• منطقه 22 - شهرک گلستان- ساحل شرقی دریاچه چیتگر - برج تجارت لکسون - طبقه 6

48000408 21 98+

info@toseabnieh.ir

شنبه تا پنجشنبه 8 تا 18

صفر تا صد اصول سرمایه گذاری در بازار مسکن “بررسی مزایا و معایب”

صفر تا صد اصول سرمایه گذاری در بازار مسکن “بررسی مزایا و معایب”

صفر تا صد اصول سرمایه گذاری در بازار مسکن “بررسی مزایا و معایب”

 

  • اصول خرید مسکن و سرمایه گذاری در آن
  • بهترین زمان خرید ملک
  • چه مناطقی را برای سرمایه گذاری و خرید مسکن انتخاب کنیم؟
  • مزایا و معایب سرمایه گذاری در بخش مسکن در ایران

از اصول سرمایه گذاری در بازار مسکن چه میدانید؟ ملک و مسکن یکی از اجزای جدایی ناپذیر سرمایه گذاری ایرانیان هستند. این مردمان از دیرباز به ملک به عنوان کالایی سرمایه ای می نگریستند. با این حال تصور می شود ضرب المثل یک تیر و دو نشان مصداق واضح این نوع از سرمایه گذاری باشد. شما با خرید خانه هم پول خود را سرمایه گذاری کرده اید و هم از نظر امنیت در محلی زندگی می کنید که متعلق به خودتان است و نیاز نیست هر سال دقیقا در موقع خاصی فکر تخلیه و پیدا کردن مکان جدید باشید.

برای سرمایه گذاری در هر بازاری باید ابتدا اصول اولیه معامله گری در آن بازار را بدانید. البته معامله گری در بازار مسکن نیز از این قاعده مستثنی نیست. در ادامه این اصول سرمایه گذاری در بازار مسکن را بررسی می نماییم.

سرمایه گذاری در بازار مسکن

اصول خرید مسکن و سرمایه گذاری در آن

قبل از اینکه اصول اولیه خرید یا سرمایه گذاری در بازار مسکن را فرا بگیرید بهتر است شرایط اولیه و هدفتان از این نوع سرمایه گذاری را مشخص نمایید. به طور مثال میزان سرمایه، هدفتان از خرید، مدت سرمایه گذاری و گزینه هایی از این دست را برای خودتان و مشاورتان مشخص نمایید. در ادامه این اصول ورود به بازار را بیشتر شرح خواهیم داد.

بهترین زمان خرید ملک

بازار املاک و مخصوصا مسکن در سال های گذشته افت و خیز های زیادی را پشت سر گذاشته است. بررسی نمودار سی سال گذشته مسکن نشان می دهد که این بازار همیشه از یک رکود 3 تا 5 ساله برخوردار است و سپس در کمتر از یک سال یک جهش بزرگ در قیمت ها صورت می گیرد.قبل از زمان جهش قیمت که البته مدت طولانی هم نیست، بهترین زمان برای سرمایه گذاری در بازار مسکن را پیش رو دارید.

اگرچه مدت کم است و سود و بازده خوبی را به شما می دهد. اما باید در نظر داشته باشید که به موقع از بازار خارج شوید وگرنه در دام افت و رکود بازار می افتید. ناگفته نماند که در این دوره زمانی دلالان نیز بیشتر در بازار حضور دارند و اگر دانش کافی نداشته باشید ممکن است در دام آن ها بیافتید. کمک گرفتن از مشاوران آزموده سرمایه گذاری می تواند از ریسک های پیش بینی شده بکاهد یک سرمایه گذاری ایمن را برای شما به همراه داشته باشد.

با وجود همه تحلیل های یاد شده از گذشته بازار، گاهی اوقات این روند از نمودار گذشته خود پیروی نمی کند و در نتیجه یا سال های رکود بیشتر می شود و یا سال های جهش که نمونه آنرا در سال 98 و 99 می توانیم با افزایش قیمت ها ببینیم. در نوشتار “دلایل گرانی سرسام آور مسکن چیست؟” در مجله املاک داران به علل گرنی در دو سه سال اخیر پرداخته شده است و به حتم می توان سوء مدیریت در بازارهای سرمایه را علت اصلی این واقعه دانست.

چه مناطقی را برای سرمایه گذاری و خرید مسکن انتخاب کنیم؟

زمانی که برای سرمایه گذاری وارد بازار ملک می شوید باید دقت زیادی را بر منطقه و محله ای که می خواهید در آن سرمایه گذاری کنید معطوف نمایید. در مقالات قبلی نیز ذکر کردیم که محله های در حال رشد بهترین گزینه برای سرمایه گذاری هستند. لطفا در این مورد هم از نظر کارشناسان امر بهره ببرید و همچنین خودتان به محلات مختلف شهر رجوع کرده و تحقیقات لازم را پیرامون موقعیت جغرافیایی، در حال رشد بودن منطقه، نوساز بودن محله، شلوغی و ترافیک، سابقه تاریخی محله و ساکنین آن به عمل آورده و در نهایت اقدام به خرید نمایید.

امنیت محله، پایین بودن آمار جرم و فاصله اندک با کلانتری محل از ویژگی های یک ملک خوب است. همچنین بهتر است در زمانی سرمایه گذاری در زمین و مسکن از طرح های توجیهی و مالی هم بهره ببرید. در این صورت می توانید از آینده سرمایه گذاری خود مطمئن تر شوید.

اگر سرمایه گذاری شما در املاک از نوع ساخت و ساز یا مشارکت در ساخت است حتما باید طبق اصول سرمایه گذاری در بازار مسکن رفتار کنید. موقعیت محله، فاصله تا بازار، ارتفاعی که برای ساخت به زمین تعلق می گیرد، مجوزات لازم از طرف شهرداری، سندیت ملک و مواردی از این دست را پیش از خرید یا سرمایه گذاری حتما بررسی نمایید.

اگر در پی تغییر کاربری زمین هستید و از این راه می خواهید ارزش افزوده ای را ایجاد نمایید لطفا قبل از امضای قرارداد خرید، این تغییر کاربری را امکان سنجی نمایید.

سرمایه گذاری در بازار مسکن

فشار مشاورین املاک

در هر بازاری، کاسبان سعی در جلب نظر مشتری نسبت به کالای خود دارند و در این راه ممکن است به هر کاری نیز دست بزنند. البته نباید از کاسبان متعهد و با وجدان کاری نیز چشم پوشی کرد. افراد ذکر شده با هر عنوانی مثلا داشتن مشتری دیگر برای آن ملک، قیمت استثنایی و دیگر موارد مشابه سعی در وارد کردن فشار بر شما برای خرید ملک مورد نظر را دارند. باز هم تاکید می شود اگر خودتان کارشناس نیستید با تحقیق و مشورت بیشتر اقدام به سرمایه گذاری نمایید.

تصمیم درست

در مطالب گذشته ذکر کردیم که پیش از هر نوع تصمیم برای سرمایه گذاری باید هدف و انتظارات خود را از بازار مشخص کنیم. اینکه بدانیم به چه دلیل می خواهیم وارد بازار مسکن شویم و چه مقدار سرمایه را وارد بازار نماییم، زمان را از نظر کوتاه یا بلند مدت بودن سرمایه گذاری مشخص می نماید.

بررسی و تصمیم گیری راجع به هر کدام از این مسائل باعث می شود تا از انتظارات بیجای شما پس از انتهای دوره سرمایه گذاری جلوگیری شود.

بهترین نوع ملک برای سرمایه گذاری را شناسایی نموده و حتی با مشاوران بازاریابی و سرمایه گذاری مشورت نمایید. در این صورت سرمایه خود را در یک مسیر درست قرار داده و از دریافت سود ناشی از آن اطمینان کافی خواهید داشت.

آشنایی با امور حقوقی

قبل از انجام و امضای هر نوع قراردادی، قوانین مربوط به آن را مطالعه نمایید. این یکی از سفارشات اغلب حقوقدانان به مردم عادی است. آشنایی با امور حقوقی املاک باعث می شود از درصد بالایی از مشکلات و شکایات در آینده جلوگیری شود. حتی اگر لازم می دانید پیش از سرمایه گذاری در بازار مسکن با یک مشاور حقوقی مشورت نمایید. با این کار مهارت های لازم برای سرمایه گذاری را پیدا خواهید کرد.

اطلاع از قوانین و اخبار روز

اطلاع از قوانین به روز و اخبار دولت و مجلس باعث می شود که شما در هر حوزه ای که مایل به سرمایه گذاری درآن باشید، موفقیت خود را تضمین نمایید. این بدان دلیل است که ممکن است قانونی در مجلس و دولت به تصویب برسد که بلافاصله بر روی بازار تاثیر بگذارد. روزنامه بخوانید، به اخبار گوش دهید، ارتباط خود را با شبکه های اجتماعی برقرار نگه دارید و… .

تاثیر این نوع از اخبار را بارها در جامعه دیده اید. به طور مثال زمانی که تصمیمی برای صادرات یک نوع از کالا گرفته می شود، میزان موجودی آن کالا در جامعه کمتر شده و قیمت آن نیز به مقدار زیادی بالا می رود. اگرچه تمامی این موارد بر عکس علم اقتصاد است و اما به دلیل فرمایشی بودن اقتصاد در ایران و عدم وجود اقتصاد آزاد، نمی توان از این نوع تغییرات اجتناب کرد.

سرمایه گذاری در بازار مسکن

به یک سرمایه گذاری اکتفا نکنید

همیشه در عرصه سرمایه گذاری عنوان می شود که همه تخم مرغ های خود را در یک سبد نگذارید. در بازار مسکن هم همین داستان جریان دارد. پیشنهاد می شود تنها به سرمایه گذاری در این بازار فکر نکنید و از بازارهای دیگر هم استفاده نمایید.

بازارهای متفاوت سرمایه در ایران وجود دارند که هر فردی می تواند به مقدار متفاوت در هر یک از آن ها سرمایه گذاری نماید. در نوشتار “آشنایی با انواع بازارهای سرمایه گذاری و نحوه کسب درآمد از آن ها” در مجله املاک داران انواع بازارها به تفصیل بررسی شده است و می توان یک دید کلی را به کاربران بدهد.

از طرفی لازم است تا با بررسی بیشتر مبالغی از پس انداز یا نقدینگی خود را در بورس، ارزهای دیجیتال، طلا و مسکوکات و … سرمایه گذاری کنید. در این صورت اگر هر یک از بازارهای دیگر دچار زیان موقتی شوند، بازار دیگر می تواند با سود خود این مقدار ضرر را جبران نماید و در نهایت به اصل سرمایه آسیبی وارد نمی شود. پیشنهاد مطالعه این مقاله هم به دلیل آشنایی کاربران گرامی با اصول سرمایه گذاری در بازار مسکن به عنوان یک بازار مناسب و ایمن نیز از طرف مجموعه املاک داران برای شما عزیزان وجود دارد.

از سود مرکب استفاده کنید

سود مرکب به معنی سودی است که اضافه بر سود عادی از بهره آن به دست می آید. مثلا شما پولی را در بانک می گذارید و  با توجه به اصول سرمایه گذاری در بازار مسکن بانک سودی را به شما پرداخت می کند. اگر تمام آن سود را دوباره سرمایه گذاری نمایید و بهره ای نصیب شما شود به آن سود مرکب می گویند. در بازار مسکن نیز همین امر وجود دارد. اگر سود حاصله از خرید و فروش یا مشارکت در ساخت و یا انواع دیگر آن را مجددا در بازار دیگر یا حتی همین بازار سرمایه گذاری کنید از سود مرکب بهره برده اید.

 از فرصت ها استفاده نمایید

یک سرمایه گذار قوی و موفق همیشه به دنبال فرصت های مناسب برای بهترین سرمایه گذاری است. قیمت های به روز یا حتی پایین تر از معمول برای سرمایه گذاری مناسب تر هستند.

بسیاری از افراد فارغ از عوض کردن ملک خود، تبدیل به احسن کردن و مواردی از این دست ممکن است به دلایل خاصی مجبور به فروش ملک خود باشند. اگر پول نقد در دست دارید این یکی از بهترین فرصت ها برای خرید است فقط توصیه تیم املاک داران را فراموش نکنید: لطفا منصف باشید.

بهترین نوع ملک برای سرمایه گذاری آپارتمان های کوچک، محله های در حال رشد، زمین و خانه کلنگی هستند. بدان علت که در زمان خرید این گونه از املاک هزینه کمتری را پرداخت می نمایید اما در آینده سود سرشاری نصیب شما خواهد شد.

در نظر گرفتن تقاضا

در منطقه ای که قصد سرمایه گذاری در آن را دارید، فرصت های سرمایه گذاری را شناسایی کنید. مثلا در منطقه ای که بیشتر تفریحی و گردشگری است از سرمایه گذاری در باغ و ویلا یا رستوران های سنتی غافل نشوید. خانه های آپارتمانی همیشه گزینه های بهتری هستند مخصوصا اگر متراژ پایین تری داشته باشند.

املاک تجاری و اداری را به جهت بازده کوتاه مدت خریداری نکنید و یکی از اهداف خود را از خرید این گونه املاک اجاره آن ها قرار دهید. نزدیکی خانه را به محل های تجاری و مرکز شهر بررسی نمایید و از این فرصت ها در تبلیغ فروش خانه نیز استفاده کنید.

مزایا و معایب سرمایه گذاری در بخش مسکن در ایران

یکی از بازارهایی که در ایران تمایل زیادی برای سرمایه گذاری در آن وجود دارد، املاک و مستغلات است. همه ما می دانیم که ملک در طول زمان با ارزش افزوده ای که پیدا می کن کم ضررترین بازار و شاید بتوان گفت بی ضررترین است. متاسفانه تورم در کشور ما آنچنان کالاهای مصرفی را تحت سلطه خود گرفته است که کمتر کسی به سرمایه گذاری در این کالاها می اندیشد.

از طرفی بازارهای خوش رنگ و لعابی مانند بورس هم آنچنان که مردم توقع دارند پیش نرفته است. اگرچه تقویت بورس و ورود سرمایه های کم و سرگران به آن می تواند تولید یک کشور را تقویت نماید اما هیچ گاه نمی توان از مردم توقع داشت در جایی که از آینده آن اطمینان ندارند، سرمایه گذاری کنند.

ورود به بازار بورس اگر همراه با دانای و آموزش نباشد حتما به شکست می انجامد و بهتر است در صورت تمایل به آن حتما از کارگزاران بورس یاری بگیرید.

در مورد سایر بازارها مانند بیمه و طلا و ارز هم می توان گفت که هر کدام از این سرمایه گذاری ها مخصوص به یکسری از افراد و در موقعیت های خاص است. به طور مثال زمانی که از انواع سرمایه گذاری ها ناامید هستید و از طرفی از کاهش ارزش دارایی خود نیز می ترسید، بهترین راه حل خرید طلا و نگداری از آن است. اگرچه این کار نیز ریسک خاص خود را دارد.

در بازار مسکن یکی از مزایای بسیار بزرگی که می توان به آن دل خوش بود، ریسک پایین در دزدیده‌شدن است. خطری که به شدت زیاد در خرد ارز و طلا وجود دارد. از طرفی ممکن است طلا و ارز تحت تاثیر نوسانات بازار یا قیمت جهانی قرار بگیرند اما در طول زمان، مسکن این گونه تغییرات سریع را تجربه نکرده است.

همچنین می توان به سودی که از رهن و اجاره مسکن نصیب شما می شود به عنوان سود ناشی از سرمایه گذاری در آن یاد کرد. از دیگر فواید خرید خانه، مخصوصا اگر خانه قدیمی باشد استفاده از فرصت بازسازی و مصرف دوباره آن و همچنین فروش بعد از بازسازی است. که ارزش افزوده زیادی را نیز به همراه دارد.

همچنین سرمایه گذاری در مسکن به راه اندازی و رونق تولید داخلی مصالح ساختمانی نیز کمک می کند. در این صورت نیروی انسانی زیادی به کار گرفته‌شده و از نظر اجتماعی هم تاثیر مثبتی را بجای می گذارد.

سرمایه گذاری مسکن در بورس یا همان بورس مسکن هم می تواند محل مناسبی برای جمع آوری نقدینگی باشد. شما در بورس مسکن می توانید به هر اندازه که پول نقد دارید، چند مترمربع از یک آپارتمان یا واحد تجاری خریداری نمایید. در این صورت پس از پایان عملیات ساختمانی پروژه، واحدها قیمت گذاری‌شده و به فروش گذاشته‌می‌شوند.

سرمایه گذاری در بازار مسکن

نتیجه گیری

اگر شما بتوانید تمامی هزینه خرید را بپردازید می توانید مالک یک واحد از مجموعه شوید و اگر تمایل به خرید کلی ندارید پول خود را پس گرفته، که اکنون مبلغ بیشتری شده است، و مجددا در بازار دیگر یا در بورس خرید نمایید.

اما کنار تمامی این مزایا معایبی نیز می توان برای سرمایه گذاری در ملک برشمرد.  نیاز به نقدینگی بالا برای خرید یک واحد آپارتمان را می توان از جمله این معایب برشمرد. مستهلک شدن خانه و نیاز به تعمیرات در طول زمان، ریسک بلایای طبیعی مانند سیل و زلزله، نقدشوندگی پایین تر از سایر بازارها، هزینه و کارهای اداری زیاد در صورت نقل و انتقال سند و مواردی از این دست نیز از معایب سرمایه گذاری در مسکن هستند.

اما باید یادآور شویم که مزایای ورود به بازار ملک در ایران انقدر زیاد است که به نسبت آن معایبش می تواند قابل چشم پوشی باشد. فقط کافیست قبل از خرید به مشاوران باتجربه املاک داران مراجعه نمایید و از مشاوره حقوقی مسکن نیز راهنمایی بگیرید.

در نهایت توصیه تیم ما به شما مراجعه به وبسایت املاک داران، مطالعه مقالات تهاتر چیست و آشنایی با انواع بازارهای سرمایه گذاری و نحوه کسب درآمد از آنها  همچنین استفاده از تیم قوی مشاوره سرمایه گذاری برای انجام بهترین سرمایه گذاری است.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.