آیین نامه نحوه بررسی و تصویب طرح های توسعه و عمران محلی ، ناحیه ای ، منطقه ای و ملی و مقررات شهرسازی و معماری کشور
فصل – اول – تعاریف و طبقه بندی طرح ها اختصارها و مراجع بررسی و تصویب
ماده – 1 – انواع طرح ها :
بند – 1 – طرح جامع سرزمین : این طرح در بند (1) ماده (1) قانون تغییر نام وزارت آبادانی و مسکن به وزارت مسکن و شهرسازی و تعیین وظایف آن مصوب 1353 تعریف شده است .
بند – 2 – طرح های کالبدی ملی و منطقه ای : با هدف مکان یابی برای گسترش آینده شهر های موجود و ایجاد شهر ها و شهرک های جدید ، پیشنهاد شبکه شهری آینده کشور یعنی اندازه شهر ها ، چگونگی استقرار آن ها در پهنه کشور و سلسله مراتب میان شهر ها به منظور تسهیل و مدیریت سرزمین و امر خدمات رسانی به مردم و پیشنهاد چهارچوب مقررات ساخت و ساز در کاربری های مجاز زمین های سراسر کشور .
بند – 3 – طرح توسعه و عمران ( جامع ) ناحیه ای : این طرح در اجرای وظایف محول شده در قانون تغییر نام وزارت آبادانی و مسکن به وزارت مسکن و شهرسازی و تعیین وظایف آن مصوب 1353 و تصویبنامه شماره 70971/ ت 407 ه مورخ 5/11/1373 هیات وزیران ، به منظور تدوین سیاست ها و ارایه راهبرد ها در زمینه هدایت و کنترل توسعه و استقرار مطلوب مراکز فعالیت ، مناطق حفاظتی و همچنین توزیع متناسب خدمات برای ساکنان شهر ها و روستا ها در یک یا چند شهرستان که از نظر ویژگی های طبیعی و جغرافیایی همگن بوده و از نظر اقتصادی ، اجتماعی و کالبدی دارای ارتباطات فعال متقابل باشند ، تهیه میشود .
بند – 4 – طرح مجموعه شهری : این طرح براساس مصوبه شماره 9860/ ت 15311/ ه مورخ 13/8/1374 هیات وزیران برای شهر های بزرگ و شهر های اطراف آن ها تهیه میشود .
بند – 5 – طرح ساماندهی فضا و سکونتگاه های روستایی : طرح است که به منظور توسعه هماهنگ و موزون فعالیت های کشاورزی ، صنعتی و خدماتی از طریق توزیع مناسب جمعیت و استقرار بهینه خدمات در محیط های روستایی و حمایت از اجرای آن تهیه میشود . محدوده هر یک از این طرح ها در طرح ناحیه ای مربوط تعیین میشود .
بند – 6 – طرح جامع شهر : در بند (2) ماده (1) قانون تغییر نام وزارت آبادانی و مسکن به وزارت مسکن و شهرسازی و تعیین وظایف آن مصوب 1353 تعریف شده است .
بند – 7 – طرح هادی شهر : این طرح طبق تعریف مندرج در بند (4) ماده (1) قانون تغییر نام وزارت آبادانی و مسکن به وزارت مسکن و شهرسازی و تعیین وظایف آن مصوب 1353 عبارت از طرحی است که در آن جهت گسترش آتی شهر و نحوه استفاده از زمین های شهری برای عملکرد های مختلف به منظور حل مشکلات حاد و فوری شهر و ارایه راه حل های کوتاه مدت و مناسب برای شهرهایی که دارای طرح جامع نمی باشند ، تهیه میشود .
بند – 8 – طرح تفصیلی : در بند (3) ماده (1) قانون تغییر نام وزارت آبادانی و مسکن به وزارت مسکن و شهرسازی و تعیین وظایف آن مصوب 1353 تعریف شده است و از جمله شامل طرح های زیر میباشد :
بند – 1 – طرح های بهسازی ، نوسازی ، بازسازی و مرمت بافت ها : طرح هایی هستند که برای بهسازی ، نوسازی و بازسازی محلات شهر اعم از قدیم ، جدید و یا مساله دار به عنوان طرح تفصیلی بخشی از بافت موجود شهر تهیه میشوند .
بند – 2 – طرح آماده سازی توسعه های جدید در شهر ها : این طرح ها شامل مجموعه عملیات لازم برای مهیا نمودن زمین جهت احداث ممکن و تاسیسات لازم مربوط مطابق قانون زمین شهری و آیین نامه های اجرایی آن است و به عنوان طرح تفصیلی توسعه های جدید شهری تهیه میگردد .
بند – 9 – طرح هادی روستا : عبارت از طرحی است که ضمن ساماندهی و اصلاح بافت موجود میزان و مکان گسترش آتی و نحوه استفاده از زمین برای عملکرد های مختلف از قبیل مسکونی ، تولیدی ، تجاری و کشاورزی و تاسیسات و تجهیزات و نیازمندی های عمومی روستایی را حسب مورد در قالب مصوبات طرح های ساماندهی فضا و سکونتگاه های روستایی یا طرح های جامع ناحیه ای تعیین مینماید .
بند – 10 – طرح های ویژه : عبارت از طرح هایی است برای بخش هایی از کشور که به علت وجود عوامل طبیعی یا ساخته شده و یا برنامه های جدید توسعه و عمران و تأثیراتی که در منطقه حوزه نفوذ خود خواهند گذاشت واجد ویژگی خاصی بوده و نیاز به تهیه طرح برای توسعه هماهنگ در محدوده حوزه نفوذ عوامل مذکور دارند ، تهیه میشود . عنوان و محدوده این طرح ها همزمان با تصویب ضرورت تهیه طرح ، حسب مورد به تصویب شورای عالی شهرسازی و معماری ایران می رسد .
بند – 11 – طرح شهر های جدید : عبارت است از طرح هایی که برای ایجاد شهر های جدید طبق تعریف ماده (1) تصویبنامه شماره 2340/ ت 276 ه مورخ 25/6/1371 در قالب طرح های کالبدی ملی و منطقه ای و جامع ناحیه ای ضرورت و مکان ایجاد آن ها با سقف جمعیتی و نوع فعالیت معین به تصویب شورای عالی شهرسازی و معماری ایران خواهد رسید و متعاقب آن و مانند سایر شهر ها بایستی برای آن ها طرح جامع و تفصیلی تهیه شود .
بند – 12 – طرح شهرک های مسکونی : طرحی که برای ایجاد یک مرکز جمعیتی جدید در خارج از محدوده قانونی و حریم شهر ها مصوب 1355 تهیه میشود .
بند – 13 – طرح سایر شهرک ها : طرح هایی که برای ایجاد شهرک غیر مسکونی با عملکرد خاص نظیر صنعتی ، توریستی ، تفریحی و … طبق مقررات و قوانین مربوط به آن ها تهیه میشوند .
ماده – 2 – مقررات شهرسازی و معماری : عبارت است از مجموعه ضوابط و مقررات عمومی شهرسازی و معماری که در سطح کشور یا مناطقی از کشور لازم الرعایه بوده و به منظور فراهم نمودن موازین طراحی ، اجرایی و قانونی توسعه موزون و هماهنگ کالبدی از مقیاس کلان تا تک بنا تهیه و به تصویب می رسد .
ماده – 3 – مراجع مسئول بررسی و تصویب طرح ها :
بند – 1 – « شورای عالی شهرسازی و معماری ایران » که از این پس در این آیین نامه به طور اختصار « شورای عالی » خوانده خواهد شد ، شورایی است به ریاست وزیر مسکن و شهرسازی و عضویب وزرای کشور ، کشاورزی ، فرهنگ و ارشاد اسلامی ، صنایع ، نیرو ، جهاد سازندگی ، راه و ترابری ، دفاع و پشتیبانی نیرو های مسلح ، رییس سازمان برنامه و بودجه ، رییس سازمان حفاظت محیط زیست و یک نفر از اعضای کمیسیون مسکن و شهرسازی و راه و ترابری مجلس شورای اسلامی به پیشنهاد کمیسیون و انتخاب مجلس به عنوان ناظر ، که به موجب قانون مصوب 1351 و تغییرات قانونی بعدی تاسیس شده است .
تبصره – 1 – از رییس سازمان نظام مهندسی کشور و یا نماینده وی برای شرکت در جلسات شورای عالی ( بدون حق رای ) دعوت به عمل خواهد آمد .
تبصره – 2 – در هنگام بررسی طرح های توسعه شهری ، ناحیه ای و منطقه ای و تغییرات آن ها در شورای عالی ، از استانداران یا معاونان عمرانی ایشان و روسای سازمان های مسکن و شهرسازی استان های مربوط جهت شرکت در جلسه ( بدون حق رای ) و یا ارسال نظرات ، دعوت به عمل خواهد آمد .
تبصره – 3 – در بررسی طرح های جامع شهری از شهردار مربوطه نیز برای شرکت در جلسه شورای عالی در معیت استاندار یا معاون عمرانی وی و همچنین از نماینده شورای شهر مربوطه حسب درخواست یا ضرورت ( بدون حق رای ) دعوت به عمل خواهد آمد تا شخصا در جلسه شرکت نمایند . در صورت عدم امکان شرکت شهردار ، معرفی نماینده مجاز نخواهد بود .
بند – 2 – « دبیرخانه شورای عالی شهرسازی و معماری ایران » که از این پس در این آیین نامه به طور اختصار « دبیرخانه شورای عالی » خوانده خواهد شد ، عبارتست از واحدی که تحت نظر معاون شهرسازی و معماری وزارت مسکن و شهرسازی که مسئولیت دبیری شورای عالی را نیز عهده دار میباشد ، وظایف مقرر در ماده (4) قانون تاسیس شورای عالی را انجام می دهد .
تبصره – 1 – شرح وظایف تفصیلی ، تشکیلات و تعداد پست های سازمانی دبیرخانه های شورای عالی و شورا های شهرسازی و معماری استان ها بنا به پیشنهاد دبیر شورای عالی و تصویب شورای عالی به تایید سازمان امور اداری و استخدامی کشور خواهد رسید .
تبصره – 2 – وزارت مسکن و شهرسازی موظف است در تنظیم بودجه جاری سنواتی ، اعتبار موردنیاز دبیرخانه شورای عالی و دبیرخانه شورا های استان ها را ملحوظ و پیشنهاد نماید . سازمان برنامه و بودجه همکاری و اقدام لازم به عمل خواهد آورد .
بند – 3 – -« کمیته فنی شورای عالی شهرسازی و معماری ایران » که در این آیین نامه « کمیته فنی شورای عالی » خوانده خواهد شد ، در اجرای تبصره (1) ماده (3) و بند (1) ماده (4) قانون تاسیس شورای عالی تشکیل میشود . این کمیته متشکل از نمایندگان اعضای شورای عالی خواهد بود که به طور کتبی به دبیرخانه شورای عالی معرفی و برای مدت دو سال به عضویت کمیته فنی منصوب میشوند . در صورتی که تعداد نمایندگان معرفی شده توسط هر یک از دستگاه ها برای عضویت در کمیته فنی بیش از یک نفر باشند ، شرکت ثابت یک نفر از آن ها در بررسی هر طرح ضروری خواهد بود . دبیری و اداره جلسات کمیته فنی به عهده دبیرخانه شورای عالی است . دبیر کمیته فنی را دبیر شورای عالی منصوب مینماید . دبیر کمیته فنی در جلسات شورای عالی حضور خواهد داشت . تبصره در صورت نیاز و بنا به تشخیص دبیر شورای عالی و با توجه به حجم کار کمیته فنی ، کمیته فنی دیگری به ترتیب مذکور در این بند تشکیل خواهد شد .
بند – 4 – برای انجام سایر وظایف و نیل به اهداف شورای عالی ، دبیرخانه شورای عالی « گروه های تخصصی » لازم را در زمینه های مختلف از بین متخصصان مربوطه تشکیل خواهد داد .
بند – 5 – « شورای شهرسازی و معماری استان » که از این پس در این آیین نامه « شورای استان » نامیده میشود ، به موجب تصویبنامه شماره 4920 مورخ 18/2/1357 هیات وزیران به ریاست استاندار و عضویت رییس سازمان مسکن و شهرسازی ، رییس سازمان برنامه و بودجه ، مدیرکل حفاظت محیط زیست ، رییس سازمان کشاورزی ، مدیرکل میراث فرهنگی ، مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب ، رییس سازمان جهت سازندگی ، مدیرکل صنایع ، مدیرکل راه و ترابری و نماینده وزارت دفاع و پشتیبانی نیرو های مسلح در هر استان تشکیل میشود . این شورا در مورد اموری که شرح آن در بند های آتی خواهد آمد ، تصمیم گیری نموده و نتیجه را به شورای عالی گزارش خواهد نمود . معاون عمرانی استاندار در غیاب استاندار ریاست جلسه را به عهده خواهد داشت
تبصره – 1 – بنا به تشخیص رییس شورای استان حسب مورد از رییس شورای اسلامی شهر و شهردار مربوطه دعوت به عمل خواهد آمد تا بدون حق رای در جلسات شرکت کنند .
تبصره – 2 – از رییس سازمان نظام مهندسی استان جهت شرکت در جلسات شورای استان ( بدون حق رای ) دعوت به عمل خواهد آمد .
بند – 6 – « دبیرخانه شورای شهرسازی و معماری استان » که از این پس در این آیین نامه « دبیرخانه شورای استان » نامیده میشود ، بخشی از معاونت یا مدیریت شهرسازی و معماری سازمان مسکن و شهرسازی استان است که به عنوان واحد استانی دبیرخانه شورای عالی ، اداره امور بررسی و تصویب طرح ها را به عهده دارد و مسئولیت اداره آن با رییس سازمان مسکن و شهرسازی استان ( که سمت دبیری شورا را به عهده دارد ) خواهد بود . در غیاب وی ، مدیر ( یا معاون ) شهرسازی و معماری سازمان مذکور عهده دار این مسئولیت خواهد بود .
تبصره – – – دبیر جلساتی که برای بررسی و تصویب طرح های هادی شهری تشکیل میشود ، مدیرکل دفتر فنی استان میباشد و اداره امور دبیرخانه ای شورای استان در مورد بررسی و تصویب این طرح ها ، به عهده دفتر فنی استانداری خواهد بود .
بند – 7 – « کمیته فنی شورای شهرسازی استان » که به اختصار « کمیته فنی استان » نامیده میشود ، کمیته ای متشکل از نمایندگان اعضای شورای استان و نماینده استاندار از دفتر فنی استانداری است که در سطح کارشناسان مجرب به عنوان نمایندگان مدیران کل و روسای سازمان های عضو به طور کتبی به دبیرخانه شورای استان معرفی و برای مدت دو سال به عضویت کمیته مذکور تعیین میشوند . نمایندگان شورا های اسلامی شهر و شهرستان و استان در صورت تشکیل و شهرداری مربوطه نیز حسب مورد در کمیته فنی عضویت خواهند داشت . دبیر کمیته مذکور حسب مورد توسط دبیرخانه شورای استان پیشنهاد و با حکم استاندار منصوب میشود . دبیر کمیته فنی استان در جلسات شورای استان حضور خواهد داشت .
بند – 8 – « کمیسیون موضوع ماده (5) قانون تاسیس شورای عالی شهرسازی و معماری ایران » ، که در این آیین نامه « کمیسیون طرح تفصیلی » نامیده میشود ، در هر استان به ریاست استاندار و عضویت رییس سازمان مسکن و شهرسازی ، مدیرکل میراث فرهنگی و رییس سازمان کشاورزی استان ( که سمت نمایندگی وزارتخانه های متبوع خود را به عهده خواهند داشت ) ، رییس شورای شهرستانی که طرح تفصیلی مربوط بهشهر یا نقاط واقع در قلمرو آن شهرستان در دستور کار کمیسیون قرار دارد ، شهردار شهری که طرح تفصیلی مربوط به آن در کمیسیون مطرح است ، نماینده مهندس مشاور یا ارگان دیگری که عهده دار تهیه طرح تفصیلی مورد بحث در کمیسیون میباشد . در هر استان ، برای بررسی و تصویب طرح های تفصیلی شهری و تغییرات بعدی آن تشکیل میشود .
تبصره – 1 – از نماینده سازمان نظام مهندسی استان جهت شرکت در جلسات کمیسیون های ماده (5) تهران و استان ها ( بدون حق رای ) دعوت به عمل خواهد آمد .
تبصره – 2 – محل دبیرخانه این کمیسیون در سازمان مسکن و شهرسازی استان و امور دبیرخانه ای آن زیر نظر معاون یا مدیر شهرسازی سازمان مسکن و شهرسازی استان که دبیری کمیسیون را به عهده دارد ، انجام میشود .
تبصره – 3 – ترکیب « کمیسیون طرح تفصیلی شهر تهران » به موجب اصلاحیه مورخ 25/9/1365 مجلس شورای اسلامی از نمایندگان وزرای مسکن و شهرسازی ، کشور ، نیرو ، کشاورزی ( در حد معاونت مربوط )، سرپرست سازمان حفاظت محیط زیست و شهردار تهران یا نماینده تام الاختیار او و رییس شورای شهر تهران تشکیل میشود . محل دبیرخانه کمیسیون فوق الذکر در شهرداری تهران و دبیر آن شهردار تهران یا نماینده تام الاختیار او خواهد بود .
تبصره – 4 – تا تشکیل شورای اسلامی شهرستان ، رییس شورای اسلامی شهر مربوطه عضو کمیسیون خواهد بود .
تبصره – 5 – از مدیرعامل آب و فاضلاب استان و مدیرکل حفاظت محیط زیست استان و مدیرکل دفتر فنی استانداری مربوط برای شرکت در جلسات کمیسیون ، بدون حق رای دعوت به عمل خواهد آمد . از سایر رؤسای سازمان های ذی ربط حسب مورد به تشخیص رییس کمیسیون یا کمیسیون دعوت به عمل خواهد آمد .
بند – 9 – « کمیسیون موضوع ماده (13) آیین نامه مربوط به استفاده از اراضی و احداث بنا و تاسیسات در خارج از محدوده قانونی و حریم شهر ها » که به طور اختصار « کمیسیون ماده (13) ، نامیده میشود ، عبارتست از کمیسیونی به ریاست استاندار و متشکل از معاون عمرانی استاندار که در غیاب استاندار قائم مقام او خواهد بود ، رییس سازمان مسکن و شهرسازی استان که دبیری کمیسیون را نیز به عهده خواهد داشت ، رییس سازمان کشاورزی استان ، مدیرکل دفتر فنی استانداری ، رییس سازمان برنامه و بودجه استان ، مدیرکل راه و ترابری استان ، و رییس سازمان جهاد سازندگی استان که به منظور بررسی و اتخاذ تصمیم در مورد پیشنهاد های مربوط به احداث ساختمان و تاسیسات و سایر وظایف مقرر در آیین نامه مذکور در مرکز هر استان تشکیل میشود . به موجب این تصویبنامه ، مدیرکل حفاظت محیط زیست و رییس بنیاد مسکن استان نیز عضو کمیسیون خواهند بود . در استان تهران به جای رییس سازمان مسکن و شهرسازی استان ، نماینده حوزه معاونت شهرسازی و معماری وزارت مسکن و شهرسازی و به جای رییس دفتر مهندسی استان ، نماینده حوزه معاونت عمرانی وزارت کشور عضویت کمیسیون را خواهند داشت .
تبصره – – – در استان هایی که به موجب سایر قوانین ، شورا های هماهنگی و نظارت بر توسعه وجود داشته یا بعدا ایجاد شود ، دبیران شورا های مذکور نیز عضویت کمیسیون را خواهند داشت .
فصل – دوم – نحوه بررسی و تصویب طرح ها و مقررات شهرسازی و معماری
ماده – 4 – طرح های کالبدی ملی و منطقه ای پس از بررسی در کمیته فنی شورای عالی ، به تصویب شورای عالی میرسند . در هنگام بررسی این طرح ها در کمیته فنی شورای عالی ، در صورت لزوم از کارشناسان و متخصصان و نمایندگان سایر سازمان های ذی ربط نیز دعوت به عمل خواهد آمد .
ماده – 5 – طرح های ناحیه ای ، مجموعه های شهری و طرح های جامع شهری به ترتیب زیر مورد بررسی و تصویب قرار می گیرند : بررسی در شورای استان و گزارش تصمیمات اتخاذ شده به دبیرخانه شورای عالی بررسی کارشناسی در کمیته فنی شورای عالی ارایه گزارش بررسی طرح در شورای استان و نظریه کمیته فنی شورای عالی به شورای عالی برای تصویب نهایی
تبصره – 1 – طرح های جامع شهر های زیر دویست هزار (000/200) نفر که مرکز استان نباشند و همچنین طرح های ناحیه ای با جمعیت کمتر از چهارصد هزار (000/400) نفر که فاقد شهر مرکز استان و شهر با بیش از دویست (000/200) نفر جمعیت باشند ، از شمول نحوه بررسی فوق مستثنا میباشند و به صورت زیر مورد بررسی و تصویب قرار خواهند گرفت :
بند – 1 – بررسی در کمیته فنی استان با حضور نماینده دبیرخانه شورای عالی و نمایندگان سایر اعضای شورای عالی که بنا به ضرورت و تشخیص ایشان در جلسات بررسی فنی طرح در استان شرکت خواهند نمود ،
بند – 2 – بررسی و تصویب در شورای استان با حضور نماینده دبیرخانه شورای عالی ،
بند – 3 – ارایه گزارش شورای استان به شورای عالی برای رای گیری و تصویب نهایی طرح .
تبصره – 2 – برای تشخیص موارد موضوع تبصره (1) این ماده ، جمعیت آخرین سرشماری عمومی کشور ملاک عمل خواهد بود .
ماده – 6 – نحوه بررسی و تصویب طرح های ویژه ای که ضرورت تهیه آن ها در چهارچوب وظایف قانونی به تصویب شورای عالی می رسد ، توسط شورای عالی مذکور تعیین خواهد شد .
ماده – 7 – طرح های هادی شهری و همچنین طرح های ساماندهی فضا و سکونتگاه های روستایی پس از بررسی در کمیته فنی استان به تصویب شورای استان خواهند رسید . حضور نمایندگان وزارت کشور در بررسی و تصویب طرح های هادی شهری و تغییرات آن ها در کمیته های فنی و شورای استان الزامی است .
تبصره – 1 – تغییرات بعدی طرح های هادی شهری در کمیته فنی استان بررسی و تصویب خواهند شد . تغییرات مذکور در صورتی که در اساس طرح های هادی مؤثر باشد ، به تصویب شورای استان خواهد رسید . تعریف تغییرات اساسی طرح های هادی شهری به طور مشترک توسط وزارتخانه های کشور و مسکن و شهرسازی تهیه و به مورد اجرا گذشته خواهد شد .
تبصره – 2 – طرح های هادی روستایی طبق روش های مندرج در مقررات قانونی مربوطه بررسی و تصویب میشوند .
ماده – 8 – طرح های تفصیلی شهری و تغییرات بعدی آن ها پس از بررسی در (( کمیته کار )) به موجب ماده (5) قانون تاسیس شورای عالی در کمیسیون های طرح تفصیلی بررسی و تصویب میشوند . طرح های تفصیلی و تغییرات بعدی آن ها در صورتی که با طرح های جامع شهری مغایرت اساسی داشته باشند پس از بررسی و تصویب در شورای استان جهت رای گیری و تصویب نهایی به شورای عالی ارایه خواهند شد . مغایرت های اساسی طرح های تفصیلی با طرح جامع شهر براساس مصوبات شورای عالی تعیین میشوند .
ماده – 9 – « طرح های بهسازی ، نوسازی ، بازسازی و مرمت بافت های شهری » به عنوان قسمتی از طرح های تفصیلی شهر ها و « طرح های آماده سازی » به عنوان طرح تفصیلی توسعه های جدید شهر ها و « طراحی های شهری » به تصویب کمیسیون طرح تفصیلی مربوط خواهند رسید . طرح های فوق الذکر که واجد ارزش خاص تاریخی تا طراحی شهری باشند بنا به تشخیص دبیر شورای عالی ، قبل از تصویب در کمیسیون طرح تفصیلی مربوط در « گروه تخصصی طراحی و بهسازی بافت های شهری » مورد بررسی قرار خواهند گرفت . آن دسته از طرح های فوق که با اساس طرح جامع شهر مغایرت داشته باشند ، باید به ترتیب مندرج در ماده (8) به تایید نهایی شورای عالی برسند .
ماده – 10 – « تصویب مکان یابی ، عملکرد و سقف جمعیتی شهر های جدید » براساس طرح های کالبدی ملی منطقه ای و طرح های جامع ناحیه ای پس از بررسی در کمیته فنی به عهده شورای عالی میباشد . بررسی و تصویب طرح های جامع و تفصیلی و طراحی شهری آن ها پس از طرح در « گروه تخصصی شهر های جدید » ، مانند بررسی و تصویب سایر طرح های جامع و تفصیلی شهر ها خواهد بود .
تبصره – – – در کمیسیون های ماده (5) استان ها ، در هنگام بررسی طرح های تفصیلی شهر های جدید و تغییرات بعدی آن ها ، مدیرعامل شرکت عمران شهر جدید مربوطه به جای شهردار خواهد بود .
ماده – 11 – « طرح های شهرک های مسکونی » به ترتیب زیر مورد بررسی و تصویب قرار می گیرند :
بند – 1 – بررسی و تصویب در شورای استان
بند – 2 – ارایه گزارش شورای استان به شورای عالی برای رای گیری و تصویب نهایی
بند – 3 – تغییرات اساسی بعدی شهرک های موضوع این ماده بنا به پیشنهاد سازمان مسکن و شهرسازی استان به تصویب شورای استان خواهد رسید .
ماده – 12 – طرح های مربوط به مکان یابی و اصول کلی طراحی سایر شهرک ها در مواردی که محل پیشنهادی آن ها در طرح های ناحیه ای و منطقه ای تعیین و به تصویب شورای عالی نرسیده باشد ، پس از تصویب در شورای استان به تصویب شورای عالی خواهند رسید . نقشه های اجرایی این شهرک ها از نظر رعایت ضوابط و مقررات شهرسازی و معماری ( به جز شهرک های صنعتی که طبق مقررات خود به تصویب مراجع ذی ربط خواهند رسید ) به تایید سازمان مسکن و شهرسازی استان می رسد .
ماده – 13 – مقررات شهرسازی و معماری پس از بررسی در گروه تخصصی ذی ربط ( شهرسازی یا معماری ) به تصویب شورای عالی خواهند رسید . شورای عالی مواردی را که لازم تشخیص دهد ، برای تصویب هیات وزیران و یا سایر مراجع قانونی پیشنهاد خواهد نمود .
فصل – سوم – نحوه تشکیل شورای استان و بررسی و تصویب طرح ها در شورای مذکور و کمیته فنی آن
ماده – 14 – وظایف شورای استان به شرح زیر تعیین میشود :
بند – 1 – بررسی و تصویب مقدماتی طرح های جامع شهری و ناحیه ای موضوع تبصره (1) ماده (5) و ارسال گزارش و مصوبه طرح های مذکور برای رای گیری و تصویب نهایی در شورای عالی
بند – 2 – بررسی و اظهارنظر در مورد سایر طرح های جامع شهری و ناحیه ای ، و طرح های مجموعه های شهری و ارسال گزارش این بررسی جهت تصویب نهایی در شورای عالی
بند – 3 – بررسی و تصویب « طرح های هادی شهری » و « طرح های ساماندهی فضا و سکونتگاه های روستایی » در سطح استان . ( طرح های ساماندهی سکونتگاه های روستایی نیز که در اجرای برنامه دوم توسعه اقتصادی ، اجتماعی و فرهنگی کشور تهیه میشود به تصویب شورای استان می رسد . در جلسات بررسی این طرح ها از رییس دستگاه تهیه کننده طرح نیز دعوت بعمل خواهد آمد ).
بند – 4 – بررسی و تصویب مغایرت های اساسی طرح های تفصیلی و تغییرات بعدی آن با طرح های جامع مصوب و گزارش آن به شورای عالی برای رای گیری و تصویب نهایی
بند – 5 – بررسی و تصویب با اتخاذ تصمیم یا اعلام نظر مشورتی نسبت به اموری که از طرف شورای عالی یا دبیرخانه آن به عهده شورای استان محول میشود .
بند – 6 – ایجاد هماهنگی لازم بین بخش های موثر در اجرای طرح های جامع شهر ها و برنامه های مصوب توسعه و عمران ناحیه ای در طرح های جامع مذکور و همجنین ارایه پیشنهادات لازم به کمیته برنامه ریزی استان برای تامین و تخصیص اعتبارات در چهارچوب طرح های مصوب و رفع موانع اداری ، مالی و اجرایی آن ها براساس گزارش و پیشنهاد دبیرخانه شورای استان .
بند – 7 – بررسی و تصویب پیشنهادات کمیسیون ماده (13) استان در خصوص انجام اصلاحات و تغییرات ، در طرح های ناحیه ای و منطقه ای
تبصره – 1 – چنانچه تغییرات پیشنهادی با اهداف اصلی طرح های مذکور مغایرت اساسی داشته باشد ، موارد با ذکر دلایل توجیهی جهت تصویب نهایی به شورای عالی ارجاع خواهد شد .
تبصره – 2 – دستورالعمل موارد مغایر با اساس طرح های مذکور حداکثر ظرف سه ماه توسط دبیرخانه شورای عالی تهیه و پس از تصویب شورای عالی جهت اجرا ابلاغ خواهد شد .
ماده – 15 – جلسات شورای استان براساس دعوت دبیرخانه شورا و با اعلام حداقل 15 روز قبل برگزار میگردد . خلاصه گزارش طرح ها نیز حداقل 10 روز قبل از تشکیل جلسه به اعضای شورای استان تحویل خواهد شد .
تبصره – – – محتوای خلاصه گزارش و نحوه تنظیم مصوبات طرح طبق نمونه ای خواهد بود که توسط دبیرخانه شورای عالی با کسب نظر اعضای شورای عالی تهیه و ابلاغ میشود .
ماده – 16 – جلسات شورای استان با شرکت حداقل 6 عضو اصلی موضوع بند (5) ماده (3) با حضور رییس و دبیر رسمیت خواهد یافت و تصمیمات و مصوبات آن نیز با 6 رای موافق معتبر خواهد بود . صورتجلسات شورای استان باید به امضای اعضای اصلی برسد .
تبصره – – – حسب نیاز و بنا به تشخیص رییس شورای استان و با هماهنگی قبلی با دبیرخانه شورای استان ، میتوان از نمایندگان سایر دستگاه ها و یا کارشناسان آزاد برای مشاوره و اظهارنظر دعوت به عمل آورد . افرادی که بدین ترتیب در جلسه شرکت میکنند در رای گیری مشارکت نخواهند داشت .
ماده – 17 – مدت بررسی و اظهارنظر نسبت به هر طرح در شورای استان حداکثر یک ماه پس از تحویل مدارک توسط دستگاه تهیه کننده طرح میباشد .
تبصره – – – در صورتی که شورای استان انجام تغییرات و اصلاحاتی را پیشنهاد نماید ، مهلت انجام آن را نیز تعیین خواهد نمود . در اینصورت مهلت تعیین شده به مدت بررسی اضافه میشود ، ولی به هر حال بررسی طرح در استان جمعا نباید از 2 ماه تجاوز نماید . تغییرات مذکور به دبیرخانه شورای عالی گزارش خواهد شد . چنانچه به عللی بررسی طرح در استان بیش از مدت پیش بینی شده در این ماده به طول انجامد ، دلایل این تاخیر باید به دبیرخانه شورای عالی گزارش شود .
ماده – 18 – دبیرخانه شورای استان ، قبل از ارایه طرح ها به شورای استان ، نظر کمیته فنی شورای مذکور را اخذ و به شورای استان گزارش خواهد داد .
ماده – 19 – نحوه تشکیل و اداره جلسات و جمع بندی و ارایه نظرات کمیته فنی شورای استان نیز مانند موارد مشابه در مورد کمیته فنی شورای عالی میباشد .
ماده – 20 – به منظور جلب مشارکت بیشتر مردم و نهاد های محلی ، دبیرخانه شورای استان موظف است در حین تهیه و پس از تکمیل مطالعات طرح های جامع شهری و ناحیه ای حسب مورد ، نظرات مردم و شورای شهر و شهرداری و یا فرمانداران و شورا های شهرستان مربوطه را اخذ و مورد بررسی کارشناسی قرار دهد . دستورالعمل نحوه انجام نظرخواهی های موضوع این بند ظرف مدت 3 ماه از تصویب این آیین نامه توسط دبیرخانه شورای عالی تهیه و ابلاغ خواهد شد .
ماده – 21 – دبیرخانه شورای استان موظف است در مقاطع مختلف نتیجه مطالعات در دست انجام طرح های جامع شهری و ناحیه ای و مجموعه های شهری را هر سه ماه یک بازار طریق تهیه کنندگان طرح های مذکور در شورای استان به آگاهی اعضا رسانده و هماهنگی لازم را در زمینه تبادل اطلاعات و برنامه ها و کسب نظر در روند تهیه طرح فراهم نماید و پس از تصویب طرح های مذکور نیز با نظارت دقیق بر اجرای آن ها ، برنامه پیشرفت اجرایی کار را در مقاطع 6 ماهه به شورای استان گزارش و برای رفع مشکلات اجرایی چاره جویی نموده و یک نسخه از گزارش مذکور و تصمیمات اتخاذ شده را به دبیرخانه شورای عالی ارسال نماید .
تبصره – – – برای شرکت در جلسات شورای استان که به منظور استماع گزارش مربوط به پیشرفت مطالعات یا مشکلات اجرای طرح های جامع شهری تشکیل میشود از نماینده شورای شهر و شهردار مربوطه نیز دعوت به عمل خواهد آمد .
ماده – 22 – بررسی و اظهارنظر نسبت به کاربری ، تفکیک زمین و احداث هرگونه ساختمان و تاسیسات در خارج از محدوده قانونی و حریم ( محدوده استحفاظی ) شهر ها به استثنای اراضی داخلی محدوده روستا ها به منظور تطبیق با طرح جامع ناحیه ای مربوطه به کمیسیون ماده 13 استان محول میشود . دبیرخانه کمیسیون موظف است پس از تکمیل مدارک و اخذ استعلام های لازم ، موضوع را در کمیسیون مذکور مطرح و اعلام نظر نماید .