• منطقه 22 - شهرک گلستان- ساحل شرقی دریاچه چیتگر - برج تجارت لکسون - طبقه 6

48000408 21 98+

info@toseabnieh.ir

شنبه تا پنجشنبه 8 تا 18

مشاهیر معماری ایران و جهان تادائو آندو

مشاهیر معماری ایران و جهان تادائو آندو

مشاهیر معماری ایران و جهان تادائو آندو

افزایش كمی آثار او در سطح معماریهای مسكونی، كلیساها،موزه ها و مجتمع های تجاری بزرگ، و … با تكیه ای مداوم و تقریباً انحصاری بر ساختارهای بتن مسلح بزرگ ونمایان است كه عظمت را در معماری او فزونی می بخشد. او واسطه ای میان شرق و غرباست، و بتن را ـ با اینكه از مواد جدایی ناپذیر جنبش مدرن اروپاست ـ در جهت نشاندادن زیبایی شناسی شرقی به كار می برد. 
اولین تمرین معماریش را در سال 69 م . دراوزاكا آغاز كردو تاكنون بیش از صد و پنجاه پروژه معماری را طراحی كردهاست.او از با نفوذ ترین معماران پست مدرن نسل دوم ژاپن محسوب می شود. توجه عمده وی بر تفلیق فرمهای مدرن با مفاهیم و شیوه های سنتی ژاپن استوار است ؛ بهبیان دقیق تر، هدف او تغییر معنای طبیعت از گذرگاه معماری است. مصالح معماری آندو،بتن خام، خورشید، آسمان، سایه و آب است یا به عبارت بهتر، فضا. تأكید او بر ایننكته است كه استفاده كنندگان از بنا باید طبیعت را تجربه و احساس كنند و اینها همهریشه در سنت منطقه ای زیستگاه او ـ كانزایی ـ دارد.
عناصراصلی و متناقص معماری آندو عبارتند از نظم، مردم و احساسات انسانی. او در معماریخود، به گونه ای متضاد آنها را با هم ارتباط می دهد و میان آنها تفاهمی ایجاد میكند:فرم در برابر فرم و فضا، داخل در برابر خارج و طبیعتدر برابر هندسه .آندو از جذابیت فرم صرفنظر كرده و بر جذابیت فضا تأكید میورزد. او اعتقاد دارد كه فرم، از تأثیر فضایی می كاهد و در نتیجه، جذابیتمعماری را محدود می كند..به اعتقاد او، ارحجیت دادن به فرم به معنای ارجحیتدادن به حس بینایی در میان پنج حس و عدم توجه به عمق فضایی است. در نتیجه او درپی نفی فرم به مفهوم به كارگیری فرمهای ساده و انكار ساده و انكار فرمهای پیچیدهاست. (نفی تصویر صرفاً بصری در فضا). معماری او، معماری نفی و انكار است. او جامعهمدرن و جهانی بودن را نفی می كند. اولین چیزی كه آندو نفی كرده، مفاسد جامعه مدرن وارزشهای آن است. (برای مثال، مقولة راحتی) آندو راحتی مدرن را نفی كرده، تلاش میكند ارتباط پویایی با جهان برقرار كند. او راحتی را از معماری خود دور می كند و بهجای آن امكان حضور انسان و طبیعت را در كالبد معماری اش فراهم می سازد.
او كارهای متعددی تاكنون انجام داده است كه 8 اثر برترش كه اهداف و تفكرات او را به خوبی جلوهگر می سازند را نام می بریم:-نمازخانة كوه روكو (كلیسای باد)-كلیسای روی آب-كلیسای نور-معبد آب-خانه Raw -مجتمع تجاری تایمز 2-پروژه ناكانو شیما 2-موزه نائو شیما .ویژگی های شاخص معماری آندو، نظم، مردم و احساسات انسانیاست.بنابراین، بر اساس الهاماتی كه او از این سه عنصر گرفته، پروژههای او را می توان دسته بندی كرد. در معماری آندو، عناصر به شكلی متضاد با هم مرتبطمی شوند. بنابراین، فرم در مقابل فرم و فضا، داخل در برابر خارج و طبیعت در برابرهندسه قرار می گیرد.
به عبارت دیگر، معماری او حاصل ارتباطی است كه بین این عناصروجود دارد. برای آشنایی و شناخت بیشتر، كارهای آندو را بر اساس ساختار و كالبد بهسه بخش معماری یگانه انگاری، دو گانه انگاری و كثرت گرایی تقسیم بندی می كنیم. آن دسته از كارهایی كه در شمار معماری یگانه انگاری قرار می گیرند، دارای فرمیخالص، طراحی واضح و فضایی قومی هستند.این نوع معماری، بیشتر در خانه ها وكلیساهای كوچك دیده می شود. در این فضاها، با آرامشی روبرو می شویم كه یادآور فضایسنتی چاپخانه های ژاپنی است. در این فضا، بر اساس ریتمی وحدت بخش، كل به جزء تبدیلمی شود. این ریتم، حتی در نور و سایه نیز تكرار می شود. در معماری دو گانهانگار، آندو روش خاص خود را اعمال می كند. به عبارتی، روش او از هیچ نوع معماریدیگری تأثیر نپذیرفته است. در آنجاست كه آندو از فرم بیضوی استفاده می كند؛ ولیدر معماری دو گانه انگار، فضا بر اساس نیروی پویا شكل می گیرد. این نیرو، از تضادبین فرم و فضا حاصل می شود. در این نوع معماری ـ بر خلاف معماری یگانه انگار كه فرمبر فضا غالب است ـ فرم و فضا دارای ارزش یكسانی است و در اینجاست كه نوآوری هایآندو تجلی می یابد. 
 
معماری كثرت گرایی آندو شامل تعداد زیادی از كارهای او از سال 1985 به بعد می باشد. این معماری، با فرم های متنوعی كه دارای جهت گیریهای مختلفی است، شناخته می شود. در اینجا، تمركز فضایی كه در معماری یگانه انگار وجود داشت، متلاشی وپراكنده می شود و بیشتر به سوی روشنایی و پویایی نیل می كند. فرم از نظر بصری، سبكتر شده و پراكنده می شود. بنابراین در طراحی، فضا از تركیبات مختلفی شكل می گیرد. از این روست كه در كارهای آندو، روش ها و مقیاس های متنوعی دیده می شود.


5 زندگینامه معمار تائادو آندو

4 زندگینامه معمار تائادو آندو

برخی از نظرات و دیدگاههای تادائو آندو:

* نگاه انتقادی به معماری مدرن
* احساس نگرانی برای آینده به خاطر وجود کامپیوترها ترس از اینکه خلاقیت را از معمار بگیرند ومعماری به یک فرمول برای تمام نقاط زمین انجامد.
* اهمیت فوق العاده به طبیعت
* در معماری بخشی وجود دارد که نتیجه یک استدلال منطقی است و بخش دیگری
است که از مجرای احساس خلق می شود . همواره یک نقطه هست که این دو با
هم طلاقی می کنند.من فکر نمی کنم معماری بدون این تلاقی بتواند خلق شود.
* معماری خلق فضایی برای زیستن و به تفکر واداشتن
* فرم از تاثیر فضایی می کاهد و در نتیجه جذابیت معماری را محدود می کند.
* اهمیت به نور در فضای معماری
* نور به زیبایی نمود می بخشد ، و باد و باران با تاثیری که بر بدن انسان می گذارند به زندگی رنگ و رو می دهند. معماری واسطه ای است که انسان را قادر می سازد تا حضور طبیعت را حس کند.
* من با نشاندن طبیعت و نور متغیر در درون فرم های هندسی ای که از زمینه شهری شان بریده شده اند ، فضاهایی پیچیده می آفرینم.
* آسمان قاب شده ، نور و سایه ایجاد می کند و به شخص القا می کند تا از معنای طبیعت بپرسد و به او کمک می کند تا عناصر ترکیبی فضا را درک کند.
* به باور من سه عنصر برای تبلور معماری مورد نیاز است : مصالح واقعی مانند بتن اکسپوز و یا چوب رنگ نشده ، هندسه ناب ، طبیعت ؛ طبیعتی که از طریق انسان نظم داده شده و در تضاد با طبیعت آشفته است.
* من می خواهم بناهای قوی و در عین حال آرامی بیافرینم که صدای آفریننده شان را بتوان شنید.
* نور سرچشمه تمام هستی است . نور در همان حال که به سطح چیزها برخورد می کند ، به آنها شکل می دهد و با انباشتن سایه در پشت چیزها ، به آنها عمق می بخشد.
* تابش یک دسته پرتو نور ، با نفوذ در سکوت ژرف آن تاریکی ، شکوه و ظلمت را به همراه می آورد

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.