• منطقه 22 - شهرک گلستان- ساحل شرقی دریاچه چیتگر - برج تجارت لکسون - طبقه 6

48000408 21 98+

info@toseabnieh.ir

شنبه تا پنجشنبه 8 تا 18

انتخاب محل اهمیت دارد. بررسی مراکز خلاق در محیط شهری چک

انتخاب محل اهمیت دارد. بررسی مراکز خلاق در محیط شهری چک

انتخاب محل اهمیت دارد. بررسی مراکز خلاق در محیط شهری چک

خلاصه

هدف این مقاله شناسایی و تجزیه و تحلیل عوامل مؤثر بر انتخاب مکان‌ها و ساختمان‌ها برای استقرار مراکز خلاقانه در محیط شهری جمهوری چک است که در آن صنایع فرهنگی و خلاق نقشه‌برداری شده‌اند (شهرهای نمونه پراگ، برنو، استراوا، پیلسن، اولوموک و زلین). از نظر روش‌شناسی، متن هم در بحث نظری مفهوم کانون‌های خلاق و هم در تحقیقات کیفی در قالب بررسی پرسش‌نامه، مصاحبه‌های نیمه ساختاریافته با مدیریت مرکز خلاق و مشاهده در محل لنگر می‌یابد. نتایج تحقیقات ما تجربه اقتصادهای پیشرفته (مانند آلمان یا اتریش) را تأیید کرده است که مراکز خلاق به طور طبیعی در شهرهای بزرگ قرار دارند، جایی که پتانسیل اقتصادی و اجتماعی-فرهنگی کافی نیز انتظار می رود. با این حال، حتی در شهرهای کوچکتر، دیجیتالی شدن فزاینده و پیشرفت های تکنولوژیکی فشار را برای پر کردن «شکاف» در اقتصاد خلاق افزایش می دهد . صرف نظر از نوع اصلی مرکز خلاق (فضای خلاق، کار مشترک، فضای سازنده)، عوامل کلیدی موثر بر انتخاب سایت هزینه های مالی و سرمایه گذاری هستند، یعنی در درجه اول هزینه های خرید، قیمت اجاره و هزینه های عملیاتی مربوط به مرکز شهر یا خارج از شهر. مکان مرکزی عوامل قوی دیگر عبارتند از زیرساخت های فنی و حمل و نقل، محیط رقابتی، تمرکز مشتریان بالقوه و زیرساخت های اجتماعی (به ویژه نیروی کار جوان و تحصیلکرده). آخرین اما نه کم‌اهمیت، فرسودگی و فرسودگی فضای داخلی و خارجی ساختمان و موقعیت اجتماعی نه تنها محیط اطراف، بلکه منطقه شهر نیز عنصر مهمی به نظر می‌رسد.

معرفی

در بحث آکادمیک در مورد رقابت شهری، تاکید بر اهمیت فزاینده فرهنگ و خلاقیت برای توسعه اقتصادی مد شده است (پک، 2005؛ ایوانز، 2009؛ لاندری، 2012؛ شورای بریتانیا، 2014a). به نظر می رسد هر شهر در جهان دموکراتیک توسعه یافته طرفدار اصطلاح شهر خلاق است و به دنبال ایجاد مجموعه ای از شرایط برای توسعه صنایع فرهنگی و خلاق، سرمایه گذاری در دانشگاه ها و موسسات تحقیقاتی، شبکه سازی و موسسات لابی و ترویج استارت آپ ها است. سدینی و همکاران، 2013؛ ویرانی و مالیم، 2015؛ گیل و همکاران، 2019). تعداد زیادی از رهبران در سطوح محلی بر این باورند که کار اصلی تبدیل شدن به مکانی جذاب تر برای طبقه خلاق است (دووی و همکاران، 2016؛ فلوریدا، 2002؛ کلودوا، 2010؛ لندری، 2012). 1، شکل 2، شکل. 3، شکل. 4، شکل. 5، شکل. 6، شکل. 7)

تأثیر فرهنگ بر توسعه رقابت شهری به طور گسترده توسط محققان مورد بررسی قرار گرفته است (اسکات، 2006؛ کرید، 2007؛ بونتجه و آمسترد، 2009؛ ویرانی و مالم، 2015)، اما تأثیر مراکز خلاق بر شهرهای توسعه یافته، این سوال است. مکان یابی مراکز خلاقیت و شناسایی عوامل مؤثر در انتخاب مکان و ساختمان خاص برای مکان یابی مراکز خلاق هنوز به اندازه کافی مورد توجه قرار نگرفته است.

نویسندگان مقاله حاضر معتقدند یکی از نقش‌های شهرها باید ایجاد شرایط مناسب برای توسعه محیط‌هایی باشد که در آن پتانسیل خلاق بیشتر توسعه یابد و در نتیجه به توسعه قلمرو کمک کند، چه در قالب جذب خلاق. کلاس یا ایجاد مشاغل جدید. با توجه به گستردگی موضوع، توجه به مفهوم کانون های خلاق معطوف شده است که ایده ای است که با مفاهیمی مانند شهر خلاق، اقتصاد خلاق یا صنایع فرهنگی و خلاق مرتبط است (هال، 2000؛ پرت، 2008؛ لویکیت، 2011). .

هدف این مقاله شناسایی، تجزیه و تحلیل و بحث در مورد عوامل موثر بر انتخاب مکان‌ها و ساختمان‌ها برای قرار دادن مراکز خلاقانه در شهرهای منتخب در جمهوری چک (پراگ، برنو، استراوا، پیلسن، اولوموک، زلین) است. این شهرها بر اساس نتایج نقشه برداری از صنایع فرهنگی و خلاق انتخاب شدند. در هر یک از شهرهای فوق، وضعیت موجود، نیازها و روندها مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج اصلی از تمام شهرهای تجزیه و تحلیل شده در انتشارات Piorecký و همکاران خلاصه شد. (2018)، Palaščák و همکاران. (2017)، ژاکوا و همکاران. (2016، 2015)، اسلاچ و همکاران. (2013) یا Němec (2013). بر اساس این تحقیقات نقشه برداری، می توان این شهرها را خلاق تلقی کرد، زیرا در پاسخ به تحقیقات نقشه برداری انجام شده، ابزارهای پشتیبانی برای توسعه محیط خلاق در آنها ایجاد شده است. در پاسخ به این بررسی های نقشه برداری، روشی توسعه یافت که اهمیت صنایع فرهنگی و خلاق، تعریف آنها و فرآیند نقشه برداری را توصیف می کند (Bednář et al., 2016).

در چارچوب هدف ارائه شده، سوالات کلیدی تحقیق زیر شناسایی شدند:

RQ1

آیا تمرکز مراکز خلاق در جمهوری چک در درجه اول به اندازه جمعیت شهر و قدرت اقتصادی و پتانسیل اجتماعی-فرهنگی آن بستگی دارد؟

RQ2

مهم ترین شرایط و عوامل موثر بر مدیریت در هنگام انتخاب مکان برای یک هاب خلاق چیست؟

RQ3

مهم ترین عوامل موثر بر مدیریت در هنگام انتخاب ساختمان برای قرار دادن هاب خلاق چیست؟

قطعات بخش

پیش زمینه نظری

در طول دهه گذشته، اصطلاح “هاب” در بخش ها و سازمان های مختلف به عنوان یک روش جایگزین جدید برای سازماندهی کار ظهور کرده است. هاب به یک ایده فراگیر تبدیل شده است که متضمن ترکیبی از استعدادها، رشته ها و مهارت های پویا متنوع برای تقویت نوآوری است (Dovey et al., 2016). اصطلاح هاب معمولاً برای سال‌ها استفاده می‌شود، اما هاب‌های خلاق پدیده‌ای نسبتاً جدید هستند، به‌ویژه در محیط جمهوری چک (Kloudová، 2009؛ Cikánek، 2013، Slach et al.، 2013).

روش شناسی

هدف اصلی این تحقیق شناسایی، تجزیه و تحلیل و ارزیابی عوامل موثر بر انتخاب مکان برای قرار دادن هاب در شهرهای منتخب جمهوری چک بود که در آن نقشه برداری از صنایع فرهنگی و خلاق انجام شده است. توجه به شهرهای پراگ، برنو، استراوا، پیلسن، اولوموک و زلین معطوف شد، جایی که می‌توان نه تنها با داده‌ها و اطلاعات مرتبط، بلکه با محیط خلاق از قبل کار کرد. این کاملا بود

نتایج

بیشترین تعداد مراکز خلاق به طور طبیعی در شهرهای بزرگ اروپایی (اغلب پایتخت ها) متمرکز است، جایی که نیروی کار تحصیل کرده و ماهر، زیرساخت های فنی و حمل و نقل خوب، رقابت طبیعی و پشتیبانی تجاری، و محیط خلاق و فرهنگی پیچیده و پیشرفته وجود دارد. تحقیقات نشان داده است که تمرکز واقعی مراکز خلاق در جمهوری چک در درجه اول به اندازه جمعیت شهر و قدرت اقتصادی و فرهنگی-اجتماعی آن بستگی دارد.

بحث و نتیجه گیری

تحقیقات نشان داده است که بیشترین تعداد هاب های خلاق، صرف نظر از نوع هاب، در شهرهای بزرگ متمرکز شده اند و مانند اقتصادهای پیشرفته، بیشترین تعداد هاب در جمهوری چک در پایتخت است. برنو (400 هزار نفر) و استراوا (300 هزار نفر) پس از کلان شهر پراگ با 1.3 میلیون نفر در رتبه بندی قرار دارند. این یافته‌های هال (2000) را تأیید می‌کند، که در تحقیقات خود بیان می‌کند که طبقه خلاق و شرکت‌ها در صنایع خلاق هستند.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.