• منطقه 22 - شهرک گلستان- ساحل شرقی دریاچه چیتگر - برج تجارت لکسون - طبقه 6

48000408 21 98+

info@toseabnieh.ir

شنبه تا پنجشنبه 8 تا 18

تغییر هویت شهری بر روی نقشه گفتمانی

تغییر هویت شهری بر روی نقشه گفتمانی

تغییر هویت شهری بر روی نقشه گفتمانی

خلاصه

در این مقاله به تغییر هویت مکان های شهری در چهار محله در منطقه شهر هلسینکی که توسط خط تراموا شماره هشت به هم متصل شده اند نگاه می کنیم. هدف مطالعه ما ارائه این است که چگونه هویت مکان را می توان به عنوان یک نقشه فرهنگی و گفتمانی توصیف کرد که نشان می دهد از چه نوع ارزش ها، نگرش ها و ایدئولوژی هایی در هنگام ساختن هویت های مکان شهری استفاده می شود و چگونه مردم معانی مختلف را به مناطق شهری خاص مرتبط می کنند. در مورد تجربیات و خاطرات آنها

چارچوب نظری این مطالعه از نظریه نقشه برداری فرهنگی و ادبیات هویت مکان استخراج می شود. بخش تجربی شامل مصاحبه‌های شهروندان و یادداشت‌های روزانه است که در ایستگاه‌های تراموا پر می‌شوند. ساخت هویت مکان از طریق سه مضمون که در مواد تجربی به تصویر کشیده شده است، توضیح داده شده است: خانه، طبیعت و اجتماع. روش شناسی ما مبتنی بر تحلیل گفتمان است و تحقیق بخشی از حوزه جغرافیای انسانی و مطالعات شهری است .

ما یک ابزار روش شناختی را معرفی می کنیم: نقشه برداری گفتمانی. این نشان می دهد که چگونه لایه های مختلف تاریخی و اجتماعی در هویت های مکان متجلی می شوند. ما همچنین مفهوم جدیدی را به این حوزه می آوریم: همسایگی، فرآیندی که در آن هویت های محله تولید می شود. این مطالعه هویت‌های محله‌ای متمایز و منحصربه‌فرد را روشن می‌کند و آگاهی از تاریخ‌های محلی ایجاد می‌کند. این تحقیق یک پروژه مشترک با شهر هلسینکی است.

معرفی

این مطالعه هویت های متغیر و متنوع محله های هلسینکی را که در طول مسیر تراموا شماره هشت یافت می شود، مشاهده می کند. تراموا هشت از یکی از غربی‌ترین محله‌های شهر از شرقی‌ترین مرز آن تا عربستان عبور می‌کند. هم محله‌های قدیمی و تأسیس‌شده و نواحی نوساز و در حال توسعه و هم محله‌های معتبر بورژوازی و محله‌های طبقه کارگر را به هم متصل می‌کند.

هدف از این مطالعه تعیین این است که چگونه هویت های مکان را می توان به عنوان یک نقشه فرهنگی و گفتمانی به تصویر کشید. این مطالعه نقشه گفتمانی را به عنوان روشی برای توصیف مبانی تصورات مردم محلی از محله های خود و چگونگی تحقق تاریخ و لایه های مکان های مختلف در مناطق مختلف پیشنهاد می کند.

چارچوب نظری این مطالعه بر اساس نظریه های نقشه برداری فرهنگی و مطالعات مکان است. نقشه برداری فرهنگی یک روش چند رشته ای است که اغلب بر جمع آوری و ثبت اطلاعات جمعی متمرکز است. از آن برای نقشه برداری و درک تنوع فرهنگی استفاده شده است و بارها در مشارکت دادن جامعه محلی در برنامه ریزی شهری موفق بوده است (ایوانز و فورد، 2008، مرسر، 2002، استوارت، 2007).

بخش تجربی پژوهش به صورت مصاحبه با شهروندان محله‌های مختلف و با جمع‌آوری افکار ساکنان در دفترچه‌های خاطرات مانده در ایستگاه‌های تراموا انجام شد. این مطالعه بر چهار محله هلسینکی متمرکز است که تراموا هشت از آنها عبور می کند. این مناطق، Jätkäsaari، Töölö، Vallila و Arabianranta-Toukola، به طور قابل توجهی در انبار ساختمان، معماری، خدمات و جمعیت ساکنان با یکدیگر متفاوت هستند.

از دیدگاه اروپایی، هلسینکی در حال حاضر یک نقطه کانونی جالب در ساخت و سازهای جدید و پرکننده است. Jätkäsaari بزرگترین منطقه ساخت و ساز جدید در فنلاند در حال حاضر است، و در Arabianranta-Toukola، چالش جاسازی یک محله جدید (Arabianranta) در کنار یک محله مشخصه پس از جنگ (Toukola) است. مناطق قدیمی شهر انتخاب شده برای مطالعه، تولو و والیلا، در شخصیت اجتماعی و طبقاتی خود کاملاً برعکس هستند: تولو که معتبر و بورژوا است، والیلا، یک محله قدیمی طبقه کارگر که اکنون به یک منطقه مدرن هیپستر تبدیل شده است.

روش گفتمانی خواندن مطالب تجربی بر اساس قراردادهای تحلیل گفتمان است که به آن DA نیز گفته می شود. در این تحقیق، ما DA را بیشتر به عنوان یک دیدگاه نظری و روش شناختی می دانیم تا به عنوان مجموعه ای سفت و سخت از روش ها. در اینجا شامل خواندن عمیق معانی، خاطرات و برداشت های مصاحبه شوندگان و خاطرات نویسان مربوط به محله هایشان است. DA دیدگاه‌ها، منطق‌ها و ارزش‌هایی را برجسته می‌کند که هویت‌های محله بر اساس آن‌ها ساخته می‌شوند. این معانی نه تنها به صورت شفاهی، بلکه بر اساس تصاویر و اعمال نیز ساخته می شوند. در پس زمینه، درک ساخت اجتماعی واقعیت وجود دارد. به گفته DA، همیشه ایدئولوژی های مختلفی درگیر هر آنچه گفته می شود و انجام می شود وجود دارد. DA به افشای این ایدئولوژی ها کمک می کند.

از نگاشت گفتمانی می توان برای مکان یابی گفتمان های مربوط به محله ها و ارائه آنها به صورت نقشه برداری استفاده کرد. بر اساس این آزمایش اول، روش را می توان بیشتر توضیح داد. مواد پژوهشی جمع‌آوری‌شده امکان ساخت تجربیات مشترک هویت‌های محلی را فراهم می‌کند و در نتیجه آگاهی از تاریخ مکان‌ها ایجاد می‌کند. این مطالعه ریشه در مطالعات فرهنگ دارد، که پیوندهای قوی با جغرافیای انسانی و مطالعات هویت مکان دارد.

قطعات بخش

ساخت هویت های مکان شهری

نقشه برداری فرهنگی برای اهداف مختلف، در زمینه های مختلف و با استفاده از روش های مختلف به کار گرفته شده است (ایوانز و فورد، 2008، استوارت، 2007). اولین بار در دهه 1970 برای نقشه برداری و ثبت زندگی، فرهنگ و سنت های مردمان بومی استفاده شد. این چارچوب متعاقباً برای تحقیق در مورد تنوع فرهنگی و میراث بسیاری از موضوعات دیگر در کشورهای توسعه یافته مورد استفاده قرار گرفت (پول، 2003، استوارت، 2007، یونسکو، 2009). نقشه برداری فرهنگی و برنامه ریزی فرهنگی روش های بین المللی است

تراموا هشت به عنوان منبعی برای مطالعه تجربی

جمع آوری مطالب تحقیق بر اساس مسیر تراموا هشت بود، مسیری که از جهات مختلف یک مقطع از هلسینکی را فراهم می کند. این خط بنا به درخواست شهر هلسینکی انتخاب شد و آنها پیشنهاد کردند مناطق این خط را مطالعه کنیم. (شکل 1 را ببینید). شهر در حال انجام چندین پروژه بزرگ ساختمانی در طول این مسیر تراموا است: ساخت محله های مسکونی کاملاً جدید و مایل به کسب اطلاعات بیشتر در مورد مناطق و هویت آنها از طریق این تحقیق است تا به آنها کمک کند.

خانه در شهری در حال تغییر

خانه می تواند به چیزهای زیادی اشاره کند: هم یک مکان داخلی و هم در فضای باز و هم از نظر فیزیکی و هم در تصاویر ذهنی (Tuan, 2006). احساس و اهمیت خانه با ارزش های افراد مرتبط است و خانه با طیف وسیعی از معانی و تفاسیر در مطالب تحقیق مرتبط است. برخی از پاسخ‌دهندگان محله‌ای که به تازگی ساخته شده را بسیار مورد توجه قرار می‌دهند، در حالی که برخی مکان‌های قدیمی و سنتی را ترجیح می‌دهند. علائم ساییدگی را می توان از نظر زیبایی شناختی یا ناخوشایند در نظر گرفت.

با وجود

نقشه گفتمانی هویت مکان را از طریق زمان و مکان می سازد

در تجزیه و تحلیل خود، نشان داده‌ایم که چگونه می‌توان از نقشه‌برداری گفتمانی در شکل‌گیری هویت مکان در محله‌های مختلف هلسینکی استفاده کرد. به گفته Tuan (2006)، تصویرسازی ذهنی و نوستالژی نقش مهمی در شکل گیری نقشه های گفتمانی ایفا می کنند. در گزیده‌های پاسخ‌دهندگان، خاطرات با تجربیات امروزی در هم می‌آیند. پاسخ دهندگان قدیمی به گذشته نگاه می کنند، جوانان می بینند که شهر جدید برای فرزندانشان ساخته شده است.

هویت مکان شهری تنها در صورتی قابل اعتراض و تغییر است که مردم دائماً در آن حضور داشته باشند

تأملاتی در مورد مطالعه

مواد تجربی این مطالعه محدود است، تنها با هشت خانوار مصاحبه شد، و چهار دفترچه خاطرات برای پر کردن افراد باقی مانده است. با این حال، هدف این مطالعه یافتن نوع هویت‌هایی نیست که بر اساس پاسخ‌های ساکنان ساخته می‌شوند، بلکه نشان دادن این است که چگونه روشی که ارائه می‌کنیم، یعنی نقشه‌برداری گفتمانی، می‌تواند با این نوع مواد تجربی استفاده شود. با این حال، این تحقیق همچنین اطلاعات مفید و مهمی در مورد دیدگاه ساکنان از محله های خانه خود به ما داد.

چه زمانی

نتیجه گیری

این پژوهش به بررسی روش نمایش هویت‌های مکان بر روی نقشه فرهنگی گفتمانی در چارچوب نظری نقشه‌برداری فرهنگی و هویت‌های مکانی می‌پردازد. نقشه گفتمانی به عنوان روشی ارائه می شود که مبتنی بر نقشه برداری فرهنگی و تحلیل گفتمان است و می تواند برای تجزیه و تحلیل تجربیات مکان و مشاهده تجربه فرد در درک مکان مورد استفاده قرار گیرد. نقشه گفتمانی در این مقاله با مصاحبه ها و یادداشت های روزانه به عنوان مواد تجربی مورد آزمون قرار گرفته است که به صورت تحلیل شده است.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.