• منطقه 22 - شهرک گلستان- ساحل شرقی دریاچه چیتگر - برج تجارت لکسون - طبقه 6

48000408 21 98+

info@toseabnieh.ir

شنبه تا پنجشنبه 8 تا 18

چارچوبی برای مکان سازی در مورد یادبودهای حقوق بشر

چارچوبی برای مکان سازی در مورد یادبودهای حقوق بشر

چارچوبی برای مکان سازی در مورد یادبودهای حقوق بشر

خلاصه

همانطور که یک سنت طولانی در مطالعات شهری به وضوح نشان داده است، تولید فضای شهری دو جنبه دارد: کاربران به طور مستمر آنچه را که یک فرآیند سیاسی بحث انگیز در ابتدا تولید می کند، تغییر می دهند. مبارزه حول خاطرات متضاد شهرها را به طور فزاینده‌ای با علامت‌گذاری نقاط یا تغییر شکل مکان‌ها برای بازسازی یا نشان‌دادن مجدد رویدادهای گذشته، سرمایه‌گذاری می‌کند.

سیاست حافظه ترکیبی از استدلال های استدلالی، احساسی و عادی را به کار می گیرد. هدف نه حفظ و نه حذف ، بلکه نوشتن مجدد خاطرات است. با این حال، مکان‌ها با راهبردهای سیاسی و استدلالی تداخل دارند و فضایی را برای استفاده‌های معمولی ایجاد می‌کنند که ثبات معانی را زیر سؤال می‌برند، هرچند پاسخ‌های سیاسی به مسائل قدرت و سلطه ارائه نمی‌دهند.

این مقاله حس‌سازی را معرفی می‌کند تا پیشنهاد کند مکان‌ها فرآیندهای اجتماعی را تقویت می‌کنند که خاطرات جمعی را می‌سازند. رابطه بین حافظه و مکان یک طرفه نیست. به طور خلاصه، یک فرآیند اجتماعی مکان را القا می کند و این دومی “معقول می کند”. این بیانیه منجر به این نتیجه عجیب و غریب ظاهری می شود که در درازمدت، مکان سازی به همان اندازه که چارچوب بندی مجدد حافظه ضروری است.

چند ابتکار شامل نهادها، جنبش‌های حقوق بشر و ابتکارات از پایین به بالا در بوئنوس آیرس مورد بررسی قرار می‌گیرند: یک بازداشتگاه مخفی، یک باغ یادبود، یک میدان شهری معمولی، با هدف توسعه چارچوبی تحلیلی که جزئیات مکانیسم حس‌سازی را برجسته می‌کند. پیوند خاطرات و مکان ها

قطعات بخش

قاب بندی مجدد خاطرات

مورخان و محققان معماری کوشیده اند تا خاطرات را از یاد ببرند و رابطه آنها را با فضا توضیح دهند. به خصوص در چند دهه گذشته، نویسندگان متعددی به ساخت فضا از طریق خاطرات با پذیرش دیدگاه ساخت‌گرای اجتماعی گسترده پرداخته‌اند. این مقاله مقابله با این رویکردهای نظری را با عمل مکان‌سازی و مفهوم معناسازی پیشنهاد می‌کند.

فضا و مکان سابقه طولانی در طراحی و جامعه شناسی دارند (Creswell, 2015). چکیده

تغییر شکل مکان ها

سه مورد در بوئنوس آیرس ارتباط بین خاطرات و مکان ها را به طور مؤثر مشکل می کند. در آرژانتین، دیکتاتوری نظامی (1976-1983) مخالفان سیاسی را که این عملیات غیرقانونی را پشت پرده دود پنهان می‌کردند، نابود کرد. به زندانیان روندی داده نشد. حکومت نظامی به طور گسترده شکنجه را پذیرفت. یک شکل وحشیانه اعدام اجازه می داد که اجساد و انواع شواهدی که آنها را به دریا می انداختند از بین ببرند. چنین تاریخچه ای هنوز باید به طور کامل بازیابی شود (

سه مورد

با این حال، بحث گسترده ای در مورد نهادینه سازی خاطرات به دنبال این ابتکارات صورت گرفت (آندرمن، 2012)، که به محدودیت های موزه سازی رویدادهای آسیب زا اخیر اشاره کرد. فراتر از شکاف سیاسی به خاطر سپردن و فراموشی، این سوال به این موضوع مربوط می شود که مردم چگونه و برای چه اهدافی به یاد می آورند. از طریق جهت گیری های مختلف، جنبش های حقوق بشر نیز از تبدیل مکان های بازداشت غیرقانونی دیکتاتوری گذشته به یک موزه عمومی خودداری کردند:

‘صرف نظر از

مکان سازی و حس سازی

این سه مورد یک پروژه بلندپروازانه همراه با دغدغه‌های روزمره را نشان می‌دهند: فرآیند مشارکتی حس‌سازی و مکان‌سازی در خطر است، بازسازی حافظه و مکان به طور همزمان. از منظر فعالان حقوق بشر، زمینه نیازمند تغییر فرهنگی چشمگیر حتی به قیمت یک مبارزه سیاسی است. با این حال، این ابتکارات تغییرات فیزیکی نسبتاً کمی را در فضای کلی شهری از منظر مکان‌سازی ایجاد کرد.

با تکیه بر ادبیات تحلیل شده تاکنون،

نتیجه گیری

این مقاله به تنظیم متقابل مکان و خاطراتی می پردازد که بر چند مورد مختلف در بوئنوس آیرس تأثیر می گذارد تا چارچوبی برای تجزیه و تحلیل مشترک ایجاد کند. این تجزیه و تحلیل می کند که چگونه حافظه وسیله نقلیه را قرار می دهد و به طور غیرمستقیم از مبارزه برای عدالت جهانی حمایت می کند و چگونه مکان ها در فرآیند رابطه ای که فضا را پیکربندی می کند “فضا” می شوند.

دیدگاه دوگانه در فضا و مکان، سه مطالعه موردی، یک بازداشتگاه سابق، یک پارک و یک میدان مرکزی در بوئنوس آیرس را روشن می کند که بسیاری را در بر می گیرد.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.