• منطقه 22 - شهرک گلستان- ساحل شرقی دریاچه چیتگر - برج تجارت لکسون - طبقه 6

48000408 21 98+

info@toseabnieh.ir

شنبه تا پنجشنبه 8 تا 18

ده تن از بهترین معماران ایرانی

ده تن از بهترین معماران ایرانی

ده تن از بهترین معماران ایرانی

 

مقدمه

 

حتما شما هم این ضرب المثل را زیاد شنیده اید که می گویند هنر نزد ایرانیان است و بس. کیست که این سخن را نشنیده باشد؟ از ایرانیان در طول تاریخ همواره با نام مردمانی هنردوست و هنرمند یاد شده است. چنانچه بخواهیم شمار هنرمندان ایرانی را که آثاری ارزشمند از خود به جای گذاشته اند درآوریم لیستی بلند بالا تهیه خواهد شد. اما هنر معماری در این بین رنگ و بوی دیگری دارد. بهترین معماران ایرانی شمار کمی ندارند و این موضوع نشان از ذوق و عشق بی پایان ایرانیان به هنر معماری دارد. آثار تاریخی و فرهنگی به جای مانده از دوران مختلف تاریخ در ایران نشان از این دارد که معماران خوش ذوق و هنرمند ایرانی تا چه در این زمینه سرآمد بوده اند. اما این چرخه هرگز متوقف نشد. ظهور معماران نوآور و خوش قریحه ی ایرانی در تمام ادوار تاریخ آثار برجسته ی هنری زیادی را نه تنها در ایران بلکه در جای جای دنیا به نمایش در آورده. در ادامه قصد داریم ده تن از بهترین معماران ایرانی را معرفی کنیم. بنابراین اگر می خواهید با معماران مشهور ایرانی آشنا شوید در ادامه ما را همراهی کنید.

مطالعه بیشتر در رابطه با  تاریخچه و سوابق نمای ساختمان در معماری ایرانی

۱٫ فرشید موسوی

بانو فرشید موسوی یکی از معماران مشهور و برجسته ی ایرانی می باشد که در دانشگاه هاروارد آمریکا مقام استادی در حوزه رشته معماری را دارا هستند. ایشان اصالتا اهل شهر شعر و ادب پارسی؛ شیراز می باشند و تحصیلات خود در رشته معماری را در دانشگاه کینگز لندن به پایان رسانده اند. پروفسور فرشید موسوی یکی از داوران جایزه معماری آقاخان می باشند و سابقه ی هنری پر باری دارند.

یکی از شناخته شده ترین آثار بانو فرشید موسوی را می توان طراحی معماری ترمینال بین المللی یوکوهاما دانست. با تماشای معماری این ترمینال به خوبی می توانید سبک و سیاق فکری این معمار برجسته را دریابید. سبک معماری این ترمینال به سبک ژاپنی می باشد و دارای یک طرح فوق العاده خلاقانه و منحصر به فرد می باشد. یکی دیگر از شاهکارهای این معمار برجسته را می توان برج مسکونی معروف او در کشور فرانسه دانست. این برج یازده طبقه ای دارای صفحات چرخان می باشد و دارای چشم اندازی زیبا به ساحل و تراس هایی وسیع و دلباز می باشد. اگر می خواهید شهرت و توانمندی این بانو معمار مشهور ایرانی توانا را بیشتر درک کنید باید گفت که او طراح دکوراسیون فروشگاه همسر دیوید بکهام بوده است.

 

بهترین معماران ایرانی -ترمینال یوکوهاما اثری از بانو فرشید موسوی آریاز دیزاین

ترمینال یوکوهاما اثری از بانو فرشید موسوی

 

۲٫ لیلا عراقیان

بسیار بعید است که دست کم برای یک بار نام پل طبیعت را نشنیده باشید. اگر مشتاق هستید بدانید که طراح و معمار این پل زیبا چه کسی بوده است باید گفت که یکی از بهترین معماران ایرانی به نام بانو لیلا عراقیان این پل زیبا را طراحی نموده. این معمار مشهور ایران مدرک تحصیلی خود را از دانشگاه بریتیش کلمبیا در کانادا اخذ نموده و به زیباترین شکل ممکن پل طبیعت را خلق کرده.

یکی از مهمترین نکاتی که بانو لیلا عراقیان در طراحی پل طبیعت به کار بسته است توجه ویژه به مسائل زیست محیطی و احترام به محیط زیست است. بنابراین طرح ایشان یکی از طرح های سازگار با محیط زیست نیز محسوب می شود. همه ی ما به خوبی می دانیم که دنیای امروز نیازمند طرح های بیشتری ست که سازگار با محیط زیست باشد. پل طبیعت در بین تعداد زیادی از آثار برجسته ی معماری در یک مسابقه که در نیویورک آمریکا برپا شد جزو ۵ انتخاب اول قرار گرفت و موفق به اخذ جایزه شد. جوایزی همچون خشت طلایی و جایزه معماری آقاخان نیز نصیب این طراحی منحصر به فرد و هنرمندانه شده است.

 

خالق پل طبیعت لیلا عراقیان آریاز دیزاین

خالق پل طبیعت لیلا عراقیان یکی از بهترین معماران ایرانی زن است

مطالعه بیشتر در رابطه با  بهترین ساختمان های طراحی شده در جهان

۳٫ علی اکبر صارمی

شادروان علی اکبر صارمی از بهترین معماران ایرانی بود که در طول حیات خود افتخارات زیادی را به بار آورد. ایشان بخشی از دوران تحصیل خود را در تهران و بخشی دیگر را در آمریکا سپری نمودند و در نهایت بعد از دریافت مدرک دکترای خود از دانشگاه پنسیلوانیا راهی ایران شده و یک دفتر معماری را تاسیس کردند. نام دفتر معماری ایشان دفتر مشاوره تجیر نام گرفت. استاد صارمی سابقه ی تدریس در برترین دانشگاه های ایران را داشتند و همچنین پروژه هایی چون طراحی سفارت ایران، طراحی ساختمان شورای شهر مشهد و تالار شهر کرمانشاه را در کارنامه کاری خود به ثبت رسانده اند.

 

۴٫ بهرام شیردل

اگر بخواهیم لقب رهبر معماری ایران را به یکی از اساتید حوزه معماری بدهیم بی شک بهرام شیردل همان کسی است که این لقب را تصاحب خواهد کرد. ایشان که متولد سال ۱۳۳۳ می باشند تحصیلات خود را در تورنتو و بعد در میشیگان به اتمام رساندند. ایشان به دلیل اجرای پروژه های متعدد بین المللی یکی از مشهور ترین و بهترین معماران ایرانی در سطح جهان می باشد.

کتابخانه اسکندریه در کشور مصر، میدان ژاک کارتیه در کانادا، اجرای چندین و چند پروژه در چین و ژاپن و همچنین موزه ملی اسکاتلند از جمله پروژه های معروف بین المللی ایشان می باشد.

پروژه های داخلی ایشان نیز به اندازه پروژه های بین المللی شان معروف و معتبر می باشد. از جمله این پروژه ها می توان به توسعه ی طراحی حرم حضرت معصومه در قم، ساختمان مرکز بانک توسعه صادرات ایران، فرودگاه امام و مجموعه های تفریحی متعدد در کیش اشاره کرد.

 

کتابخانه اسکندریه مصر اثر بهرام شیردل

کتابخانه اسکندریه مصر اثر بهرام شیردل

 

۵٫ نکتار پاپازیان

یکی از بهترین معماران ایرانی نکتار پاپازیان می باشد که عنوان اولین بانوی فارغ التحصیل در رشته ی معماری از دانشگاه تهران را به خود اختصاص داده است. ایشان که اصالتا اهل اراک هستند تحصیلات خود را در حوزه ی معماری در پاریس به اتمام رساندند و حدود ده سال در این شهر اقامت داشتند. در طی این مدت پروژه های معماری زیادی را در دست گرفتند و به موفقیت به اتمام رساندند. از جمله معروف ترین پروژه های ایشان می توان به طراحی دانشگاه جندی شاپور، طراحی ساختمان گمرک آستارا و طراحی دانشگاه تبریز اشاره کرد.

 

۶٫ حسین امانت

حسین امانت یکی از معماران خوش قریحه ی کاشانی می باشد که در سنین کم به موفقیت های درخشانی در حوزه ی معماری دست پیدا کرد و یکی از شاخصه هایی که ایشان را بدان می شناسند پیوند دادن روح معماری غرب و شرق است. ایشان بعد از فارغ التحصیلی در مسابقه ای به منظور ارائه ی یک نماد از ایران مدرن شرکت نمودند و موفق به کسب رتبه ی اول شدند. شاید بزرگ ترین و معروف ترین اثر ایشان را بتوان با افتخار برج آزادی نامید.

ایشان در حال حاضر در کانادا سکونت دارند و پروژه های معماری زیادی را در خارج از شکور به اتمام رسانده اند. طراحی دانشگاه شریف، معماری ساختمان میراث فرهنگی و طراحی شهرک تفریحی دریا کنار از شاهکارهای ایشان می باشد.

 

حسین امانت خالق و طراح برج آزادی

حسین امانت خالق و طراح برج آزادی

 

۷٫ داریوش بوربور

می خواهید بدانید پدر شهرسازی نوین در ایران کیست؟ بی شک نامی جز نام داریوش بوربور را نخواهید شنید. ایشان یکی از معماران حرفه ای و خوش قریحه ی ایرانی می باشند که شورای عالی شهرسازی را در ایران بنا کردند و برای سال های سال طرح های جامعی را ارائه دادند. این طرح ها در شهرهایی همچون نوشهر، چالوس، آبادان و خرمشهر پیاده سازی شده است. اگر بخواهیم شاخص ترین طراحی داریوش بوربور را معرفی کنیم باید به طرح های ارائه شده جهت نوسازی حرم حضرت رضا علیه السلام اشاره کنیم.

این معمار مشهور ایرانی نه تنها در حوزه ی معماری بلکه در حوزه هایی چون نقاشی و مجسمه سازی نیز فعالیت های گسترده داشته.

 

۸٫ فرهاد احمدی

ایشان یکی از بهترین معماران ایرانی هستند که فعالیت خود را از بازسازی و ساخت واحد های مسکونی مناطق محروم آغاز نمودن دو در این حوزه به شهرت رسیدند. فرهاد احمدی فارغ التحصیل معماری از دانشکده هنرهای زیبای تهران است و اکنون عضو هیئت علمی دانشکده معماری دانشگاه شهید بهشتی می باشد. از جمله افتخارات ایشان پرورش و تربیت معماران خلاق و جوان ایرانی بوده است.

ساخت سفارت ایران در چین، طراحی سفارت ایران در سوئد، طراحی مرکز فرهنگی دزفول و طراحی بخش از میدان نقش جهان اصفهان در کارنامه ی هنری استاد فرهاد احمدی به چشم می خورد.

 

فرهاد احمدی طراح سفارت ایران در سئول - آریاز دیزاین

فرهاد احمدی طراح سفارت ایران در سئول

 

۹٫ کامران دیبا

اگر طراحی فرهنگسرای نیاوران و یا موزه هنرهای معاصر را دیده باشید متوجه شده اید که این طراحی ها حاصل هنر و ذوق یک معمار خوش قریحه ی ایرانی بوده است. این معمار خوش ذوق کسی نیست جز کامران دیبا. ایشان یکی از بهترین معماران ایرانی می باشد که توانست برای اولین بار با استفاده از الگوهای سنتی در شهر شوشتر نظر مخاطبان بین المللی را به طراحی خود جلب نماید. او یکی از برندگان جایزه آقاخان است و پروژه های دولتی زیادی را در دست داشته.

 

۱۰٫ سید هادی میرمیران

استاد میرمیران یکی دیگر از بهترین معماران ایرانی می باشد که با آثار فاخر خود، نامی نیک از خود به جای گذاشته است. طراحی مجموعه ورزشی رفسنجان، طراحی مجتمع ائل گلی در تبریز، طراحی سفارت ایران در بانکوک و آلمان، طراحی کتابخانه مرکزی ژاپن و طراحی کتابخانه ملی ایران در در کارنامه هنری ایشان خودنمایی می کند.

 

بهترین معماران ایرانی-کتابخانه ملی چین اثر هادی میرمیران-آریاز دیزاین

کتابخانه ملی چین اثر هادی میرمیران

 

نتیجه گیری

بیراه نیست که ایران را با نام مهد ادب و هنر می شناسند. وجود چنین معماران خلاق و توانمندی در لیست بهترین معماران ایرانی با آثار بی نظیری که از خود به جای گذاشته اند می تواند مایه مباهات و فخر ایران و ایرانیان باشد.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.