ولی اله سیف، در بیست و هشتمین همایش سیاستهای پولی و ارزی عنوان کرد: اقتصاد ایران در طول دو سال گذشته در زمینه ثبات قیمتها و رشد اقتصادی عملکرد موفقی داشته است. سال گذشته و برای دومین سال متوالی، نرخ تورم به عنوان معیاری از متوسط رشد هزینههای خانوار در محدوده تکرقمی قرار گرفت. متوسط رشد دوازدهماهه شاخص قیمت بهای کالاها و خدمات مصرفی در سالهای ۱۳۹۵ و ۱۳۹۶ به ترتیب معادل ۹ و ۶/ ۹ درصد بود؛ عملکردی که میتوان گفت در تاریخ اقتصادی چهار دهه گذشته کشور بیسابقه بوده است.رئیسکل بانک مرکزی با بیان اینکه برخلاف روند مثبت شکل گرفته در حوزههای مختلف اقتصادی کشور، بازار ارز در اواخر سال گذشته و نیز ابتدای سال جاری با تلاطماتی مواجه شد، تصریح کرد: بررسیهای صورت گرفته نشان میدهد که ریشه نوسانات ارزی را باید عمدتا در انتظارات شکل گرفته در خصوص آینده روابط مالی و اقتصادی بینالمللی کشور جستوجو کرد.سیف افزود: در پاسخ به شرایط حاصله و در راستای مدیریت انتظارات و حذف فعالیتهای سفتهبازانه، دولت وبانک مرکزی تمهیدات مناسبی را اتخاذ کردند که مهمترین آنها رویکرد جدید به بازار ارز با هدف مدیریت تقاضای ارز و پاسخگویی به متقاضیان واقعی (واردکنندگان) است.
رئیس شورای پول و اعتبار الزامی شدن ثبت سفارش برای کلیه واردات، اصلاح مقررات ارز تخصیصی بابت خرید خدمات از خارج، طراحی و راهاندازی سامانه «نظام یکپارچه معاملات ارزی» (نیما)، تدوین مقررات مربوط به چگونگی برگشت ارز حاصل از صادرات غیرنفتی به چرخه اقتصاد و بازنگری مقررات فعالیت صرافیها را بخشی از اقدامات بانک مرکزی در رویکرد جدید دانست و گفت: در حال حاضر با راهاندازی سامانه نیما، ارز حاصل از صادرات غیرنفتی در اختیار واردکنندگان رسمی قرار میگیرد که این امر به نوبه خود بستر مناسبی را برای پاسخگویی به نیاز واقعی ارز و مقابله با قاچاق فراهم کرده است. براین اساس سامانه نیما ضمن حذف واسطهها بین صادرکنندگان و واردکنندگان، از خروج بدون بازگشت سرمایههای کلان و تامین مالی قاچاق کالا به کشور جلوگیری میکند.
به گفته رئیسکل بانک مرکزی در حال حاضر و با توجه به وجود ذخایر ارزی قابلاعتماد و همچنین تراز مثبت تجاری هیچگونه نگرانی از بابت تامین ارز برای نیازهای واقعی وجود ندارد و با استفاده از سازوکار فعلی قادر خواهیم بود در هر شرایطی منابع ارزی را به نیازهای دارای اولویت به شکل بهینه تخصیص دهیم. البته در صورت افزایش محدودیتها، ارز برای ورود کالاهایی که اولویت ندارند، اختصاص نخواهد یافت. در این راستا هماهنگی و سازگاری میان سیاستهای ارزی و تجاری پیششرط اساسی توفیق سیاستهای اخیر در حوزه بازار ارز خواهد بود.رئیس شورای پول و اعتبار با اشاره به اینکه بانک مرکزی با هدف ثباتبخشی به بازار طلا و ارز، در اواخر سال ۱۳۹۶ نسبت به اجرای طرح پیشفروش سکه در سه مرحله مختلف اقدام کرد، گفت: طی مراحل مختلف مجموعا ۶/ ۷ میلیون قطعه سکه طلا در سررسیدهای مختلف زمانی پیش فروش شد.
سیف با تشریح اقدام بانک مرکزی در بازارسازی اوراق گواهی پیشخرید سکه در بورس اوراق بهادار گفت: این اقدام گام مهم دیگری در راستای اثربخشی بیشتر طرح پیشفروش سکه در ایجاد ثبات در بازار طلا و ارز به شمار میرود. معاملهپذیری اوراق گواهی پیشخرید سکه بهدلیل ابزارسازی در بازار طلا و همچنین هموارسازی عرضه سکه، به تعمیق بازار طلا و نیز تقویت ثبات در این بازار منجر خواهد شد. علاوهبر این، نقدپذیری اوراق گواهی پیشخرید سکه و نیز قابلیت نگهداری سکه خریداری شده به صورت اوراق بهادار و حذف مخاطرات امنیتی نگهداری سکه طلا به صورت فیزیکی، مزایای قابلتوجهی را برای هموطنان عزیز به همراه خواهد داشت.
سیف افزود: در شرایط کنونی، پس از عهدشکنی و خروج یکجانبه آمریکا از برجام، اجرای قراردادها و توافقات مالی به پایبندی و ارائه تضمین توسط دیگر طرفهای برجام بستگی دارد. در این راستا، بانک مرکزی سعی میکند با همکاری طرفهای باقیمانده در برجام، زمینه اجرای برنامههای تدوین شده در زمینههای مالی و بانکی را فراهم آورد. لیکن باید توجه داشت که بهرهمندی از مزایای گشایشهای ایجاد شده، علاوه بر توسعه همکاریهای بینالمللی مستلزم بازنگری در ترتیبات اقتصادی داخلی، اجرای اصلاحات ساختاری و نیازمند انطباق فعالیت شبکه بانکی کشور با استانداردهای بینالمللی است.
رئیسکل بانک مرکزی با توضیح اینکه در پنج سال گذشته مقدمات اجرای اصلاحات ساختاری در نظام بانکی فراهم و پیشرفتهایی نیز در این زمینه حاصل شد گفت: بهعنوان نمونه، در طرح جامع اصلاح نظام بانکی با همکاری سایر دستگاههای مرتبط، اصلاح ترازنامه نهادهای مالی، بهبود نسبتهای نظارتی، تقویت جریان نقد بانکها، رفع انجماد دارایی و کمک به افزایش سرمایه بانکها پیگیری شد. همچنین اقدامات موثری در راستای ساماندهی و انتظام بخشی فعالیت موسسات اعتباری غیرمجاز که سهمی در حدود ۲۵ درصد کل سپردههای شبکه بانکی را در اختیار داشتند و منشأ ایجاد مخاطرات و آسیبهای جدی در بازار پول و ثبات اقتصادی کشور شده بودند، صورت پذیرفت؛ به طوری که در حال حاضر موسسه اعتباری غیرمجاز فعالی در کشور وجود ندارد.
سیف با اشاره به اینکه در زمینه بهروزرسانی استانداردها، قوانین و مقررات نیز تلاش شد شکاف گسترده میان استانداردهای مالی حاکم بر بانکهای ایران و استانداردهای بینالمللی برطرف شود، افزود: بنابراین بانک مرکزی مقرر کرد صورتهای مالی تمام بانکها براساس استاندارد گزارشگری مالی بینالمللی تنظیم شود و حسابرسان بانکها نیز موظف شدند صورتهای مالی را بر اساس این استانداردها، بررسی و تایید کنند. همچنین برای ممانعت از جرائم مالی، بر ارتقای چارچوب مبارزه با پولشویی از طریق بهبود دستورالعملها و خطمشیهای شناسایی دقیق مشتری تاکید شد. فراتر از این موارد، امروز راهبرد بانک مرکزی در خصوص شبکه بانکی، بهبود مولفههای واسطهگری مالی بانکها از طریق توجه به اصول مطروحه در استانداردهای بینالمللی و اجرای آنها است. افزایش نسبت کفایت سرمایه، بهبود مدیریت انواع ریسکهای حوزه پولی و بانکی به خصوص ریسکهای اعتباری، نقدینگی و عملیاتی، رعایت اصول حرفهای حاکمیت شرکتی و همچنین تشکیل واحدهای رعایت در بانکها از جمله مهمترین مولفههای راهبردی بانک مرکزی در شبکه بانکی تلقی میشوند.
رئیس شورای پول و اعتبار منافع حاصل از این اقدامات اصلاحی برای اقتصاد ملی را متناسب با میزان پیشرفتهایی که طی این مدت بهدست آمده، عنوان کرد و گفت: متاسفانه آهنگ اجرای این اصلاحات در برخی از حوزههای پولی و بانکی متناسب با ضرورتهای اقتصاد ملی نبوده است. برای نمونه، بهرغم تلاشهای صورتگرفته در جهت کاهش رشد پایه پولی و نقدینگی، همچنان شاهد رشد بالای کلهای پولی هستیم که تهدیدی برای حفظ و پایداری تورم تکرقمی و همچنین خطری برای ثبات مالی است.سیف افزود: از آنجا که رشد نقدینگی در سالهای گذشته عمدتا از رشد پایه پولی نشات گرفته و بدهی بانکها به بانک مرکزی مهمترین عامل رشد پایه پولی طی سالهای گذشته بوده؛ بنابراین حل مشکلات ساختاری بانکها در قالب اجرای برنامه اصلاح نظام بانکی راهکاری اصولی، برای ساماندهی و انتظامبخشی بدهی بانکها به بانک مرکزی و نیز متناسب کردن نرخ سود اسمی با نرخ تورم تکرقمی و پایدار است.
رئیسکل بانک مرکزی یکی از حوزههای معطل مانده که سرعت اصلاحات نظام بانکی را کند کرده، بهروزرسانی قوانین و مقررات بانکی کشور دانست و گفت: در این حوزه نیاز است ظرفیتهای نظارتی بانک مرکزی متناسب با پیشرفتهای دیگر در بخش مالی توسعه یابد تا خطر بیثباتی مالی در بلندمدت کاهش یابد؛ بنابراین لازم است دستگاههای اجرایی کشور ضمن همکاری با بانک مرکزی، مشارکت بیشتری در اجرای اصلاحات نظام بانکی که تضمینکننده ثبات و رفاه اقتصادی است، داشته باشند. تدبیر اخیر در ایجاد شورایعالی هماهنگی اقتصادی که با هدف همسو ساختن فعالیتهای قوای سهگانه تشکیل شده است میتواند با ایجاد هماهنگی میان کلیه ارکان حاکمیت، انجام اصلاحات ساختاری را تسریع کند.