• منطقه 22 - شهرک گلستان- ساحل شرقی دریاچه چیتگر - برج تجارت لکسون - طبقه 6

48000408 21 98+

info@toseabnieh.ir

شنبه تا پنجشنبه 8 تا 18

برساخت رسانه­ اي رويدادها و خاكستري شدن ذهن

برساخت رسانه­ اي رويدادها و خاكستري شدن ذهن

برساخت رسانه­ اي رويدادها و خاكستري شدن ذهن

امري كه  در چند سال اخير بيش از همه بواسطة گسترش و نفوذ راديكال رسانه­ هاي صوتي و تصويري در زندگي روزمره اتفاق افتاده است. مي­توان ادعا كرد كه از نظر حضور رسانه­ ها، امروزه ديگر تفاوتي بين شهر و روستا وجود ندارد و رسانه­ ها همه­ جا حاضرند. نتيجة اين رسوخ همه جايي، اشباع ذهن مخاطبان از سوي رسانه­ ها با اخبار بازنمايي مربوط به مسائل گوناگون است. مسائلي مثل بحران محيط زيست، ظهور داعش و . . ..  واقعيت آن است كه در وضعيت كنوني آنچنان اين موضوعات و مسائل از رسانه­ هاي متنوع پخش و بازنمايي مي­شود كه «اثرش تبديل به واكسني شده كه ديگر عمل نمي­كند».  به عبارت ديگر، رسانه­ ها با پخش پي در پي اخبار از آن حساسيت زدايي مي­كنند و چون هر روزه تكرار مي­شود، اذهان عمومي ديگر به آن عادت كرده است. در اين وضعيت شاهد آن چيزي هستيم كه اصحاب مكتب انتقادي از آن تحت عنوان كميت سازي ياد مي­ كنند(كرايب، 1385) يعني وضعيتي كه در آن براي افزايش حساسيت مخاطبان به آماري و عددي كردن رويدادها توسل مي­ جويند.  بنابراين در اين وضعيت ديگر براي مثال نفس كشته شدن  حتي يك نفر و دلالت­ هاي اجتماعي و فرهنگي آن اهميت خود را از دست مي­ دهد و مسئله تنها هنگامي از سوي مخاطبان مهم تلقي مي­گردد كه آمار كشته شدگان رقم بيشماري باشد و يا اينكه نفس پديدة داعش، ماهيت آن و ريشه­ هاي اجتماعي و فرهنگي ظهور آن، به پخش تصاويري وحشيانه و غير انساني تقليل پيدا مي­كند و رورز به روز براي تحريك ذهن افراد نياز به پخش صحنه­ هاي شنيع­ تر و دلخراش تري است. مسايل مربوط به محيط زيست و . . .  به تدريج تابع همين منطق مي­گردد. بطوريكه صرف سوختن يك درخت ديگر اهميت ندارد، بلكه مسئله هنگامي مهم است كه حجم زيادي از جنگل­ها، رودخانه­ ها و . . . تخريب گردد و هرچه اين مقدار بيشتر باشد، مسئله حايز اهميت بيشتري است. در اينجا، نكتة مهم آن است كه به جاي اهميت دال، مدلول قضيه است كه اهميت دارد و آن كشته شدن افراد، تخريب محيط زيست يا افزايش بي خانماني نيست، بلكه نبرد رسانه­ ها بر سر كالايي كردن رويدادهاي سياسي، اجتماعي، فرهنگي و محيطي و جذب مخاطب بيشتر است تا لايك بيشتري بخورند، بازديد كنندة بيشتري داشته باشند و در نتيجه در ميدان بازار موفقيت بيشتري كسب كنند.

 

منابع:

-زيمل، گئورگ(1372)، كلانشهر و حيات ذهني، ترجمه يوسف اباذري، در نشريه مطالعات جامعه شناختي، شماره 2، صص 53-66

– كرايب، يان(1385)، نظرية اجتماعي مدرن، ترجمه عباس مخبر، تهران، نشر آگه

 
ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.