• منطقه 22 - شهرک گلستان- ساحل شرقی دریاچه چیتگر - برج تجارت لکسون - طبقه 6

48000408 21 98+

info@toseabnieh.ir

شنبه تا پنجشنبه 8 تا 18

دیالکتیک برچسب زدن و همکاری در شبکه شهرهای خلاق یونسکو

دیالکتیک برچسب زدن و همکاری در شبکه شهرهای خلاق یونسکو

دیالکتیک برچسب زدن و همکاری در شبکه شهرهای خلاق یونسکو

خلاصه

این مقاله شبکه شهرهای خلاق یونسکو (UCCN) را ارائه می‌کند و دلایل نظری و عملی ایجاد آن را بر اساس این فرض که فرهنگ باید جزء قوی استراتژی‌های توسعه مؤثر باشد، نشان می‌دهد. سپس کارکرد مؤثر شبکه را تشریح می‌کند و دو گرایش اصلی ناشی از تفاسیر متنوع از آنچه عضویت و مشارکت باید متضمن باشد را برجسته می‌کند: از یک طرف، تمایل به استفاده از عضویت UUCCN به عنوان ابزار برندسازی مورد استفاده در چارچوب استراتژی‌های ارتباط محلی. جذب سرمایه گذار و گردشگر؛ از سوی دیگر، تمایل به همکاری موثر با شهرهای شبکه برای ساختن هویت قوی‌تر بر اساس نتایج مؤثر از طریق فعالیت‌های همکاری. این مقاله نشان می‌دهد که چگونه تمایل به استفاده از عضویت به عنوان ابزار کلاسیک برندسازی تا کنون در شبکه بسیار قوی بوده است و به برخی پیامدها و پیامدهای این روند اشاره می‌کند. اما همچنین بر وجود یک گرایش قوی به سمت همکاری مؤثرتر و اجرای مشترک فعالیت ها تأکید می کند. مقاله در نهایت نشان می دهد که یک تعامل بین این دو گرایش پدیدار می شود. سپس امکان تقویت تصویر و برند شهرها از طریق اقدام مشترک مؤثر و نه ارتباطات خودارجاعی برجسته می‌شود، به عنوان ترکیبی که از همکاری برای ایجاد برتری بین‌المللی به رسمیت شناخته شده استفاده می‌کند.

معرفی

52 درصد از جمعیت جهان در شهرها زندگی می کنند – در یک نسل، این میزان به دو سوم خواهد رسید (United Nations, 2012a). امروزه یک میلیارد نفر در محله های فقیر نشین شهری زندگی می کنند – آماری که احتمالاً به طور چشمگیری افزایش می یابد، به ویژه در صورت رشد بیشتر جمعیت، در صورتی که کاهش باروری پیش بینی شده در برخی از انواع متوسط ​​محقق نشود (سازمان ملل، 2012c). شهرها موتورهای پویایی، رشد، نوآوری و همزیستی در میان جوامع هستند، اما همچنین مکان هایی هستند که بیشتر چالش های مهم بشریت در آنها متمرکز شده است. امروزه هر شهر با پتانسیل‌های متناقضی مواجه است: مسکن مناسب در مقابل زاغه‌ها، ادغام در مقابل تفکیک، رشد کربن محور در برابر اقتصاد سبز و غیره. مدل ها و رویکردهای مشترک در نتیجه شباهت ها، جهانی شدن و اشتراک دانش پدیدار می شوند. با این حال، با توجه به نابرابری های بزرگ موجود در همان قاره و همان کشورها، هر شهر باید به دنبال راه حل های خاص باشد. چنین راه‌حل‌هایی باید فرهنگ را به‌عنوان یک عنصر استراتژیک برنامه‌ریزی شهری، به همان اندازه که مولفه‌های سنتی اقتصاد، محیط زیست، بهداشت، حمل‌ونقل، املاک، انرژی، و جمعیت‌شناسی مهم هستند، در نظر بگیرند.

برای رویارویی با ظهور بحرانی شهرها به عنوان بستر همکاری ضروری برای تنوع فرهنگی و توسعه پایدار شهری، 170مین هیئت اجرایی یونسکو در سال 2004 شبکه شهرهای خلاق (UCCN) را به دنبال پیشنهاد بریتانیا ایجاد کرد (بندرین، 2012). .

این شبکه از همان ابتدا به عنوان ابزاری برای همکاری چندجانبه و به عنوان یک فرآیند تعاملی برای پل زدن بر انزوای احتمالی شهرها و ساکنان آنها با دیدگاه ایجاد دیدگاه و اشتراک عمل در نظر گرفته شده است. این به عبارت دیگر پاسخی مطابق با نیاز بود که توسط اوکانو و سامسون (2010) در بررسی کلی گسترده آنها از ادبیات موضوع برندسازی فرهنگی شهری، برای واکنش در برابر پراکندگی از طریق گسترش موقعیت چهار ربع فضای عمومی، مبتنی بر جهان وطنی، به منظور ایجاد مجدد خلاقیت شهرها. همانطور که بعدا خواهیم دید، با این حال، UCCN با بررسی تجربیات خود، به تدریج دریافته است که اساسنامه یک شبکه به خودی خود برای مبارزه با پراکندگی کافی نیست.

در لحظه آغاز به کار، شبکه شهرهای خلاق نیز به عنوان ابتکار «اتحاد جهانی برای تنوع فرهنگی» در نظر گرفته شد، پلتفرمی که توسط یونسکو در سال 2002 برای تحریک مشارکت بین بازیگران خصوصی، دولتی و جامعه مدنی به منظور تقویت فرهنگی ایجاد شد. صنایع در کشورهای در حال توسعه و ترویج تنوع بیان فرهنگی.

این UCCN به عنوان بخشی از ابتکارات متعدد در زمینه حفظ و توسعه شهرها و مناطق شهری که توسط یونسکو پیشگام بود، راه اندازی شد، بر اساس این فرض که شهرها نه تنها به عنوان مکان های حفاظتی عمل می کنند، بلکه به عنوان مکان هایی که می توان انرژی های خلاقانه را در تولید انرژی به کار گرفت. پروژه های اجتماعی و اقتصادی قابل دوام

لازم به یادآوری است که در سال 1972 یونسکو کنوانسیون حفاظت از میراث فرهنگی و طبیعی جهانی را تصویب کرد که فهرست میراث جهانی تا به امروز شامل 981 ملک است که دارای ارزش جهانی برجسته هستند. بسیاری از آن سایت ها شامل عناصر شهری هستند. در سال 1994، سازمان شهرهای میراث جهانی (OWHC) ایجاد شد. این شهر از 250 شهر تشکیل شده است که در آنها مکان هایی در فهرست میراث جهانی یونسکو قرار گرفته است. در سال 2011 یونسکو توصیه ای را در مورد چشم انداز تاریخی شهری اتخاذ کرد که برای راهنمایی دولت های محلی در اجرای رویکردی جامع برای توسعه پایدار شهرهای تاریخی، با در نظر گرفتن واقعیت های معاصر طراحی شده بود.

قطعات بخش

ابزار فرهنگ و راهبردهای توسعه

فرض تئوریک ایجاد UCCN و همچنین ابتکار دیگر یونسکو که در بالا ذکر شد، محوریت فرهنگ برای راهبردهای توسعه پایدار است، همانطور که در استراتژی میان مدت آن برای 2014-2021 نشان داده شده است. 2

فرهنگ به عنوان مجموع ویژگی های معنوی، مادی، فکری و عاطفی یک جامعه تلقی می شود

UCCN

این شبکه اکنون از 41 شهر تشکیل شده است

UUCCN چه می کند

شبکه در سه سطح عملکردی متنوع کار می کند: محلی، موضوعی و جهانی.

از یک طرف، فعالیت‌هایی وجود دارد که توسط خود شهرها، در سطح محلی توسعه یافته‌اند: هر شهر خلاق، هر ساله تعداد معینی از ابتکارات محلی خاص مانند نمایشگاه‌ها، سمینارها، کلاس‌ها، مسابقات، نشریات و کمپین‌های رسانه‌ای را برپا می‌کند. مشارکت سایر شهرها در این فعالیت‌ها محدود است، اگرچه آنها می‌توانند مبتنی بر اشتراک دانش و مبادله انسانی، پولی یا نامشهود باشند.

به سوی یک سنتز

به مناسبت آخرین مجمع عمومی شبکه شهرهای خلاق (بولونیا، ایتالیا، سپتامبر 2013)، شهرها در مورد اقداماتی که به منظور تشویق سطوح قوی تر و گسترده تر همکاری موثر بین شهرهای شبکه بحث و بررسی و تصویب کردند.

مکانیسم‌های نامزدی و تعیین بازبینی شده است تا شهرهای عضو نیز بتوانند نقش هدایت شهرهای کاندید را در مرحله پیش ارزیابی ایفا کنند. رویه درخواست، در واقع، اکنون پیش بینی می کند که هر

نتیجه گیری

به نظر می‌رسد تاریخ ده ساله شبکه‌های شهرهای خلاق ثابت می‌کند که پراکندگی یک روند ممکن است حتی در داخل شبکه‌ها، زمانی که آنها در چارچوب استراتژی‌های ارتباطی محلی که برای جذب سرمایه‌ها طراحی شده‌اند، و به‌عنوان فهرست‌های رتبه‌بندی که به ایجاد اشکال نمادین کمک می‌کنند، استفاده می‌شوند. هژمونی در سطح جهانی

با این حال، بسیاری از اعضای شبکه شهرهای خلاق محدودیت‌های چنین رویکرد برند محوری را هم از نظر کیفیت و هم از نظر پایداری تجربه کرده‌اند. به نظر می رسد

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.