• منطقه 22 - شهرک گلستان- ساحل شرقی دریاچه چیتگر - برج تجارت لکسون - طبقه 6

48000408 21 98+

info@toseabnieh.ir

شنبه تا پنجشنبه 8 تا 18

چارچوب مجدد فرهنگ خیابان شهری

چارچوب مجدد فرهنگ خیابان شهری

چارچوب مجدد فرهنگ خیابان شهری

خلاصه

حوزه های جرم شناسی/عدالت کیفری به طور دوره ای از اصطلاح و مفهوم فرهنگ خیابانی شهری برای تبیین انواع منتخب جرایم خیابانی و رفتار باندی استفاده کرده اند. این مقاله استدلال می‌کند که این توصیف از فرهنگ خیابانی بسیار محدود است، و این مفهوم کاربرد گسترده‌تری برای فرآیندهای شهری، از جمله مطالعات شهری ، مردم‌شناسی شهری ، و جغرافیای شهری دارد . برای انجام این کار، این مقاله به طور خلاصه مفهوم فرهنگ خیابانی را مرور می‌کند، از جمله تحقیقات مرتبط در این موضوع، استدلال می‌کند که یک مدل فرآیند پویا ضروری است، و سپس مدلی را پیشنهاد می‌کند که ماهیت اکتشافی و پویا دارد. این مدل شامل پنج مؤلفه اصلی است که فرهنگ خیابانی را توضیح می‌دهد، از جمله سرمایه خیابانی، تأثیرات فرهنگی رقیب، رسانه‌های جمعی/ صنایع فرهنگی ، رسانه‌های اجتماعی و جرایم خیابانی. این عناصر پیچیدگی فرهنگ خیابانی را توضیح می‌دهند و به گونه‌ای مونتاژ می‌شوند که امکان آزمایش فرضیه‌ها و تئوری‌سازی آینده را فراهم می‌کند .

معرفی

خیابان های شهرهای داخلی ما مکان های فریبنده ای پیچیده هستند. برخی عمدتاً در مناطق مسکونی واقع شده‌اند، برخی دیگر دارای مشاغل در امتداد آنها هستند و بسیاری دیگر از محله‌های با کاربری مختلط عبور می‌کنند. برای اینکه از مکانی به مکان دیگر برسند، مردم از خیابان ها برای رانندگی، از پیاده روهای مجاور آنها برای راه رفتن و از کوچه پس کوچه ها برای دسترسی به سازه های موجود در خیابان ها استفاده می کنند (مثلاً، گافمن، 1956). اما آنچه در اینجا توضیح دادم یک آرایش ساختاری و عملکردی است.

از زمانی که انسان ها تصمیم گرفتند در شهرها زندگی و کار کنند، خیابان ها به طور فزاینده ای به محیطی برای فعالیت های متعدد (مانند حمل و نقل، تجارت، اجتماعی شدن، و غیره) تبدیل شده اند، از جمله اینکه به عنوان منبع الهام برای بسیاری از بیان های مختلف فرهنگ عمل می کنند. فرهنگ از هر دو مؤلفه قابل مشاهده، مانند رفتار و لباس، و جنبه های کمتر قابل توجه مانند زبان و نگرش ها تشکیل شده است. بخشی از این پویایی، تعاملات منحصر به فرد مردم (اعم از مشارکت کنندگان و ناظران) در بافت های شهری است (آبراهامسون، 1974؛ گافمن، 1967؛ جاکوبز، 1961؛ ویرث، 1938)، از جمله، اما نه محدود به رابطه آنها با خیابان.

در طول چرخه حیات 24 ساعته خیابان، افراد متعددی با این محیط ساخته شده تعامل دارند. این امر مستلزم سازگاری هایی است که افراد و سازمان ها برای مقابله با چالش های این محیط انجام دهند. خیابان ها را می توان در سطوح مختلف درک کرد. آنها را می توان از رویکردهای جغرافیایی، اقتصادی (به عنوان مثال، تجاری)، قابلیت استفاده، و همچنین فرهنگی تفسیر کرد. 2 درک این نکته مهم است که خیابان فقط محله، محله یهودی نشین، هود، شهر داخلی، محله های فقیر نشین، یا مناطق محروم یا فقیر شهرهای بزرگ نیست. 3 خیابان بخشی از هر شهر بزرگی است که ساکنان آن در آن کار می کنند، زندگی می کنند و تجارت می کنند.

تعاملات در خیابان توسط تعدادی از عوامل مهم میانجی گری می شود (گافمن، 1967). یکی از حیاتی ترین مولفه ها مکان فیزیکی/فضای شهری است. دانش در مورد این زمینه معمولاً در موضوعات و زمینه های معماری و برنامه ریزی شهری و تئوری تعبیه شده است (Campbell & Fainstein, 2011; Fainstein & Campbell, 2011). اگرچه این دیدگاه های گسترده مهم هستند، اما نسبت به معنا و تأثیرات خیابان نسبتاً ساکت هستند. صرف نظر از مشاهدات واضح، مانند خیابان ها مکان های غالب برای حمل و نقل، ما باید به انواع دیگر توضیحات و عوامل زمینه ای مانند فرهنگ نگاه کنیم. یکی از مهم ترین جنبه ها، فرهنگی است که از خیابان، یا به طور خاص فرهنگ خیابانی شهری ، یا به اختصار فرهنگ خیابانی ناشی می شود. 4

با این حال، قبل از ادامه، ممکن است تعریف این اصطلاح مفید باشد. دستیابی به یک تعریف ثابت از فرهنگ خیابانی دشوار است. 5 یکی از دلایل این وضعیت، تکیه مکرر فرهنگ عامه معاصر به عبارت فرهنگ خیابانی است . 6

تعداد انگشت شماری از محققین تلاش کرده اند تا تعریفی ارائه دهند. به عنوان مثال، اندرسون (1999/2000)، فرهنگ خیابانی را به عنوان “مجموعه ای از قوانین غیررسمی حاکم بر رفتار عمومی بین فردی، به ویژه خشونت … [که] منطقی را ارائه می دهد که به افرادی که تمایل به پرخاشگری دارند اجازه می دهد تا برخوردهای خشونت آمیز را به شیوه ای تایید شده تسریع کنند” تعریف می کند. (ص 33). اندرسون در تعریف خود از فرهنگ خیابانی به مفهوم خشونت و رفتار امتیاز می دهد. 7 از سوی دیگر، بورگویس (2003) استدلال می‌کند که فرهنگ خیابانی «یک شبکه پیچیده و متضاد از باورها، نمادها، شیوه‌های تعامل، ارزش‌ها و ایدئولوژی‌هایی است که در مخالفت با طرد از جریان اصلی جامعه پدید آمده‌اند» (ص. 8). بورگوآ بر ماهیت مخالف مفهوم فرهنگ خیابانی تأکید می کند. در نهایت، ایلان (2015) فرهنگ خیابانی را به عنوان “ارزش ها، شیوه ها و سبک های مرتبط با بخش های خاصی از جمعیت شهری محروم” تعریف می کند (ص 8؛ ص 169). ایلان از نظر علت آن بیان می کند که فرهنگ خیابانی «محصول طرد اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی است… فرآیندی از تلاش‌ها برای ماندگار ماندن، شکوفا شدن و گنجاندن در یک محیط خیابانی خاص» (ص. 3). این تعریف حاکی از آن است که فرهنگ خیابانی در درجه اول رفتار افراد فقیر و حاشیه نشین است.

اگرچه این تعاریف شروع مهمی برای درک فرهنگ خیابانی است، اما نسبتاً محدود هستند. من تعریفی را ترجیح می دهم که بر اساس اندرسون، بورگویس و ایلان باشد. بنابراین، من فرهنگ خیابانی را به‌عنوان باورها، گرایش‌ها، ایدئولوژی‌ها، قوانین غیررسمی، شیوه‌ها، سبک‌ها، نمادها و ارزش‌های مرتبط با افراد و سازمان‌هایی که زمان نامتناسبی را در خیابان‌های بزرگ سپری می‌کنند، تعریف می‌کنم. مراکز شهری . فرهنگ خیابانی از بسیاری جهات مظهر مفهوم عادت بوردیو (1977) است، که توضیح می دهد که مردم چگونه دنیای اطراف خود را درک می کنند و چگونه واکنش نشان می دهند، از جمله وضعیت بدنشان. فرهنگ خیابانی نیز نوعی ارتباط است، نه تنها بین افراد درون آن فرهنگ، بلکه با افراد خارجی نیز. می تواند به طور همزمان یک حالت دفاعی و وسیله ای برای همبستگی گروهی باشد.

نکته دیگری که قابل تامل است موارد زیر است. از آنجایی که مفهوم فرهنگ خیابانی در ایالات متحده سرچشمه گرفت و در ابتدا در محیط های آمریکایی به کار رفت، وسوسه انگیز است که فرض کنیم هم پدیده و هم مطالعه فرهنگ خیابانی یک پدیده منحصر به فرد آمریکایی است. اما این تفسیر کوته بینانه خواهد بود. در واقع، اصطلاح و مفهوم فرهنگ خیابانی برای محیط‌های تحقیقاتی از جمله، اما نه محدود به، کانادا (بارون، 1989)، نروژ (ساندبرگ و پدرسن، 2009)، آلمان (زدون، 2008)، بریتانیا به کار رفته است. (پاویس و کانینگهام-برلی، 1999)، قاره آفریقا (بیایا، 2005)، و سنگاپور استعماری (Savage، 1992). 11

قطعات بخش

چرا درک فرهنگ خیابانی مهم است؟

فرهنگ خیابانی از بسیاری جهات مهم است. مرتبط ترین، فرهنگ خیابانی:

الف. در بسیاری از مطالعات کلاسیک درباره باندهای شهری و بزهکاری نوجوانان، پایه های اصلی حوزه های جرم شناسی، عدالت کیفری و جامعه شناسی به آن اشاره شده است. در این ادبیات مجموعه ای قابل احترام از آثار علمی گنجانده شده است که به طور گذرا یا با جزئیات بیشتر به مفهوم فرهنگ خیابانی اشاره می کند.

ب- درصد زیادی از جمعیت اکثر کشورها را تحت تأثیر قرار می دهد. از زمان جنگ جهانی دوم، اگر نه قبل از آن، بزرگترین

بررسی ادبیات / تلاش های قبلی برای توضیح فرهنگ خیابانی

با گذشت زمان، به دلیل مجموعه ای از عوامل، هر موجود انسانی در جهان فرهنگ منحصر به فرد خود را توسعه می دهد. این برای گروه ها، شرکت ها، ملت ها و ایالت ها به طور یکسان صادق است. یکی از مناطقی که فرهنگ در آن کاوش شده است شهرها هستند (مثلاً، مامفورد، 1938/2016؛ زوکین، 1995). بسیاری از دانشمندان علوم اجتماعی دریافته اند که هر شهر دارای هنجارهای خاصی است که از نظر لباس، عادات و گفتار که فرهنگ شهری آن را تعریف می کند، توسعه می یابد و این هنجارها در خلاء وجود ندارند. این فرآیند است

چرا تدوین الگوی فرهنگ خیابانی مهم است؟

علوم اجتماعی روش های مختلفی برای اثبات وجود یک مفهوم دارد. مدل ها مزایای منحصر به فردی را ارائه می دهند. به طور کلی، آنها به ما این امکان را می دهند که حوزه هایی را که فرهنگ خیابانی بر آنها تأثیر دارد، بهتر درک کنیم. یک مدل به منطقی کردن فرآیند به منظور توضیح بهتر رابطه بین عوامل مؤثر در یک موقعیت کمک می کند. با گذشت زمان، مدل را می توان تغییر داد تا بهتر توضیح دهد که چه اتفاقی در حال وقوع است یا چه اتفاقی افتاده است. این به ما این امکان را می دهد که بهتر بفهمیم چیست

تشریح مدل فرآیند پویا فرهنگ خیابانی

به منظور ترسیم مدلی از فرهنگ خیابانی، من سه نوع تأثیر را ادغام می‌کنم: اولیه، ثانویه و متقاطع 16 . با روحیه صرفه‌جویی، مدل هر یک از اجزای فرعی را عمیقاً درگیر نمی‌کند و نباید. عمداً احساس یک طرح کلی را دارد و آن را برای آزمایش و اصلاح بیشتر آماده می‌کند.

نتیجه

در زمینه جرم شناسی/عدالت کیفری، بیشتر تمرکز بر جرایم خیابانی، اصلاحات، پلیس و عدالت اطفال است. این موضوعات بلوک های سازنده مهمی برای درک فرهنگ خیابانی هستند، اما آنها فقط توضیحات جزئی هستند. با توجه به ارتباط فرهنگ خیابانی با جنبه‌های متعدد فرهنگ و تجارت معاصر، عجیب است که توجه کمی به تعریف، درک و توضیح این فرآیند شده است. این امر به ویژه برای اهل علم مرتبط است

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.