پاتریک شوماخر یک معمار برجسته، نظریه پرداز معماری و در نوع خود بینا است. پاتریک در طول زندگی حرفهای خود با بازبینی مجدد قوانین گرانش و مهندسی فضایی، هنجارهای معماری متعارف را به چالش کشیده است. ایده های رادیکال و رویکرد طراحی او الهام بخش نسل جدیدی از معماران است تا آنچه ممکن است را به چالش بکشند و به قدرت تفکر آینده نگر ایمان داشته باشند.
تحصیلات و مشاغل اولیه
رویکرد جسورانه پاتریک به معماری به صورت مجزا ظاهر نشد، بلکه از طریق سالها آموزش دقیق و پیگیری بی وقفه دانش شکل گرفت. پس از اتمام تحصیلات خود در فلسفه، ریاضیات و معماری در بن، اشتوتگارت و لندن. ، دیپلم خود را در رشته معماری در سال 1990 دریافت کرد. چنین پیشینه آموزشی جامعی برای او پایه و اساس محکمی برای مشارکت در معماران زاها حدید (ZHA) فراهم کرد.
پاتریک شوماخر با پیوستن به شرکت در سال 1988، از نزدیک با دام زاها حدید فقید همکاری کرد و نقشی اساسی در شکلدهی اخلاق طراحی شرکت داشت. فداکاری و تخصص پاتریک باعث شد تا او در رتبه های بالاتری قرار گیرد و در سال 2002 شریک ZHA شد و در سال 2016 پس از مرگ نابهنگام زاها حدید نقش معمار اصلی را بر عهده گرفت. به عنوان معمار اصلی در ZHA، او همچنان مرزهای نوآوری معماری را پیش میبرد.
در اینجا مصاحبه ما با پاتریک شوماخر در مورد پارامتریسم و ZHA است!
فلسفه طراحی پاتریک شوماخر
ایدئولوژی طراحی پاتریک سمفونی پویا از خلاقیت و عملکرد را به هم میپیوندد. او فضاهایی را تنظیم می کند که نظم را به چالش می کشد، احساسات را برمی انگیزد و تفکر برانگیز است. رویکرد او از کالبدی سازه ها فراتر می رود و به معماری تجربی می پردازد، جایی که فرم و عملکرد به طور یکپارچه در هم تنیده می شوند.
او به عنوان یک چهره کلیدی در جنبش Parametricism، بر استفاده از فناوری و ابزارهای محاسباتی برای ایجاد ساختارهای تطبیقی، همه کاره و پیچیده تاکید دارد. شوماخر به یافتن راه حل های منحصر به فردی که ویژگی های یک مکان و هدف را منعکس می کند، معتقد است. بنابراین، بیشتر طرحهای او فرمهایی با جریان آزاد هستند که بدون زحمت با محیط اطراف خود ترکیب میشوند.
بیایید نگاهی بیندازیم به 10 بهترین پروژه معماری که نمایانگر دیدگاه متمایز و رویکرد پیشگامانه پاتریک شوماخر در معماری است.
1. برج اپوس
مکان : دبی، امارات متحده عربی
نوع : برج با کاربری مختلط
طراحی مشترک: زاها حدید و پاتریک شوماخر
سال : 2019
برج اوپوس با وسعت 84345 متر مربع در ارتفاع 93 متری قرار دارد. این شامل یک ساختمان 20 طبقه با کاربری مختلط است که برای ارائه اقامتگاه های لوکس، فضاهای اداری و یک هتل در زیرساخت های خود طراحی شده است.
طراحی منحصر به فرد برج دارای یک مکعب درخشان با یک فضای خالی مرکزی و یک نمای شیشه ای بازتابنده است که با تغییر شرایط نوری سازگار است و یک تعامل پویا با منظر شهری ایجاد می کند. با بررسی رابطه بین جامد و فضای خالی، ساختمان به عنوان دو برج مجزا طراحی شد که به طور یکپارچه با هم ادغام می شوند و یک مکعب را تشکیل می دهند. فرم سازه حس سیال بودن را ایجاد می کند و بازی جالبی از نور و سایه ها را در داخل ساختمان ایجاد می کند.
2. هتل مورفیوس
مکان : ماکائو، چین
نوع : هتل
طراحی مشترک: زاها حدید و پاتریک شوماخر
سال : 2018
این هتل 780 اتاقه با هزینه سرسام آور 1.1 میلیارد دلاری دارای یک دهلیز هفت طبقه و یک سازه اسکلت بیرونی با طراحی استثنایی است که 147860 متر مربع در پایه و 160 متر به صورت عمودی است.
شکل سیال ساختمان ها از تاریخچه سنتی غنی کنده کاری یشم چین گرفته شده است. مجموعهای از حفرهها در مرکز ساختمان حک شدهاند که ظاهری مجسمهای به آن میدهد و پنجرهای شهری برای تعامل اجتماعی ایجاد میکند. اسکلت بیرونی، متشکل از مجموعهای از حفرهها و پلها، عملاً نیاز به دیوارها یا ستونهای داخلی را از بین میبرد و پل برجهای هتل را ایجاد میکند تا ساختاری خود نگهدار ایجاد کند که نما، رستورانها و سالن کلوپ را نیز در خود جای داده است و به یک فضای بینظیر کمک میکند. تجربه مهمان نوازی
3. مرکز مطالعات و تحقیقات نفت ملک عبدالله (KAPSARC)
مکان : ریاض، عربستان سعودی
نوع : مرکز تحقیقاتی
طراحی مشترک: زاها حدید و پاتریک شوماخر
سال : 2017
واقع در ریاض، عربستان سعودی ، ترکیبی از 5 ساختمان است: مرکز دانش انرژی، مرکز کنفرانس با سالن نمایشگاه و سالن، مرکز کامپیوتر انرژی، کتابخانه تحقیقاتی و مصلی (نمازخانه). یک آرایش شماتیک از ساختارهای لانه زنبوری منشوری شش ضلعی، کل محوطه دانشگاه را فرموله می کند.
این مرکز تحقیقاتی با وسعت 70000 متر مربع در پاسخ به شرایط زمین شناسی و محیطی فلات ریاض طراحی شده است و در نتیجه مصرف انرژی و منابع را به حداقل می رساند. طراحی ساختمان از طریق شکل خود شفافیت را ارتقا می دهد و گفتگو بین محققان و بازدیدکنندگان را تشویق می کند. با صفحات کف سرسامآور و لایهبندی فضایی، طراحان میتوانند نماهایی را به طبقات بالا و پایین ارائه دهند و در نتیجه ارتباط بصری بهتری را ارائه دهند. نمای لانه زنبوری ساختمان باعث ایجاد سایه خورشیدی، کاهش گرما و افزایش بهره وری انرژی می شود.
4. مرکز ورزش های آبی لندن برای بازی های المپیک تابستانی 2012
مکان : لندن، بریتانیا
نوع : مکان ورزشی
طراحی مشترک: زاها حدید و پاتریک شوماخر
سال : 2011
ساخت مرکز ورزش های آبی لندن با هدف ایجاد مکانی فراموش نشدنی برای میزبانی بازی های المپیک تابستانی 2012 با ظرفیت 17500 صندلی انجام شد. این تاسیسات در سایتی به ارتفاع 45 متر، طول 160 متر و عرض 80 متر واقع شده است و مساحت ناخالص قابل توجهی به اندازه 20264 متر مربع را ارائه می دهد.
مفهوم معماری این مرکز ورزشی به دنبال الهام از پویایی و سیال بودن آب روان است. سقف موج دار که از فولاد و آلومینیوم تشکیل شده است، نماد انرژی و حرکت شنا است. این ساختمان بر روی یک محور متعامد با سه استخر (یکی برای تمرین و دو تای دیگر برای مسابقه) در امتداد محور برنامه ریزی شده است. تاکید بر نور طبیعی و تهویه محیطی راحت و پایدار برای ورزشکاران و تماشاگران ایجاد می کند.
5. فرودگاه بین المللی داکسینگ پکن
مکان : پکن، چین
نوع : فرودگاه
طراحی مشترک: زاها حدید و پاتریک شوماخر
سال : 2019
فرودگاه بینالمللی داکسینگ پکن با وسعت 700000 متر مربع دارای طراحی نمادین ستارهماهی است که به عنوان دروازهای به شهر شلوغ پکن عمل میکند. بزرگترین ترمینال تک ساختمانی جهان را در خود جای داده است که سالانه 72 میلیون مسافر را در خود جای می دهد.
طراحی فرودگاه شبیه معماری سنتی چینی است که فضاهای به هم پیوسته را در اطراف یک حیاط مرکزی سازماندهی می کند. طراحی ترمینال به طور یکپارچه همه مسافران ورودی و خروجی را به سمت حیاط مرکزی هدایت می کند که به عنوان فضای ملاقات عمومی عمل می کند. این ساختمان از مجموعه ای از خرپاهای فولادی متقاطع استفاده می کند که ساختار سقف وسیع را پشتیبانی می کند و امکان ایجاد فضاهای داخلی بزرگ و باز را فراهم می کند و نیاز به ستون های داخلی را به حداقل می رساند. این رویکرد طراحی نه تنها زیبایی بصری چشمگیری ایجاد می کند، بلکه گردش کارآمد و نور طبیعی کافی را در سرتاسر پایانه ها فراهم می کند و تجربه کلی مسافران را بهبود می بخشد.
6. ایستگاه قطار ناپولی افراگولا
مکان : ناپل، ایتالیا
نوع : ایستگاه قطار
طراحی مشترک: زاها حدید و پاتریک شوماخر
سال : 2017
ایستگاه قطار ناپولی افراگولا با مساحت 30000 متر مربع، چهار خط بین شهری پرسرعت، سه خط بین منطقه ای و یک خط رفت و آمد محلی را به هم متصل می کند. این مکان استراتژیک برای تسهیل سفر بین باری، رجیو کالابریا و شمال ایتالیا و اروپا قرار دارد و به 15 میلیون نفر خدمات ارائه می دهد.
این ایستگاه به عنوان یک پل عمومی شهری طراحی شده است که جوامع را در دو طرف راه آهن به هم متصل می کند. این گذرگاه عمومی برای خدمت به عنوان میدان اصلی ایستگاه مجهز به کلیه امکانات حمل و نقل طراحی شده است. طراحی کلی ایستگاه بر گردش کارآمد مسافران متمرکز است، با یک پیادهروی عمومی گسترده بر روی هشت مسیر راهآهن که به عنوان میدان اصلی عمل میکند. این سازه دارای یک پایه بتنی مسلح است که از یک سکوی مرتفع ساخته شده از دنده های فولادی با روکش کورین، با سقف لعابدار پشتیبانی می کند.
7. خانه اپرای گوانگژو
مکان : گوانگژو، چین
نوع : اپرا هاوس
کارگردان پروژه: پاتریک شوماخر با وودی کی تی یائو
سال : 2010
خانه اپرای گوانگژو که در ساحل رودخانه مروارید واقع شده است، مساحتی بالغ بر 70000 متر مربع را پوشش می دهد و می تواند حداکثر 1800 نفر را در خود جای دهد. طراحی ساختمان از چشم انداز طبیعی اطراف در محل الهام گرفته شده است که با اصول فرسایش، زمین شناسی و توپوگرافی سروکار دارد. طراحی خانه اپرا به طور خاص تحت تأثیر دره های رودخانه ها و نحوه تغییر آنها در اثر فرسایش است.
فرم دراماتیک ساختمان با ایده یک مرکز اجرا طنین انداز می شود. سیال بودن فرم ها امکان انتقال صاف بین عناصر متفاوت و سطوح مختلف را فراهم می کند که شبیه به قیاس منظره به نظر می رسند. ساختار خانه اپرا ترکیبی پیچیده و پیچیده از بتن مسلح و چارچوبهای فولادی را به نمایش میگذارد، که اشکال منحنی متمایز، دهانههای بزرگ و کنسولها را قادر میسازد و در عین حال حجمهای داخلی وسیع و فضاهای تماشایی نفسگیر را ایجاد میکند.
8. مرکز حیدر علی اف
مکان : باکو، آذربایجان
نوع : مرکز فرهنگی
طراحی مشترک: زاها حدید و پاتریک شوماخر با سافت کایا بکیر اوغلو
سال : 2012
مرکز حیدر علی اف با وسعت 101801 متر مربع به زیبایی فرهنگ آذربایجان را با سقفی منحنی روان تجسم می دهد. این ساختمان به عنوان یک مرکز همه کاره برای نمایشگاه ها، کنفرانس ها و اجراها عمل می کند.
طراحی مرکز، رابطه ای هماهنگ بین محیط اطراف و فضای داخلی ساختمان برقرار می کند و به عنوان یک میدان شهری عمل می کند. این ساختمان که با موجها، چینها و دوشاخههای پیچیده پوشانده شده است، عملکردهای مختلفی را با استقبال، آرامش و هدایت بازدیدکنندگان از طریق بخشهای مختلف فضای داخلی انجام میدهد. طراحی بر اساس کانتورهای سایت به طراحان این امکان را می دهد که از برش و پرکردن بیش از حد در محل خودداری کنند. ساختار قاب فضایی اجازه ساخت یک ساختمان آزاد را می دهد و به صرفه جویی در زمان در طول فرآیند ساخت کمک می کند. پوسته ساختمان با استفاده از ابزارهای محاسباتی پیشرفته به گونه ای ساخته شده است که با محیط همگن به نظر برسد.
9. MAXXI – موزه ملی هنر
مکان : رم، ایتالیا
نوع : موزه
طراحی مشترک: زاها حدید و پاتریک شوماخر
سال : 2009
موزه MAXXI با مساحت 29000 متر مربع، بیش از 300 اثر هنری را در خود جای داده و سالانه میلیونها بازدیدکننده را به خود جذب میکند که نشاندهنده ارتباط فرهنگی آن در رم است. این موزه با هدف ایجاد «پردیس هنر» به جای «محفظه اشیا» طراحی شده است. بنابراین مسیرها و الگوهای گردشی موزه به گونه ای طراحی شده است که فضایی پویا و تعاملی داشته باشد.
این ساختمان ترکیبی خیره کننده از بتن، فولاد و شیشه است که دارای پل ها، رمپ ها و راه پله های به هم پیوسته است که حس حرکت و پویایی را ایجاد می کند. فضاهای باز و منعطف در موزه امکان پیکربندی های متنوع نمایشگاهی را فراهم می کند و در نتیجه گفتگو و تعامل بین هنر، معماری و بازدیدکنندگان را ترویج می کند.
10. Galaxy SOHO
مکان : پکن، چین
نوع : مجتمع با کاربری مختلط
طراحی مشترک: زاها حدید و پاتریک شوماخر
سال : 2012
Galaxy SOHO، واقع در منطقه شلوغ چائویانگ پکن، یک مجتمع خردهفروشی و سرگرمی است که مغازهها، دفاتر، و فضاهای جوانسازی را در 330000 متر مربع ادغام میکند و آن را به یکی از بزرگترین توسعههای تجاری در شهر تبدیل میکند.
این مجموعه ترکیبی از پنج ساختار پیوسته است که همگی از طریق پل ها به هم متصل شده اند. ساختارهای کروی به هم پیوسته مفهوم یک ساختمان معمولی را دوباره تعریف می کنند و یک جریان هماهنگ را از طریق منحنی های گسترده، فضاهای باز بزرگ و خطوط سیال ایجاد می کنند. این به ایجاد یک تجربه پویا و همه جانبه برای بازدید کننده کمک می کند. شکل منحنی سازه به ایجاد یک فضای تعاملی و ارگانیک در فضای داخلی کمک می کند.