• منطقه 22 - شهرک گلستان- ساحل شرقی دریاچه چیتگر - برج تجارت لکسون - طبقه 6

48000408 21 98+

info@toseabnieh.ir

شنبه تا پنجشنبه 8 تا 18

راهنمای سرمایه گذاری در مسکن

راهنمای سرمایه گذاری در مسکن

راهنمای سرمایه گذاری در مسکن

سرمایه گذاری در مسکن یکی از امن‌ترین نوع سرمایه‌گذاری در کشورهای مختلف است. در کشور ما نیز این امر کاملاً صادق است و افراد زیادی برای نگه‌داری دارایی‌های خود در یک محیط امن، به سرمایه‌ گذاری در مسکن و املاک روی می‌آورند. با این حال خرید ملک و مسکن هم به تحقیق و آگاهی نیاز دارد و اگر کسی به‌صورت خودسر دست به سرمایه‌ گذاری در مسکن بزند، ممکن است دچار مشکل یا ضرر شود. پس اگر می‌خواهید با زوایای مختلف این نوع از سرمایه‌ گذاری آشنا شوید، با ما همراه باشید.

اهمیت سرمایه گذاری در مسکن

فهرست مطالب

اگرچه گروهی از افراد تنها به نیت تأمین مسکن و سکونت در آن اقدام به خرید خانه می‌کنند، اما گروهی اعظم از افراد جامعه با خرید ملک به فکر سرمایه‌گذاری هستند. سرمایه‌ گذاری به این معنی است که در حال حاضر چیزی را به امید دریافت سود از آن در آینده خریداری کنیم (آن چیز می‌تواند مسکن، ارز، کالا یا … باشد). با توجه به اینکه خرید ملک با امکان رشد بالا، با مقدار سرمایه و نقدینگی شما ارتباط مستقیمی دارد، پس افرادی که سرمایه‌های قابل توجهی در دست دارند، می‌توانند بهترین ملک‌های موجود را خریداری کرده و پس از مدتی (از چند ماه تا چند سال) سودهای کلانی از آن کسب کنند.

اگر بخواهیم شاخص قیمت مسکن را در چندین سال گذشته را بررسی کنیم، می‌توانیم به این نتیجه برسیم که بازار ملک و مسکن همیشه با رشد همراه بوده است و گاهی این رشد با سرعت بالایی رخ داده (مانند رشدی که در سال 1397 در املاک اتفاق افتاد). بنابراین سرمایه گذاری در مسکن جزو امن‌ترین و بهترین سرمایه گذاری‌هاست و از این حیث اهمیت فراوانی دارد. یک سرمایه گذار موفق باید بتواند روی بازارهای مختلف شامل طلا، مسکن، فارکس، بازار بورس تهران و کریپتو کارنسی سرمایه گذاری کند. به این معنی که شخص باید مهارت لازم را داشته باشد که اگر به فرض در بازه‌ای از زمان کریپتو کارنسی وارد رکود شد سرمایه خود را به بازار فارکس منتقل کند، اگر در بازار فارکس نتوانست تمام وقت حضور داشته باشد پول خود را در بازار مسکن سرمایه گذاری کند؛ یعنی سرمایه خود را در میان بازارهای مختلف به گردش درآورد تا بتواند بهترین بازدهی را داشته باشد. در ادامه ویدیو و مقاله با ما همراه باشید تا نکات مهم در زمینه سرمایه گذاری مسکن را با شما به اشتراک بگذاریم.

دسته بندی افراد مختلفی که در بازار مسکن سرمایه گذاری می‌کنند

یک دسته از افراد نهایتا 300 میلیون سرمایه دارند، دسته دوم کسانی هستند که بین 300 میلیون تا 6 میلیارد سرمایه دارند و دسته سوم شامل کسانی است که بین 5 تا 20 میلیارد سرمایه دارند. در ادامه با توجه به تجربیات به شما راهکارهای عملی ارئه می‌دهیم که حتی با صفر ریال سرمایه، بتوانید به یک سرمایه گذار موفق در حوزه سرمایه ‌گذاری در ملک تبدیل شوید.

  • کسانی که بین 0 تا 300 میلیون سرمایه دارند: این افراد عموما کارمند یا دانشجو هستند، خیلی ریسک پذیر نیستند زیرا پول خود را به سختی به دست آورده‌اند. این افراد علنا نمی‌توانند کاری در حوزه مسکن انجام دهند. در آینده راهکارهایی ارائه می‌دهیم که این افراد بتوانند به یک سرمایه‌گذار حرفه‌ای در حوزه مسکن تبدیل شوند.
  • کسانی که بین 300 میلیون تا 6 میلیارد سرمایه دارند: این افراد عموما پزشک، مهندس، مدیر کسب و کار و…هستند، چنین افرادی خویش فرما هستند یعنی سرمایه آن‌ها حاصل کسب و کار خودشان است و این افراد منزل شخصی خودشان را دارند. این افراد می‌توانند خرید و فروش‌های کوچکی در حوزه ملک داشته باشند.
  • کسانی که بین 5 تا 20 میلیارد سرمایه دارند: برخلاف تصور شما کار این افراد حتی از دسته اول هم سخت‌تر است. چون بسیار دشوار است که کسی با 10 میلیارد سرمایه بتواند سرمایه خود را چند برابر کند.

4 روش برای سرمایه گذاری در مسکن

کسی که می‌خواهد سرمایه خود را وارد بازار املاک کند، گزینه‌های زیادی پیش رو دارد که برخی از این گزینه‌ها به قرار زیر هستند:

  1. خرید ملک کلنگی
    معمولاً افراد ملک‌های کلنگی را خریداری می‌کنند تا آن را کوبیده و از اول بسازند. اشخاص با این کار می‌توانند بافت فرسوده را به بافت محکم و جدیدی تبدیل کرده و چند برابر از آن سود کنند.
  2. خرید مستغلات
    خرد مستغلات می‌تواند مزایای زیادی برای سرمایه‌گذار در پی داشته باشد. برای مثال فرد می‌تواند با رشد ملک، آن را با قیمت بالاتری به فروش برساند یا با فروش و اجاره هر واحد به صورت جداگانه، سود خوبی کسب کند.
  3. ساخت و ساز
    ساخت و ساز از جمله بهترین و رایج‌ترین روش‌های سرمایه‌ گذاری در مسکن است. افراد با خرید زمین و ساخت خانه، از این نوع سرمایه گذاری بهره می‌برند. با توجه به اینکه همه افراد جامعه به مسکن نیاز دارند، نرخ تقاضا برای مسکن روز به روز افزایش پیدا می‌کند و کسی که در زمینه ساخت‌وساز فعالیت دارد، می‌تواند با رفع این نیاز جامعه، به سود موردنظر خود دست یابد.
  4. خرید و فروش ملک
    گروهی از سرمایه گذاران با بررسی زمان رکورد قیمت‌ها اقدام به خرید ملک و مسکن می‌کنند و با رونق گرفتن بازار آن را می‌فروشند؛ ایشان با این کار از رکورد و رشد قیمت‌ها منفعت کسب می‌کنند. خرید و فروش ملک هم از دیگر گزینه‌های رایج برای سرمایه گذاری در جامعه ما است.

اگر شما می‌خواهید سرمایه‌ خود را وارد بازار ملک و مسکن کنید، باید روش سرمایه‌ گذاری خود را انتخاب کنید. چراکه فعالیت در هر یک از شاخه‌هایی که عنوان کردیم، به آگاهی خاصی نیاز دارد. مثلاً وقتی شما بخواهید در بخش ساخت‌وساز فعالیت کنید، باید با عوامل تاثیرگذار در قیمت مسکن مانند مصالح و آیین‌نامه‌های ساخت مسکن آشنا باشید. این در حالی است که خرید و فروش ملک تنها با بررسی قیمت‌ها، محله‌ها و فروشنده‌ها ممکن خواهد بود. علاوه بر راه‌های فوق شما می‌توانید بورس مسکن را نیز برای سرمایه گذاری انتخاب کنید. سرمایه گذاری جمعی در مسکن نیز می‌تواند جزو گزینه‌های انتخابی شما باشد. مراکز بسیاری هستند که می‌توانند در زمینه یک سرمایه‌گذاری صحیح در بخش املاک به شما کمک کنند؛ کارشناسان دلفین‌وِست برای این منظور راهنمای شما خواهند بود.

 

بیشتر بخوانید:  دوراهی سرمایه گذاری در بورس یا مسکن

 

مقایسه بازار مسکن و سایر بازارها

با توجه به اینکه تمام اتفاقات و تصمیمات سیاسی و داخلی بر افزایش یا کاهش نرخ ارز، طلا یا کالا تأثیر مستقیم دارند، سرمایه‌گذاری در هرکدام از این بخش‌ها با ریسک بالایی همراه است. این در حالی است که بازار مسکن به نسبت دیگر بازارهای موازی، تاثیر نسبتاً کمتری از این عوامل می‌پذیرد. همانطور که قبلاً هم عنوان کردیم، هر روز بر تقاضای مسکن از طرف قشر جوان کشور افزوده می‌شود و همین باعث می‌شود تا مسکن همیشه در یک روند صعودی قرار داشته باشد. این مقدار تقاضا در بازارهای دیگر وجود ندارد، اگر هم وجود داشته باشد، دوره‌ای و موقتی است.

البته برای مقایسه بازارهای مالی باید فاکتورهای زیادی را بررسی کرد. مثلاً مقدار بازدهی، مدت زمان سرمایه‌‌گذاری، مقدار سرمایه اولیه و … در انتخاب روش سرمایه‌گذاری تاثیر بسزایی دارند. بنابراین بهتر است علی‌رغم بررسی مقدار ریسک‌پذیری، دیگر عوامل را نیز بررسی کنید تا در نهایت بتوانید سرمایه‌گذاری خوبی انجام دهید.

بیشتر بخوانید:  سرمایه‌گذاری در مسکن بهتر است یا طلا؟

مزایای سرمایه گذاری در مسکن

سرمایه‌گذاری در واحد مسکن مزایای فراوانی برای سرمایه‌گذاران دارد که قبلاً ضمن ارائه مطالب بخشی از آن‌ها را عنوان کردیم. اما اگر بخواهیم به صورت کاملتر مزایای سرمایه‌گذاری در مسکن را بررسی کنیم، این مزایا شامل موارد زیر خواهند بود:

  • عدم تاثیر ریسک در بازار مسکن
    انواع ریسک‌های سیستماتیک و غیرسیستماتیک ناشی از کشمکش کشورها، فعالیت‌های اقتصادی و …بر بازار طلا، سکه، خودرو، ارز و کالا تاثیر دارند، اما هیچکدام از این ریسک‌ها در روند صعودی یا نزولی بودن بازار مسکن نقش خاصی ندارند. ریسک پایین، اولین مزیت سرمایه گذاری در مسکن به حساب می‌آید.
  • تنوع بالا در روش‌های کسب سود
    همانطور که قبلاً عنوان کردیم، افراد می‌توانند با روش‌های متفاوتی وارد بازار ملک و مسکن شوند. همین تنوع بالا جذابیت بازار املاک را بر دیگر بازارها برتری می‌دهد.
  • خدمت‌رسانی به جامعه
    ساخت‌وساز خانه و آپارتمان‌های جدید در کنار نوسازی بافت‌های فرسوده، خدمت بزرگی به جامعه است که تنها سرمایه‌گذاران بخش مسکن می‌توانند این خدمت بزرگ را به جامعه ارائه کنند (هر کاری که خدمت به جامعه را در پی داشته باشد، هم از نظر اخلاقی و هم از نظر شرعی و قانونی، کار مقدس و ارزشمندی به حساب می‌آید).
  • عدم امکان به سرقت رفتن دارایی
    کسی نمی‌تواند سند ملکی که به نام شماست را به سرقت ببرد. به همین دلیل این مورد نیز یکی دیگر از مزیت‌های سرمایه گذاری در مسکن و سایر املاک است.
بیشتر بخوانید:  چگونه با پول کم در مسکن سرمایه‌گذاری کنیم؟

معایب سرمایه‌گذاری در مسکن

هر سرمایه‌گذاری علی‌رغم داشتن مزیت، معایبی نیز دارد. اگر بخواهیم معایب بازار مسکن را نیز مورد بررسی قرار دهیم، معایب زیر به این بازار وارد است:

  • نقدشوندگی پایین
    بازار ملک در کنار بازار طلا کم‌ترین مقدار نقدشوندگی را در بین بازارهای مالی دارند. اگر کسی بخواهد ملک خریداری شده خود را به فروش برساند و سرمایه خود را نقد کند، این روند ممکن است ماه‌ها و حتی گاهاً سال‌ها به طول بینجامد. بنابراین اگر کسی بخواهد سرمایه‌ خود را در اسرع وقت نقد کند، بازار املاک برای وی مناسب نیست. چنین شخصی می‌تواند سرمایه خود را وارد بورس مسکن کند تا هم در حوزه املاک فعالیت داشته باشد و با مشکل نقدشوندگی روبه‌رو نشود.
  • نیاز به سرمایه زیاد
    با پول کم نمی‌توان ملک خرید، بنابراین برای خرید هر ملک کوچک یا بزرگی به مبلغ قابل توجهی نیاز است. همین محدویدت باعث می‌شود تا بسیاری از افراد سرمایه‌های کوچک یا متوسط خود را برای خرید سهام بورسی، طلای آب شده یا کالاهای خاص اختصاص دهند.
  • طولانی‌بودن زمان سرمایه‌گذاری
    اگرچه بازار مسکن کلاً از 40 سال گذشته به این طرف روند صعودی را تجربه کرده، اما گاهی این صعود متوقف شده و کل بازار املاک راکد می‌شود. این راکد شدن گاهی تا چند ماه یا چند سال به طول می‌انجامد. به همین خاطر کسی که بخواهد سرمایه خود را وارد مسکن و سایر املاک کند، باید دید بلندمدتی نسبت به سرمایه‌گذاری خود داشته باشد. افرادی که خواهان سودهای کوتاه‌مدت هستند، بازار مسکن برای ایشان مناسب نخواهد بود.
  • نیاز به تحقیق و بررسی زیاد
    کسی که می‌خواهد ملک مناسبی خریداری کند، باید در مورد موقعیت، بافت، قیمت و تمام جوانب آن تحقیق کند تا بتواند سرمایه‌گذاری درستی انجام دهد؛ این در حالی است که سایر بازارهای مالی به این مقدار بررسی و تحقیقات نیاز ندارند. مثلاً در بازارهایی مانند بورس و فارکس، افراد تنها با تحلیل‌های تکنیکال (بدون اینکه از روی صندلی خود بلند شوند) سرمایه‌گذاری می‌کنند.

هر نوع سرمایه گذاری ریسک‌هایی دارد حال که با مزایا و معایب سرمایه گذاری در مسکن آشنا شدید می‌توانید با یک تصمیم جدی وارد این بازار شوید.

بیشتر بخوانید:  بهترین مناطق برای سرمایه‌گذاری در مسکن تهران کجاست؟

در چه شرایطی بهتر است سرمایه‌‌ گذاری در مسکن را انتخاب کنیم؟

ممکن است افراد با آگاهی از تمام مزایا و معایب سرمایه گذاری در مسکن، همچنان برای ورود یا عدم ورود سرمایه خود به این بازار مردد باشند. به همین خاطر علاوه بر مزایا و معایب این نوع از سرمایه‌گذاری، یک عامل انسانی و ماورائی را نیز بررسی می‌کنیم تا در مورد سرمایه‌گذاری خود به یقین برسیم. وقتی انسان صاحب ملکی می‌شود، اعتمادبه‌نفس وی بالاتر می‌رود و در یک انرژی مثبت قرار می‌گیرد. مالکیت باعث می‌شود انسان بیشتر از هر زمان دیگری به استقلال مالی نزدیک شود. اما تا زمانیکه به پول و سرمایه خود نیاز جدی داشته باشید، جایز نیست که آن را به بازار با سوددهی بلندمدت مسکن بسپارید. تمام توصیه‌های سرمایه‌گذاری برای این بازار، حاکی از آن است که فقط سرمایه‌های راکدی که نیاز چندانی به آن ندارید را وارد بازار ملک و مسکن کنید. در غیر اینصورت روش دیگری را برای سرمایه‌گذاری خویش در نظر بگیرید.

بیشتر بخوانید:  سرمایه‌گذاری در مسکن بهتر است یا طلا؟

 

بهترین روش سرمایه‌ گذاری در مسکن چیست؟

نمی‌توان بهترین روش سرمایه ‌گذاری در مسکن را برای تمام افراد به یک صورت نظر گرفت. افراد در اجرای روش‌های مختلف به شیوه‌های متفاوتی عمل می‌کنند؛ مثلاً ممکن است شخصی توانایی خرید و فروش بالایی داشته باشد، اما در ساخت‌وساز ضعیف عمل کند. گاهی هم ممکن است فردی بتواند در کمترین زمان ممکن از یک ملک فرسوده، ساختمان بی‌نظیری بسازد، اما در فروش آن موفق نباشد. تفاوت‌های فردی اجازه نمی‌دهد تا یک روش جامع برای ورود سرمایه به مسکن در نظر گرفته شود. افرادی که نمی‌دانند در کدام یک از این بخش‌ها بهتر عمل می‌کنند، می‌توانند از متخصصین بخش سرمایه‌گذاری مشورت بگیرند. متخصصان سرمایه ‌گذاری در مسکن دلفین‌وِست، بسته به مقدار سرمایه و توانایی شما، بهترین پیشنهادهای ممکن را به افراد ارائه می‌کنند. ادامه مطلب” color=”white”]

سوالات متداول

  • بهترین روش سرمایه‌ گذاری در مسکن چیست؟

تفاوت‌های فردی اجازه نمی‌دهد تا یک روش جامع برای ورود سرمایه به مسکن در نظر گرفته شود. افرادی که نمی‌دانند در کدام یک از این بخش‌ها بهتر عمل می‌کنند، می‌توانند از متخصصین بخش سرمایه‌گذاری مشورت بگیرند.

  • در چه شرایطی بهتر است سرمایه‌‌ گذاری در مسکن را انتخاب کنیم؟

تمام توصیه‌های سرمایه‌گذاری برای این بازار، حاکی از آن است که فقط سرمایه‌های راکدی که نیاز چندانی به آن ندارید را وارد بازار ملک و مسکن کنید.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.