• منطقه 22 - شهرک گلستان- ساحل شرقی دریاچه چیتگر - برج تجارت لکسون - طبقه 6

48000408 21 98+

info@toseabnieh.ir

شنبه تا پنجشنبه 8 تا 18

بررسی گرایش گردشگران به میراث فرهنگی ناملموس (مطالعه موردی: اصفهان، ایران)

بررسی گرایش گردشگران به میراث فرهنگی ناملموس (مطالعه موردی: اصفهان، ایران)

بررسی گرایش گردشگران به میراث فرهنگی ناملموس (مطالعه موردی: اصفهان، ایران)

خلاصه

تمدن بشری مجموعه ای از دستاوردهای مادی و غیر مادی است که هیچ یک بدون دیگری به وجود نیامده است. میراث فرهنگی ناملموس و میراث معنوی بخشی از دستاوردهای تمدن های بشری است که به آنها هویت می بخشد. اصفهان شهری است که به خاطر جاذبه‌های فرهنگی ملموسش مانند معماری اسلامی، صنایع دستی، کاخ‌ها، باغ‌های ایرانی و… شناخته می‌شود، اما میراث فرهنگی ناملموس زیادی دارد که گردشگران با آن آشنا نیستند و به‌عنوان یک جاذبه گردشگری محسوب نمی‌شود. هدف این مقاله بررسی میراث فرهنگی ناملموس شهر اصفهان (ایران) به عنوان یک جاذبه جدید گردشگری است. علاوه بر این، این تحقیق سه هدف عمده دارد: 1) بررسی گرایش گردشگران به میراث ناملموس. 2) سنجش آگاهی گردشگران از میراث ناملموس. و 3) تعیین اولویت جاذبه ها و فعالیت های میراث ناملموس از دیدگاه گردشگران داخلی. بر اساس نتایج این پژوهش می توان نتیجه گرفت که گردشگران داخلی با مفهوم میراث فرهنگی ناملموس آشنایی ندارند. اما گردشگران به جاذبه‌ها و فعالیت‌های میراث ناملموس به ویژه در طبخ و چشیدن غذاهای محلی، تهیه و چشیدن شیرینی‌های محلی، طب سنتی و گیاهان دارویی و کسب سطح مشخصی از مهارت در تولید صنایع دستی سنتی علاقه مند هستند.

معرفی

میراث فرهنگی ناملموس (ICH) در کنوانسیون سال 2003 یونسکو به این صورت تعریف شده است: «عملکردها، بازنمایی ها، بیان ها، دانش ها، مهارت ها – و همچنین ابزارها، اشیاء، مصنوعات و فضاهای فرهنگی مرتبط با آن ها – که جوامع، گروه ها و در برخی موارد. افراد به عنوان بخشی از میراث فرهنگی خود شناخته می شوند. بر این اساس، واژه میراث فرهنگی ناملموس به سنت‌ها و بیان شفاهی، هنرهای نمایشی، شیوه‌های اجتماعی، آیین‌ها و رویدادهای جشن، دانش و شیوه‌های مربوط به طبیعت و جهان و صنایع دستی سنتی اشاره دارد (یونسکو، 2003؛ ون زانتن، 2004). میراث فرهنگی ناملموس از نسل‌های گذشته به نسل‌های حال و آینده منتقل می‌شود و پیوسته توسط جوامع و گروه‌ها در پاسخ به محیط، طبیعت و تاریخ خود بازآفرینی می‌شود. به گفته برخی از نویسندگان (گونزالس، 2008؛ لنزرینی، 2011؛ ​​رابرتسون، 2009؛ شاهی و خورشید، 2013؛ اسموکا، 2016) ICH حس هویت را برای جوامع به ارمغان می آورد.

در سال 2015، روز جهانی گردشگری موضوع “یک میلیارد گردشگر، یک میلیارد فرصت” را برجسته کرد – موضوعی که باید برای ظهور جاذبه‌ها، فعالیت‌ها و تجربیات جدید خلاق محقق شود. این مطالعه سعی دارد ICH را به عنوان یک محصول جدید گردشگری شناسایی کند و در این راستا نیاز به ارزیابی روند گردشگران به عنوان مشتری است. نوولی (2005) مطالعات مکان و مخاطب را برای ترویج یک محصول جدید گردشگری در یک مقصد برجسته کرد و رابطه بین طرف تقاضا و عرضه را نشان داد. از آنجایی که بین تقاضا و عرضه رابطه وجود دارد، تقاضای گردشگری باید مورد مطالعه قرار گیرد تا بتوان ICH را به عنوان یک محصول گردشگری شناسایی کرد. علاوه بر این، قبل از وارد کردن ICH به بازار، باید مطالعاتی انجام شود که آیا گردشگران از آن استقبال می کنند یا خیر، آیا گردشگران آگاهی کافی از محصولات دارند و کدام محصولات فرعی برای آنها جذاب تر است.

از این رو، هدف اصلی این مطالعه بررسی ICH اصفهان، ایران به عنوان یک جاذبه گردشگری است. همچنین هدف این مقاله بررسی گرایش و آگاهی مخاطبان (گردشگران داخلی به عنوان مهمترین مشتریان این بازار) نسبت به ICH در اصفهان است.

قطعات بخش

بررسی ادبیات

Kirshenblatt-Gimmblett (1998) معتقد بود که میراث در واقع شیوه جدیدی از تولید فرهنگی است که به شیوه های در حال مرگ زندگی، اقتصادها و مکان ها زندگی دوم می بخشد. پکهام (2003) خاطرنشان کرد که میراث دارای دو معنای مرتبط است: 1) با گردشگری و مکان‌های مورد علاقه تاریخی که برای ملت حفظ شده‌اند مرتبط است. 2) برای توصیف مجموعه ای از ارزش های مشترک و خاطرات جمعی استفاده می شود. قابل ذکر است که سیاست و اقتصاد دو رکن ارزش افزوده هستند

مطالعه موردی

ایران به عنوان یک مقصد فرهنگی شامل میراث فرهنگی ملموس و ناملموس شناخته می شود. نان مسطح و فرهنگ به اشتراک گذاری. عيد نوروز؛ آیین های قالیشویان مشهد اردهال در کاشان; نقالی، داستان سرایی نمایشی ایرانی. مهارت های سنتی ساخت و دریانوردی قایق های لنج ایرانی در خلیج فارس; موسیقی بخشی های خراسان; آیین پهلوانی و زورخانه ای; هنر نمایشی آیینی تعزیه ( http://www.aparat.com/v/2sYMX ); مهارت های سنتی قالی بافی در فارس;

روش شناسی

روش تحقیق شامل تحقیق کمی است. مرحله اول شامل بررسی ادبیات گسترده میراث ناملموس و گردشگری بود. هدف اصلی این پژوهش، بررسی گرایش گردشگران داخلی به سمت توسعه میراث ناملموس در اصفهان، ایران است. برای دستیابی به این هدف، دو سوال تحقیق و چهار فرضیه مطرح شد:

  • Q1آیا گردشگران داخلی با میراث فرهنگی ناملموس اصفهان آشنایی دارند؟
  • Q2آیا گردشگران علاقه مند هستند

نتایج

همانطور که قبلاً ذکر شد، در مجموع 400 پرسشنامه بین گردشگران داخلی در مرکز شهر، بناهای تاریخی و مکان‌های تاریخی و هتل‌هایی که بیشترین گردشگران در آنها یافت می‌شوند، توزیع شد. پس از حذف پاسخ های غیرقابل استفاده از پرسشنامه های تکمیل شده، 385 پاسخ برای تجزیه و تحلیل داده ها کدگذاری شد. آلفای کرونباخ 0.853 است که سطح بالایی از قابلیت اطمینان را نشان می دهد. آمار توصیفی برای تعیین ویژگی های نمونه و مقایسه میانگین ها و انحراف معیار محاسبه شد

نتیجه

مشارکت گردشگری با ICH شامل فرصت ها و چالش هایی است. گردشگری ممکن است کالایی برای فرهنگ باشد. با این حال، در دهه‌های اخیر، بخش گردشگری توجه ویژه‌ای به ICH داشته است، که نه تنها هویت جامعه محلی را ترویج می‌کند (گونزالس، 2008؛ لنزرینی، 2011؛ ​​رابرتسون، 2009؛ شاهی و خورشید، 2013؛ اسموکا، 2016) بلکه معنا می‌بخشد. و ارزش برای مکان ها و جاذبه های گردشگری (رابرتسون، 2009). علاوه بر این، ICH می تواند ابزاری برای تفسیر در گردشگری باشد (دیکن، 2004) و می تواند

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.