به گزارش اتاق ایران، نشست کمیسیون توسعه پایدار، محیط‌‌‌زیست و آب اتاق ایران برگزار شد که موضوع آن بررسی سیاست‌‌‌ها، برنامه‌‌‌ها و استانداردهای بازیافت آب و استفاده از پساب در ایران بود.

در ابتدای این نشست، فرشید شکرخدایی در خصوص اهمیت بازچرخانی آب در برخی از صنایع منتخب گفت: در شرایطی که کشور با بحران آب مواجه است، بازیافت آب اهمیت دوچندانی دارد و باید در این مسیر از تمامی فرصت‌‌‌ها، نتیجه مطالعات موسسات پژوهشی، استارت‌آپ‌‌‌ها و دانشگاه‌‌‌ها بهره گرفت. کمیسیون توسعه پایدار، محیط‌‌‌زیست و آب اتاق ایران هم آماده همکاری با همه نهادهایی است که بر حوزه آب و بازیافت آن تمرکز دارند.

 

 

 

در ادامه این نشست، رئیس محیط‌‌‌زیست و آب‌‌‌های غیرمتعارف حوزه معاونت آب و آبفای وزارت نیرو و رئیس کمیته فنی بازیافت آب متناظر ایزو در ایران گزارشی با عنوان «تامین آب پایدار صنایع در دوره‌‌‌های کوتاه‌‌‌مدت و بلندمدت خشک‌‌‌سالی کشور با بازیافت آب و استفاده از پساب» ارائه و بر اهمیت و ضرورت اشاعه فرهنگ مدیریت مصرف، بازیافت آب و استفاده از پساب‌‌‌ها تاکید کرد.

اصغر جهانی، با مرور آخرین وضعیت منابع آبی در جهان و ایران عنوان کرد: براساس گزارش سازمان ملل متحد در سال ۲۰۲۵ از هر سه‌نفر مردم جهان، دو نفر دغدغه آب خواهند داشت. وی با اشاره به کمتر بودن بارش کشور از یک‌‌‌سوم میانگین جهانی افزود: توزیع مکانی بارش کم در کشور نیز بسیار ناهمگون بوده، به‌‌‌طوری‌‌‌که فقط یک‌درصد از مساحت ایران بارش بیش از هزار میلی‌متری را تجربه کرده و ۲۸‌درصد سطح کشور دارای بارش سالانه کمتر از ۱۰۰میلی‌متر بوده است.

جهانی در ادامه افزود: سرانه منابع آب تجدیدپذیر کشور از ۷هزار مترمکعب به‌ازای هر نفر در سال ۱۳۳۵ به ۱۱۷۰مترمکعب به ازای هر نفر در سال ۱۴۰۰ کاهش یافته است و پیش‌بینی می‌شود این میزان در سال ۱۴۲۰ به کمتر از هزار مترمکعب به ازای هر نفر در سال یعنی پایین‌‌‌تر از مرز کم‌‌‌آبی برسد. رئیس محیط‌‌‌زیست و آب‌‌‌های غیرمتعارف حوزه معاونت آب و آبفای وزارت نیرو در ادامه این نشست عنوان کرد: حاصل حدود ۹۵میلیارد مترمکعب مصارف آب سالانه در بخش‌‌‌های مختلف، تولید حدود ۳۰میلیارد مترمکعب فاضلاب و زهاب خواهد بود که این میزان معادل حدود یک‌‌‌سوم منابع آب تجدیدشونده کشور است که با توجه به درگیر بودن کشور با دوره‌‌‌های کوتاه‌‌‌مدت و بلندمدت خشک‌‌‌سالی و از طرفی با توجه به دائمی بودن منبع پساب، این منبع می‌‌‌تواند نقش مهمی در تامین آب پایدار مصارف به‌‌‌ویژه صنعت ایفا کند.

جهانی افزود: با توجه به چالش‌‌‌های تامین آب شرب در برخی از مناطق کشور و کمبودهای موجود در این بخش، سیاست‌‌‌های جدید وزارت نیرو و مدیریت آب کشور را می‌توان مبتنی بر جایگزین کردن پساب‌‌‌های شهری با آب باکیفیت مصرفی در بخش‌‌‌های شهری، صنعتی و کشاورزی عنوان کرد.

رئیس محیط‌‌‌زیست و آب‌‌‌های غیرمتعارف شرکت مدیریت منابع آب ایران در بخشی دیگر از سخنان خود اشاره کرد: در واگذاری پساب شهری به مصارف جدید، صنایع در اولویت هستند و امکان واگذاری پساب برای توسعه کشاورزی در دشت‌‌‌های ممنوعه وجود نخواهد داشت.

او همچنین به سیاست‌‌‌های کلی اصلاح الگوی مصرف آب ابلاغی مقام معظم رهبری در سال ۸۹ اشاره کرد و افزود: ارتقای بهره‌‌‌وری و نهادینه شدن مصرف بهینه آب در تمام بخش‌‌‌ها در چارچوب اعمال استانداردها و ضوابط لازم برای کاهش ضایعات آب و بازچرخانی و استفاده مجدد از آب، یکی از بندهای ابلاغی این سیاست‌‌‌هاست که باید در دستور کار همه بخش‌‌‌های مصرف‌کننده آب شهری و صنعتی قرار گیرد.