• منطقه 22 - شهرک گلستان- ساحل شرقی دریاچه چیتگر - برج تجارت لکسون - طبقه 6

48000408 21 98+

info@toseabnieh.ir

شنبه تا پنجشنبه 8 تا 18

ظهور و سقوط طبقه خلاق روستایی: مورد Alaçatı

ظهور و سقوط طبقه خلاق روستایی: مورد Alaçatı

ظهور و سقوط طبقه خلاق روستایی: مورد Alaçatı

خلاصه

طبقه خلاق روستایی به زندگی فرهنگی و رشد اقتصادی محلی در شهرهای کوچک کمک می کند. اگرچه توسعه مبتنی بر خلاق اثرات خارجی منفی مختلف توسعه گردشگری را کاهش می دهد، شهرهای کوچک شروع به رنج بردن از دور باطل گردشگری خلاق کرده اند که اغلب مستلزم جابجایی طبقه خلاق روستایی و افراد محلی است. در این مقاله به بررسی ظهور و سقوط طبقه خلاق روستایی می پردازیم تا دیدگاه دور باطل توسعه مبتنی بر خلاقیت در شهرهای کوچک را بهتر درک کنیم. این مطالعه بر روند رشد و تحول منطقه خلاق در Alaçatı متمرکز است که یک شهر کوچک در ازمیر (ترکیه) است. این مطالعه رویکردهای ترکیبی شامل مشاهدات طولی و مصاحبه های عمیق را در سه مرحله در سال های 2013، 2016 و 2019 اعمال می کند. نتایج نشان می دهد که گردشگری خلاق می تواند به عنوان یک ابزار توسعه بالقوه در محیط های شهرهای کوچک مورد استفاده قرار گیرد. با این حال، فقدان راهبردهای جامع توسعه گردشگری مبتنی بر خلاقیت می تواند منجر به سقوط طبقه خلاق روستایی شود.

معرفی

گردشگری خلاق که منجر به توسعه اقتصادی و رشد جوامع مبتنی بر تبادل دانش می شود، به عنوان مسیر توسعه برای بسیاری از مقاصد برجسته می شود (فلوریدا، 2002؛ ریچاردز، 2009). اکثر تحقیقات موجود در مورد این موضوع بر گردشگری خلاق در بافت کلان شهرها با شبکه های بزرگ، بازارهای کار قوی و اقتصادهای متراکم متمرکز است (دورماز و همکاران، 2010؛ کروز، 2013؛ زیمرمن، 2008). با این حال، ظهور رسانه ها و شبکه های دیجیتال فرصت هایی را برای شهرهای کوچک در مقیاس کوچک فراهم کرد تا برای توسعه گردشگری خلاقانه باز شوند (ناکس و مایر، 2009).

شهرهای کوچکی که از خوشه‌های خلاقانه‌تر سود می‌برند، مدل موفق گردشگری خلاق را نشان می‌دهند و فرصت‌هایی برای توسعه سالم فراهم می‌کنند (سلادا و همکاران، 2011؛ ​​2012؛ ویت و گیبسون، 2009؛ لوئیس و دونالد، 2010؛ مونوز و اوتول، 2010). ). توسعه گردشگری خلاق فواید زیادی در ارتباط با روند توسعه اقتصادی، فیزیکی و اجتماعی این سکونتگاه ها دارد. در مفهوم اقتصادی، ایجاد شغل، گسترش بازار را فراهم می‌کند و می‌تواند از فصلی محدود گردشگری فراتر رود (مک گراناهان و وجان، 2007 ب). در مفهوم اجتماعی، ارزش های فرهنگی، هویت های محلی و انسجام اجتماعی را تقویت می کند. در مفهوم فیزیکی، گردشگری خلاق مکان‌های جذابی را توسعه می‌دهد و ساختارها و مناظر خیابانی را جوان می‌کند (ریچاردز، 2020). در نهایت، گردشگری خلاق که رقابت پذیری و جذابیت مقاصد را افزایش می دهد، فرآیندهای رشد محلی شهرهای کوچک را تحریک می کند.

با این حال، یک انتقاد رو به رشد وجود دارد که بر خطرات بالقوه گردشگری خلاق مانند کالایی شدن زندگی روزمره، اصیل سازی و جابجایی جوامع تاکید می کند (Korstanje et al., 2018; Yang et al., 2019; Zimmerman, 2008; کوران، 2007؛ عجیب، 2016). انتقادات در امتداد خطوط مشابه به ویژه در مطالعات مهاجرت رفاهی یا مهاجرت سبک زندگی به مناطق روستایی معتبر است (Sigler and Washmuth، 2020)، که به دلیل امکانات طبیعی و فرهنگی خود به عنوان “آهنربای کلاس خلاق” عمل می کنند (McGranahan and Wojan, 2007b p: 19). از این رو، در کنار مزایای مفهوم گردشگری خلاق، مهم است که انتقادی باقی بمانیم و «آن را به عنوان یک درمان درمان نکنیم» (ریچاردز، 2020 ص: 2).

برای این مطالعه، روند رشد و تحول گردشگری خلاق در شهرهای کوچک مورد بررسی قرار خواهد گرفت تا علت ظهور و سقوط طبقه خلاق روستایی روشن شود. درک چالش‌های گردشگری خلاق در یک دوره زمانی طولانی، ابعاد و متغیرهایی را ارائه می‌دهد که باید هنگام توسعه استراتژی‌های توسعه خلاقانه در محیط‌های شهرهای کوچک در نظر گرفته شوند. نتایج این تحقیق اهمیت چنین استراتژی‌هایی را نشان می‌دهد که بر حکمرانی خوب و ترتیبات نهادی، کیفیت زندگی، کارآفرینی، تعبیه سرزمینی و شبکه‌هایی برای تحریک توسعه خلاق پایدار متکی هستند (Selada et al., 2011; Richards, 2020). از این رو، مقاله با بحث در مورد نیاز به استراتژی‌های توسعه گردشگری خلاقانه به منظور جلوگیری از دور باطل «رونق و رکود» گردشگری خلاق در محیط‌های شهرهای کوچک به پایان می‌رسد.

قطعات بخش

گردشگری خلاق

گردشگری خلاق به عنوان توسعه گردشگری فرهنگی در دهه 2000 توسط ریچاردز و ریموند وارد این رویکرد شد. آنها گردشگری خلاق را اینگونه تعریف می کنند: «گردشگری که به بازدیدکنندگان این فرصت را می دهد تا پتانسیل خلاقانه خود را از طریق مشارکت فعال در دوره ها و تجربیات یادگیری که مشخصه مقصد تعطیلات در آن است، توسعه دهند» (ریچاردز و ریموند، 2000، ص 18). علاوه بر این تعریف، یونسکو (2006) گردشگری خلاق را به عنوان «سفر» تعریف می کند

مواد و روش ها

این مطالعه از تکنیک های تحقیق ترکیبی در منطقه مورد مطالعه استفاده می کند. با استفاده از رویکرد مطالعه موردی، این مطالعه با هدف بررسی رشد و دگرگونی فرآیند توسعه گردشگری خلاقانه در منطقه خلاق آلاچاتی، شهر کوچکی در شهر ازمیر، ترکیه است. برای انجام این کار، مطالعه در سه مرحله در سال های 1392، 1395 و 1398 با استفاده از مشاهدات طولی و مصاحبه های عمیق در منطقه مورد مطالعه انجام شده است. مرتبط با

ظهور طبقه خلاق روستایی در Alaçatı

آلاچاتی با 10.060 نفر جمعیت در 79 کیلومتری مرکز ازمیر قرار دارد و به دلیل معماری اصیل، سواحل دریا، باغ های انگور، آب و هوا، زیبایی های طبیعی و امکانات ساحلی و فعالیت هایی مانند موج سواری، به یکی از معروف ترین مقاصد گردشگری تبدیل شده است (ABPRS- نتایج جمعیت مبتنی بر آدرس، 2018- http://www.turkstat.gov.tr ​​) (شکل 3 را ببینید). صنعت توریستی آلاچاتی به دلیل برخورداری از امکانات فرهنگی، روستایی و فضای باز، دگرگونی قابل توجهی را تجربه کرده است.

بحث و نتیجه گیری

این مطالعه توسعه گردشگری مبتنی بر خلاق را در محیط‌های شهرهای کوچک با تمرکز بر ظهور و سقوط طبقه خلاق روستایی مورد بحث قرار داد. در این زمینه، این مطالعه فرآیند خوشه‌بندی خلاق و فرآیند تحول منطقه را بر اساس سه مرحله در سال‌های 2013، 2016 و 2019 تجزیه و تحلیل کرد. دوره 18 ساله مرحله اول که در سال 2013 برگزار شد، با هدف تجزیه و تحلیل خلاقیت انجام شد

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.