهمتر اینکه بدانیم چه زمانی برای جذب سرمایه آماده هستیم؟