• منطقه 22 - شهرک گلستان- ساحل شرقی دریاچه چیتگر - برج تجارت لکسون - طبقه 6

48000408 21 98+

info@toseabnieh.ir

شنبه تا پنجشنبه 8 تا 18

اندازه گیری انعطاف پذیری اقتصادی بلایای طبیعی

اندازه گیری انعطاف پذیری اقتصادی بلایای طبیعی

اندازه گیری انعطاف پذیری اقتصادی بلایای طبیعی

خلاصه

در سال‌های اخیر، مطالعه تاب‌آوری سیستم‌های منطقه‌ای و محلی به موضوعی پرطرفدار در رابطه با افزایش شوک‌های اقتصادی، اجتماعی و زیست‌محیطی تبدیل شده است. علیرغم اینکه چارچوب نظری از طریق تعاریف و تحقیقات تجربی غنی شده است، هنوز مطابقت در اندازه گیری وجود ندارد. هدف این مقاله گسترش بحث تاب آوری اقتصادی منطقه ای در مواجهه با بلایای طبیعی از طریق ایجاد شاخص های مقاومت و احیا برای استان های ژاپنی آسیب دیده از زلزله های بزرگ است. این اقدامات ممکن است به شناسایی تغییرات در اشتغال به دلیل وقوع یک شوک طبیعی کمک کند.

معرفی

از زمان تحقیقات اولیه در اکولوژی در دهه 1970 (هولینگ، 1973)، مطالعات متعددی به درک انعطاف پذیری سیستم های اقتصادی علاقه مند شده اند. هدف آنها این بوده است که توضیح دهند چرا برخی از مناطق و شهرها می توانند بهتر با شوک ها کنار بیایند، با توجه خاص به عوامل متقابل و چندگانه پاسخ آنها (فینگلتون، گرتسن، و مارتین، 2012؛ هالگات، 2014؛ هیل و همکاران، 2012).

علیرغم این واقعیت که چگونگی اندازه گیری تاب آوری اقتصادی هنوز یک سوال بسیار مورد بحث است، کار اصلی مارتین (2012) به موضوع اندازه گیری شاخص های بهبود و مقاومت پرداخته است تا حساسیت مناطق به شوک ها و توانایی آنها در واکنش و واکنش را ارزیابی کند. بازگرداندن سطح قابل قبول رشد. با این حال، با تحلیل تحقیقات تجربی در مورد تاب‌آوری اقتصادی مناطق، آن‌چه به‌وجود آمده است، تمایل به بررسی شوک‌های اقتصادی است که در بررسی روابط بین تاب‌آوری، بلایای طبیعی و تغییرات اقتصادی کم‌توجه شده است. ادبیات نشان می دهد که تحقیقات بر اساس تأثیر اقتصادی بلایای طبیعی یک زمینه جدید است و این مطالعات حتی زمانی که واحد تحلیل به سطوح منطقه ای و شهری محدود می شود کمتر است (Lazzaroni & van Bergeijk, 2014).

با توجه به این بازتاب، هدف این مقاله بزرگ‌تر کردن بحث تاب‌آوری اقتصادی منطقه در مواجهه با بلایای طبیعی از طریق ایجاد شاخص‌های مقاومت و بهبود است. این مقاله با تمرکز بر مورد زمین لرزه های بزرگ رخ داده در ژاپن، تلاش می کند تا تغییرات اشتغال را که در نتیجه رویداد لرزه ای رخ داده است، شناسایی کند.

مقاله به شرح زیر سازماندهی شده است. بخش 2 به بحث در مورد تعاریف و اندازه گیری تاب آوری با تمرکز بر بلایای طبیعی اختصاص دارد. بخش 3 روش شناسی توسعه یافته توسط مارتین (2012) را برای اندازه گیری انعطاف پذیری اقتصادی منطقه ای توصیف می کند و نشان می دهد که چگونه این امر در ادبیات اخیر تکامل یافته است. بخش 4 ارتباط موضوع را روشن می کند و داده ها و روش بکار رفته برای تجزیه و تحلیل انعطاف پذیری اقتصادی استان های ژاپن در مواجهه با زلزله را مورد بحث قرار می دهد. بخش 5 نتایج اولیه را معرفی می کند. در نهایت، بخش 6 برخی از اظهارات و بینش های پایانی را به تحقیقات آینده در مطالعه رابطه بین تاب آوری اقتصادی و شوک های طبیعی ارائه می دهد.

قطعات بخش

تاب آوری و بلایای طبیعی: بحث نظری و کاربردهای تجربی

در طول دهه‌های گذشته، بسیاری از محققان تلاش کرده‌اند تا چارچوب نظری تاب‌آوری را ایجاد کنند که به این موضوع با تعدادی از مسائل اختصاص داده شده است تا مرزهای تعاریف را محدود کرده و ابهام را محدود کند (مارتین و سانلی، 2015؛ پرات، 2015؛ رز، 2004؛ ساساکی، 2010؛ وانلو، 2015). در مطالعات جغرافیای اقتصادی تکاملی، محققان یک تاب آوری تطبیقی ​​جدید را تئوری کرده اند که شامل «ظرفیت یک اقتصاد منطقه ای برای پیکربندی مجدد، یعنی سازگاری با ساختار آن (شرکت ها،

مقاومت و شاخص های بهبودی

کار اصلی مارتین (2012) چهار بعد را توصیف می کند که با تاب آوری اقتصادی مناطق مطابقت دارد: مقاومت، بازیابی، جهت گیری مجدد و تجدید. نویسنده دو شاخص ساده را به منظور ارزیابی توانایی مناطق در مقاومت در برابر شوک های رکودی و بهبود در سناریوی پس از رکود پیشنهاد می کند.

شاخص مقاومت یا شاخص حساسیت به عنوان تغییر اشتغال در منطقه نسبت به تغییر در سطح ملی در دوره شوک محاسبه می شود. کمک می کند تا

داده ها

مرکز تحقیقات اپیدمیولوژی بلایای طبیعی (CRED) بلایای طبیعی را به عنوان یک رویداد غیرقابل پیش‌بینی و ناگهانی تعریف می‌کند که بر ظرفیت‌های محلی تأثیر می‌گذارد که باعث خسارات، تخریب و رنج انسانی زیاد می‌شود و نیاز به کمک از سطوح ملی یا بین‌المللی دارد.

درک پیامدهای بلایای طبیعی بر حوزه اقتصادی نظام های اجتماعی یک زمینه نسبتاً جدید است (نوی، 2009). با این حال، اگر به داده‌های مربوط به بلایای طبیعی که در اطراف رخ داده است نگاه کنیم، شگفت‌انگیز به نظر می‌رسد

نتایج و بحث

با استفاده از مدل توضیح داده شده در بخش‌های قبلی، ما شاخص‌های مقاومت و بازیابی را برای زمین‌لرزه‌های بزرگی که بین سال‌های 2003 و 2008 استان‌های ژاپن را لرزاند، محاسبه کرده‌ایم. ما چنین شاخص‌هایی را برای 10 استان که در آن 5 زمین‌لرزه بزرگ رخ داده است، ارزیابی کرده‌ایم. مقادیر مقاومت و بازیابی در جدول 3 نشان داده شده است.

تجزیه و تحلیل اولیه شاخص ها نشان می دهد که کمترین مقدار برای شاخص مقاومت متعلق به استان ایواته (0.9589) و بالاترین آن متعلق به واکایاما است.

نتیجه گیری

این مقاله بر تجزیه و تحلیل مقاومت و بازیابی استان های ژاپن به منظور شناسایی تاب آوری در پاسخ به زلزله های بزرگ رخ داده در کشور بین سال های 2003 و 2008 تمرکز دارد. ما دو اقدام را بر اساس نسخه اصلاح شده مقاومت و بازیابی فاگیان و همکاران پیشنهاد کرده ایم. . (2018). پس از تجزیه و تحلیل ادبیات انعطاف‌پذیری و اندازه‌گیری شاخص‌های مقاومت و بهبود، ساخت روش‌شناسی خود را مورد بحث قرار داده‌ایم. نتایج برجسته شده است

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.