لنگر جدید جذب توریست

نقش مهمی که گردشگری در بهبود اقتصاد و تجارت جهانی بازی می‌کند در گزارش وضعیت اقتصادی و چشم‌انداز جهانی (WESP) سال ۲۰۲۲ سازمان ملل متحد برجسته شده است. بر اساس اطلاعات به دست آمده از سازمان جهانی گردشگری (UNWTO) گزارش وضعیت اقتصادی و چشم‌انداز جهانی بخش توریسم برای اقتصاد جهانی و به ویژه توسعه اقتصادی، شامل کشورهای در حال توسعه جزیره‌ای کوچک (SIDS) را بسیار پر‌اهمیت دانسته و بر آن تاکید می‌کند.

در رابطه با بازار جهانی گردشگری، پس از کاهش درخواست ۴/ ۳ درصدی در سال ۲۰۲۰ و برگشت نزدیک به ۵ درصدی در سال ۲۰۲۱ پیش‌بینی شده است اوضاع بهبود یابد. با توجه به اهمیت گردشگری به عنوان یک مقوله عمده صادراتی (پیش از همه‌گیری کرونا، گردشگری بعد از سوخت و مواد شیمیایی سومین صنعت بزرگ دنیا بود) به عنوان منبع اشتغال و توسعه اقتصادی، انتظار می‌رود بهبود این بخش باعث رشد در بسیاری از مناطق جهان شود.

 

 

دبیرکل سازمان جهانی گردشگری، زوراب پولولیکاشویلی می‌گوید: توقف ناگهانی گردشگری بین‌المللی ناشی از همه‌‌گیری، بر اهمیت این بخش بر اقتصاد ملی و همچنین معیشت افراد تاکید دارد. گزارش ویژه سازمان ملل از داده‌ها و تحلیل‌‌های سازمان جهانی گردشگری برای ارزیابی هزینه‌های کاهش گردشگری استفاده می‌کند و نشان می‌دهد راه‌‌اندازی مجدد گردشگری در سال ۲۰۲۲ و پس از آن چقدر اهمیت خواهد داشت.

آخرین ویرایش گزارش وضعیت اقتصادی و چشم‌انداز جهانی سازمان ملل متحد از داده‌های کلیدی سازمان جهانی گردشگری درباره گردشگران بین‌المللی ورودی و خروجی استفاده می‌کند تا نشان دهد تاثیر همه‌گیری کرونا فراتر از خود بخش احساس شده است. تعداد گردشگران ورودی بین‌المللی تا ۷۳ درصد در سال ۲۰۲۰ کاهش داشته که این رقم در ۳۰ سال گذشته بی‌سابقه بوده است. اگرچه گردشگری در سه ماه سوم سال ۲۰۲۱ در حال افزایش بود با این حال در ماه‌های ژانویه و سپتامبر ۲۰ درصد پایین‌تر از سال ۲۰۲۰ و تا ۷۶ درصد کمتر از سال ۲۰۱۹ بود (گزارش سالانه منتشر شده توسط سازمان جهانی گردشگری/  ۱۸ ژانویه۲۰۲۱). این بحران تاثیر مخربی بر بخش اشتغال داشته، از جمله امور مرتبط با خدمات مسافرتی، اقامتی و تجارت خرده‌فروشی در این مدت بسیار متضرر شده‌اند. همچنین گروه‌های آسیب‌پذیر نظیر جوانان، کارگران مهاجر و همچنین کارگران با سطح تحصیلات پایین‌تر و مهارت کمتر را تحت تاثیر نامطلوبی قرار داد. در کشورهای در حال توسعه فاصله شکاف جنسیتی مشهود است. در این مدت زنان نسبت به مردان کاهش بیشتری در اشتغال و مشارکت نیروی کاری داشته‌اند.

تنوع‌بخشی گردشگری برای بازاریابی

در گزارش منتشر شده سازمان ملل متحد با تجزیه و تحلیل بیشتر نقش گردشگری در بهبود اقتصادی، درمی‌یابیم که بسیاری از مقاصد گردشگری جهان به ویژه کشورهای وابسته به گردشگری، نیاز به تنوع گردشگری در سال ۲۰۲۲ و سال‌های بعد از آن دارند. در تحلیل‌های منتشر شده از سازمان جهانی گردشگری دریافت می‌شود که چه تعداد مقصد گردشگری محلی و بومی برای کمک به اقتصاد محلی در روستاها و مناطق دور‌افتاده توسعه یافته‌اند. این امر علاوه بر اینکه موجب اشتغال‌زایی و حفاظت از منابع طبیعی و میراث فرهنگی شده، در عین حال منجر به توانمند‌سازی زنان، جوانان و مردم بومی در این مناطق شده است. همچنین این گزارش نشان می‌دهد چگونه مردم بومی ساکن می‌توانند در جزایر کوچک کشورهای در حال توسعه با راه‌اندازی مشاغل و کارهای محلی کوچک بیش از مزایای اقتصادی، گردشگری بین‌المللی در این منطقه را حفظ کنند. به عنوان مثال در منطقه کارائیب تخمین زده می‌شود که «رونق بازار گردشگری»  حدود ۸۰ درصد از کل پولی است که گردشگران در این منطقه هزینه می‌کنند.