• منطقه 22 - شهرک گلستان- ساحل شرقی دریاچه چیتگر - برج تجارت لکسون - طبقه 6

48000408 21 98+

info@toseabnieh.ir

شنبه تا پنجشنبه 8 تا 18

۸ گام تا موفقیت در جذب سرمایه گذار برای استارتاپ یا ایده خود

۸ گام تا موفقیت در جذب سرمایه گذار برای استارتاپ یا ایده خود

۸ گام تا موفقیت در جذب سرمایه گذار برای استارتاپ یا ایده خود

یکی از چالش‌های پیش روی کارآفرینان ، جذب سرمایه گذار برای ایده یا استارتاپ‌شان است. استارتاپ‌ها در همه چرخه‌های عمر خود به جذب سرمایه‌گذار نیاز دارند. فرقی نمی‌کند که یک ایده بزرگ باشد یا کوچک؛ هر ایده‌ای برای عملی شدن به منابع مالی و حتی منابع غیر مالی نیاز دارد. کارآفرینان باید به این فکر کنند که این منابع را چگونه می‌توانند جذب کنند. در این مقاله نیاز استارتاپ‌ها به سرمایه گذار و چگونگی برطرف کردن این نیاز بررسی می‌شود.

معمولاً در مراحل اولیه شکل‌گیری یک کسب‌وکار، سرمایه مورد نیاز توسط بنیان‌گذاران تامین می‌شود. به این سرمایه اولیه، سرمایه بذری گفته می‌شود. این سرمایه صرف آماده کردن طرح کسب‌وکار، تهیه نمونه اولیه محصول یا MVP و تحقیق در مورد بازار اولیه می‌شود. از آنجایی که ریسک سرمایه‌گذاری در این مرحله بالاست؛ جذب سرمایه‌گذار بسیار سخت است. اگر منابع مالی کافی برای شروع استارتاپ و ساخت نمونه اولیه محصول را نداشته باشید، باید راهی برای جذب سرمایه گذار پیدا کنید.

۸ گام تا جذب سرمایه گذار برای استارتاپ و کسب وکار

یکی از سوالاتی که برای هر کارآفرینی پیش می‌آید، این است که چگونه باید برای استارتاپ سرمایه گذارانی جذب کرد؟ جذب سرمایه گذار برای یک کسب‌وکار خود یک سرمایه گذاری به حساب می‌آید به همین دلیل باید بتوانید افراد دیگر را متقاعد کنید که سرمایه گذاری برای استارتاپ شما ارزش دارد. در ادامه ۸ گام برای جذب سرمایه گذار به شما معرفی می‌شوند.

  • درباره سرمایه گذاران تحقیق کنید.

به اندازه کافی درباره سرمایه‌گذاران مورد نظرتان تحقیق کنید و اطلاعات به دست آورید. فرقی نمی‌کند سرمایه گذار فرشته باشد یا سرمایه گذار ریسک پذیر؛ اطلاعاتی درباره سابقه سرمایه گذاری آن‌ها به دست آورید. مثلاً اطلاعاتی مانند اینکه قبلاً در کدام صنایع سرمایه گذاری کرده‌اند یا سابقه سرمایه گذاری در صنعتی مشابه حوزه کاری شما دارند، می‌تواند کمک‌کننده باشد. ممکن است این اطلاعات سخت به دست آیند اما ارزش صرف وقت برای جذب سرمایه گذار مناسب را دارند. این اطلاعات همچنین به شما کمک می‌کند که به سرمایه گذاران نشان دهید که کار جدی است و به خوبی آن‌ها را می‌شناسید و تأثیر مثبتی بر روی آن‌ها بگذارید.

  • هنگام معرفی استارتاپ خود واقع‌بین باشید.

کاملاً روشن و منطقی به سرمایه گذاران بگویید که برای انجام چه کاری و به چه مدت به سرمایه نیاز دارید. سرمایه گذاران دوست دارند بدانند که بازگشت سرمایه‌شان از چه زمانی آغاز می‌شود بنابراین صادقانه برایشان از پتانسیل رشد استارتاپ خود و مرحله‌ای که در آن قرار دارید، بگویید. طرح کسب‌وکار شما باید حاوی اهداف قابل دستیابی و گام‌های عملی برای بازگشت سرمایه سرمایه گذاران باشد.

  • تحقیق بازاریابی در دست داشته باشید.

تحقیقات بازاریابی هنگام ارائه کسب‌وکار به سرمایه گذاران به شما کمک می‌کند. با این تحقیقات می‌توانید بازگشت سرمایه را تضمین کنید. شما باید بتوانید هنگام جذب سرمایه گذار، او را قانع کنید که ایده‌تان یک مشکل واقعی را حل می‌کند و برای آن بازاری وجود دارد. بنابراین پیش از ملاقات سرمایه گذار کمی وقت و هزینه صرف انجام تحقیقات بازاریابی کنید.

  • به دنبال سرمایه گذارانی در سطح خودتان باشید.

اگر هنگام جذب سرمایه گذار استارتاپ شما در مراحل اولیه راه‌اندازی قرار دارد، به دنبال سرمایه گذارانی باشید که به سطح ملی یا بین‌المللی نرسیده‌اند. سرمایه گذاران کوچک راحت‌تر قانع می‌شوند که ریسک سرمایه گذاری روی یک کسب‌وکار کوچک را بپذیرند.

  • آماده پذیرفتن مشارکت سرمایه گذار باشید.

سرمایه گذاران فرشته می‌توانند مشاور شما باشند همچنین آن‌ها می‌توانند در مواردی نماینده یا منتور شما در ارتباطات مفید باشند. سرمایه گذاران خطرپذیر ممکن است برای اطمینان از بازگشت سرمایه، درخواست حضور مستقیم در هیئت مدیره شما را داشته باشند. از قبل به این موارد فکر کنید و انعطاف به خرج دهید.

  • خود را مشتاق نشان دهید.

سرمایه گذاران نیاز دارند که ببینند شما در پروژه جدی و متعهد هستید بنابراین هم با حرف و هم با وقایع موجود در پروژه این اشتیاق را به نمایش بگذارید.

  • شناخت کامل نسبت به کسب‌وکار خود داشته باشید.

شما باید بتوانید به همه سوالاتی که درباره کسب‌وکارتان و حتی فراتر از آن پرسیده می‌شود، پاسخ دهید. هیچ مسئله‌ گیج کننده‌ای نباید وجود داشته باشد. پاسخ‌هایتان نباید عدم اطمینان شما را نشان دهند. بنابراین اطلاع کامل از اخبار کسب وکار خود داشته باشید و اخبار استارتاپی و اخبار فناوری خود را به صورت واضح برای آن‌ها بیان کنید.

  • از شکست‌های خود درس بگیرید.

اگر در مذاکره و جذب سرمایه گذار شکست خوردید، دلایل شکست را بررسی کنید. نظرات سرمایه گذاران می‌تواند نقاط قوت و ضعف ارائه را به شما نشان دهد. در نهایت به کمک این نظرات می‌توانید استراتژی خود را بهبود ببخشید و هنگام جذب سرمایه گذار بعدی اشتباهات خود را تکرار نکنید.

۸ گام گفته شده به شما در جذب سرمایه گذار کمک می‌کند. با استفاده از این ۸ مرحله می‌توانید علاوه بر منابع مالی، منابع دیگری مانند تجربه یا ارتباطات ارزشمند را به دست آورید.

سرمایه گذار فرشته و سرمایه گذار خطر پذیر

استارتاپ‌ها برای جذب سرمایه گذار از دو نوع سرمایه گذار به نام‌های فرشته و خطرپذیر استفاده می‌کنند. هر کدام از این دو سرمایه گذار، رویکردهای متفاوتی برای سرمایه‌گذاری در استارتاپ‌ها دارند. این تفاوت رویکرد می‌تواند تعیین کننده رفتار و استراتژی شما در جذب سرمایه گذار فرشته یا خطر پذیر باشد.

سرمایه گذاران فرشته ، سرمایه خودشان را در راستای حمایت از استارتاپ‌هایی که به نظرشان آینده موفقی دارند، هزینه می‌کنند. آن‌ها صرفاً به دنبال بازگشت سرمایه نیستند و مایلند تخصص خودشان را در اختیار کارآفرینان جوان بگذارند. بعضی از فرشتگان سرمایه گذار  فقط به بودن در صنعت شما فکر می‌کنند و می‌خواهند قسمتی از آن باشند. این دسته از سرمایه گذاران فرشته بیشتر در مراحل اولیه رشد استارتاپ از آن حمایت می‌کنند.

سرمایه گذاران خطر پذیر ، دسته‌ای از سرمایه گذاران هستند که منابع مالی‌شان متعلق به سازمان‌ها و منابع مالی دیگر است. سرمایه‌گذاران خطر پذیر باید علت سرمایه گذاری روی ایده‌ها را به شرکای خود توضیح دهند و به همین دلیل رویکردی متفاوت برای سرمایه گذاری در استارتاپ‌ها دارند. سرمایه گذاران خطر پذیر معمولاً روی کسب‌وکارهایی سرمایه گذاری می‌کنند که از خود روند پیشرفت مشخصی را نشان داده باشند.

با در نظر گرفتن رویکرد متفاوت این دو سرمایه گذار، شما می‌توانید در جذب سرمایه گذار برای استارتاپ خود موفق‌تر عمل کنید. پیش از این که برای جذب سرمایه گذار کاندیدهایی در نظر بگیرید، به این سوالات فکر کنید که به چه کمکی نیاز دارید، نیاز مالی شما چه قدر است و تا چه اندازه حاضرید به سرمایه گذاران قدرت کنترل اجرایی بدهید. پاسخ به این سوالات مسیر جذب سرمایه گذار را برای‌تان روشن‌تر و عملیاتی‌تر خواهد کرد.

حمایت‌های دیگر برای استارتاپ‌ها

پس از جذب سرمایه گذار برای تامین منابع مالی، شما ممکن است به منابع دیگری مانند دفتر کار، اینترنت پر سرعت و تجهیزات تکنیکال هم نیاز داشته باشید. برای این نیازها هم راه حل‌هایی وجود دارد.

فضای اشتراکی یک راه‌حل برای کسب‌وکارهای نوپا است. این مجموعه‌ها با دریافت هزینه ماهانه اندک، تجهیزات و فضای مورد نیاز را در اختیار استارتاپ‌ها قرار می‌دهند. استفاده از فضای اشتراکی تاثیر زیادی در کاهش هزینه‌های شما دارد.

مراکز رشد یکی دیگر از این راه حل‌ها است. مراکز رشد علاوه بر فضا و ابزار مورد نیاز، خدمات کامل مشاوره، آموزش و پژوهش را هم در اختیار استارتاپ‌ها قرار می‌دهند.

راه حل بعدی استفاده از شتابدهنده‌ها است که یک پله بالاتر از مراکز رشد قرار دارند. زیرا استارتاپ‌های جذب شده توسط شتابدهنده سرمایه اولیه خود را از شتابدهنده می‌گیرند.

در آخر باید بدانید که جذب سرمایه گذار مسیر دشواری است و امکان شکست خوردن در آن برای همه وجود دارد. در صورتی که با آمادگی کامل به دنبال جذب سرمایه گذار مناسب بروید شانس موفقیت شما بالا خواهد بود.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.