امري كه در چند سال اخير بيش از همه بواسطة گسترش و نفوذ راديكال رسانه هاي صوتي و تصويري در زندگي روزمره اتفاق افتاده است. ميتوان ادعا كرد كه از نظر حضور رسانه ها، امروزه ديگر تفاوتي بين شهر و روستا وجود ندارد و رسانه ها همه جا حاضرند. نتيجة اين رسوخ همه جايي، اشباع ذهن مخاطبان از سوي رسانه ها با اخبار بازنمايي مربوط به مسائل گوناگون است. مسائلي مثل بحران محيط زيست، ظهور داعش و . . .. واقعيت آن است كه در وضعيت كنوني آنچنان اين موضوعات و مسائل از رسانه هاي متنوع پخش و بازنمايي ميشود كه «اثرش تبديل به واكسني شده كه ديگر عمل نميكند». به عبارت ديگر، رسانه ها با پخش پي در پي اخبار از آن حساسيت زدايي ميكنند و چون هر روزه تكرار ميشود، اذهان عمومي ديگر به آن عادت كرده است. در اين وضعيت شاهد آن چيزي هستيم كه اصحاب مكتب انتقادي از آن تحت عنوان كميت سازي ياد مي كنند(كرايب، 1385) يعني وضعيتي كه در آن براي افزايش حساسيت مخاطبان به آماري و عددي كردن رويدادها توسل مي جويند. بنابراين در اين وضعيت ديگر براي مثال نفس كشته شدن حتي يك نفر و دلالت هاي اجتماعي و فرهنگي آن اهميت خود را از دست مي دهد و مسئله تنها هنگامي از سوي مخاطبان مهم تلقي ميگردد كه آمار كشته شدگان رقم بيشماري باشد و يا اينكه نفس پديدة داعش، ماهيت آن و ريشه هاي اجتماعي و فرهنگي ظهور آن، به پخش تصاويري وحشيانه و غير انساني تقليل پيدا ميكند و رورز به روز براي تحريك ذهن افراد نياز به پخش صحنه هاي شنيع تر و دلخراش تري است. مسايل مربوط به محيط زيست و . . . به تدريج تابع همين منطق ميگردد. بطوريكه صرف سوختن يك درخت ديگر اهميت ندارد، بلكه مسئله هنگامي مهم است كه حجم زيادي از جنگلها، رودخانه ها و . . . تخريب گردد و هرچه اين مقدار بيشتر باشد، مسئله حايز اهميت بيشتري است. در اينجا، نكتة مهم آن است كه به جاي اهميت دال، مدلول قضيه است كه اهميت دارد و آن كشته شدن افراد، تخريب محيط زيست يا افزايش بي خانماني نيست، بلكه نبرد رسانه ها بر سر كالايي كردن رويدادهاي سياسي، اجتماعي، فرهنگي و محيطي و جذب مخاطب بيشتر است تا لايك بيشتري بخورند، بازديد كنندة بيشتري داشته باشند و در نتيجه در ميدان بازار موفقيت بيشتري كسب كنند.
منابع:
-زيمل، گئورگ(1372)، كلانشهر و حيات ذهني، ترجمه يوسف اباذري، در نشريه مطالعات جامعه شناختي، شماره 2، صص 53-66
– كرايب، يان(1385)، نظرية اجتماعي مدرن، ترجمه عباس مخبر، تهران، نشر آگه